Miksi suppo?
Kysyn nyt vain ihan mielipiteitä (jokainen tekee niinkuin tykkää) Mutta miksi käytätte lapsellanne suppoja? On ymmärrettävää tietysti jos lapsi ei suostu nestemäistä panadolia ottamaan, mutta moni ei sitä edes tarjoa. Meillä lapsi 1,5v ja kaikki hammaskivut ja kuumeet on hoidettu antamalla ''ruutalla'' panadolia suuhun.
Kommentit (44)
Saa se aikuinenin jossain tapauksessa supon kun kiputila nousee niin korkealle sairaalassa.
usein oksentavat kuumeen noustessa. Siksi suppo.
minäkin oln antanut vain sitä liuosta suun kautta, koskaan edes harkinnut antavani suppona lääkettä. Eräs lähäri kaveri sanoi, että kannattaa antaa supolla, koska se vaikuttaa nopeammin. Joo, ehkä viis minsaa nopeammin? Ennenmmin annan miellyttävämmällä tavalla mansikan makuista lääkettä suun kautta kuin tungen pikkuisen pyllyyn jotain mikä ei sinne kuulu. Enhän se minäkään omaan perseeseeni mitään suppoja tunge jos tarviin lääkettä! miksi tekisin niin lapselleni.
meillä syynä just se, että sylkee nestemäiset ulos. Silloin erittäin harvoin kun on kipeä, niin pitää laittaa suppo.
koska Panadolia pitää ottaa jo aika iso määrä, kun on pitkä ja painava poika. Panadol-litku sisältää paljon sorbitolia ja sai yleensä pojan mahan ripulille ja saattoipa kuumeisena heti oksentaa litkun uloskin, kun oli niin ällömakeaa. Nyt kun on tullut markkinoille nestemäinen Burana, jota tarvitaan paljon pienempi ml-määrä, olen siirtynyt siihen.
kätevämpi tuikata suppo pyllyyn kuin säätää ruiskujen ja niiden nestemäisten lääkkeiden kanssa, joista ei voi olla etukäteen varma saako sen menemään vai ei.
Ei ap mielestäni paheksunut suppoja ja ihmetellyt toisten typeriä toimintatapoja vaan kysyi ihan mielipidettä.
minäkin oln antanut vain sitä liuosta suun kautta, koskaan edes harkinnut antavani suppona lääkettä. Eräs lähäri kaveri sanoi, että kannattaa antaa supolla, koska se vaikuttaa nopeammin. Joo, ehkä viis minsaa nopeammin? Ennenmmin annan miellyttävämmällä tavalla mansikan makuista lääkettä suun kautta kuin tungen pikkuisen pyllyyn jotain mikä ei sinne kuulu. Enhän se minäkään omaan perseeseeni mitään suppoja tunge jos tarviin lääkettä! miksi tekisin niin lapselleni.
koska Panadolia pitää ottaa jo aika iso määrä, kun on pitkä ja painava poika. Panadol-litku sisältää paljon sorbitolia ja sai yleensä pojan mahan ripulille ja saattoipa kuumeisena heti oksentaa litkun uloskin, kun oli niin ällömakeaa. Nyt kun on tullut markkinoille nestemäinen Burana, jota tarvitaan paljon pienempi ml-määrä, olen siirtynyt siihen.
eikä se pahalta tunnu. Ihan normihomma.
lähes aina. Mun mielestä paljon helpompi kuin taistella supon laittoa. Suppoa laitoin toiselle lapselle ainoastaan silloin, kun panadoli ei laskenut kuumetta eikä auttanut hammaskipuihin ja buranaa ei vielä ollut litkuna Suomessa. No, nyt saa sitäkin. Tosin isomman migreenikohtauksiin annan lasten buranaa tablettina ja 3,5 nielee sen kiltisti.
Ei ap mielestäni paheksunut suppoja ja ihmetellyt toisten typeriä toimintatapoja vaan kysyi ihan mielipidettä.
Vaan että olen lääkityksen suhteen samoilla linjoilla.
mitään kaivelua tarvi. Ei mun vauvani ole supon laittamiseen mitenkään reagoineet.
Esimerkiksi Pamol F on erittäin nopeavaikutteinen ja hyvänmakuinen kipulääke. Tabletti liuotetaan teelusikalliseen vettä, ja sen saa yleensä menemään itkuisellekin lapselle koska se maistuu aivan karkille.
Minusta tuntuu, että suppojen käyttäjät eivät vaan tiedä, että on tehokkaampia, miellyttävämpiä ja parempia tapoja lääkitä lapsen kipuja.
Meillä kans ei suostuttu hirmu makeaa Panadolia aikanaan ottaa, joten supolla annoin, eikä se ikinä ollut mikään ongelma. Itsekin joudun käyttämään migreenilääkkeenä suppoa, koska oksennan kohtauksen ollessa päällä n. 15 min välein ja suun kautta otettava ei ehdi imeytymään. Ei se ole mitenkään epämiellyttävää, ei se suppo sentään mikään kurkun kokoinen ole... Nykyään on tullut noita tehokkaampia suun kautta otettavia, joten käyttäisin varmaankin nykyisin niitä. Lapset vaan on jo niin isoja, että ottavat ihan pillerin.
Vaan että olen lääkityksen suhteen samoilla linjoilla.
Esimerkiksi Pamol F on erittäin nopeavaikutteinen ja hyvänmakuinen kipulääke. Tabletti liuotetaan teelusikalliseen vettä, ja sen saa yleensä menemään itkuisellekin lapselle koska se maistuu aivan karkille.
Minusta tuntuu, että suppojen käyttäjät eivät vaan tiedä, että on tehokkaampia, miellyttävämpiä ja parempia tapoja lääkitä lapsen kipuja.
Totta ja varmaan usein annetaan se suppo kun tuttu äitikaveri sitä suositteli. Itse en olekkaan tuohon Pamol F:ään törmännyt, nestemäistä Buranaa ostin viime apteekkikäynnillä, kun tarvii tosiaan vähemmän anta ja hintakin taisi olla edullisempi.
Ja täytyy kyllä todeta etten ikinä ole kuullut sairaalassa annettavan aikuiselle suppoa, kyllä se kiireisin kipulääke taidetaan tiputtaa ihan suoraan tipassa suoneen? Korjatkaa toki jos olen väärässä!
AP
tai edes absoluuttisesti parempaa tapaa lääkitä lasta.
Toinen lapsi sylkee tai oksentaa ne nestemäiset ulos, toinen inhoaa supon laittamista ja tappelee vastaan.
Toisen aikuisen mielestä supon laitto käy paljon kätevämmin kuin litkujen kanssa tolskaaminen, toisen mielestä se nestemäisen lääkkeen anto käy paljon kätevämmin kuin supon tunkeminen pyllyyn.
Joten tätä on nyt ihan turha ruveta laittamaan paremmuusjärjestykseen vaan kukin toimikoon niinkuin tykkää. Kummallakin tavalla lapsi tulee lääkittyä.
Kyllä vaan aikuisillekin saatetaan antaa sairaalassa suppo.
Ja täytyy kyllä todeta etten ikinä ole kuullut sairaalassa annettavan aikuiselle suppoa, kyllä se kiireisin kipulääke taidetaan tiputtaa ihan suoraan tipassa suoneen? Korjatkaa toki jos olen väärässä!AP
lapsi sairasti syklistä kuumeilua, ja lääkäri antoi ohjeeksi laskea kuume nopeasti pamolilla ja sen jälkeen pitää sen alhaalla buranalla. Sitä kautta siis minä törmäsin tuohon pamoliin.
-15-
Tämä löytyy googlen suppo-haulla yhtenä kärkituloksista, joten lienee paikallaan vastata aloittajan kysymykseen mahdollisten tiedonhakijoiden varalta.
Suppoa käytetään pienillä lapsilla tulehduskipulääkkeiden antoon siksi, että se on vaihtelevasta imeytymisestään huolimatta usein suun kautta annettavaa lääkettä varmempi tapa saada lääke perille.
Lapsillahan tunnetusti on tapana pulautella ja erityisesti kuumeisilla lapsilla (joille näitä lääkkeitäkin annetaan) se on hyvin tavallista. Halutaankin välttää tilannetta jossa lapsi saa lääkkeen suun kautta ja pian tämän jälkeen oksentaa. Tällöin on mahdotonta sanoa onko lääke tullut mukana, vai onko se jäänyt mahaan. Uutta annosta ei tällöin voi antaa koska seurauksena voisi olla yliannostus, mutta se tarkoittaa myös sitä että lapsi jää mahdollisesti kokonaan ilman lääkitystä.
Myös yleensä pulauttelemattomat vauvat voivat kipeinä oksennella, ja supon käytöllä pyritään kiertämään tämä ongelma.