Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri paljasti että oli käyttänyt epassi lounasetua kesälomallaan - mihin ilmiantaa?

Vierailija
01.08.2025 |

Kertokaa

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös siellä ole määrätty summa vuodeksi? Ovat sitten omilla rahoillaan loppuvuoden lounailla.

Omilla rahoilla se tuettu lounaskin maksetaan! Työnantaja maksaa vain osan (25 % tai vähemmän jos kalliimpi lounas). Ei tässä ole kyse mistään ilmaislounaista vaikka jotkut niin näkyvät luulevan.

Vierailija
62/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite aina e-passin kulttuuriedulla ostan kavereille finnkinon lippuja

Miksi kustannat kaveriesi menoja? Voisit ostaa kulttuuriedulla jotain itsellesi.

Ei siellä ole tarjolla mitään muutakaan mihin laittaa. Meillä on vain kulttuurietu eikä tarjolla oikeastaan kuin museoita jne. Eli ihan sama antaa ilmaiseksi kavereille. En maksa kuitenkaan mitään ite enkä menetä mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä annan aina omille lapsille lainaan, kun lähtevät kaupungille, niin voivat käydä vaikka hampurilaisilla.

Tätä sit taas ei saa tehdä. Tai ainakaan virallisesti saisi.

Epassi on henkilökohtainen. Henkilöllisyys tarkastetaan. Lapsi tuskin menee työikäisestä? 

Koskaan ei ole tarkistettu ja kyllä mun lapset 21 ja 19v menee työikäisestä. 19v itseasiassa on omakin epassi. :)

Vierailija
64/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lounasetu tarkoita, että saa lounaan ilmaiseksi. Siitä joutuu kuitenkin tietyn osan maksamaan. 

Riippuu lounaan hinnasta. Jos on 13,60 € lounasetu niin sillä saa enintään sen hintaisen lounaan maksettua. Jos menee yli niin erotus pitää maksaa omasta pussista.

Tuosta 13,60 eurosta maksat jo siitäkin osan itse:

Paljonko työntekijä maksaa lounasedusta? Lounasvähennyksessä työntekijä maksaa lounasedusta verotusarvon (vähintään 75 %) tai aina vähintään 8,60 €. Työntekijä saa käytännössä lounaansa 25 % alennuksella, mikäli saa työnantajaltaan täyden lounasedun 13,70 €.

Tässäkin on eroja siinä, että tuleeko lounasetu rahapalkan päälle vai osaksi sitä. Esim itse voin valita otanko lounasedun noin 270 e / kk, jolloin se lisätään bruttopalkkaani 4000 e + 270 = 4270 e, jolloin maksan veroja koko himmelisä. Jos en ota lounasta, niin saan vain 4000 e ja maksan siitä verot.

Minulla ainakin on sovellus, jota voin käyttää vain 13,70 e edestä päivässä. Eli en voi säästellä ja maksaa isompaa osuutta esim perhepäivällisellä.

Vierailija
65/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lounasetu tarkoita, että saa lounaan ilmaiseksi. Siitä joutuu kuitenkin tietyn osan maksamaan. 

Riippuu lounaan hinnasta. Jos on 13,60 € lounasetu niin sillä saa enintään sen hintaisen lounaan maksettua. Jos menee yli niin erotus pitää maksaa omasta pussista.

Lounas 13 euroa, työnantaja maksaa 5 euroa joten itse maksat 8 euroa. Yllättävän moni kuvittelee, että työnantaja maksaa kokonaan sen summan mikä sinne lounasravintolan kassalle sovelluksella maksetaan.

Eikö ihmiset katso palkkakuittejaan? Mulla ainakin ihan selvästi joka kuukausi lukee siinä, että siitä on vähennetty se lounasedunosuus.

Vierailija
66/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä voi pyytää näyttämään sovelluksesta, joten kuvakaappaus ei kelpaa. Harvalla lapsella myöskään on lounasetua, joten jo sekin soittaa kelloja. Itse toki sitä voi käyttää kesälomallakin. Käytetäänhän liikuntaetuakin. Ap:lla ei ilmeisesti itsellään ole mitään etuja kun ei tuota tiedä.

En tiedä, mutta työkaverin tyttärellä onnistui joka kerta.

Jos on onnistunut niin myyjä on toiminut virheellisesti. Tämä voi jossain tuppukylän kassalla onnistua kun kaikki ovat tuttuja keskenään, mutta ei kannata kuvitella, että kaikkialla onnistuu. Edut ovat henkilökohtaisia, eikä sillä maksamista tarvitse hyväksyä mikäli on epäilys, että on jonkun muun käytössä. Myöskään mitään kuvakaappauksia sovelluksesta ei tarvitse hyväksyä.

Vierailija
67/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin aikoinaan koulusta lounasseteleitä työharjoittelun ajaksi. Ja peruskoulussa ihan tet harjoittelua varten. Oletan että nytkin koulut järjestävät jollain tapaa oppilaille ruokailun näiden ajaksi, eiköhän se ole jollain sovelluksella? Lapsiahan nämä yläasteella-amiksessa olevat käytännössä kaikki on

Vierailija
68/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo mutta työnantajalta saa varastaa ajattelee moni suomalainen. Moraali venyy aina tilanteen mukaan. Ei ainakaan omassa firmassa saa käyttää lounasetua kuin työpäivinä.

Vierailija
69/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kukaan tarkista. Ainakaan täällä Helsingissä

Vierailija
70/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo mutta työnantajalta saa varastaa ajattelee moni suomalainen. Moraali venyy aina tilanteen mukaan. Ei ainakaan omassa firmassa saa käyttää lounasetua kuin työpäivinä.

Ei sitä kukaan valvo

Vierailija
71/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lounasetu 13,70, josta työnantaja maksaa 5,10, itse maksetaan siis 8,60, joka vähennetään palkanmaksussa. Tämä siis max 13,70 hintaisesta lounaasta, joka on yleinen työpaikkalounasruokaloiden hinta. Jos menee lounaalle jonnekin muualle ja lounas maksaa enemmän kuin 13,70 niin itse maksetaan se loppu. Lounasetua voi käyttää lomallakin, sitä tulee aina kuun alussa sovellukseen sen kuukauden työpäiviä vastaava määrä, mutta ei se siirry seuraavalle kuukaudelle, jos ei käytä kaikkea. Kassalla näytetään maksu sovelluksesta tai käytetään lounastägiä lukijassa.

Eli ei lounasetu ole yhtä kuin ilmainen lounas.

Vierailija
72/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot vissiin kirkolla töissä. Siellä väitettiin,  että etua saa käyttää vaan työaikana lounaisiin. Missä voi käydä lounaalla työaikana kirkolla töissä ollessaan? Helvetin minuuttiaikataulu ja lounaspaikka jossain kilometrien päässä. Anna mun nauraa! Voihan niitä pizzoja ostaa illalla ja ottaa evääksi töihin. Jos nyt jotain typerää selitystä tarvitsee..

Vierailija
73/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala.. ihmiset luulevat että perus lounasetu olisi yhtä kuin ilmainen lounas... noup. 13,5€ lounaasta työnantaja maksaa jotain 3€ ja työnantaja saa sen vähennettyä verotuksessa.

Miksi kukaan kuvittelisi sen rahan tyhjästä tulevan? Ravintolan ei tavitse ilmaiseksi ruokaa tarjota joten aina on loppuviimeksi JOKU keneltä se raha on pois. Lounasetu on vain yksi tapa työnantajalle maksaa palkkaa.

Vierailija
74/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä voi pyytää näyttämään sovelluksesta, joten kuvakaappaus ei kelpaa. Harvalla lapsella myöskään on lounasetua, joten jo sekin soittaa kelloja. Itse toki sitä voi käyttää kesälomallakin. Käytetäänhän liikuntaetuakin. Ap:lla ei ilmeisesti itsellään ole mitään etuja kun ei tuota tiedä.

En tiedä, mutta työkaverin tyttärellä onnistui joka kerta.

Jos on onnistunut niin myyjä on toiminut virheellisesti. Tämä voi jossain tuppukylän kassalla onnistua kun kaikki ovat tuttuja keskenään, mutta ei kannata kuvitella, että kaikkialla onnistuu. Edut ovat henkilökohtaisia, eikä sillä maksamista tarvitse hyväksyä mikäli on epäilys, että on jonkun muun käytössä. Myöskään mitään kuvakaappauksia sovelluksesta ei tarvitse hyväksyä.

Yleensä ravintolanpitäjän tavoitteena ei ole saada häädettyä maksavia asiakkaita pois. Sehän on ravintolalle ainoastaan hyvä jos siellä joku haluaa syödä. Kyllä yleensä lisämyynti ja raha kelpaa. Vaikka sen vuoksi joutuisi vähän joustavasti tulkitsemaan sääntöjä.

Vierailija
75/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan kannalta on täysin merkityksetöntä käyttääkö lounasedun päivällä, illalla vai naapurin Jaskan ruokkimiseen. Kustannus on täsmälleen sama.

Vierailija
76/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kukaan valvo

Siis varastaa saa, jos ei jää kiinni :(

Vierailija
77/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan omassa firmassa saa käyttää lounasetua kuin työpäivinä.

Mistä ravintola tietää onko asiakkaalla työpäivä? Mistä työantaja tietää milloin etu on käytetty?

Vierailija
78/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Kunhan johonkin käytetään kun ei tässä maassa muuten juuri mitään enää osteta. 

Mä ostan eräästä elintarvikeliikkeestä lounasedulla mitä vaan, koska myyjä myy. Välillä ostan alkoholia ja välillä suodatinpaperia. Sama raha se tuolle kauppiaalle menee eli ihan sama ostanko sillä rahalla bisseä vai valmissalaattia.

Vierailija
79/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä annan aina omille lapsille lainaan, kun lähtevät kaupungille, niin voivat käydä vaikka hampurilaisilla.

Tätä sit taas ei saa tehdä. Tai ainakaan virallisesti saisi.

Epassi on henkilökohtainen. Henkilöllisyys tarkastetaan. Lapsi tuskin menee työikäisestä? 

Ei ole multa tarkistettu henkilöllisyyttä ikinä. 

Vierailija
80/99 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan omassa firmassa saa käyttää lounasetua kuin työpäivinä.

Mistä ravintola tietää onko asiakkaalla työpäivä? Mistä työantaja tietää milloin etu on käytetty?

Tai miksi kumpaakaan kiinnostaisi? Kummankaan intresseissä ei ole rajoittaa edun käyttöä.