Työkaveri paljasti että oli käyttänyt epassi lounasetua kesälomallaan - mihin ilmiantaa?
Kommentit (99)
Mieskin käytti e-passilla hankittuja uimalippuja kesälomalla, pitäisikö ilmoittaa johonkin ? Mutta ainakin viime vuonna tuli viestejä että käyttäkää niitä e passeja. Olisi pitänyt itse keksiä tuollainen, työnantaja maksaa e passit ja harvempi niitä käyttää, siinä on keksijällä helppo elämä rahan tuloa ei voi estää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lounasetu tarkoita, että saa lounaan ilmaiseksi. Siitä joutuu kuitenkin tietyn osan maksamaan.
Riippuu lounaan hinnasta. Jos on 13,60 € lounasetu niin sillä saa enintään sen hintaisen lounaan maksettua. Jos menee yli niin erotus pitää maksaa omasta pussista.
Lounas 13 euroa, työnantaja maksaa 5 euroa joten itse maksat 8 euroa. Yllättävän moni kuvittelee, että työnantaja maksaa kokonaan sen summan mikä sinne lounasravintolan kassalle sovelluksella maksetaan.
Eikö ihmiset katso palkkakuittejaan? Mulla ainakin ihan selvästi joka kuukausi lukee siinä, että siitä on vähennetty se lounasedunosuus.
Ei missään sanota, että se on pakko palkasta vähentää. Kyllä työnantaja saa tarjota lounasedun ihan kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Provo mutta työnantajalta saa varastaa ajattelee moni suomalainen. Moraali venyy aina tilanteen mukaan. Ei ainakaan omassa firmassa saa käyttää lounasetua kuin työpäivinä.
Mitä ihmeen väliä on, minä päivänä etua käyttää? Sillehän on maksimisumma olemassa, joten etua ei riitä kaikkiin työpäiviin, jos sitä käyttää muulloinkin ja mitään ylimääräistä hyötyä ei saa. Itse olen tilannut viimeksi tammikuun maksimisumman ja rahaa on yhä kortilla jäljellä. Todellakin käytän, jos lomalla lounaalle menen, kun töihin otan mieluummin omat eväät, muuten jää kokonaan käyttämättä ja minun palkastahan se summa on suurimmaksi osaksi vähennetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lounasetu tarkoita, että saa lounaan ilmaiseksi. Siitä joutuu kuitenkin tietyn osan maksamaan.
Riippuu lounaan hinnasta. Jos on 13,60 € lounasetu niin sillä saa enintään sen hintaisen lounaan maksettua. Jos menee yli niin erotus pitää maksaa omasta pussista.
Mutta sun palkasta lähtee kuitenkin about kymppi per lounas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas 13 euroa, työnantaja maksaa 5 euroa joten itse maksat 8 euroa. Yllättävän moni kuvittelee, että työnantaja maksaa kokonaan sen summan mikä sinne lounasravintolan kassalle sovelluksella maksetaan.
Eikö yllättävän moni ihmettele palkkasumman lovea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun palkasta ehkä lähtää, mun palkasta ei.
Saa, mutta tuleehan siinä silti jokunen euro itselle maksettavaksi verojen muodossa, kun lounasedun verotusarvo huomioidaan palkassa.
Tekisin ihan rikosilmoituksen, jos olisin sinä. Nimikkeellä tärkeä petos -epäily.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ihan rikosilmoituksen, jos olisin sinä. Nimikkeellä tärkeä petos -epäily.
Siis törkeä, sorry autocorrect
Vierailija kirjoitti:
Mieskin käytti e-passilla hankittuja uimalippuja kesälomalla, pitäisikö ilmoittaa johonkin ? Mutta ainakin viime vuonna tuli viestejä että käyttäkää niitä e passeja. Olisi pitänyt itse keksiä tuollainen, työnantaja maksaa e passit ja harvempi niitä käyttää, siinä on keksijällä helppo elämä rahan tuloa ei voi estää
Siis mitä, eikö jotkut käytä saamiaan e-passirahoja? Itsellä ne menee aina heti. Olen käyttänyt mm.kylpylään, pyörävuokraan, eläintarhaan, kuntosalin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kaikki täällä ei ymmärrä että joillain e-passin käyttö ei vaadi yhtään omaa rahaa. Riippuu ihan työnantajasta millaista etua tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa jotta hänellä ei ole lounasetua enää joulukuussa.
Ainakin meillä saa joka kuukaudelle lounasetua työpäivien määrän mukaan.
Varmasti näin, mutta joku teillä tekee sen laskennan, että etua on mahdollista saada työssäolopäiviltä, ei lomapäiviltä. Etua voi käyttää koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, eikö jotkut käytä saamiaan e-passirahoja? Itsellä ne menee aina heti. Olen käyttänyt mm.kylpylään, pyörävuokraan, eläintarhaan, kuntosalin jne.
Keksitkö mulle jonkun käyttötarkoituksen? Oon ennen käyttänyt kuntosaliin, mutta nyt oon raskaana, eikä tuu mieleenkään kuntosali, tai edes hieronta tms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lounasetu 13,70, josta työnantaja maksaa 5,10, itse maksetaan siis 8,60, joka vähennetään palkanmaksussa. Tämä siis max 13,70 hintaisesta lounaasta, joka on yleinen työpaikkalounasruokaloiden hinta. Jos menee lounaalle jonnekin muualle ja lounas maksaa enemmän kuin 13,70 niin itse maksetaan se loppu. Lounasetua voi käyttää lomallakin, sitä tulee aina kuun alussa sovellukseen sen kuukauden työpäiviä vastaava määrä, mutta ei se siirry seuraavalle kuukaudelle, jos ei käytä kaikkea. Kassalla näytetään maksu sovelluksesta tai käytetään lounastägiä lukijassa.
Eli ei lounasetu ole yhtä kuin ilmainen lounas.
Meillä ei omaa osuutta vähennetä palkasta, vaan ePassiin pitää ladata omarahaa, jotta pystyy lounaita maksamaan. Se työntekijän osuus menee siitä omarahasta. Ilman omarahaa näytää ePassin saldo nollaa, vaikka ei olisi yhtään lounasta vielä kuun aikana maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kaikki täällä ei ymmärrä että joillain e-passin käyttö ei vaadi yhtään omaa rahaa. Riippuu ihan työnantajasta millaista etua tarjotaan.
Lounasetuja on erilaisia tapoja toteuttaa, mutta yhteistä niille on se, ettei se ole koskaan täysin ilmaista työntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa puhuttiin lounasedusta, ei liikuntaedusta,
Ohranalle kuuluu kertoa tällaiset vakavat asiat.
Meillä toteutettu niin, että työnantaja maksaa 25% ja työntekijältä vähennetään suoraan palkasta 75%. Edun latauspyyntö pitää tehdä sovelluksessa edellisen kuukauden loppuun mennessä seuraavaa kuukautta varten. Etua pystyy periaatteessa lataamaan täyden määrän joka kuukausi, sovellus ei siitä herjaa. Hr-osasto pitää kirjaa kukin etujen määrästä, koska lomapäiviltä etua ei voi saada. Loppuvuodesta ei siis etua voi saada, jos on lomakuukaudellekin sitä lataillut.
Ilmianna Supolle, niin laitetaan suppo.