Verikokeen tulokset näkyvät omissa terveystiedoissani, mutta kukaan ei ota yhteyttä
Terveyskeskuslääkäri määräsi verikokeita varmuuden vuoksi ja sain jo tulokset sähköisesti. Tuloksissa on useampi kohta, jotka eivät ole lainkaan viiterajoissa, mutta kukaan ei ole ollut yhteydessä. Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä. En olisi halunnut tietää lainkaan tuloksista, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu. Tähänkö on tultu, että potilas itse soittelee perään ja kysyy voisiko joku lääkäri katsoa tuloksia, kun eivät ole kunnossa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita terveysasemalle ja kysy hoitajalta. Jostain saa yleisnumeron sinne jos kaivaa tarpeeksi.
Noissa ei nykyään bruukailla oikein vastailla puhelimiin, näyttää olevan mukavampaa vain juoruilla ja katsella omia kynsinauhoja. Mikä lie hiljainen kapina on meneillään noissakin.
Ohjeistus. Potilaat opetetaan käyttämään sähköisiä palveluita. Kts. Satakunnan terveysasemakeissi.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, itse on soitettava hoitajalle, hän sitten ohjaa lääkärille jos katsoo aiheelliseksi.
On myös chat ja viestipalvelu sekä takaisinsoittojärjestelmä. Ei aina tartte roikkua puhelimessa.
Ketjua lukiessa itseäni yllättää, että niin moni ilmeisesti olettaa, että labra tms tuloksista soitetaan automaattisesti potilaalle. Ymmärrän, jos ikäihmiset tai johonkin erityisryhmään kuuluva ihminen olettaa noin, mutta en jos ihan normaali työikäinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ota yksinkertaisesti uusi yhteys ja pyydä uusintalabrat, oman tulkintasi mukaan ovat aiheellisia, se riittää.
mistä lähtien potilas on alkanut päättää milloin labra on aiheellista uusia?
On aihetta pyytää, ei päättää !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varata soittoaika jo siellä labrassa muutaman päivän päähän labroista kun tulokset ovat valmistuneet.
Ei kannata, vaan kannattaa kysyä labralähetteen laatijalta, että miten toimitaan tulosten kanssa
Juu, mutta tarkoitin, että tilanteessa missä ei ole etukäteen sovittu miten tulosten kanssa toimitaan on helpointa sopia se soittoaika sIellä labrassa. Lääkäreissä on eroja seuraavatko tuloksia omatoimisesti.
labrassa ei varailla aikoja mihinkään muualle kuin siihen kyseiseen labraan
Helsingissä saa varata valikoimasta minkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin myös (syöpäkontrolli) ja ihmettelin myös punasella huutavia viitearvojen ylityksiä. Laitoin näistä Maisaan kyselyn. Sieltä vastattiin, ettei pienet ylitykset näiden arvojen kohdalla haittaa. Ja että niitä seurataan...lopetin sit huolissani olon. Kun ei muutakaan voi.
Onpa kurjaa. Nykyinen systeemi jättää potilaan kyllä tosi yksin. Jotenkin pitäisi kysymättäkin saada jonkinlainen kuittaus, että kaikki on hyvin, jos kaikki ei ole viiterajoissa.
Olen vastannut lehtikauppilaillekin nyt, kun en tiedä millaisesta numerosta lääkäri soittaa. Pitää varmaan itse alkaa soitella, koska verikokeissa ei ole tällaisia lukemia koskaan ollut.
Ap
Nykyisin potila
Oletko kuullut takaisinsoittopalvelusta? Ainakaan Helsingissä ei todellakaan voi varata julkiselle ta:lle itse aikaa. Jospa vain voisikin.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä holhottavien ulinaa.
No leikkaapa kuule oikeistojunttura terveysasemat ja hus-labrat pois, niin ongelma ratkeaa samaan tyyliin kuin sosiaalitukien leikkaukset tehtiin. Kun sulla ei ole ongelmia, niin ei varmaan kenelläkään muulla voi olla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Terveysaseman labrat otetaan nykyisin suurimmaksi osaksi yksityisen lab-tuottajan kautta, esim.Fimlab. Tulokset näkyvät potilaskertomuksessa, mutta ei labra ilmoita terveysasemalle kuka milloinkin on labrassa käynyt. Itse pitää soittaa ja kysyä tuloksista ellei muuta ole sovittu lääkärin tai hoitajan kanssa.
Ei ihan noin.
Fimlab, kuten ei Huslab, Islab ja muut vastaavat eivät ole yksityisiä labroja, vaan useamman sairaanhoitoalueen yhteislabroja, siinä missä ennen oli esim keskussairaaloitten omat labrat.
Terveysasemalla hoitaja ottaa päivän päätteeksituloskyselyn, josta löytyy poikkeavat arvot. Näistä hoitaja ilmoittaa lähetteen tehneelle taholle. Lisäksi vastatut näytteet näkyy arvoineen esim Maisassa, Hyviksessä tai mitä näitä terveydenhuollon ja asiakkaan välisiä kanavia nyt onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukiessa itseäni yllättää, että niin moni ilmeisesti olettaa, että labra tms tuloksista soitetaan automaattisesti potilaalle. Ymmärrän, jos ikäihmiset tai johonkin erityisryhmään kuuluva ihminen olettaa noin, mutta en jos ihan normaali työikäinen ihminen.
tällä palstalla on hyvin paljon ihmisiä, jotka ovat jämähtäneet jonnekin menneisyyteen eivätkä ole osanneet siirtyä digiaikaan. Samoin on hyvin paljon ihmisiä, jotka pelkäävät kaikki julkisia systeemejä, sa la liitt oihmiset. Plus toki sitten holhottavia, jotka eivät osaa ilman palstalle kirjoittamista edes päättää, että pitäisikö soittaa lääkärille tai jotka kysyvät täältä mikä heitä ehkä vaivaa ja miten sitä pitäisi hoitaa.
tällaista tmä on, kun ihmiset on avohoidossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varata soittoaika jo siellä labrassa muutaman päivän päähän labroista kun tulokset ovat valmistuneet.
Ei kannata, vaan kannattaa kysyä labralähetteen laatijalta, että miten toimitaan tulosten kanssa
Juu, mutta tarkoitin, että tilanteessa missä ei ole etukäteen sovittu miten tulosten kanssa toimitaan on helpointa sopia se soittoaika sIellä labrassa. Lääkäreissä on eroja seuraavatko tuloksia omatoimisesti.
Ei meillä ainakaan laboratoriosta voi varata lääkärien soittoaikoja eikä muitakaan aikoja terkkarin puolelle. Meillä on Huslab ja se on eri organisaatio kuin terveysasema.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole tässä ketjussa olettanut että aina soitetaan tuloksista. Jokainen nyt näkee itse tuloksista, jos kaikki on viiterajoissa. Kun on jotain poikkeavaa niin toivottaisiin, että joku on yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ota yksinkertaisesti uusi yhteys ja pyydä uusintalabrat, oman tulkintasi mukaan ovat aiheellisia, se riittää.
mistä lähtien potilas on alkanut päättää milloin labra on aiheellista uusia?
On aihetta pyytää, ei päättää !
Kyllä, ja sairaanhoitaja voi tehdä uusintalähetteen jos hänenkin kanta on, että kannattaa ottaa. Chatin kautta tai puhelimitse yhteyttä, niin sairaanhoitaja voi katsoa ne tulokset sinun tiedoista ja laittaa lähetteen tai tarvittaessa lääkärille. Siinä voi olla jokin syy, että tuloksiin ei kukaan reagoi, lähetteen tehnyt lääkäri on voinut vaihtaa työpaikkaa tai on lomalla, mitä vain. Ei niitä kukaan muu sinun tiedoista arvaa katsoa, eikä niitä edes kuka vain saa katsoa, ellei ole hoitosuhteessa. Mutta jos olet yhteydessä ja pyydät niin varmasti joku ammattilainen ne katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhuksena luen kummissani tätä keskustelua. En paljon lääkäri tarvitse mutta seuraan kuitenkin asioita. Tiedän eron tk:n käyttämän labran ja yksityisten labrojen välillä, tunnen ajanvarauskäytännöt. Labran varaan netistä , vaikka osaisin terveyskeskukseenkin, siinä luotan vanhanaikaisesti puhelimeen. Kyllä aina on takaisinsoitto tullut, nykyisin jo automaatti kertoo suunnilleen ajan.
Kuka huolehtisi asioistani jos itse en saisi suuta auki ja kysyisi miten tää homma jatkuu.
Vanhuksena sinulla on varmaan aikaa odotella takaisinsoittoa vaikka koko päivä. Täällä yksiköstä riippuen "palataan asiaan 1-3 vuorokauden sisällä" tai "1-7 vuorokauden sisällä". Sitten kun et pääsekään vastaamaan niin asia kuitataan sillä, ettei potilas vastaa. Harva työssäkä
Eiköhän työssäkäyvät nyt ymmärrä tämän ihan itse. Meillä saa vapaasti käyttää oma puhelinta työaikana, paitsi jos on asiakas. Välillä on kokonaisia päiviä. ettei työaikana ole mahdollista edes vilkaista puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä olen ainakin itse pitänyt itsestäänselvyytenä sitä, että jos labralähete laitetaan, niin siinä samalla sovitaan jatkot ja kerrotaan, miten tuloksista ilmoitetaan ja miten minun tulee toimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
labrassa ei varailla aikoja mihinkään muualle kuin siihen kyseiseen labraan
Helsingissä saa varata valikoimasta minkä haluaa.
Eiks Helsingissä ollut jossain vaiheessa ongelmia tuossa takaisinsoitossa? Pyynnöt katosivat tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita terveysasemalle ja kysy hoitajalta. Jostain saa yleisnumeron sinne jos kaivaa tarpeeksi.
Noissa ei nykyään bruukailla oikein vastailla puhelimiin, näyttää olevan mukavampaa vain juoruilla ja katsella omia kynsinauhoja. Mikä lie hiljainen kapina on meneillään noissakin.
Olen töissä terveysaseman vastaanotossa hoitajana. Meillä potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Niin hoitajan kuin lääkärienkin ajat ovat täyteen buukattuja. Potilas varaa itse aikaa labraan kun saa lähetteen. Mä pyydän potilasta soittamaan ja tiedustelemaan tuloksista itse.
Labtätapiikkiä toki puran itsekin jos joskus on aikaa ja otan yhteyttä jos on hälyyttävää tai laitan samantien asian lääkärille konsultaatiopyyntönä. Aina se pikkaisen viitearvojen ulkopuolella oleva arvo ei vaadi toimenpiteitä.
Ja joka ikiseen takaisinsoittopyyntöön vastataan. Ruuhkaisimpina päivinä olen itse niitä soittanut lähes 40 ja jokainen niistä vie aikaa ja vaatii selvittelyä. Laske siitä sitten kauanko juoruillaan ja istutaan kahvilla.
Jos ollaan niin perseestä niin mitä jos menisitte vain sinne yksityiselle tai hoitaisitte itse itsenne.
Ainakin meidän potilasportaalissa ne arvot näkyvät tyhmästi niin, että jos arvon viitealue on 0,5-9,5 ja potilaan tulos on 9,51, niin systeemi huutaa heti punaisella ja huutomerkillä, että arvo poissa viitealueelta. Ihmiset sitten säikähtävät täysin turhaan. Hyvin monissa labra-arvoissa, jos tulos poikkeaa viitealueelta hiukan tai vaikka kohtalaisestikin, se on ihan ok eikä tarvitse mitään selvittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä."
Tämän täytyy olla jokin tosi poikkeuksellinen tilanne, tyyliin syytä epäillä hyvin vakavaa, aggressiivista sairautta. En ole ikinä kuullut, että kellekään ois soitettu peruslabroista. Ehkä viime vuosituhannella tehtiin niin?
viime vuoden loppupuolella minulle soitettiin kotiin 2 päivää verikokeissa käynnin jälkeen, koska veren sokeriarvot olivat hiukan koholla. Ei vielä db rajaa ylitetetty.
Minulle on soitettu aina viime vuoteen asti. Tai siis viime vuonna vielä soitettiin. Vaikka tulokset oli ihan ok. Jos systeemi on nyt muuttunut, erikoista, ettei tästä infota kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittoaika sopia labrassa??
Mitä kummaa? Ei kai labrat anna mitään lääkäreiden tai hoitajienkaan soittoaikoja. Usein on päinvastoin, labrassa kysytään miten olette sopineet jatkot lääkärin kanssa, onko soittoaikaa, käyntiä tms. Jos ei ole mitään, minua on kehotettu soittamaan terveyskeskukseen labrojen valmistuttua. Ei kai heillä nyt mitään lääkärien kalentereita ole siellä.
digipalveluissa voi myös ottaa yhteyttä ja vaikka pyytää takaisinsoittajaa laittamaan viestiä omakantaan, jos hän ei vo soittaa silloin ja silloin ja selityksenä, että on töissä eikä voi vastata silloin puhelimeen. tai sitten pitää puhelinta mukana työvuoron aikana ja vastata siihen. Jos työpaikalla on rajoitettu puhelimenkäyttöä, niin esihenkilölle voi sanoa odottavansa puhelua tk:sta ja siksi pitää nyt olla puhelin mukana.