Miksi suppo?
Kysyn nyt vain ihan mielipiteitä (jokainen tekee niinkuin tykkää) Mutta miksi käytätte lapsellanne suppoja? On ymmärrettävää tietysti jos lapsi ei suostu nestemäistä panadolia ottamaan, mutta moni ei sitä edes tarjoa. Meillä lapsi 1,5v ja kaikki hammaskivut ja kuumeet on hoidettu antamalla ''ruutalla'' panadolia suuhun.
Kommentit (44)
tai edes absoluuttisesti parempaa tapaa lääkitä lasta.
Toinen lapsi sylkee tai oksentaa ne nestemäiset ulos, toinen inhoaa supon laittamista ja tappelee vastaan.
Toisen aikuisen mielestä supon laitto käy paljon kätevämmin kuin litkujen kanssa tolskaaminen, toisen mielestä se nestemäisen lääkkeen anto käy paljon kätevämmin kuin supon tunkeminen pyllyyn.
Joten tätä on nyt ihan turha ruveta laittamaan paremmuusjärjestykseen vaan kukin toimikoon niinkuin tykkää. Kummallakin tavalla lapsi tulee lääkittyä.
Ja silloin lapsi ei saa tarvitsemaansa kivunlievitystä. Suppo on lääkinnällisessä mielessä huonoin ja epävarmin vaihtoehto.
Opetelkaa antamaan Pamol lusikalla, ei ole kovin vaikeaa kenellekään, tai sitten esim. nestemäinen Burana ruutalla poskeen, helppoa eikä mene henkeen. Eikä pysty heti sylkemään pois. Ja kivunlievitys on tod.näk. tehokkaampi kuin supossa.
tai edes absoluuttisesti parempaa tapaa lääkitä lasta. Toinen lapsi sylkee tai oksentaa ne nestemäiset ulos, toinen inhoaa supon laittamista ja tappelee vastaan. Toisen aikuisen mielestä supon laitto käy paljon kätevämmin kuin litkujen kanssa tolskaaminen, toisen mielestä se nestemäisen lääkkeen anto käy paljon kätevämmin kuin supon tunkeminen pyllyyn. Joten tätä on nyt ihan turha ruveta laittamaan paremmuusjärjestykseen vaan kukin toimikoon niinkuin tykkää. Kummallakin tavalla lapsi tulee lääkittyä.
Ja silloin lapsi ei saa tarvitsemaansa kivunlievitystä. Suppo on lääkinnällisessä mielessä huonoin ja epävarmin vaihtoehto. Opetelkaa antamaan Pamol lusikalla, ei ole kovin vaikeaa kenellekään, tai sitten esim. nestemäinen Burana ruutalla poskeen, helppoa eikä mene henkeen. Eikä pysty heti sylkemään pois. Ja kivunlievitys on tod.näk. tehokkaampi kuin supossa.
lääkkeen saa pysymään vatsassa kun lapsi oksentaa aina kuumeen noustessa? Ei siis oksenna lääkkeen takia vaan silloin kun kuume nousee.
Sopiva antoreitti
-sopiva annostelumuoto lisää hoitomyöntyvyyttä
-supoista lääkkeen imeytyminen on usein epävarmaa puutteellista ja hidasta, suppo voi työntyä pois
ulostamisrefleksin seurauksena
-lihaspistokset eivät ole suositeltavia
-jos potilaalla on infuusiokanyyli,kipulääkitys luontevimmin aluksi suonensisäisesti ja jatkoon per os
-kielen alle ja posken limakalvolle annostelu : imeytyminen hyvää ja nopeaa, vältetään ensikierron
metabolia maksassa
Ja huolestuttavinta koko ketjussa on se, että monet äidit eivät ole edes viitsineet ottaa selville sitä, miten lasta lääkitään parhaiten, vaan itsepäisesti tekevät mutu-tuntumalla kuten parhaaksi näkevät, vaikka toinen kärsisi.
huomaa, että moni ei ole edes kokeillut ikinä suppoa saatika nähneet kun joku laittaa lapselle sen. Se lapsi meinaan ei edes hätkähdä, kun supon laittaa. Eli ei se tunnu ikävältä, eikä varsinkaan satu. Itse ajattelin myös joskus, etten halua mitään tunkea toisen peppuun, mutta pakko se sitten oli, kun oraaliliuos ei kelvannut.
lapsi sairasti syklistä kuumeilua, ja lääkäri antoi ohjeeksi laskea kuume nopeasti pamolilla ja sen jälkeen pitää sen alhaalla buranalla. Sitä kautta siis minä törmäsin tuohon pamoliin.
-15-
Lääkäreitä yleensä kiinnostaa lasten terveydenhoito, av-mammoja ei niinkään.
Myöskin Pronaxeniin saa reseptin, jos sattuu se terveydenhoito kiinnostamaan. 2,5 ml pienelle ei liene ihan ylettömän hankalaa antaa, ja tehoaa 12 tuntia.
huomaa, että moni ei ole edes kokeillut ikinä suppoa saatika nähneet kun joku laittaa lapselle sen. Se lapsi meinaan ei edes hätkähdä, kun supon laittaa. Eli ei se tunnu ikävältä, eikä varsinkaan satu. Itse ajattelin myös joskus, etten halua mitään tunkea toisen peppuun, mutta pakko se sitten oli, kun oraaliliuos ei kelvannut.
Meidän 8v. muistelee vieläkin kauhulla suppoja joita hänelle laitettiin ihan pienenä.
Huusi kuin hyeena aina suppoja laitettaesssa. 4- vuotiaanan nielurisaleikkauksen jälkeen valitsi itse nestemäisen lääkkeen supon sijaan. Itse ajattelin et nielemininen ois sattunut (ja varmasti sattuikin),mutta inho suppoa kohtaan oli niin voimakas ,että nieli kivuista huolimatta lääkkeen supon sijaan.
Hän ei ole koskaan tyklännyt että peppuu työnnetään yhtään mitään,ei edes kuumemittaria.
Onneksi oli pienenä (ja nyt isompanakin) melko harvoin niin kipeä että olisi lääkettä tarvinnut.
lapsi sairasti syklistä kuumeilua, ja lääkäri antoi ohjeeksi laskea kuume nopeasti pamolilla ja sen jälkeen pitää sen alhaalla buranalla. Sitä kautta siis minä törmäsin tuohon pamoliin.
-15-Lääkäreitä yleensä kiinnostaa lasten terveydenhoito, av-mammoja ei niinkään.
Myöskin Pronaxeniin saa reseptin, jos sattuu se terveydenhoito kiinnostamaan. 2,5 ml pienelle ei liene ihan ylettömän hankalaa antaa, ja tehoaa 12 tuntia.
että meidän 2-4v ei sitä saa alas. Nestemäinen Panadol ja Pronaxen menee hyvin, mutta pienenpänä annettin usein supponakin - suponhan voi parhaassa tapauksessa tuikata paikalleen kun lapsi nukkuu eikä huomaa mitään.
Esimerkiksi Pamol F on erittäin nopeavaikutteinen ja hyvänmakuinen kipulääke. Tabletti liuotetaan teelusikalliseen vettä, ja sen saa yleensä menemään itkuisellekin lapselle koska se maistuu aivan karkille.
Minusta tuntuu, että suppojen käyttäjät eivät vaan tiedä, että on tehokkaampia, miellyttävämpiä ja parempia tapoja lääkitä lapsen kipuja.
Esimerkiksi Pamol F on erittäin nopeavaikutteinen ja hyvänmakuinen kipulääke. Tabletti liuotetaan teelusikalliseen vettä, ja sen saa yleensä menemään itkuisellekin lapselle koska se maistuu aivan karkille. Minusta tuntuu, että suppojen käyttäjät eivät vaan tiedä, että on tehokkaampia, miellyttävämpiä ja parempia tapoja lääkitä lapsen kipuja.
Ihmettelin suppojen käyttäjiä, kun Pamol F oli niin kätevä ja helppo. Nyt kuopuksen synnyttyä olen tajunnut, että eivät kaikki lapset huoli suun kautta otettavaa lääkettä, vaikka olisi kuinka karkin makuista tahansa.
Kuopus ei siis ainakaan vielä (nyt 1 v) ole suostunut ottamaan nestemäisiä lääkkeitä tai tabletteja muuta kuin pakolla. Supon laittamista sen sijaan ei vastustele. Itseä harmittaa, kun joutuu esim. yöllä lääkitessään riisumaan ja avaamaan vaipan, käymään käsipesulla jne. Esikoiselle oli helppo ja tehokkaampi tapa antaa tabletti suuhun ja se oli sillä selvä.
meillä on kolme lasta ja sen olen oppinut, että lasta on lääkittävä sillä konstilla kun se on mahdollista. esikoinen (kohta 7v.) on aina ottanut lääkkeet mieluusti suun kautta ja se on ollut mielettömän helppoa. keskimmäinen oksentaa heti kun saa lääkettä suuhunsa, joten hänen kanssaan supot ja lääkkeen piilotukset ruokaan ovat ainoa vaihtoehto (ja kyllä, olemme kokeilleet kaikkea, mitä keksimme, mutta tytön oksennusrefleksi on niin herkkä noiden lääkkeiden kanssa ettei mikään ole auttanut). kuopus on taas helpompi, eli pienellä harhautuksella ja houkuttelulla saamme lääkkeet menemään alas.
supot eivät ehkä ole tehokkain lääkemuoto, mutta ehdottomasti parempi kuin oksennettu suun kautta otettu lääke.
eli vastauksena alkuperäisen kysymykseen: meillä lääkitään supoilla kun muu ei tahdo onnistua...
Kuumeeseen kannattaa antaa samanaikaisesti naprokseenia (esim. Pronaxen) ja paracetamolia (Pamol F, Panadol)painon mukainen annostus. Paracetamol laskee kuumeen nopeammin, mutta naprokseenin vaikutus kestää pidempään. Esim yötä vasten kannattaa antaa naprokseenia.
Lapsen nesteytyksestä tulee huolehtia, mehua, maito, vettä mikä vaan lapselle kelpaa.
Suppoa voi käyttää jos lapsi oksentelee, mutta kuten edellä jo todettiin suppo vaikuttaa heikommin.
Aikuisille suppoja annetaan myös sairaalassa, esim. paracetamolia tai metoklopramidia. Suppo annetaan silloin kun p.o. lääkitys ei jostain syystä onnistu esim. nielemisvaikeuksien tai pahoinvoinnin takia. Kouristuskohtauksissa diatsepamia annetaan per rektum.
terv päivystyksen sh
- se ei ärsytä mahaa ja lennä oksennuksena ulos
- se vaikuttaa pidempään ja on yötä vasten parempi vaihtoehto - näin minulle on väittänyt useampikin lastenlääkäri, tiedä sitten kelpaako moinen av-mammoille perusteluksi ;-)
- sen syömisestä ei tarvitse taistella sairaan lapsen kanssa
saa toki aikuinen jossakin tapauksessa supon peppuun jos on kova kipu tila itse en oo suppoa aikuisena saanu lapsena kotona äiti laittoi supon kun oli kova kuume ja mikää ei pysyny sisällä taisin olla jotaki 7-8 vanha
mulle lääkäri määräsi polvileikkauksen jälkeiseen kipuun barasetamoli suppoja suun kautta en pysy lääkettä ottamaan niin sentakia sain sen suppoina ihan aikuinen olen että kyllä aikuinenkin supon saa jos kipu tarpeeksi kova
Moniallergiselle lapselle ei nestemäiset versiot sopineet, joten meillä se oli syynä suppojen käyttöön.
Oksennustaudissa olemme antaneet suppoja ja myös silloin, kun oli niin kipeä, ettei kyennyt suun kautta mitään ottamaan.
Mieheni laittaa minulle supon, käytämme myös liukuvoidetta.
Olen yrittänyt antaa nestemäistä Panadolia, mutta vauva sylki ja oksensi sen suurimmaksi osaksi pois. Siksi olen käyttänyt tähän asti suppoja (vauva 10kk). Onneksi tällä suppojen laitto ei ole yhtään vaikeaa, eikä vauva näytä edes huomaavan koko supon laittamista.