Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riidaton parisuhde, normaalia vai outoa?

Vierailija
31.07.2025 |

Omassa liitossani on huono vaihe menossa. Ruuhkavuodet yhdistettynä muutamiin ongelmiin ja tästä johtuen meillä on jatkuvasti riitoja. Olen näistä sitten avautunut läheiselle ystävälleni, joka onkin ollut minulle korvaamaton tuki. Viime kerralla kun tapasimme ja olin valittanut hänelle liittoni ongelmista havahduin jotenkin siihen, että avautuminen on ollut kovin yksipuolista. Sanoin hänelle, että kai tietää, että voi purkaa oman suhteensa riitoja myös minulle ja tähän ystäväni jotenkin jopa nolona takelteli, etteivät he koskaan riitele miehensä kanssa.

Jäin miettimään, että voiko tuo olla edes totta? Ovat kuitenkin olleet yli kymmenen vuotta yhdessä. Toki tiedän, ettei usein riitely ole terveen parisuhteen merkki ja riidattomuus on varmaan se ideaali, mutta kuinka moni oikeasti elää riidattomassa suhteessa? Tai onko se edes ihan tervettä, ettei koskaan mistään asiasta muka tule erimielisyyksiä?

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipide-erot ja tunteiden ilmaukset ovat riitoja? Ovatko nämä esimerkit siis riitoja?

"Mulla tuli paha mieli kun sanoit näin."

"Ai anteeksi, en tarkoittanut sitä niin, vaan näin."

"Anteeksi minunkin puolestani, käsitin väärin."

Tai:

"Mä olen tästä asiasta tätä mieltä."

"Mielenkiintoinen näkemys, joskin itse olen eri mieltä.

-Asiallista keskustelua eriävistä mielipiteistä toista kunnioittaen ja yrittäen ymmärtää toisenkin näkemystä. 

Jos on, niin sitten kyllä riitelen ihan kaikkien kanssa. 

Mä miellän riidan tilanteeksi, jossa tunteet kuohahtavat yli, eikä mielipiteiden vaihto ole enää niin rakentavaa ja asiallista, kuin se voisi olla. Keskustelu on eri asia kuin riita. 

Ja tuosta huutamisesta, niin mulle ei kyllä tasan kukaan huuda. Jos se tarkoittaa sitä, että pakotan muut tukahduttamaan tunteensa, niin olkoon niin. Minusta kukaan ei huuda ihmiselle, jota kunnioittaa. Jos ei kunnioita, ei ole järkeä olla tekemissä muutenkaan. 

Vierailija
102/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteet on erilaisia eikä voi ajatella että toisten tapa olisi automaattisesti parempi. Merkitystä on myös sillä, että jos riidellään niin miten riidellään. Yritetäänkö tahallisesti satuttaa toista vai selvittää asia. Osataanko sopia ja pyytää anteeksi, jääkö jotain hampaankoloon ja pystytäänkö niitä ottamaan esiin.

Minun edellinen suhteeni oli riitaisa, ja exäni etsimällä etsi aiheita joilla voisi minua pahiten satuttaa. Lopuksi sitten riita lakaistiin maton alle. Exäni ei pyytänyt minulta koko 10 vuoden suhteen aikana kertaakaan mitään anteeksi ja riitoihin oli kiellettyä palata jälkikäteen. 

Nykyisen mieheni entinen suhde taas oli täysin riidaton - kunnes sitten kansi pamahti painekattilasta ja huomasivat että vaiettuja riidan aiheita oli vuosien aikana kertynyt niin paljon ettei niitä pystynyt enää käymään läpi.

Kumpikin noista suhteista siis kaatui, exiä kun ovat. Nykyisessä suhteessa riitelemme kyllä, alkuaikoina paljonkin ja myös ihan eron partaalle asti. Vuosien mittaan riidat ovat kuitenkin muuttuneet eivätkä ne ole yhtä repiviä, eivät toistu yhtä paljon eivätkä kestä yhtä kauan. On kertynyt ymmärrystä toista kohtaan ja kumpikin välttää riidan aikana toisen kipukohten tarpeetonta sorkkimista. Jokaisen riidan jälkeen on tuntunut että tunnetaan toisiamme paremmin ja suhde on vahvempi. En nauti riitelystä, mutta koen että meidän suhteessa se on ollut tarpeen oppiaksemme toisistamme sen verran että osaamme yhä paremmin keskustella vaikeat asiat ilman riitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei riidellä

Vierailija
104/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se, että asioista kykenee keskustelemaan rauhallisesti ja järkevästi, toista kunnioittaen, ei ole mitään tunteiden tukahduttamista. Rauhallisessa ja järkevässä, toista kunnioittavassa keskustelussa on tilaa näyttää tunteensa puolin ja toisin ja mitään riitelyä ei tarvia, koska kumpikin kunnioittaa toistensa tunnekokemuksia."

Niinpä niin. On tilaa näyttää tunteensa- mutta vain ne kivat, järkevät, rauhalliset ja helpot. Muita ei sitten olekaan. Kun ollaan aina ah niin täydellisiä. 

Taitoa kysyy oikeasti se, miten toimia niiden hankalien, kiihtyneiden, loukkaantuneiden, ym tunteiden kanssa, joita kuitenkin ihmiselämässä on, joiden toisinaan vain täytyy tulla ulos ja nähdyksi. 

Vierailija
105/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se, että asioista kykenee keskustelemaan rauhallisesti ja järkevästi, toista kunnioittaen, ei ole mitään tunteiden tukahduttamista. Rauhallisessa ja järkevässä, toista kunnioittavassa keskustelussa on tilaa näyttää tunteensa puolin ja toisin ja mitään riitelyä ei tarvia, koska kumpikin kunnioittaa toistensa tunnekokemuksia."

Niinpä niin. On tilaa näyttää tunteensa- mutta vain ne kivat, järkevät, rauhalliset ja helpot. Muita ei sitten olekaan. Kun ollaan aina ah niin täydellisiä. 

Taitoa kysyy oikeasti se, miten toimia niiden hankalien, kiihtyneiden, loukkaantuneiden, ym tunteiden kanssa, joita kuitenkin ihmiselämässä on, joiden toisinaan vain täytyy tulla ulos ja nähdyksi. 

Miten sinä toimit työelämässä? Millaiset tiimitaidot sinulla mielestäsi on? 

Vierailija
106/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa puhutaan parisuhteesta.

Vierailija
107/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on eri asia kuin yksityiselämä. -eri

Vierailija
108/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä siitä? Ihan samanlaiset sosiaaliset taidot ihmisellä on niin töissä kuin kotona. Haluan tietää, onko töissä normaalia korottaa ääntä, jos tilanne eskaloituu?

Vierailija
109/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Vierailija
110/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kertoiko ap, että minkä ikäiset lapset hänellä on?

Vierailija
111/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän parisuhdetta voi verrata työelämän tiimitaitoihin. Työelämässä ei tarvitse pitää toisista vaan kyetä toimimaan yhdessä. Itse olen siinä tosi hyvä, ja pystyn pitämään tiimityöstä poissa henkilökohtaiset tunteeni jotakuta kohtaan. 

Parisuhde toimii aivan päinvastoin. Henkilökohtaiset tunteet toista kohtaan ovat siinä aivan keskiössä ja se tekee asioiden selvittelystä usein paljon vaikeampaa, kipeämpää ja no, henkilökohtaisempaa. Mutta olisi tosi huono tavoite ohittaa nuo ja pyrkiä työpaikan kaltaiseen tiimityöhön myös parisuhteessa. Oikeastaan silloin ohittaa koko parisuhteen ja mitätöi sen. On paljon parempi kohdata nuo vaikka sitten riidan kautta. Lopulta se voi olla hyvin palkitsevaa. 

Vierailija
112/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä toimit työelämässä? Millaiset tiimitaidot

En ole parisuhteessa työkavereideni kanssa.

Vierailija
113/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä tulee riitoja, ne on mielipide eroja. Jos ei ole koskaan riitoja toinen on alistunut vailla omaa mielipidettä. Kaikki ihmiset riitelee, mutta se ei tappelua 

Vierailija
114/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riita ja erimielisyys ovat kaksi eri asiaa. Ei ole mitään tarvetta riidellä, vaikka ei olisi samaa mieltä. Ystävälläsi on paljon mukavampi elämä kuin sinulla!

Millaiset ovat ruuhkavuotesi? Hoidat kaikki vanhempiesi asiat ja lapsiperheen kiireet siihen päälle, olet töissä ja opiskelet siinä rinnalla lisää? Hoidat harrastukset ja lasten harrastukset?

Vai elät ihan tavallista lapsiperhe-elämää kutsuen sitä ruuhkavuosiksi.

Jos on pieniä lapsia, on suunnilleen 25 - 40-vuotias. Yleensä siinä 35-v. Miten sen ikäinen hoitaa kaikki vanhempiensa asiat? Vanhemmathan ovat yleenaä tuon ikäisillä vielä työelämässä tai nuoria eläkeläisiä. Kuuskymppiset hoitavat vanhempiensa asioita. 

Vierailija
115/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin tyhmä luulo. Kuitenkin on ihan täysi tosiasia, että temperamenttia on erilaisia, ja toiset ovat kiihtyvämpiä."

Jos olet kovin herkästi kiihtyvä ja huudat helposti raivoissasi toiselle riitatilanteessa niin et sinä ole sosiaalisesti kovin taitava ihan riippumatta siitä että tuo on osa temperamenttiasi. Temperamentti voi rajoittaa sosiaalisia taitoja jos se tenmperamentti on kovin kiihkeä. Ihan kuten jotkut ovat luontaisesti vaikka parempia tai huonompia urheilijoita. Niin se vain on ja sille ei voi mitään. Treenata voi mutta itsään ei voi muutta huippu-urheilijaksi jos ei ole lahjoja.

Vierailija
116/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa puhutaan parisuhteesta.

Mitä sitten? Vai arvostatko työkaverit puolisosia niin paljon korkeammalle, että heidän kanssaan kykenet hoitamaan asiat fiksusti riitelemättä, mutta kotona sitten "tuuletellaan"?

Vierailija
117/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän parisuhdetta voi verrata työelämän tiimitaitoihin. Työelämässä ei tarvitse pitää toisista vaan kyetä toimimaan yhdessä. Itse olen siinä tosi hyvä, ja pystyn pitämään tiimityöstä poissa henkilökohtaiset tunteeni jotakuta kohtaan. 

Parisuhde toimii aivan päinvastoin. Henkilökohtaiset tunteet toista kohtaan ovat siinä aivan keskiössä ja se tekee asioiden selvittelystä usein paljon vaikeampaa, kipeämpää ja no, henkilökohtaisempaa. Mutta olisi tosi huono tavoite ohittaa nuo ja pyrkiä työpaikan kaltaiseen tiimityöhön myös parisuhteessa. Oikeastaan silloin ohittaa koko parisuhteen ja mitätöi sen. On paljon parempi kohdata nuo vaikka sitten riidan kautta. Lopulta se voi olla hyvin palkitsevaa. 

Parisuhdetta voi verrata ihan mihin tahansa ihmissuhteeseen, mihin myös ihmissuhteet työpaikoilla kuuluvat. Ihan jokaisessa ihmissuhteessa aikuinen ihminen pystyy hoitamaan asiat riitelemättä, mikäli vaan sosiaalista taitoa löytyy.

Vierailija
118/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työelämä on eri asia kuin yksityiselämä"

Ei sikäli että ei puolisoa ole sen sallitumpaa luokata tai kohdella huonosti riidassa kuin työkaveriakaan.

Vierailija
119/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen siinä tosi hyvä, ja pystyn pitämään tiimityöstä poissa henkilökohtaiset tunteeni jotakuta kohtaan. "

Henkilökohtaiset tunteet toista kohtaan eivät tarkoita että häntä saisi mielin määrin loukata ja haukkua kun suuttuu. 

Tunteita saa olla, koviakin. Mutta ne eivät ole lupa toisen satuttamiseen vaikka se toinen olisi miten läheinen.

Vierailija
120/158 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti parisuhde on samalla myös tiimityötä. Siitä se sanonta puhalletaan yhteen hiileenkin tulee. Mutta eipä sillä tosiaan minulle ole mitään merkitystä, miten sinä parisuhteessasi elät. Minä toimin vain toisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän