Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ghoustaus tarkoittaa EI

Vierailija
02.08.2025 |

Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on oikeassa. Itse olen luopunut noista turhista ihanteista, että pitää sanoa suoraan ja puhua rehellisesti, että ei kiinnosta olla yhteydessä eikä ihmissuhteessa.

Liian monta kokemusta, jossa toinen  alkaa syyttelemään, neuvottelemaan, uhkaa tehdä jotain itselleen. Yksi alkoi stalkkaamaan ja oli yhteydessä mun työpaikalle kollegoihin ja levitti netissä jotain juttuja minusta ammattilaisena, että asiakkaat kaikkosi.

Totesin, että voin hyvin luopua turhista rehellisyyden ja suoraselkäisyyden ihanteista. Eipä muutkaan ihmiset sellaisia noudata. Ghostaaminen on selvästi turvallisempaa.

Vierailija
62/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vissiin ghostaaja? Eiköhän jokainen jo tiedä, että ghostaus on torjunta, oli sen taustalla mitä tahansa. Ikävää on vain käytöstapojen ja rohkeuden puute ghostaajan osalta. 

Esimerkiksi menin äskettäin treffeille erään naisen kanssa. Sain hänestä vähän viileän vaikutelman, ja yhdessäkin vaiheessa kutsui itseään "nartuksi", mielenkiintoista kyllä. Ehkä olisi pitänyt sisäistää tuo heti, kun kerran joku itse niin sanoi.

No treffien jälkeen ehdotin toista tapaamista. Hän sanoi haluavansa tavata, mikä oli melkein yllätys antamansa viileän vaikutelman jälkeen. No, sitten melkein heti ghostasi tuon jälkeen. Eli valhe+ghostaus. Ikävää tosiaan, miten kusipäisiä ihmiset nykyään ovatkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät tajua ei sanaa, jatkavat silti. Silloin on ihan hyväksyttyä olla vastaamatta/ tapaamatta. Ja jotkut ihmiset eivät vain tajua milloin rikkovat toisen rajoja, ei heille tarvitse selitellä, kun eivät tajua oman käytöksensä paskamaisuutta.

Vierailija
64/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku estää minut esim. whatsappissa, tajuan ettei hän pidä minusta eikä halua olla tekemisissä. Mutta jos joku vain jättää pitemmän aikaa vastaamatta kaikkiin wa-viesteihin eikä kuitenkaan estä, silloin ihmettelen mistä on kyse.

Vierailija
65/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saisi olettaa, että mies on törkeä. Eikä se oletus ole ainoa syy vaieta.

Ennen kännyköitä saattoi olla vain vaikeampaa päättää suhde, varsinkin nuoremmalle ihmiselle (alle 18).

Mukavaa käytöstä se ei ole ja ihanteellisesti asiallinen asiasta kertominen on selvästi paras tapa. Yhtäkkinen katoaminen voi traumatusoida pahastikin.

Vierailija
66/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät tajua ei sanaa, jatkavat silti. Silloin on ihan hyväksyttyä olla vastaamatta/ tapaamatta. Ja jotkut ihmiset eivät vain tajua milloin rikkovat toisen rajoja, ei heille tarvitse selitellä, kun eivät tajua oman käytöksensä paskamaisuutta.

Liittyykö tämä nyt aiheeseen? Itse miellän ghostaamisen täysin provosoimattomaksi katoamiseksi. Eli ei ole edes selkeästi sanottu "ei", vaan vain kadotaan, usein vielä niin, että ghostausta on edeltänyt kaikenlaiset lupailut ja tulevaisuuden maalailut. Tai ainakin tämä on negatiivista ghostaamista. Ehkä mainitsemasi tilanteen voisi mieltää "positiiviseksi" sellaiseksi. 

Vierailija
67/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyyden on oltava lähtökohta. Katoaminen ja vaikeneminen eivät sitä ole. Siinä kerää helposti itselleenkin syyllisyyden tunteita myöhemmin.

Vierailija
68/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on vissiin ghostaaja? Eiköhän jokainen jo tiedä, että ghostaus on torjunta, oli sen taustalla mitä tahansa. Ikävää on vain käytöstapojen ja rohkeuden puute ghostaajan osalta. 

Esimerkiksi menin äskettäin treffeille erään naisen kanssa. Sain hänestä vähän viileän vaikutelman, ja yhdessäkin vaiheessa kutsui itseään "nartuksi", mielenkiintoista kyllä. Ehkä olisi pitänyt sisäistää tuo heti, kun kerran joku itse niin sanoi.

No treffien jälkeen ehdotin toista tapaamista. Hän sanoi haluavansa tavata, mikä oli melkein yllätys antamansa viileän vaikutelman jälkeen. No, sitten melkein heti ghostasi tuon jälkeen. Eli valhe+ghostaus. Ikävää tosiaan, miten kusipäisiä ihmiset nykyään ovatkaan.

Nainen valehteli, mutta ei ghostannut. Ette edes tunteneet toisianne joten ei naisella ollut mitään velvollisuuksia ihmissuhteessanne, kun ei teillä edes ollut sellaista. Ghostaus tarkoittaa katoamista ihmissuhteesta, jossa on jo jokin tunneside syntynyt. 

Mua ärsyttää tämä ajatus, että jo parin viestin tai yksien treffien jälkeen olisi muka velvollisuus selittää jos ei halua jatkaa viestittelyä tai tavata uudelleen. Jos kiinnostusta ei synny niin keskustelu vaan hiipuu. Näin se on ollut iät ajat. Ei sitä usein edes tiedä miksi viestittely hiipuu. On absurdia ajatella että kerran tapaamalla olisi syntynyt jokin velvollisuus raportoida tekemisistään tai tunteistaan ihmiselle, joka on täysin vieras. Kyllähän hän siitä keskustelun loppumisesta ymmärtää tilanteen. 

Oikea ghostaus totta kai on kusipäistä. Jos ollaan suhteessa ja toinen haluaa erota niin kyllä hänellä on velvollisuus siitä kertoa eikä vaan kadota taivaan tuuliin selittämättä mitään.

Vierailija
69/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itse tullut tehtyä tätä. Ei kyllä minkään seurustelu- tai tapailusuhteen tai edes treffikumppanien kohdalla, heidän kanssaan keskustellut, jos ei ole tuntunut omalta, jos olen halunnut suhteen tai tapailun katkaista. Ja tällaisessa tuntuisi itsestäkin kurjalta, jos vastapuoli vain katoaisi.

Mutta näitä miehiä, joiden kanssa keskustellut joitain kertoja esim. jossain Tinderissä tai jossain vain tavannut ja tyyppi saanut yhteyden minuun jonkun sosiaalisen median kautta. Miksi sitten näin olen tehnyt, että en vastaile takaisin? Jos minulla on oma elämä täynnä töitä, perhettä, väsymystä, ehkä stressiä, ehkä joku mielenkiintoisempi tyyppi, tai jotain muuta mielenkiintoisempaa tekemistä. Ei kai sitä tarvitse selitellä ja jokaiselle asioitaan avata, kontakteja on monia. Jos joku ei viesteihini enää vastaa osaan tulkita, että kyseistä henkilöä ei kiinnosta tarpeeksi ja jatkan matkaani.

Vierailija
70/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän voi vaikka luulla että toiselle on sattunut jotain. Peruskohteliaisuutta sanoi "ei". Jos hlö ei ymmärrä eitä, niin se on eri asia. Sellaista kannattaakin välttää.

Vierailija
71/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se hyvä saada heti selvyys siihen, että onko juttu nyt ohi vai onko kyse jostain aivan muusta. Voisi sitten heti aloittaa asian käsittelyn.

Vierailija
72/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostaus tarkoittaa sitä että ihmisten elämä ei pyöri pelkästään missään sosiaalisessa mediassa. On myös joskus helpompi jatkaa elämää tai somettamista, jos huomaa että ghostattu on sekopää tai muuten vain epäkiinnostava eikä kemiat kohtaa. Hankkikaa elämä netin ulkopuolelta tai menkää eteenpäin.

Vierailija
73/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina itsenkin parempi olla, kun on asiallinen lähtökohtaisesti joka käänteessä muita kohtaan näissä herkissä asioissa, mutta etenkin silloin, jos on yhteistä historiaa (ystävä tai seurustelukumppani molemmat mielestäni samalla viivalla tässä).

Vierailija
74/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostaaminen on ihan sama kuin jättää vastaamatta kun joku puhuu sinulle tai kysyy jotakin. Kannattaa välillä olla myös ilman nettiä ja somea. Tekee ihan kaikille hyvää. Nykyinen netti tekee ihmisen psyykkeelle todella pahaa jälkeä.

Vierailija
75/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ei ole suoranaisesti tarkoituksellista. Joskus ei vain oikein tiedä, mitä sanoisi tai miten selittäisi asian niin että toinen ymmärtäisi sen, ja sitten lopulta käy niin, että ei tule sanottua mitään.

Vierailija
76/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostaus merkitsee mulle, että olen juuri vapautunut yhteydenpidosta epävakaan henkilön kanssa ja joku toinen saa vuoronsa osakseen. 

Vierailija
77/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa. Itse olen luopunut noista turhista ihanteista, että pitää sanoa suoraan ja puhua rehellisesti, että ei kiinnosta olla yhteydessä eikä ihmissuhteessa.

Liian monta kokemusta, jossa toinen  alkaa syyttelemään, neuvottelemaan, uhkaa tehdä jotain itselleen. Yksi alkoi stalkkaamaan ja oli yhteydessä mun työpaikalle kollegoihin ja levitti netissä jotain juttuja minusta ammattilaisena, että asiakkaat kaikkosi.

Totesin, että voin hyvin luopua turhista rehellisyyden ja suoraselkäisyyden ihanteista. Eipä muutkaan ihmiset sellaisia noudata. Ghostaaminen on selvästi turvallisempaa.

Tuossahan on sullekin vaan selkeämpi syy pysyä tulevaisuudessa erossa.

En itse tajua ihan, miten aikuiselle ihmiselle on niin maan vaikeaa sietää toisen negatiivisia tunteita. Miltä se tuntuu, kun toinen vaan laittaa viestiä entiseen malliin luullen että asiat on ok?

Kuulostaa kyllä että sä vetelet ihmisiä liukuhihnalta jos on samankaltaisia toistuvia kokemuksia.

Vierailija
78/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wanish voisi olla parempi ilmaisu, ja joskus se vaan on ainoa vaihtoehto.

Kokeile muita kieliä löytyisikö sieltä sopiva sana.

Ei, kun mä sanon just noin. Toistan vielä varmuudeksi: wanish.

Vierailija
79/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinka sä olet esittänyt tän EIn?

Kai se toinenkin tajuaa paremmin olla häiriköimättä jos sanot että ahdistaa.

Vierailija
80/134 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ghostaaja on välittömästi ulkona mun elämästäni. Ei ghostaamiselle.