Tiesittekö Tuulen viemää olevan oikeasti hyvä elokuva
Eikä vain siksi että on melkein sata vuotta vanha ja kuuluisa.
Yllätyin :)
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken käsittämättömästi poistettiin historiallinen totuus. Scarlett vannoo katkeran ja jäätävän uhmakkaasti Etelän savuavilla raunioilla nee-mustien mellastaessa ja raizkatessa valkoisia naisia: "Minä en tule enää koskaan olemaan köyhä."
Kyynelet nousevat silmiin tämän ehdottomuuden ja uljauden edessä. Toivottavasti samoista syistä emme itke Euroopan raunioillamme aikanaan ...
En muista ollenkaan, että siinä olisi mustat raiskailleet valkoisia.
No ei siinä kyllä tapahtunutkaan. Scarlett oli yksin siellä pellolla. Scarlettin yritti rais kata valkoihoinen sotilas.
N46
Kirjassa Scarlettin rattaiden kimppuun käy musta mies. Elokuvassa hyökkääjät vaihdettiin valkoisiin mie
Piti kaivaa kirja esiin. Hyökkääjiä on kaksi, musta ja valkoinen. Scarlettin pelastaa Iso Sam, heidän entinen orjansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken käsittämättömästi poistettiin historiallinen totuus. Scarlett vannoo katkeran ja jäätävän uhmakkaasti Etelän savuavilla raunioilla nee-mustien mellastaessa ja raizkatessa valkoisia naisia: "Minä en tule enää koskaan olemaan köyhä."
Kyynelet nousevat silmiin tämän ehdottomuuden ja uljauden edessä. Toivottavasti samoista syistä emme itke Euroopan raunioillamme aikanaan ...
No ei siinä kyllä tapahtunutkaan. Scarlett oli yksin siellä pellolla. Scarlettin yritti rais kata valkoihoinen sotilas.
N46
Kirjassa Scarlettin rattaiden kimppuun käy musta mies.
Nyt puhutaan siitä peltokohtauksesta. Ei siitä hökkelilyläkohtauksesta missä oli kyllä mustaihoisia hyökkäämässä Scarlettin kimmppuun.
N46
Sinä itse ja vain sinä puhut jostain peltokohtauksesta raiskausyhteydessä. Todellisuudessa elokuvan valkoisen sotilaan tekemä raiskausyritys tapahtui Scarlettin talossa (Tara) eikä missään pellolla. Kirjassa uhka on erilainen, liittyy sekä köyhään väestöön että mustiin vapautettuihin miehiin, eikä tilanne ole yksiselitteinen tai niin suoraan raiskausyrityskohtaus kuin elokuvassa. Myöskään rattaisiin eivät mustaihoiset miehet hyökänneet, vaan elokuvassa hyökkääjät ovat valkoisia miehiä ja kirjassa uhka on yksittäinen musta mies.
Tässä puhutaan ja vastataan nyt tähän kommenttiin: "En muista ollenkaan, että siinä olisi mustat raiskailleet valkoisia", kuten voit itsekin ketjusta nähdä. Kommentissa ei määritellä, mistä kohtauksesta puhutaan, etkä sinä voi sitä määrätä, mistä nyt puhutaan. Varsinkaan, kun kaiken lisäksi tietosi on vieläpä niin monin paikoin virheellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
Kirj
Koitappa itse lukea se kommentti missä tähän on puututtu.
N46
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtauksessa ei ole kuin Scarlett.
Mielestäni elokuva ei ole hyvä, vaan kaunisteltu ja siirappinen versio itse kirjasta. Myyvyyden takia korostettiin romanssia ja se on lähes aina hirveän tylsää. Mutta siten saatiin mukaan Clark Gable, silloinen Hollywoodin kuningas. Kuten joku jo tuolla mainitsi, niin brittiläinen Leigh tekee Scarlettista kuitenkin hyvin modernin hahmon - Scarlett ei ole mikään kiva tyyppi, ei mitenkään älykäs, hänestä ei tarvitse pitää, hän ei välitä sellaisesta, hän haluaa ja on valmis tekemään töitä niiden asioiden eteen, jotka haluaa. Hän ei saa prinssiä, tai siis saa, mutta se saaatana kyllästyy Scarlettiin. Ja halveksii. Sekään ei Scarlettia nujerra.
Kirjakaan ei ole mitään maailman huippua, mutta se on arvokas mm. historiallisesti, kulttuurisesti jne. Se kannattaa lukea. Se on valkoihoisen ihmisen kokemus ja näkemys ko. ajoista. Se ei ole woke. Se ei edes yritä kauheasti miettiä, miten joku musta tai latino kokee nämä asiat. Heidän pitää kirjoittaa omat kirjansa asiasta. Tehdä omat elokuvansa. Se ei ole valkoihoisen asia niitä tehdä. Kirjassa tulee esiin ihan hyvin ja pätevästi syitä Etelän tappioon ja tietyn ajanjakson loppumiseen. Kannattaa siis lukea ihan yleissivistyksen takia.
Nyt puhutaan siitä peltokohtauksesta. Ei siitä hökkelilyläkohtauksesta missä oli kyllä mustaihoisia hyökkäämässä Scarlettin kimmppuun.
N46