Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikokeen tulokset näkyvät omissa terveystiedoissani, mutta kukaan ei ota yhteyttä

Vierailija
30.07.2025 |

Terveyskeskuslääkäri määräsi verikokeita varmuuden vuoksi ja sain jo tulokset sähköisesti. Tuloksissa on useampi kohta, jotka eivät ole lainkaan viiterajoissa, mutta kukaan ei ole ollut yhteydessä. Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä. En olisi halunnut tietää lainkaan tuloksista, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu. Tähänkö on tultu, että potilas itse soittelee perään ja kysyy voisiko joku lääkäri katsoa tuloksia, kun eivät ole kunnossa?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla todella erilaisia systeemejä. Esim olen asunut pk-seudulla 20 vuotta eikä täällä ole koskaan päässyt netistä varaamaan aikoja muualle kuin labraan. Suoraan ei pääse muuten mihinkään, vaan pitää kiertää jonkun portinvartijan kautta. Lääkäriajat ovat tyyliin ota tai jätä, aivan kuin kaikki olisivat joitain työttömiä, joilla on mahdollisuus hyppiä milloin mihinkin.

Vierailija
42/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo siellä käynnillä, missä lääkäri on sanonut tekevänsä lähetteen labraan, voi itse varmistaa, miten tulokset saa. Jos on asioistaan muutenkin itse huolehtiva ihminen, musta tämä on ihan normaalia. Eli kysäistä, miten tulokset tulee.

Jos tämä vaihe on jäänyt väliin, ja alkaa stressailla aloittajan tapaan, että soittaako nyt joku vai ei, voi ihan helposti kysyä asiaa. Sinne tk:hon on satavarmasti jokin yhteydenottotapa. Täällä on nykyään yksi numero, johon soitetaan kaikissa asioissa ja jonne jää takaisinsoittopyyntö, ja sieltä kyllä ihan oikeastikin soitetaan takaisin saman päivän aikana. Tai chat. Molemmat hyviä tapoja. Siitä asia selviää.

Minusta tällainen oman aktiivisuuden taso asian hoidossa ei ole liikaa vaadittu. Sitten jos on kyseessä lapsi tai vanhus, jolla ei pakka enää pysy kasassa, jonku muun pitää hoitaa asioita ja varmistaa hoidon jatkuvuus. Omainen, kotihoito tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Chatit ovat monessa paikassa vain yleistä neuvontaa varten. Jos chatissä ei ole mahdollista käyttää vahvaa tunnistautumista niin ei sieltä saa mitään yhteydenottopyyntöä jätettyä, kun siihen tarvitaan henkilötietoja. Kritiikkini kohdistuu siihen, että potilas saa huonot uutiset ilman, että ammattilainen ensin kertoo mistä on kysymys. Onhan näitä tilanteita, että potilas näkee omista tiedoistaan sairastuneensa vakavasti ennen lääkärin yhteydenottoa.

Ap"

"Jokaisella hyvinvointialueella on olemassa digitaalinen sote-keskus eli digitaalinen asiointikanava, jonka kautta voi hoitaa sosiaali- ja terveysasioita. Näitä kanavia kutsutaan usein nimellä "digitaalinen sote-keskus" tai ne voivat olla osa hyvinvointialueen verkkosivustoa, kuten esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on OmaPohde

Digitaalisten sote-keskusten tarkoituksena on tarjota asukkaille helppo ja nopea tapa asioida sosiaali- ja terveyspalveluissa, usein myös mobiililaitteilla. Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat voivat käyttää OmaPohde-sovellusta tai kirjautua OmaPohdekeen pohde.fi-sivuston kautta."

Otappa selvää omasta digitaalisesta sotekeskuksesta. Siellä esim oirearvion mukaan saatetaa kehottaa asiakasta menemään päivystykseen tai hoitaja voi varata sinulle ajan lääkärille jne jne.

Itse olen käyttänyt just tuota digisotea labratulosten arviointiin koska siellä ne hoitajalle näkyy muutamassa päivässä ja esim Kantaan tulevat noin kahdessa viikossa. Digisotessa on vahva tunnistautuminen joten chatissa ei trvii käyttää edes omaa sotua.

Vierailija
44/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari sairautta joiden vuoksi pitäisi käydä kontrollissa lääkärissä. Huhtikuussa sain lähetteen labraan, kävin ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Kirjeessä luki, että älä ole yhteydessä terveyskeskukseen. No en ole vaikka lähes kaikissa labratuloksissa lukee poikkeava arvo. 

Taisi tämä vuosikontrolli olla tässä, ehkä ensi vuonna joku ehtii lukea tulokset.

Vierailija
45/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo siellä käynnillä, missä lääkäri on sanonut tekevänsä lähetteen labraan, voi itse varmistaa, miten tulokset saa. Jos on asioistaan muutenkin itse huolehtiva ihminen, musta tämä on ihan normaalia. Eli kysäistä, miten tulokset tulee.

Jos tämä vaihe on jäänyt väliin, ja alkaa stressailla aloittajan tapaan, että soittaako nyt joku vai ei, voi ihan helposti kysyä asiaa. Sinne tk:hon on satavarmasti jokin yhteydenottotapa. Täällä on nykyään yksi numero, johon soitetaan kaikissa asioissa ja jonne jää takaisinsoittopyyntö, ja sieltä kyllä ihan oikeastikin soitetaan takaisin saman päivän aikana. Tai chat. Molemmat hyviä tapoja. Siitä asia selviää.

Minusta tällainen oman aktiivisuuden taso asian hoidossa ei ole liikaa vaadittu. Sitten jos on kyseessä lapsi tai vanhus, jolla ei pakka enää pysy kasassa, jonku muun pitää hoitaa asioita ja varmistaa hoidon jatkuvuus. Omainen, kotihoito tms.

Oon 80. Harvoin on asiaa lääkäriin,  db-kokeet, satunninen vti,  tms.  Mutta aina älyän kysy että miten jatko.

Vierailija
46/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee testamentti kun olet vielä elossa

Vierailija
47/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tällainen oman aktiivisuuden taso asian hoidossa ei ole liikaa vaadittu. Sitten jos on kyseessä lapsi tai vanhus, jolla ei pakka enää pysy kasassa, jonku muun pitää hoitaa asioita ja varmistaa hoidon jatkuvuus. Omainen, kotih

Luultavasti kuolet

Vierailija
48/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin myös (syöpäkontrolli) ja ihmettelin myös punasella huutavia viitearvojen ylityksiä. Laitoin näistä Maisaan kyselyn. Sieltä vastattiin, ettei pienet ylitykset näiden arvojen kohdalla haittaa. Ja että niitä seurataan...lopetin sit huolissani olon. Kun ei muutakaan voi.

Itsellä neljännesvuosittain reumalääkkeiden vuoksi ns turvakokeet, arvot eivät kaikki pysy viitearvoissa, hälyyttävää se ei ole, jos olisi, saisin soiton. Eräs arvo kävi reilusti alle viitearvon, vaan seuraavassa kontrollissa se oli jo takaisin entisellä tasolla. 

Vierailija
49/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla todella erilaisia systeemejä. Esim olen asunut pk-seudulla 20 vuotta eikä täällä ole koskaan päässyt netistä varaamaan aikoja muualle kuin labraan. Suoraan ei pääse muuten mihinkään, vaan pitää kiertää jonkun portinvartijan kautta. Lääkäriajat ovat tyyliin ota tai jätä, aivan kuin kaikki olisivat joitain työttömiä, joilla on mahdollisuus hyppiä milloin mihinkin.

työssä käyvät käyttävät työterveyttä

Vierailija
50/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata soittoaika jo siellä labrassa muutaman päivän päähän labroista kun tulokset ovat valmistuneet.

Vierailija
51/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä."

Tämän täytyy olla jokin tosi poikkeuksellinen tilanne, tyyliin syytä epäillä hyvin vakavaa, aggressiivista sairautta. En ole ikinä kuullut, että kellekään ois soitettu peruslabroista. Ehkä viime vuosituhannella tehtiin niin?

viime vuoden loppupuolella minulle soitettiin kotiin 2 päivää verikokeissa käynnin jälkeen, koska veren sokeriarvot olivat hiukan koholla. Ei vielä db rajaa ylitetetty.  

Ns pitkä sokeri kertoo missä mennään.

Vierailija
52/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljolti mitä on sovittu, varaat tuloksille soittoajan? Lääkäri ottaa yhteyttä, jos on jotain suurempaa huolta?

Monikin arvo esim. raudanpuuteanemiassa voi heitättää viitteiden yli (punasolujen määrä, koko, hemoglobiini ym.)

Missä sulla oli viiteylityksiä?

Varsinaisesti ei sovittu, kun lääkäri halusi rutiininomaisesti ottaa peruslabrat. Aikaisemmin arvot olleet kunnossa.

Kokeissa oli lymfosyytit korkealla. Neutrofiilit oli tosi matalat.

No oletko säännöllisessä lääkärin kontrollissa jonkin sairauden vuoksi. Jos olet ne kokeet saatetaan katsoa sitten seuraavalla kerralla, ja tokihan se lääkäri saa niistä kokeista itselleen tulokset nähtäväksi, tilaajalle yleensä menee vastaukset tilaajan postiin, ja jos ei mitään hälyttävää poikkeamaa, niin ok... Jos olis jotain merkittävää hälyttävää, niin ottais kyllä heti yhteyttä.

Vierailija
53/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varata soittoaika jo siellä labrassa muutaman päivän päähän labroista kun tulokset ovat valmistuneet.

Ei kannata, vaan kannattaa kysyä labralähetteen laatijalta, että miten toimitaan tulosten kanssa

Vierailija
54/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. arvot eivät vaadi kiirellistä yhteydenottoa

2. sinulle on sanottu, että voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajachain kautta labrakokeista

3. sinuun on yritetty ottaa yhteyttä, muta on tapahtunut asiat x ja y, jsta syystä se ei ole onnistunut ja sitten olet tipahtanunt pois yhteydenottolistalta syyn z takia

siispä: ota yhteyttä vaikka sairaanhoitajachattiin ja kysy labra-arvoista

Tämä on jotenkin tosi kohtuutonta. Potilaalle tulee tulokset, joiden mukaan asiat ovat huonosti, mutta tietoa pitää itse kaivella. Vähänkin fiksumpi potilas pystyy itse näkemään, onko heitto normaaliarvoihin pieni vai merkittävä. Terveysasemille on tosi vaikea päästä puhelimella edes läpi.

Viitearvot ovat viitearvoja, pienet heitot suuntaan tai toiseen eivät anna syytä huoleen. Googlettamalla tuloksen voi perehtyä siihen milloin kukin arvo on huolestuttava, arvot eivät ole jokaisella näytteenottokerralla samat. Jos arvo on hälyyttävä, jo laboratorio tekee ensimmäisen liikkeen siihen että jotain on pielessä.

Vierailija
55/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työssä käyvät käyttävät työterveyttä

Ei meidän työterveyteen kuulu yhtään mitään. Ihan sama mistä asiasta soittaa niin ei kuulu työnantajan tekemään soppariin. Jonkin työpaikkaselvityksen olivat joskus tehneet, mutta ei se tavallisen työntekijän arkeen vaikuttanut millään tavalla.

Vierailija
56/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö yleensä, kun lähete annetaan, sovita soittoaika? Näin ainakin omalla kohdalla. Tai miten jatko menee.

Eri kokeet valmistuvat eri aikaan eikä lääkäri tiedä koska käyt laboratoriossa. Lääkärin aikaa on turha tuhlata kaikkiin vastauksiin puhelimitse, ottavat kyllä yhteyttä jos jokin mättää.

Vierailija
57/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin näitä, oletettavasti kaikki ovat nuorempia kuin minä, 80. En tietenkään tiedä kaikkia systeemejä, mutta saamalla suuni asiallisesti auki olen saanut aina selvät pasmat ja asiat toimineet.  En puhu lääkärissä smaltalkkia vaan silkkaa asiaa.   ( täällä joskus pohdintoja oisko se lääkäri kiinnostunut kun oli hyvät jutut meillä tms.)

Tyttäreni oli ujompi nuorena, hänelle jäi joskus  asioita epäselväksi mutta varmuus kasvoi ja oppi.   Työuransa tehnyt työssä ihmisten parissa  jotka  eivät selviä asioistaan.   Kaiki asiat sotkussa.

Vierailija
58/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljolti mitä on sovittu, varaat tuloksille soittoajan? Lääkäri ottaa yhteyttä, jos on jotain suurempaa huolta?

Monikin arvo esim. raudanpuuteanemiassa voi heitättää viitteiden yli (punasolujen määrä, koko, hemoglobiini ym.)

Missä sulla oli viiteylityksiä?

Varsinaisesti ei sovittu, kun lääkäri halusi rutiininomaisesti ottaa peruslabrat. Aikaisemmin arvot olleet kunnossa.

Kokeissa oli lymfosyytit korkealla. Neutrofiilit oli tosi matalat.

No oletko säännöllisessä lääkärin kontrollissa jonkin sairauden vuoksi. Jos olet ne kokeet saatetaan katsoa sitten seuraavalla kerralla, ja tokihan se lääkäri saa niistä kokeista itselleen tulokset nähtäväksi, tilaajalle yleensä menee vastaukset tilaajan postiin, ja jos ei mitään hälyttävää poikkeamaa, niin o

En ole. Lääkäri otti perusverikokeet "koska niitä ei ole pitkään aikaan otettu". Totesi, että tulokset tulevat sähköisesti näkyviin, mutta koska ei olettanut niissä mitään olevan niin ei antanut aikaa tai muutakaan ohjetta. Sen verran olen selvittänyt, että nämä heitot ovat keskivaikeita, eivät edes mitään lieviä heittoja.

Ap

Vierailija
59/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittjallakin on jokin laite, esimerkiksi älykänny tai läppäri kun kerta tännekin pystyy kirjoitamaan. Joten menepä digisoteen ja sieltä saat vastaukset mieltä askarruttaviin. 

Vierailija
60/101 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö yleensä, kun lähete annetaan, sovita soittoaika? Näin ainakin omalla kohdalla. Tai miten jatko menee.

Eri kokeet valmistuvat eri aikaan eikä lääkäri tiedä koska käyt laboratoriossa. Lääkärin aikaa on turha tuhlata kaikkiin vastauksiin puhelimitse, ottavat kyllä yhteyttä jos jokin mättää.

Yleensä jos on akuutti asia mennään jopa päivystyslabraan.

Viimeksi vuositarkastuksessa, kun hoitaja antoi lähetteen, siis puhelimessa sovittiin, hoitajan soittoaika kuukauden päähän. Hän on saanut tulokset, lääkäri on ne katsonut.

Kai jos "mäyn labrassa kun  saan aikaiseksi"  tilanteessakin voidaan sopia että yhteys sitten ajanvarauksen kautta hoitajalle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi