Kodin siisteys, kenen mukaan mennään?
Luulisi olevan slevää miten vastaukset menevät, mutta kokeillaan:
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, kun se sotkuisampi kuitenkin sotkee sen siivomman asuntoa, niin todellakin siivotaan sen siisteimmän ihmisen mukaan. Sotkussa elävä ei masennu siistimmässä asunnossa, mutta siistimpi masentuu läävässä. Ei siitä mitään tule että siistimpi joutuu hyväksymään palloksi jalkaansa jonkun leivänmurusia pöydille jättävän ja vaatteet lojumassa ympäriinsä, kun hän ei todennäköisimmin edes sotke eläessään arkea yhtä paljon kuin se sotkuisampi yksilö.
Sotkuisille ihmisillä yleensä on tuo itsekäs, laput silmillä oleva elämäntyyli. juu juu siivoan illalla, laitan myöhemmin, syön ensin kun se siistimpi siivoaa jo kokkaamisen ohella käytettyjä astioita tiskikoneeseen. Missä muualla elämänalueella mennään sen laiskimman, huonoimman mukaan? Töissä? Ystävyysuhteissa ja vieraillessa? Eipä niin..
Esimerkiksi seksissä mennään sen haluttomamman
Takakireys tuo etulöysyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheessä koti saa olla kodin näköinen, ei siivousintoilla vaan annetaan luovuudelle tilaa.
Lapsiperheessä lapset kuuluu kasvattaa yhteiskunnan jäseniksi. Se on sen koko lapsiperhehomman juju.
Ei lääväeläimiksi.
Naisen!!!! Minä en todellakaan kelpuuta sitä tasoa minkä mies kelpuuttaa niin minä kyllä nalkutan ja valitan tasan tarkkaan niin kauan että saan miehen toteuttamaan sen tason mitä itse haluan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka haluaa siistimmän kodin, siivoaa siitä eteenpäin mihin asti sotkuisempi siivosi.
Toinen voi jättää siivoamatta lähes kokonaan tuolla tavalla.
Silloin toinen ei jousta yhtään ja on yhtä vajaa kun se ylikireä ylisiisti. Molemmille peili eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheessä koti saa olla kodin näköinen, ei siivousintoilla vaan annetaan luovuudelle tilaa.
Lapsiperheessä lapset kuuluu kasvattaa yhteiskunnan jäseniksi. Se on sen koko lapsiperhehomman juju.
Ei lääväeläimiksi.
Kirja esillä = lääväeläin?
Vierailija kirjoitti:
Naisen!!!! Minä en todellakaan kelpuuta sitä tasoa minkä mies kelpuuttaa niin minä kyllä nalkutan ja valitan tasan tarkkaan niin kauan että saan miehen toteuttamaan sen tason mitä itse haluan!!!
Voi se olla mieskin, mutta viestinä siis se ettei joku saa yksipuolisesti määrätä siisteystasoa. Jos on eri tasoisia mielipiteitä, keskitieltä löytyy useammille ratkaisu kyselyn mukaan. Herätkää ne, joiden mielestä kaikkien tulisi mukautua sinun standardeihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä myös niitä kirjanmerkkejä. Niitä tulee useamman lapsen perheeseen lisää joka isän- ja äitienpäivä. En ole havainnut suuria terveyseroja siinä, onko kirja apposen auki vai kirjanmerkillä suljettuna.
Kirjat kärsivät siitä että ne on läjissä avonaisina. Sivut tahriintuvat ja kirjan selkämys murtuu.
Lapselle kuuluu opettaa myös tavaroiden asiallista kohtelua, eikä vain suoltaa lapsia niin paljon, että heille ei sitten jaksa enää opettaa alkeellisiakaan tapoja.
Erikoisen kiree sunnuntain alku siellä käynnissä.
Joo luin samaa. Kohta napsahtaa. Joku 3h rentoutumisvideo voisi olla tarpeen: https://youtu.be/BIRJMESl4U8?si=vwpUOQ8du-0m2kRN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka haluaa siistimmän kodin, siivoaa siitä eteenpäin mihin asti sotkuisempi siivosi.
Silloin toinen ei jousta yhtään ja on yhtä vajaa kun se ylikireä ylisiisti. Molemmille peili eteen.
Ei minun esimerkissä siistimpi ole välttämättä ylisiisti tai ylikireä. Hän voi olla jonkun toisen mielestä jopa vähän sotkuinen. Silti sotkuisemman on tosi helppo väärinkäyttää tilannetta, jossa siistimmän pitää aina siivota eteenpäin hänen tekemistensä jälkeen. Peiliin katsomisesta olen samaa mieltä.
Voin ihan omakohtaisella kokemuksella kertoa, että se että miehni joka päivä useaan otteeseen hukkaa tavaroitaan oman sotkuisuutensa takia aiheuttaa huomattavan paljon enemmän kireyttä ja stressiä perheessämme kuin se, että minä laitan aina tavarani paikoilleen.
Ensin mieheni jättää sen lähtemisen viime tippaan ja sitten ei pääse lähtemään, ksoka ei löydä ajokorttiaan eikä silmälasejaan. Hän paiskoo ja riehuu ja rähisee joka veen kerta.
Mniä lähden rennosti hyvissä ajoin letkeällä aikataululla tavarat tallessa ilman mitään kuohuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun esimerkissä siistimpi ole välttämättä ylisiisti tai ylikireä. Hän voi olla jonkun toisen mielestä jopa vähän sotkuinen. Silti sotkuisemman on tosi helppo väärinkäyttää tilannetta, jossa siistimmän pitää aina siivota eteenpäin hänen tekemistensä jälkeen. Peiliin katsomisesta olen samaa mieltä.
Tottakai. Harvoin nämä kaksi ihanuutta osuu saman katon alle :) Jos joku väistelee hommia perustason siisteyttä ylläpitävän kanssa, niin ongelma on vain tuossa loisivassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärränkö oikein sinun ajattelumallin että se jolle kelpaa sotkuosempi asunto väärinkäyttää tilannetta kun pistää sen siistimpää asuntoa vaatiman ihmisen tekemään itse sen mitä vain itse vaatii?
Kun mä tulin kuvioihin mukaan, miesystävän koti oli täynnä tavaraa. Mä olin puljannut siinä vaiheessa jo vuosia kirppistavaroita.
Yhtenä pääsiäisenä oltiin täällä ja alettiin systemaattisesti käymään kotia läpi. Mm keittiön kaapit oli osaksi irrallaan, vaikka mitä.
Siinä vaiheessa, kun ukrainalaisia tuli, vietiin miesystävän lasten sängyt keräykseen, kukaan ei ollut nukkunut niissä moneen, moneen vuoteen.
Mä teen töitä kotona, olen väh 3 h yksin työajan ulkopuolella, minä siivoan ja pidän kodin kunnossa
se jolle kelpaa sotkuosempi asunto väärinkäyttää tilannetta kun pistää sen siistimpää asuntoa vaatiman ihmisen tekemään itse sen mitä vain itse vaatii?
Se jolle läävä kelpaa käyttää henkistä väkivaltaa normaalia ihmistä kohtaan, aiheuttaa jatkuvia kaaoksia ja lisää työtä sille normaalille.
Vierailija kirjoitti:
se jolle kelpaa sotkuosempi asunto väärinkäyttää tilannetta kun pistää sen siistimpää asuntoa vaatiman ihmisen tekemään itse sen mitä vain itse vaatii?
Se jolle läävä kelpaa käyttää henkistä väkivaltaa normaalia ihmistä kohtaan, aiheuttaa jatkuvia kaaoksia ja lisää työtä sille normaalille.
Näissä ääritapauksissa tuntuu, että parempi laittaa lusikat jakoon - puhtaat ja naarmuttomat puhtaammalle ja likaiset jättää vaikka tyhjän kämpän lattialle. Pitää olla molemmilla joustoa keskitiehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitoon ja kodin hoitoon löytyy ihan standardit.
Esimerkiksi Martoilta saa selkeät siivousohjeet.
Exä oli varsinainen siivoussimo. Huh huh. Ihan kuin olisi ollut kylässä omassa kodissa.
Siksi ainakin osittain taitaa olla exä. Omassa kodissa, jaetussakin, tulee voida olla rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, kun se sotkuisampi kuitenkin sotkee sen siivomman asuntoa, niin todellakin siivotaan sen siisteimmän ihmisen mukaan. Sotkussa elävä ei masennu siistimmässä asunnossa, mutta siistimpi masentuu läävässä. Ei siitä mitään tule että siistimpi joutuu hyväksymään palloksi jalkaansa jonkun leivänmurusia pöydille jättävän ja vaatteet lojumassa ympäriinsä, kun hän ei todennäköisimmin edes sotke eläessään arkea yhtä paljon kuin se sotkuisampi yksilö.
Sotkuisille ihmisillä yleensä on tuo itsekäs, laput silmillä oleva elämäntyyli. juu juu siivoan illalla, laitan myöhemmin, syön ensin kun se siistimpi siivoaa jo kokkaamisen ohella käytettyjä astioita tiskikoneeseen. Missä muualla elämänalueella mennään sen laiskimman, huonoimman mukaan? Töissä? Ystävyysuhteissa ja vieraillessa? Eipä niin..
Mun miehellä menee puolisen tuntia joka päivä pelkästään siihen että etsii silmälasejaan, avaimiaan ja puhelintaa. Se on 3,5 tuntia viikossa.
Haittaako se sinua? Syyttääkö hän sinua hävinneistä tavaroista? Jos ei, niin hän vaikuttaisi olevan vain ihminen. Kaikilla järjestys ei tule luonnostaan, heille voi vinkata (ei käskeä) hyvistä tavoista pitää avaimet jne helposti löydettävissä paikoissa, mutta jos vinkit ei uppoa, jätä hyvä ihminen rauhaan.
Haittaako se sinua? Syyttääkö hän sinua hävinneistä tavaroista? Jos ei, niin hän vaikuttaisi olevan vain ihminen. Kaikilla järjestys ei tule luonnostaan, heille voi vinkata (ei käskeä) hyvistä tavoista pitää avaimet jne helposti löydettävissä paikoissa, mutta jos vinkit ei uppoa, jätä hyvä ihminen rauhaan.
Lapsiperheessä 3,5 tuntia hukkaan heitettyä aikaa on aina pois jostain järkevästä.
Ja hän riehuu etsiessään, kiroilee ja syöksyy, ikävää muille. Plus kun kuskaa lapsia, lapsetkin myöhästyy.
Minä olen supersiisti ja muut siistejä. Joten siivoan enemmän ihan omasta halustani. Mutta ei täällä kukaan elä kuin sika pellossa täysihoidossa. Koko perhe tykkää ja viihtyy puhtaassa ja kauniissa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen supersiisti ja muut siistejä. Joten siivoan enemmän ihan omasta halustani. Mutta ei täällä kukaan elä kuin sika pellossa täysihoidossa. Koko perhe tykkää ja viihtyy puhtaassa ja kauniissa kodissa.
Kaikki tykkää, kaikki osallistuu = kaikki hyvin.