Pomo suutahti kun ilmoitin, että en tarvitsekaan jatkoa mun määräaikaiseen työsopimukseen
Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja määräaikainen työsoppari loppuu elokuun lopussa. Jatkoa luvattu vuoden vaihteeseen saakka ja siitä eteenpäin ei ole vielä tietoa. Vakipaikka oli aiemmin auki, mutta en ollut silloin vielä valmistunut. Nyt sitten ei muka tiedetä tuleeko vakipaikkaa enää auki.
Hain töitä muualta ja sain vakituisen työpaikan. Ilmoitin tämän pomolle ja veti herneet nenään. Oli laskenut sen varaan, että mä teen töitä siellä vuoden loppuun asti kun muut sh:t opintovapailla, vanhempainvapailla tms.
Ensin pakotettiin irtisanomaan aiempi lähihoitajan vakituinen työpaikka, että sain muka ottaa sitten vastaan sh-sijaisuuden. Suoritin samalla opinnot loppuun omalla työpaikalla harkkaa tehden. Oli pakkorako tehdä noin koska tarvitsin kiireellä harkkapaikan. Kiitos tehdystä useasta työvuodesta on sitten tämä. Ei vakipaikkaa ja jätetään epätietoisuuden varaan. Tietenkin lähden muualle kun kerta sain vakipaikan.
Eipä tarvitse ihmetellä, että henkilökunta vaihtuu ja sairaslomia on uupumuksen vuoksi. Todella tiukilla mennään ja ihmiset todella loppu kun porukkaa vähän töissä.
Kommentit (26)
En ota edes määräaikaisuutta kuin omilla työvuoroehdoillani, eli yövuoroilla. Keikkarina päätän ITSE missä, milloin ja minä vuoroina duunailen. Vapaat on AINA siellä missä haluan ilman vääntöä kenenkään kanssa.
- sotekeikkari
Eipä ole valitettavasti mikään uusi ilmiö tämä että ei muka tiedetä jatkuuko työt ja sitten tehdään jopa muutama viikko kerraalla työsopimus. Valmistuin 25 vuotta sitten sama meno on jatkunut siitä asti.
Ei mihinkään työsopimukseen ole pakko nimeään laittaa. Pomolle voi aina sanoa ettei tällaisilla määräaikaisilla soppareilla saa edes pankista lainaa!
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä sote-alalla on harvinaisen huono työnjohto keskimäärin. Eipä ihme että on vaihtuvuutta reilusti.
Ja harvinaisen huono on sekä keskiportaan että ylempikin johto kun eivät ole saaneet vuosikymmenien aikana koulittua työnjohdosta sellaista että työntekijät viihtyisivät.
Ilmeisen mädäntynyt koko sote-alan johto.
Mulle kävi samoin. Amerikkalainen firma. Kysyin monta kertaa että jatketaanko sopimusta, mutta kun uutta paperia ei ollut pöydällä 2 viikkoa ennen entisen loppumista niin aloin hakea töitä. Uusi työsopimuksen toiseen firmaan oli allekirjoitettuna 4 päivää ennen entisen loppumista.
Kysyin sitten toimitusjohtajalta että kun viimeinen työpäiväni on perjantaina, että haluaako minun perehdyttävän tehtäviini jonkun. Äijä alkoi riehua, että miten kehtaan jättää hänet sinne yksin (firmassa 200 työntekijää sillä konttorilla). Sanoin tylysti että kysyin sopimuksen jatkamisesta monta kertaa, muttette halunneet tehdä asialle mitään. Kuulemma hän hoitaa sen HR:n kanssa heti. Totesin että liian myöhäistä,olen jo allekirjoittanut sopimuksen muualle.
Oli muutenkin karsea työpaikka kun se USAlainen miestoimari käyttäytyi kuin teini, eikä ymmärtänyt eurooppalaisesta työlainsäädännöstä mitään. Siellä oli koko ajan joku draama käynnissä.
Jostakin syystä sote-alalla on harvinaisen huono työnjohto keskimäärin. Eipä ihme että on vaihtuvuutta reilusti.