Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

|En enää lue valkoisten kirjoja, koska haluan maailmoja, joissa mahdun olemaan

Vierailija
03.08.2025 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011365909.html

Miten hs julkaisee rasistisen kirjoituksen??

Kommentit (314)

Vierailija
261/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin googlesta mikä on Ndela Faye. En yllättynyt mitä sieltä tuli näkyviin.

Vitt umaisen näkinen aave. 

Vierailija
262/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt tummaihoisena naisena heittää tähän väliin että pliis älkää pitäskö meitä kaikkia tällaisina lumihiutaleina.

Minä olen ihan tyytyväinen, rasismiin törmään harvoin Suomessa. Joskus joku huutelee jotain mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kertoo lähinnä huutelijan älykkyysosamäärästä.

Olen ihan tavallinen tapakristitty nainen ja naimisissa ihan tavallisen valkoisen suomalaisen heteromiehen kanssa. Meillä on kolme lasta, omakotitalo ja verot maksetaan Suomeen.

Valitsen kirjani sen mukaan, että vaikuttavatko ne mielenkiintoisilta. En sen mukaan minkä värinen ihminen kirjan on kirjoittanut tai minkälaiset vehkeet kirjoittajalla on.

Olen eri mieltä. Tumma ihoisena musliminaisena en halua lukea valkoisten kirjat. Haluan lukea oman kulttuurini kirjat. Myös Suomalaisten pitäisi lukea enemmän maa

Toivottavasti ymmärrät muuttaa myös OMAAN MAAHASI pois täältä kauheiden, valkoihoisten kristittyjen maasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen kannattaisi muuttaa maahan missä ei ole valkoisia ihmisiä.

Vierailija
264/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ei mahdu täällä olemaan, tervemenoa vaikkapa sinne Afrikkaan. Ehkä siellä mahtuu olemaan, mitä hänen tapauksessaan kylläkin epäilen. Tuskin mahtuu olemaan sielläkään.

Vierailija
265/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut ku lukea jutun otsikko niin alkoi etomaan, hevonpaskaa täydeltä tuutilta. WOKE PITÄÄ KUOPATA PYSYVÄSTI. 

Vierailija
266/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran klikkejä ja taatttua ärsytystä herättävä otsikko tehty tahallaan. :D  

Vierailija
267/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faye ei taida ymmärtää olevansa erittäin etuoikeutettu: hän on päässyt ammattikorkeakoulun etniseen kiintiöön opiskelemaan "journalismia" ja siitä suoraan Hesarin "kulttuuritoimittajaksi". 

Lainausmerkkien käyttö viittaa tässä siihen, että sekä journalismi että toimittajuus ovat tällaisissa tapauksissa vahvasti väritettyjä ja liioiteltuja sanoja.

Selkeä dei-tapaus. Päässyt ihonvärinsä ansiosta sekä opiskelemaan että toimittajaksi. 

Vierailija
268/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faye ei taida ymmärtää olevansa erittäin etuoikeutettu: hän on päässyt ammattikorkeakoulun etniseen kiintiöön opiskelemaan "journalismia" ja siitä suoraan Hesarin "kulttuuritoimittajaksi". 

Lainausmerkkien käyttö viittaa tässä siihen, että sekä journalismi että toimittajuus ovat tällaisissa tapauksissa vahvasti väritettyjä ja liioiteltuja sanoja.

Selkeä dei-tapaus. Päässyt ihonvärinsä ansiosta sekä opiskelemaan että toimittajaksi. 

Ja sitten kehutaan kuin K E H I T Y S V A M M A I S T A joka onnistui jossain 2-vuotiaalle suunnatussa tehtävässä.

Vierailija
269/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt tummaihoisena naisena heittää tähän väliin että pliis älkää pitäskö meitä kaikkia tällaisina lumihiutaleina.

Minä olen ihan tyytyväinen, rasismiin törmään harvoin Suomessa. Joskus joku huutelee jotain mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kertoo lähinnä huutelijan älykkyysosamäärästä.

Olen ihan tavallinen tapakristitty nainen ja naimisissa ihan tavallisen valkoisen suomalaisen heteromiehen kanssa. Meillä on kolme lasta, omakotitalo ja verot maksetaan Suomeen.

Valitsen kirjani sen mukaan, että vaikuttavatko ne mielenkiintoisilta. En sen mukaan minkä värinen ihminen kirjan on kirjoittanut tai minkälaiset vehkeet kirjoittajalla on.

Olen eri mieltä. Tumma ihoisena musliminaisena en halua lukea valkoisten kirjat. Haluan lukea oman kulttuurini ki

Tässä Somalialaiset kirjat

Abdi Sheik Abdi: Mohammed Abdulle Hassan

Zam Zam Abdullahi Abdi

Abdillahi Suldaan Mohammed Timacade

Abdi Bashir: Isku Duubni baa

Vierailija
270/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus sisältää jonkinlaisen paheksunnan " valkoisia" kirjailijoita kohtaan. Se on aivan turhaa. Suurinta suvaitsevaisuutta on se, ettei edes kiinnitä mitään huomiota ihmisen ihonväriin jne. Tässähän kiinnitetään ja paheksutaan " valkoista" ihonväriä. Minä olen lukenut paljon tummaihoisten kirjoittamia kirjoja, en ole kuinnittänyt mitään huomiota heidän ihonväriinsä. Tietenkin on totta, että suomessa julkaistaan melko vähän tummaihoisten kirjoittamia teoksia. Kyllä niitä kuitenkin on. Olen nähnyt kirjastoissa ja kirjakaupoissa melko mukavasti.  Englanninkielellä löytyy varmasti enemmän. Samahan se on muidenkin, esim.aasialaisten kirjojen kanssa. Japanilaisia julkaistaan mukavasti. 

Vierailija
271/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules Faye, kannattaa lukea monenlaisia kirjoja niin maailmasi saattaa avartua.

Juuri niinhän hän ilmoitti tekevänsä.

Vierailija
272/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitus sisältää jonkinlaisen paheksunnan " valkoisia" kirjailijoita kohtaan. Se on aivan turhaa. Suurinta suvaitsevaisuutta on se, ettei edes kiinnitä mitään huomiota ihmisen ihonväriin jne. Tässähän kiinnitetään ja paheksutaan " valkoista" ihonväriä. Minä olen lukenut paljon tummaihoisten kirjoittamia kirjoja, en ole kuinnittänyt mitään huomiota heidän ihonväriinsä. Tietenkin on totta, että suomessa julkaistaan melko vähän tummaihoisten kirjoittamia teoksia. Kyllä niitä kuitenkin on. Olen nähnyt kirjastoissa ja kirjakaupoissa melko mukavasti.  Englanninkielellä löytyy varmasti enemmän. Samahan se on muidenkin, esim.aasialaisten kirjojen kanssa. Japanilaisia julkaistaan mukavasti. 

Mutta miksi täällä pitäisi olla hirveästi tummien kirjailijoiden kirjoja? Suomi on valkoinen maa ja täällä kirjoittavat pääasiassa valkoiset ihmiset. Jokaisen suomalaisen tulisi osata omaa kulttuuriaan ensisijaisesti ja lukea oman kulttuurinsa kirjoja.

Toki olen lukenut joitakin afrikkalaisten kirjailijoiden kirjoja, mutta en näe, että sitä pitäisi tuoda Suomeen enemmän kuin täällä on tarve. 

On hälyttävää, miten vähän suomalaiset lukevat omiakaan kirjojaan.

Vierailija
273/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules Faye, kannattaa lukea monenlaisia kirjoja niin maailmasi saattaa avartua.

Jos olisit lukenut jutun niin olisit huomannut, kuinka monenlaisia kirjoja, myös valkoisten heteromiesten kirjoja, hän on lukenut jo lukioikäisenä ja sen jälkeenkin. 

Vierailija
274/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut ku lukea jutun otsikko niin alkoi etomaan, hevonpaskaa täydeltä tuutilta. WOKE PITÄÄ KUOPATA PYSYVÄSTI. 

Luitko otsikkoa pidemmälle vai eikö herkkä lumihiutaleen sielusi sallinut sinuun sitä tehdä?

Vierailija
275/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi täällä pitäisi olla hirveästi tummien kirjailijoiden kirjoja? Suomi on valkoinen maa ja täällä kirjoittavat pääasiassa valkoiset ihmiset. Jokaisen

Juuri tähänhän minä viittasin. On aivan selvä, että Suomessa kuten muissakin joissa valtaväestö valkoisia, on valkoisten kirjoittamia kirjoja. Jos mennään etelämpään niin siellä on toisinpäin. On mielestäni tarpeeksi käännetty muuta kirjallisuutta. Turha vaatia, että täällä pitäisi olla toisin. Sama kuin suomalainen menisi etelään ja vaatisi suomenkielistä kirjallisuutta. Ei varmasti olisi saatavilla.

Vierailija
276/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi pitänyt avata tätä ketjua. Kammottavaa, miten saatte väännettyä rumaksi sen, että ruskea nuori nainen haluaa lukea kirjoja, joista pitää ja jotka avartavat hänen elämäänsä. 

Vaikka se onkin turhaa tämän ketjun kirjoittajien näkemyksiä yrittää muuttaa niin laitan nyt kuitenkin tämän viestin tänne, että jos joku lapsi tai nuori tätä lukee:

Minusta on ihan ok toivoa ja lukea kirjoja, joihin voi samaistua. 

Minun lapseni on vasenkätinen ja kyllä hän aina ilahtui jos vaikka tvssä näkyy hahmo joka on vasenkätinen. 

Vierailija
277/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutuksena, Faye kuitenkin koki tarpeelliseksi ottaa valkoisen miehen, jonka kanssa lisääntyä. Hänen rasisminsa valkoisia kohtaan perustuu yksinomaan tunteeseen omasta huonommuudestaan. Sama ilmiö äskettäisen Sydney Sweeneyn "farkkuskandaalin" kohdalla. 

Mikä ihmeen "rasisminsa valkoisia kohtaan"? Mitä rasistista on siinä että Faye luettuaan vuosikaudet pääasiassa valkoisten kirjailijoiden kirjoja on tietoisesti päättänyt panostaa monipuolisempaan valikoimaan? Faye ei kirjoituksessaan sanonut mitään negatiivista valkoisista ihmisistä tai valkoisten kirjailijoiden kirjojen laadusta. 

Vierailija
278/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla valkoisilla miehillähän on sama tapa katsoa maailmaa

Kuten myös kaikilla valkoisilla naisilla

Ja kaiken huipuksi aivan kaikilla ei-valkoisilla naisilla on sama tapa katsoa maailmaa

Rasisti mikä rasisti. Ja sanon tämän liberaalina vihervasemmistolaisena

Vierailija
279/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Tumma ihoisena musliminaisena en halua lukea valkoisten kirjat. Haluan lukea oman kulttuurini kirjat. Myös Suomalaisten pitäisi lukea enemmän maahanmuutajien kulttuurien kirjat että he oppivat meidän kulttuuri. Suomi on muuttunut. Pitää lukea eri kirjat.

Tummaihoisena muslimimiehenä sanoa,sinä lukea vain koraani,muuten kaula poiki.

Vierailija
280/314 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt avata tätä ketjua. Kammottavaa, miten saatte väännettyä rumaksi sen, että ruskea nuori nainen haluaa lukea kirjoja, joista pitää ja jotka avartavat hänen elämäänsä. 

Vaikka se onkin turhaa tämän ketjun kirjoittajien näkemyksiä yrittää muuttaa niin laitan nyt kuitenkin tämän viestin tänne, että jos joku lapsi tai nuori tätä lukee:

Minusta on ihan ok toivoa ja lukea kirjoja, joihin voi samaistua. 

Minun lapseni on vasenkätinen ja kyllä hän aina ilahtui jos vaikka tvssä näkyy hahmo joka on vasenkätinen. 

Ja samaistumiseen riittää sama ihonväri? Ymmärtäisin jos kyseessä olisi joku vähän spesifimpi, vaikkapa sama kansallisuus, sama harrastus, sama tausta. Pelkkä ihonväri yhdistävänä tekijänä haisee vahvasti rasismilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme