Verikokeen tulokset näkyvät omissa terveystiedoissani, mutta kukaan ei ota yhteyttä
Terveyskeskuslääkäri määräsi verikokeita varmuuden vuoksi ja sain jo tulokset sähköisesti. Tuloksissa on useampi kohta, jotka eivät ole lainkaan viiterajoissa, mutta kukaan ei ole ollut yhteydessä. Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä. En olisi halunnut tietää lainkaan tuloksista, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu. Tähänkö on tultu, että potilas itse soittelee perään ja kysyy voisiko joku lääkäri katsoa tuloksia, kun eivät ole kunnossa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. arvot eivät vaadi kiirellistä yhteydenottoa
2. sinulle on sanottu, että voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajachain kautta labrakokeista
3. sinuun on yritetty ottaa yhteyttä, muta on tapahtunut asiat x ja y, jsta syystä se ei ole onnistunut ja sitten olet tipahtanunt pois yhteydenottolistalta syyn z takia
siispä: ota yhteyttä vaikka sairaanhoitajachattiin ja kysy labra-arvoista
Tämä on jotenkin tosi kohtuutonta. Potilaalle tulee tulokset, joiden mukaan asiat ovat huonosti, mutta tietoa pitää itse kaivella. Vähänkin fiksumpi potilas pystyy itse näkemään, onko heitto normaaliarvoihin pieni vai merkittävä. Terveysasemille on tosi vaikea päästä puhelimella edes läpi.
Nykyisi hoitokontaktit otetaan ens
Chatit ovat monessa paikassa vain yleistä neuvontaa varten. Jos chatissä ei ole mahdollista käyttää vahvaa tunnistautumista niin ei sieltä saa mitään yhteydenottopyyntöä jätettyä, kun siihen tarvitaan henkilötietoja. Kritiikkini kohdistuu siihen, että potilas saa huonot uutiset ilman, että ammattilainen ensin kertoo mistä on kysymys. Onhan näitä tilanteita, että potilas näkee omista tiedoistaan sairastuneensa vakavasti ennen lääkärin yhteydenottoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin myös (syöpäkontrolli) ja ihmettelin myös punasella huutavia viitearvojen ylityksiä. Laitoin näistä Maisaan kyselyn. Sieltä vastattiin, ettei pienet ylitykset näiden arvojen kohdalla haittaa. Ja että niitä seurataan...lopetin sit huolissani olon. Kun ei muutakaan voi.
Onpa kurjaa. Nykyinen systeemi jättää potilaan kyllä tosi yksin. Jotenkin pitäisi kysymättäkin saada jonkinlainen kuittaus, että kaikki on hyvin, jos kaikki ei ole viiterajoissa.
Olen vastannut lehtikauppilaillekin nyt, kun en tiedä millaisesta numerosta lääkäri soittaa. Pitää varmaan itse alkaa soitella, koska verikokeissa ei ole tällaisia lukemia koskaan ollut.
Ap
Joo, tää on niin perseestä. Miettikää vanhuksia joilla jo muisti vähän reistailee eikä ole omaisia perään katsomassa ja huolehtimassa että joku ne tulokset katsoo.
Eikö yleensä, kun lähete annetaan, sovita soittoaika? Näin ainakin omalla kohdalla. Tai miten jatko menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. sinulle on sanottu, että voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajachain kautta labrakokeista
3. sinuun on yritetty ottaa yhteyttä, muta on tapahtunut asiat x ja y, jsta syystä se ei ole onnistunut ja sitten olet tipahtanunt pois yhteydenottolistalta syyn z takia
Tämä on jotenkin tosi kohtuutonta. Potilaalle tulee tulokset, joiden mukaan asiat ovat huonosti, mutta tietoa pitää itse kaivella. Vähänkin fiksumpi potilas pystyy itse näkemään, onko heitto normaaliarvoihin pieni vai merkittävä. Terveysasemille on tosi vaikea päästä puhelimella edes läpi.
Miten joku näppäinpuhelimella tai lankapuhelimella ottaa yhteyksiä chattiin tai töttiin. Kyllä on mennyt hiton persiiseen kaikki hommat. T. Hoitsu evp
Jos labroissa iso heitto, labra soittaa tilaajalle ja tilaaja ilmoittaa lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku näppäinpuhelimella tai lankapuhelimell
Nykyiset sähköiset järjestelmät voisivat pyörittää itse itseään ilman potilasta. Nyky-sotessa asiakkaat ja potilaat ovat vain tiellä.
Oletko niitä palstamammoja, jotka eivät vastaa puhelimeen jos outo/tuntematon numero soittaa ja odottavat että soittaja alkaa txtailemaan kanssasi, jos on OIKEETA ASIAA?
Täällä se menee niin että ensin odotellaan että labratulokset tulee, sitten asiakkaan täytyy soittaa terveysasemalle ja pyytää että tulokset laitetaan lääkärille kommentoitavaksi. Sitten ne menee lääkärille ja hänelle pitää joko varata soittoaika, tai sitten kommentti tulee Kantaan.
Jos et koskaan soita, ei lääkäri koskaan tuloksia katso.
Vierailija kirjoitti:
Oletko niitä palstamammoja, jotka eivät vastaa puhelimeen jos outo/tuntematon numero soittaa ja odottavat että soittaja alkaa txtailemaan kanssasi, jos on OIKEETA ASIAA?
Jos osaisit lukea ja ymmärtää lukemasi niin tietäisit vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaisit lukea ja ymmärtää lukemasi niin tietäisit vastauksen.
En vastaa, laita TXTARIA JOS ON OIKEETA ASIAA!
Turha se on hötkyillä jos ollaan jonkun kymmenkunta prosenttia viitearvojen yli tai ali. Niinkuin nimikin sanoo, viitearvo on viitteellinen.
Sitten kun arvot menee moninkertaisesti yli tai ali, on huoleen aihe.
T. Labrahoitaja
Itselleni on tk:n puolella aina verikokeita määrättäessä samalla kerrottu mitä tapahtuu kun tulokset tulee, esim hoitaja on sanonut soittavansa tiettynä aikana, ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä. Aika usein on ollu viitearvojen yli meneviä arvoja mutta ylitykset on olleet niin marginaalisia ettei niillä ole ollut merkitystä. Riippuu mikä arvo ja mikä ylitys. Tuttava kävi muutama vuosi sitten rutiiniverikokeissa, hänellä ei ollut mitään oireita eikä vaivoja. Seuraavana päivänä soitti lääkäri, eräs veriarvo oli ylittynyt yli 300-kertaisesti, kyseessä oli harvinainen verisyöpä mihin sairastuu lääkärin mukaan vain muutamia kymmeniä ihmisiä vuosittain. Hoito aloitettiin heti ja nyt tilanne on saatu hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleensä, kun lähete annetaan, sovita soittoaika? Näin ainakin omalla kohdalla. Tai miten jatko menee.
Näin on ainakin tapahtunut omalla kohdallani. Lääkäri on usein jo lähetteestä sovittaessa sanonut, että hänpä katsoo soittoajan ja on aina silloin soittanutkin. Yhden kerran hän ei pystynyt antamaan soittoaikaa, koska tk:ssa oltiin siirtymässä uuteen järjestelmään. Silloin hän pyysi minua soittamaan labratulosten valmistuttua hoitajalle, joka antoi minulle lääkärin soittoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin myös (syöpäkontrolli) ja ihmettelin myös punasella huutavia viitearvojen ylityksiä. Laitoin näistä Maisaan kyselyn. Sieltä vastattiin, ettei pienet ylitykset näiden arvojen kohdalla haittaa. Ja että niitä seurataan...lopetin sit huolissani olon. Kun ei muutakaan voi.
Onpa kurjaa. Nykyinen systeemi jättää potilaan kyllä tosi yksin. Jotenkin pitäisi kysymättäkin saada jonkinlainen kuittaus, että kaikki on hyvin, jos kaikki ei ole viiterajoissa.
Olen vastannut lehtikauppilaillekin nyt, kun en tiedä millaisesta numerosta lääkäri soittaa. Pitää varmaan itse alkaa soitella, koska verikokeissa ei ole tällaisia lukemia koskaan ollut.
Ap
Nykyisin potilaankin pitää osata pysyä kehityksen kelkassa. 
Ei vaan hän lienee siirtynyt nykyaikaan. Ota järki käteesi nyt ja mieti. Tk:n ajanvaraus on auki usein vain muutaman tunnin ajan päivässä. Sanotaan vaikka, että klo 10-14. Tuona aikana menneisyyteen jääneet ihmiset yrittävät soitella sinne ja saada aikoja itselleen ja perua aikoja; ne, jotka ovat työttöminä tai sitten voivat töistään käsin soitella. Muut ihmiset sitten peruvat aikojaan töiden jälkeen kotoa käsin netissä ajanvarauspavelussa. Kun sitten sieltä netisä voi myös varata itselleen ajan, niin mitäpä veikkaat, että saako itselleen helpommin peruutusaikoja nettipalvelusta, joka on piempään auki jokaisena päivänä, jonne tulee aikojen peruutusia myös aikana, kun tk:n ajanvaraus on kiinni, vai kannattaako jäädä vaikka perjantaina odottamaan maanantaihin ja rimpautella siten puhelimella tk:n ajanvaraukseen kuullakseen eioota.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta.
Minulle on annettu soittoaika, jos on jo lähetettä kirjoittaessa ollut tiedossa, että tulee jotain jatkoja, jotka sitten määräytyy labrojen mukaan. Sitten toisinaan on sanottu, että voit itse katsoa tulokset omakannasta, että soitellaan sitten, jos on arvoissa jotain, joka vaatii lisätutkimuksia. On myös sanottu (viimeksi sairaalassa gynen polilla), että tulokset tulee 4 viikossa tämän päivän käyntitietoihin, lääkäri kirjoittaa myös sinne kommentin ja jatkosuunnitelman, voit itse lukea ne sieltä. On myös sanottu, että otetaan nyt nämä perusverikokeet ja jos niissä ei mitään erityisempää, niin voit sitten itse nooin 1,5 vuoden päästä soitella lähetettä uusiin perusverikokeisiin.
Vaihtelee siis tapauksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meidän TK on ollut suljettuna heinäkuun, avataan ensi viikolla. Muutoinkin on lomakausi menneillään ja esim sun lähetteen kirjoittanut lääkäri voi olla vaikka lomalla. Onko teidän sotealueella digisoten chatti, sinne kun kirjaudut niin hoitaja joka sulle vastaa voi tarkistaa labratuloksesi ja jopa tarvittaessa varata ajan lääkärille.
Mutta pienet viitearvojen vaihtelut noin yleisesti ottaen ovat vielä sallitujen rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meidän TK on ollut suljettuna heinäkuun, avataan ensi viikolla. Muutoinkin on lomakausi menneillään ja esim sun lä
Lisään vielä että yksityislääkärin kirjoitaman lähetteen labratulokset pitää tietysti selvittää ko lääkäriasemalla.
Kuolema tulee niin ei kannata enää. Sinut on siirretty mappi ö:n
Labravastaukset menevät järjestelmässä sille hoitajalle joka teki lähetteen, ja jos hän liitti siihen lääkärin, niin menevät myös sille lääkärille. Mutta menevät vain sille henkilölle, joka on liitetty lähetteeseen. Jos tuo henkilö on esim. lomalla tai vaihtoi työpaikkaa, ne eivät välttämättä mene kenellekään. Näkyvät toki koneelta, jos joku arvaa ne katsoa. Kannattaa kyllä ottaa itse yhteyttä, varsinkin jos arvot ovat viiterajojen ulkopuolella.