Vieläkö miehet olettavat naisten tekevän enemmän kotitöitä kuin he itse?
Vieläkö on miehiä, joille ruuanlaitto tai vessan pesu ei kuulu? Miten perustelette?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö on naisia, joille renkaiden vaihto, terassin rakentelu, nurmikon leikkuu, puiden kaato tai talon/pihan muut rakennus- ja huolto toimenpiteet ei kuulu? Miten perustelette?
Tuppaa olemaan tosiaan ne yhteiset kotityöt ja siihen päälle miesten työt.
selvennetään nyt miehille että mitkään remppahommat, autonkorjaamiset eivät ole kotitöitä. ja jos mies remppaa tai tekee jotain pihahommaa, niin jonkun ne kotityötkin on sillä välin hoidettava.
meillä työnjako on seuraava: mies varaa auton huollon ja vie sen sinne itse. myös renkaidenvaihdot varaa ja yleensä minä vien auton rengasliikkeeseen. nämä siis pari kertaa vuodessa. nurmikonleikkuu työnnettävällä kerran viikossa kestää noin tunnin kerrallaan, suunnilleen vuorotellen hoidetaan. remontit tekee siihen palkattu henkilö, osittain myös mies. näitä tulee 5-30 vuoden välein.
muita kotitöitä: päivittäin tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, kattiloiden ja pannujen tiskaaminen, ruuanlaitto, lasten aamu ja iltatoimet, pyykinpesua koneellinen päivässä, lisäksi siivouksia tarpeen mukaan eli imurointia, pölyjen pyyhkimistä, tavaroiden järjestelyä, vessan siivous ja lisäksi ajoittain kylpyhuoneen ja saunan pesua, kodinkoneiden puhdistus ja niiden suodattimien puhdistus, lattiakaivojen pesut ja ikkunoiden pesut, terassien puhdistus ja öljyäminen. minä hoidan nämä.
pelkkään siivoukseen menee viikossa aikaa noin 4-8 tuntia. ruuanlaitto päivittäin 30 min-1h. pyykinpesu ja tiskaus yhteensä 15-30min.
kumpi nyt siis tekee enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö on naisia, joille renkaiden vaihto, terassin rakentelu, nurmikon leikkuu, puiden kaato tai talon/pihan muut rakennus- ja huolto toimenpiteet ei kuulu? Miten perustelette?
Mitä miestentöitä on kerrostalossa asuvilla?
Vierailija kirjoitti:
#miesvihanäkyväksi
Voitko kuvitella, että minulla on oikeus vaikka vihata kaikkia miehiä? Asia erikseen on sitten se, miten käyttäydyn vihani kanssa. En toki vihaa kaikkia miehiä, tai ketään sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta lusmuilijoista en pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut helteiden aikana ruokana lähinnä kaupan valmissalaatteja. Tykkään tosi paljon, kun ei tarvitse laittaa ruokaa. Mies ei jostain syystä tykkää.
Tämähän se on. Miehet kyllä nauttii puhtaasta kodista ja terveellisestä ruuasta, mutta harvemmin jaksavat laittaa tikkua ristiin sen toteuttamiseksi. Sitten alkaakin itku ja valitus kun palvelu ei pelaa kotona.
Meillä mies pyysi, että panostaisin enemmän meidän terveyteen, ja pyysi ostamaan enemmän hedelmiä. No minä ostin, ja eihän mies niitä syönyt. En jaksanut itse syödä kaikkea, joten aloin ostamaan vaan pari omenaa/banaania jne. Sitten alkoi valitus kun en ikinä osta hedelmiä. :D Kysyin mieheltä, että haluaako se ne vaan koristeeksi vai mikä on?
Tutkimusten mukaan naimattomat naiset nykyjään tekevät n. 10 h viikossa kotitöitä keskimäärin ja naimattomat miehet 8 h. Naimisissa olevien naisten kotityömäärät lisääntyvät ja miehillä vähenevät. Uskoakseni kyseessä ovat naisten ns. "standardit", joista aika usein (myöskään oman kokemukseni pohjalta) on varsin hankala sen naisen tinkiä, ja nainen haluaisi myös teettää kotityötä myös miehellä sitten enemmän. Ilmeisesti naimisissa ollessa kuitenkin mies joissain tapauksissa keskittyy siihen ansiotyöhön ruuhkavuosina naista enemmän, yhä edelleen - mikä toivottavasti on eksplisiittisesti harkittu valinta.
Robotit ovat kyllä mukavia - yksitasoisen asunnon ja tasaisen nurmikon tiimoilla kotityön määrä vähenee reippaasti asianmukaisilla robottihankinnoilla - vaimokaan, vaikka aluksi vastusti robotteja, ei rupeaisi enää tekemään manuaalisesti. (ilmeisesti hänellä oli vaikeampaa se, että robotit eivät hoitaneet hommaa "hänen tavallaan").
Itse olen todennut, että vaimolla on vahvat näkemykset, miten ja kuinka usein asiat pitää hoitaa - ja hän usein ehtii tehdä ne, kun minä olen vasta meinaamassa. En toki valita asiasta - mutta varmasti hän käyttää vuorokaudessa tunnin-kaksi enemmän kotitöihin siinä, kun allekirjoittanut vasta meinaa. Toisaalta - mulla on myös vielä oma kämppä jäljellä, jossa töiden takia joskus oleskelen - eikä se järin epäsiisti sekään ole (etenkään kun vaimo ei tule kylään ja sotke astioita).
Miesten asenteesta/älykkyydestä kertoo jotain että tavallisia kotitöitä verrataan puun kaatoa, terassin rakentamiseen jne. Eivätkä muka tajua sitä että suurin osa miehistä ei tee koskaan noita asioita. Mutta silti kaikkien miesten pitäisi saada vapautus päivittäin ja viikoittain toistuvista kotitöistä koska jotkut miehet tekee joskus sellaisia töitä mitä naiset harvemmin tekee.
Meillä minä teen suurimman osan perinteisistä naisten hommista koska olen ollut työttömänä ja mies töissä ja miellä mies lisäksi tekee paljon metsätöitä (tosin minäkin istutan ja raivaan yhtälailla ja teen myös omalla sahallani polttopuuhommia mutta isojen puiden kaadon jätän miehelle) ja mies oikeasti tekee paljon autonkorjausta, huoltoa, pihatöitä ja välillä toista työtä lisänä.
Nyt kun menen töihin ja mies jää työttömäksi niin on itsestään selvää että mies ottaa sisällä isomman vastuun kotitöistä. Eilen mies opetteli leipomaan ensimmäistä kertaa leipää jollaista olen hänelle ja pojalle leiponut viimeisen 20 vuotta. Onnistui hyvin. Onneksi mieheni kanssa on aina voinut tehdä hommat siten kun se järkevästi sujuu. Ja mieheni ymmärtää että on paljon kotitöitä jotka on tehtävä ja nyt ne siirtyvät enemmän hänelle kun hänellä kerta on paremmin aikaa niille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut helteiden aikana ruokana lähinnä kaupan valmissalaatteja. Tykkään tosi paljon, kun ei tarvitse laittaa ruokaa. Mies ei jostain syystä tykkää.
Tämähän se on. Miehet kyllä nauttii puhtaasta kodista ja terveellisestä ruuasta, mutta harvemmin jaksavat laittaa tikkua ristiin sen toteuttamiseksi. Sitten alkaakin itku ja valitus kun palvelu ei pelaa kotona.
Meillä mies pyysi, että panostaisin enemmän meidän terveyteen, ja pyysi ostamaan enemmän hedelmiä. No minä ostin, ja eihän mies niitä syönyt. En jaksanut itse syödä kaikkea, joten aloin ostamaan vaan pari omenaa/banaania jne. Sitten alkoi valitus kun en ikinä osta hedelmiä. :D Kysyin mieheltä, että haluaako se ne vaan koristeeksi vai mikä on?
Ei kun se ajatteli että sinä kuorit ja pilkot ne sekä asettelee kauniisti lautaselle ja tuot hänelle kun hän katsoo televisiota
"miksi muslimimiehet eivät tee kotitöitä?"
"miksi somalimiehet eivät tee kotitöitä?"
Nämä otsikot olisivat vihapuhetta, mutta miesviha on jees ja pop.
Olette alhaista saastaa, ettekä näe omaa vihapuhettanne ikinä. Syökää paskaa miesvihaajalosovittulutkat
Ei kun se ajatteli että sinä kuorit ja pilkot ne sekä asettelee kauniisti lautaselle ja tuot hänelle kun hän katsoo televisiota
Ei hitsi, noinhan meilläkin oli. Rupesin tekemään itselleni terveellisiä iltapaloja ja samalla tein miehelle samanlaiset annokset. Mies tykkäsi ja söi mielellään. Aikani jaksoin ja sitten rupesin miettimään, että tämä alkaa olla miehelle itsestäänselvyys. Rupesin rouskuttelemaan omenat kokonaisena. Mies viitsii kuoria itselleen banaanit, mutta appelsiineja ei. Söisi kyllä niitä mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se vähän oli. Jos nappasin itselleni omenan, niin miehen mielestä minun olisi pitänyt tuoda hänellekin kun sehän menee siinä samalla. Itse keräsi pöydässä ruokailun jälkeen vain omat astiansa ja jätti minun lautasen yms pöydälle, vaikka minä olin sen ruuan tehnyt ja tarjoillut. :D
Vierailija kirjoitti:
Miesten asenteesta/älykkyydestä kertoo jotain että tavallisia kotitöitä verrataan puun kaatoa, terassin rakentamiseen jne. Eivätkä muka tajua sitä että suurin osa miehistä ei tee koskaan noita asioita. Mutta silti kaikkien miesten pitäisi saada vapautus päivittäin ja viikoittain toistuvista kotitöistä koska jotkut miehet tekee joskus sellaisia töitä mitä naiset harvemmin tekee.
Meillä minä teen suurimman osan perinteisistä naisten hommista koska olen ollut työttömänä ja mies töissä ja miellä mies lisäksi tekee paljon metsätöitä (tosin minäkin istutan ja raivaan yhtälailla ja teen myös omalla sahallani polttopuuhommia mutta isojen puiden kaadon jätän miehelle) ja mies oikeasti tekee paljon autonkorjausta, huoltoa, pihatöitä ja välillä toista työtä lisänä.
Nyt kun menen töihin ja mies jää työttömäksi niin on itsestään selvää että mies ottaa sisällä isomman vastuun k
"ihan kaikki miehet, öliöööööösössönsöö"
Mitä tämä kertoo teidän naisten älykkyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto, pitäis vissiiin pistää mies sit tuohon llavuaari- ja lattiakaivovuoroon. Eikös ne oo miehisiä hommia.
Ei kun niin. Minä se oon niistä vastuussa, kuten kaikesta hemmetin muustakin. Juu, olen ollut muutaman vuoden työttömänä, mut tosiaan tehnyt kaikki kotityöt plus kokkaamiset.
Tälleen miehen kesäloman aikaan odotin edes pientä osallistumistta. Piti anella, että veisi roskat kerran.
Ja hän ei tosiaan tee jotain 12 fyysistä työvuoroa, vaan työskentelee 5,5h päivässä iltapäiväohjaajana.
Silti, kaikki kotityöt vissiin vaan kuuluu minulle. Jopa hänen murujensa kerääminen leipien teon jälkeen.
Alkaa jo vituttaa aika helvetisti.
Miksi ylipäätään olet tuommoisen kanssa? Onko mies/puoliso sinulle statuskysymys? "Mies pitää olla!"
Vierailija kirjoitti:
Naiset tykkää kotitöistä. Pyykinpesu, tiskaus, imurointi ja luuttuaminen saa heillä hymyn huulille.
En tykkää, mutta meillä mies ei tee mitään tälläisiä ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miestentöitä on kerrostalossa asuvilla?
Ei nykyään ole erikseen miesten ja naisten töitä. Ne kuuluvat aikaan, kun perheissä oli paljon lapsia, jotka äiti hoiti kotona. Näin suurin osa kotitöistä valui äidille. Nykyään ollaan lapsettomia tai on yksi lapsi. Naiset käyvät töissä siinä kuin miehetkin. Sekä entiset "miesten" työt että "naisten" työt ovat muuttuneet luonteeltaan, kun on tullut apuvälineitä ja koneita, jotka hoitavat työn raskaan osuuden. Älyähän nuo miesten työt eivät ole koskaan vaatineet, vaan silkkaa härkävoimaa. En oikeastaan keksi mitään kotityötä, mitä nainen ei voisi tehdä sukupuolensa (oletetun vähävoimaisuude!) takia. Ovatpa eläinlääkäritkin nykyään enimmäkseen naisia.
Naisena olen sitä mieltä, että isojen puiden kaatoon olisi hyvä osallistua ainakin kaksi ihmistä. Turvallisuusseikka amatööreille.
Autoa en osaa korjata, eikä ole kotona paikkaakaan, missä sitä rassaisi, joten huollot tekee korjaamo.
Kaiken muun teen itse.
Sinkkunainen 68 v.