Miten helle vaikuttaa sinuun?
Itse olen vaan makoillut melkein koko päivän alusvaatteissa. Aamulla kävelin vähän kauemmas supermarkettiin.
Kommentit (50)
Ymmärrän nyt miksi etelässä on keskitytty lähinnä palmun alla istuskeluun vuosituhannet kun pohjolassa on täytynyt tehdä ajatus- ja lihastyötä että selviää.
Inhoan hellettä. Näinä hellepäivinä istun tuulettimen vieressä. Siivoan niin, että tuuletin on koko ajan vieressä, teen ruokaa niin, että tuuletin on puolen metrin päässä. Syön niin, että tuuletin on puolen metrin päässä. Käyn pikaisesti pari kertaa viikossa kaupassa ja sitten taas tuulettimen viereen istumaan. Koska on niin mahdottoman kuuma, olen muutamana päivänä käynyt ajelemassa sellaisen 50 km lenkin autolla, että saan olla hetken viileässä, ilmastoidussa autossa - ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Saan lisää virtaa, tulee touhuttua paljon enemmän kaikenlaista.
Sama! Kun lämpesi 12.päivä, muutuin virkeäksi, jäi kivut ja valitus.
Kylmät kelit kolottaa
Vierailija kirjoitti:
Valtimotauti pahenee.
Käytä luujauhoa, saa suonet elastaania
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa, pyörryttää, pelkkä olemassaolo hikoiluttaa. Urheilen aamulla varhain, muuten välttelen ulkona käyntiä klo 12-16 jos vaan mahdollista
Ps olen hyväkuntoinen ja normaalipainoinen
Mitä ilmeisimmin olet pittan (sappi) hallitsema tyyppi. Kannattaa välttää pittaa lisääviä ruoka-aineita ja juomia. ChatGPT:
Elintarvikkeet, jotka lisäävät pittaa:
1. Mausteiset ja tuliset ruoat
Chili, mustapippuri, inkivääri, valkosipuli
Tuliset curryt ja kastikkeet
2. Happamat ruoat
Sitrushedelmät (esim. appelsiini, greippi)
Jogurtti, etikka, ketsuppi
Tomaatit (etenkin kypsymättömät)
3. Suolaiset ruoat
Suolatut pähkinät, sipsit, soijakastike
Juustot (erityisesti kypsytetyt)
4. Kuumentavat eläinperäiset tuotteet
Punainen liha
Merenelävät
Munat (erityisesti keltuainen)
5. Paistetut ja rasvaiset ruoat
Friteeratut ruoat
Rasvaiset kastikkeet
6. Stimulantit
Kahvi, alkoholi, musta tee
Tumma suklaa
7. Hapan tai käynyt ruoka
Hapan leipä (esim. hapanjuurileipä)
Fermentoidut ruoat kuten kimchi, sauerkraut
Pittaa tasapainottavat ruoka-aineet ovat yleensä:
Viilentäviä (esim. kookos, kurkku, minttu)
Makeita (luonnollisesti, esim. maito, riisi, meloni)
Kitkeriä ja supistavia (esim. lehtivihreät, granaattiomena)
Jos haluat, voin myös laatia sinulle pittaa-tasapainottavan ateriasuunnitelman tai listan suosituista ruoka-aineista ayurvedan mukaan.
Ei pysty tekemään mitään kuten siivoamaan. Kokoajan on hiki vaikka ei tekisi mitään
Ärsyttää ja väsyttää. Töissä olo on yhtä tuskaa. Loppuisipa nämä helteet jo. Koko ajan hiki valuu ja on kuuma. Kotiin tultuani käyn heti kylmässä suihkussa, sen jälkeen rentoudun ilmastoinnin edessä.
No nyt sitten viileni kun olin parvekkeella, ja alkoi palelemaan. Ikinä ei ole hyvä olla.
:(
Olen kivuton, energinen, liikkuvainen, hyväntuulinen ja aikaansaava. Tuntuu että nuorentuu 15v! Kävelen kevyesti 8000-12000 (jopa enemmän) askelia päivässä.
Terkut etelä-Euroopasta
Nykyään ei oikeastaan mitenkään. Olen vanhemmiten alkanut sietää hellettä hyvin. Nuorena suorastaan vihasin kesää. Kotonani on kyllä ilmastointi, mutta pystyn hyvin viettämään aikaa myös ulkona. Olin tänä kesänä myös reissussa maassa, jossa oli lämmintä noin 35. Ei ollut ongelmia. En oikein tiedä mistä tämä siedättyminen johtuu. Olen vaan muuttunut. Eniten sydämeni sykkii kuitenkin kunnon paukkupakkasille. Silloin tunnen olevani todellakin elossa.