Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Zoomer-tuijotus onkin omaa syytäsi!!

Vierailija
02.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/11cc26fd-2e79-4297-a0ac-34e1d…

Olen keski-ikäinen hyvin käyttäytyvä ihminen, taannoin kävin Mäkkärissä ja tilasin kassalta aterian. Kassalla on nuori, jonka ilme ei mitenkään vaihtunut kun tilasin, hän ei ottanut tilausta ylös, ei näpytellyt kassaan katsoi vain ilme värähtämättä. Todella outo tilanne ja toistin tilaukseni ja jotenkin nuori nainen sai sen sinne koneeseensa ja sain jopa maksettua ateriani. En tiennytkään että minä olin syyllinen mennessäni Mäkkäriin syömään. No en mene enää😁 

Siinä oli niitä näyttötilausjuttuja mutta ensimmäisessä luki ettei ole käytössä ja muut oli varattu. Jeps, oma syy. 

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä qsiakaspalvelijaa tarvitse tuijottaa. Olen asiakaspalvelijaa ja moni asiakas tuijottaa koko toimituksen ajan. Todella epämukavaa. Teen tuon ilmeen, jos joku tuijottaa mua liian pitkään

Katsekontakti kohteeseen on ihan normaalia. 

Vierailija
42/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä ärsykkeitä mutta jokainen päättää itse mihin reagoi. Jos aikuinen pohtii nyyh mun syy mitä joku nuori tekee tai jättää tekemättä, kovin on ohutta oleminen. Ryhdistäytykää. Eikä tarvi missään mäkeissä edes käydä.

Sinua saa ilmeisesti kohdella epäkunnioittavasti. Minua ei.

niin, sun ainoa "kunnioitus" näköjään syntyy aspoja kyykyttämällä. Mitäs jos kokeilisit olla itse ystävällinen alkuun, mitä mahtaisi käydä? Uskallatko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mäkkäreissähän on nykyään nämä itsepalvelunäytöt, miksi mennä kassalle?

Tuijottajalle tulee ensimmäisenä kenkää kun henkilökuntaa aletaan tarpeettomana vähentää 

mitkä kiksit porukkaa saa näillä "hommataan kenkää" hokemilla..oikeastiko on se itsetunto niin pienestä kiinni että jos työntekijä ei just sun takia taivu tuhanteen solmuun niin koko maailma murenee? Pitäisikö hankkia sisältöä elämään vähän muualta?

Asiakaspalvelutyössä kuuluu olla kohtelias. Pihalle vaan, jos ei sen vertaa viitsi yrittää. Kyllä tilalle löytyy parempia tekijöitä, näinä massatyöttömyyden aikoina.

Vierailija
44/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti enimmäkseen asiakaspalvelu on viimeset 20 vuotta ollu Suomessa ilmeetöntä ja kyllästynyttä. Aiemmalta ajalta ei oo tietoo.

Hymyilevää ja oma-aloitteista palvelua on saanut paremman väen paikoissa ja joskus tuurilla tavallisissa kahviloissa, ravintoloissa, kaupoissa, korjaamoilla jne.

Ja se on ihan fine. Olis aika helvetillistä olla asiakaspalvelija jonka pitäis koko päivä hymyillä ja olla mukava kuin saattohoitopotilaalle.

ja tohon vaikuttaa paljon sekin kuinka "ystävällinen" keskivertoasiakas on..kyllä sitä itsekin aspa-aikoina oli valmis perjantaisin tekemään työpäivän jälkeen tyypeistä selvää jos olisi bussissa murahtanut väärällä tavalla..se kun on oikeasti tosi kuormittavaa kun monet käy tuulettelemassa tunteita eri asiakaspalvelutilanteissa ja aspan oletetaan vain hymyilevän kaikelle.

Ainahan voit käydä työterveydestä hakemassa ihanan uupumusloman - kuten teillä on tapana. 

Vierailija
45/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä ärsykkeitä mutta jokainen päättää itse mihin reagoi. Jos aikuinen pohtii nyyh mun syy mitä joku nuori tekee tai jättää tekemättä, kovin on ohutta oleminen. Ryhdistäytykää. Eikä tarvi missään mäkeissä edes käydä.

Sinua saa ilmeisesti kohdella epäkunnioittavasti. Minua ei.

niin, sun ainoa "kunnioitus" näköjään syntyy aspoja kyykyttämällä. Mitäs jos kokeilisit olla itse ystävällinen alkuun, mitä mahtaisi käydä? Uskallatko?

Mene kouluun, typerä kakara.

Vierailija
46/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa alettaisiin puhua siitä vanhasta kunnon termistä myyjä eikä mistään asiakaspalvelijajoista. 

Vierailija
47/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20174290 

"Z-sukupolvi on alkanut tuijottaa oudosti nyt asiantuntijat ja someväki pohtivat, mistä ilmiö johtuu

Nuorten työntekijöiden tapa tuijottaa ilmeettömästi töissä kummastuttaa ja ärsyttää vanhempia sukupolvia Yhdysvalloissa. Kehonkielen asiantuntija pitää ilmettä loukkaavana.

--

Zoomer-tuijotus voi johtua erilaisista syistä, mutta se todellakin on loukkaavaa, toteaa kehonkielen asiantuntija ja vuorovaikutusvalmentaja Sami Sallinen.

Pahimmassa tapauksessa kyse on tahallisesta huonosta käytöksestä ja mielenilmauksesta, Sallinen sanoo.

Ihmiset viestivät ajatuksistaan ja tunteistaan sanattomilla signaaleilla, joten eleillä, ilmeillä ja katseilla on merkitystä, Sallinen sanoo.

Hänen mukaansa ei ole normaalia käytöstä, jos vuorovaikutuksessa toiselta ei irtoa minkäänlaisia eleitä tai ilmeitä tai jos katseessa ei ole tunnetta.

Jos toinen osapuoli on täysin kylmä ja eleetön, se voidaan kokea loukkaavana käytöksenä. Useimmat varmasti kokevat sen loukkaavaksi. Se jää mieleen, Sallinen sanoo videopuhelussa.

--

Suuri vaikutus z-sukupolven käytökseen on ollut heidän liiallisella ruutuajallaan, arvioi sukupolvien välisiä eroja tutkiva psykologi ja kirjailija Jean Twenge The New York Timesille.

Zoomerit ovat kasvaneet älypuhelimet kädessä ja tottuneet viestimään digimaailmassa. Twenge muistuttaa, että nuoruus on merkittävää aikaa tosielämän sosiaalisten taitojen kehittymiselle, ja taidot vaativat runsaasti harjoitusta.

--

Professori Suzy Welch on tutkinut sukupolvien välistä dynamiikkaa työpaikoilla. Hän arvioi tuoreen tutkimuksensa perusteella, että zoomer-tuijotus liittyisi arvojen muutokseen. Welchin mukaan z-sukupolven edustajat arvostavat saavutuksia työelämässä keskimäärin aiempia sukupolvia paljon vähemmän.

--

Welch katsoo, että zoomer-tuijotuksen käyttö työelämässä ilmentää tätä muutosta. Hänen mukaansa tuijotustilanteita ilmenee tyypillisesti silloin, kun z-sukupolveen kuuluvaa työntekijää pyydetään tekemään jotakin. Tyhjä katse voi silloin ilmentää sanatonta kapinaa.

Ainakaan asiakaspalvelutyössä ei pitäisi milloinkaan turvautua ilmeettömyyteen, arvioi kehonkielen asiantuntija Sami Sallinen. Hän korostaa, että työyhteisössä tulee käyttäytyä sovinnollisesti ja asiallisesti.

Jos kohtaisin tällaista tuijotusta, nostaisin kissan pöydälle ja kysyisin, mistä on kysymys. Kun kysyy, niin joskus saa myös vastauksen.

--

Suomalainen perusluonne on, että olemme aika ystävällisiä toisillemme ja huomiomme toisia, vaikka haluamme pitää etäisyyttä muihin ihmisiin.

Sallinen arvioi, että Suomessakin käyttäytyminen on muuttunut kylmempään suuntaan viime vuosina.

Zoomereiden tuijotustrendillä voi olla myös yksinkertaisempi selitys. Ilmiö on voinut saada alkunsa sosiaalisesta mediasta, kuten nykyisin moni muukin villitys.

Joku suosittu somettaja on saattanut esitellä ilmettä videoillaan, ja algoritmien ansiosta toiset nuoret ovat nähneet sen ja alkaneet matkia. Siten ilmiö olisi levinnyt muodiksi, arvioi psykoterapeutti Robi Ludwig NBC News -uutiskanavalle."

Vierailija
48/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan AINA kuvan tuijottavasta aspasta ja sanon että tämä menee esimiehellesi. 😆

Vierailija
49/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena herkkä ja empaattinen, ja ilmeeni osoitti myötätuntoa kaikkein paskimmillekin. Reagoin kaikkeen ja vedin puoleeni surkimuksia jotka käytti minua hyväksi. Olin pilkan kohde.

Nyt viimeinkin 60 vuotiaana olen oppinut tuon ilmeen. Olisipa ollut jo nuorena, se olisi suojellut monelta pahalta.

Vierailija
50/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja, kun lukee, niin ette te mitään muuta kuin tyhjää tuijotusta ansaitsekkaan.

Sinä et mitään muuta kuin potkut ansaitse. 

Yritäppä antaa. Sun pitää ensin keksiä se paikka, missä oon töissä. 

Vierailija
51/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieluttomilla ihmiskuorilla on tyhjä katse, jossa ei näy elinvoima.

Vierailija
52/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että se tuijotus johtuu siitä, että zoomerin aivot lyö hetken tyhjää, kun hän kohtaa ulkomaailmassa uuden tilanteen, joka vaatii hänen reagointiaan.  Puhelimella kommunikaatio on erilaista, siitä puuttuu se läsnäolon elementti, joka on kasvokkain-viestinnässä olennainen.

Kyse on siis tottumattomuudesta kommunikoida kasvotusten, se vaatii energiaa nuorilta enemmän kuin meiltä vanhemmilta, jotka olemme harjaantuneet siihen lapsuudessa ja nuoruudessa ihmiselle lajityypillisellä tavalla.

Nuoret elävät lajillemme epätyypillisessä todellisuudessa, ja siksi vanhat taidot rapistuvat.

t. äidinkielen ope, eläkkeellä

Vierailija
53/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zoomeriin voi vastata ärhäkällä boomer-tuijotuksella.

Vierailija
54/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuijotukseen on syynä aineissa olo. On ihn öö, eikä tajua mitään.

Vierailija
55/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen boomeri, ja death stare on ollut käytössäni vuosikymmeniä.

Naurettavaa väittää, että synnyinvuosi vaikuttaisi asiaan.

Vierailija
56/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa alettaisiin puhua siitä vanhasta kunnon termistä myyjä eikä mistään asiakaspalvelijajoista. 

Kaikki asiakaspalvelijat eivät ole myyjiä. 

Vierailija
57/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee tässä vaan se, että eikö nuo tuijottajat tajua, että heidän omia kysymyksiään monissa tilanteissa voi pitää idioottimaisina. Silti ammattitaitoiset ihmiset ei osoita sitä.

En itse ole ikinä kokenut kyseistä tuijotusta. Mielestäni nuoret aspat yms on monesti ystävällisempiä, avuliaampia jne kuin jotkut leipääntyneet, eläkkeelle pääsyä odottavat seniorit.

Vierailija
58/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat huonommin käyttäytyviä. Mutta usein asiakkaassa vika. Sanopa sille kieltään lipovalle sedälle, että oksennat kohta.Niinpä. 

Vierailija
59/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkkärillä on aivan ihania nuoria töissä, joten en todellakaan usko aloitusta.

No, tuhansiin mahtuu aina yksi zoomeri-ilmeilijä. Usko tai älä. 

No aloittaja on varmaan mennyt suoraan kertomaan tilauksensa kassalle jossa lukee "viereinen kassa, olkaa hyvä". Ja ei edes tervehtinyt tai ajatellut että siinä voikin olla tilaus kesken, esimerkiksi joku lähti hakemaan lompakkoa autosta jne 

Vierailija
60/101 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan AINA kuvan tuijottavasta aspasta ja sanon että tämä menee esimiehellesi. 😆

Et ota kun et yrityksen tiloissa kuvaa ilman lupaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi