Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikokeen tulokset näkyvät omissa terveystiedoissani, mutta kukaan ei ota yhteyttä

Vierailija
30.07.2025 |

Terveyskeskuslääkäri määräsi verikokeita varmuuden vuoksi ja sain jo tulokset sähköisesti. Tuloksissa on useampi kohta, jotka eivät ole lainkaan viiterajoissa, mutta kukaan ei ole ollut yhteydessä. Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä. En olisi halunnut tietää lainkaan tuloksista, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu. Tähänkö on tultu, että potilas itse soittelee perään ja kysyy voisiko joku lääkäri katsoa tuloksia, kun eivät ole kunnossa?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole hengenvaaraa, odota vielä 30vrk.

Vierailija
2/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljolti mitä on sovittu, varaat tuloksille soittoajan? Lääkäri ottaa yhteyttä, jos on jotain suurempaa huolta?

Monikin arvo esim. raudanpuuteanemiassa voi heitättää viitteiden yli (punasolujen määrä, koko, hemoglobiini ym.)

Missä sulla oli viiteylityksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, itse on soitettava hoitajalle, hän sitten ohjaa lääkärille jos katsoo aiheelliseksi.

Vierailija
4/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin myös (syöpäkontrolli) ja ihmettelin myös punasella huutavia viitearvojen ylityksiä. Laitoin näistä Maisaan kyselyn. Sieltä vastattiin, ettei pienet ylitykset näiden arvojen kohdalla haittaa. Ja että niitä seurataan...lopetin sit huolissani olon. Kun ei muutakaan voi.

Vierailija
5/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. arvot eivät vaadi kiirellistä yhteydenottoa

2. sinulle on sanottu, että voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajachain kautta labrakokeista

3. sinuun on yritetty ottaa yhteyttä, muta on tapahtunut asiat x ja y, jsta syystä se ei ole onnistunut ja sitten olet tipahtanunt pois yhteydenottolistalta syyn z takia

siispä: ota yhteyttä vaikka sairaanhoitajachattiin ja kysy labra-arvoista

Vierailija
6/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terveysasemalle ja kysy hoitajalta. Jostain saa yleisnumeron sinne jos kaivaa tarpeeksi.

Vierailija
7/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljolti mitä on sovittu, varaat tuloksille soittoajan? Lääkäri ottaa yhteyttä, jos on jotain suurempaa huolta?

Monikin arvo esim. raudanpuuteanemiassa voi heitättää viitteiden yli (punasolujen määrä, koko, hemoglobiini ym.)

Missä sulla oli viiteylityksiä?

Varsinaisesti ei sovittu, kun lääkäri halusi rutiininomaisesti ottaa peruslabrat. Aikaisemmin arvot olleet kunnossa.

Kokeissa oli lymfosyytit korkealla. Neutrofiilit oli tosi matalat.

Vierailija
8/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä."

Tämän täytyy olla jokin tosi poikkeuksellinen tilanne, tyyliin syytä epäillä hyvin vakavaa, aggressiivista sairautta. En ole ikinä kuullut, että kellekään ois soitettu peruslabroista. Ehkä viime vuosituhannella tehtiin niin?

Vierailija
9/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysaseman labrat otetaan nykyisin suurimmaksi osaksi yksityisen lab-tuottajan kautta, esim.Fimlab. Tulokset näkyvät potilaskertomuksessa, mutta ei labra ilmoita terveysasemalle kuka milloinkin on labrassa käynyt. Itse pitää soittaa ja kysyä tuloksista ellei muuta ole sovittu lääkärin tai hoitajan kanssa. 

Vierailija
10/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita terveysasemalle ja kysy hoitajalta. Jostain saa yleisnumeron sinne jos kaivaa tarpeeksi.

Noissa ei nykyään bruukailla oikein vastailla puhelimiin, näyttää olevan mukavampaa vain juoruilla ja katsella omia kynsinauhoja. Mikä lie hiljainen kapina on meneillään noissakin.

Vierailija
11/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heitä kiinnosta. Kunhan palkkansa juoksevat niin ketään ei voisi vähempää kiinnostaa asiakkaat. Varsinkaan pahoinvointialueiden johtoporrasta. Kuittaavat 20.000€/kk ihan siitä riippumatta kuoleeko joku hoitamatta viereiseen ojaan vai ei? Ei vaikuta johtoportaan kampaviinereihin paitsi jotta edesmennyt kenties positiivisesti, kaikki ex-hoidettavathan ovat positiivisia numeroita johdon tulospalkkioissa!

Vierailija
12/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen kuullut, että joillekin on huonoista tuloksista saatettu soittaa jo samana päivänä."

Tämän täytyy olla jokin tosi poikkeuksellinen tilanne, tyyliin syytä epäillä hyvin vakavaa, aggressiivista sairautta. En ole ikinä kuullut, että kellekään ois soitettu peruslabroista. Ehkä viime vuosituhannella tehtiin niin?

viime vuoden loppupuolella minulle soitettiin kotiin 2 päivää verikokeissa käynnin jälkeen, koska veren sokeriarvot olivat hiukan koholla. Ei vielä db rajaa ylitetetty.  

Vierailija
13/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin myös (syöpäkontrolli) ja ihmettelin myös punasella huutavia viitearvojen ylityksiä. Laitoin näistä Maisaan kyselyn. Sieltä vastattiin, ettei pienet ylitykset näiden arvojen kohdalla haittaa. Ja että niitä seurataan...lopetin sit huolissani olon. Kun ei muutakaan voi.

Onpa kurjaa. Nykyinen systeemi jättää potilaan kyllä tosi yksin. Jotenkin pitäisi kysymättäkin saada jonkinlainen kuittaus, että kaikki on hyvin, jos kaikki ei ole viiterajoissa.

Olen vastannut lehtikauppilaillekin nyt, kun en tiedä millaisesta numerosta lääkäri soittaa. Pitää varmaan itse alkaa soitella, koska verikokeissa ei ole tällaisia lukemia koskaan ollut.

Ap

Vierailija
14/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä kiinnosta. Kunhan palkkansa juoksevat niin ketään ei voisi vähempää kiinnostaa asiakkaat. Varsinkaan pahoinvointialueiden johtoporrasta. Kuittaavat 20.000€/kk ihan siitä riippumatta kuoleeko joku hoitamatta viereiseen ojaan vai ei? Ei vaikuta johtoportaan kampaviinereihin paitsi jotta edesmennyt kenties positiivisesti, kaikki ex-hoidettavathan ovat positiivisia numeroita johdon tulospalkkioissa!

kyllä niitä nykyisin kiinnostaa kun hv alueet saavat rahaa diagnooseista. 

Vierailija
15/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kurjaa. Nykyinen systeemi jättää potilaan kyllä tosi yksin. Jotenkin pitäisi kysymättäkin saada jonkinlainen kuittaus, että kaikki on hyvin, jos kaikki ei ole viiterajoissa.

Olen vastannut lehtikauppilaillekin nyt, kun en tiedä millaisesta numerosta lääkäri soittaa. Pitää varmaan itse alkaa soitella, koska verikokeissa ei ole tällaisia lukemia koskaan ollut.

Ap

Nykyisin potilaankin pitää osata pysyä kehityksen kelkassa.  älä soittele, se on nykyisin huono väylä, vaan ota yhteyttä siihen sairaanhoitajachattiin. Jos teidän hv alueella se vain on mahdollista. Itse sain sitä kautta julkisen puolen hammaslääkärille peruutusajan samalle päivälle - eikä ollut kyse edes akuutista ongelmasta, vaan ihan vain tarkastuksesta.  Kun kyselin joskus sieltä labrakokeistani, että miten niitä pitäisi tulkita, kun joidenkin arvojen kohdalla oli tähtimerkki, niin hoitaja sanoi heti, että välittää tämän heidän lääkärille, joka katsoo niitä. Lääkäri soitti parin tunnin päästä ja kertoi, että otetaan parin kuukauden kuluttua kontrolliverikokeet ja jos samat arvot, niin sitten vähän täsmentäviä kokeita. Tätä ei olisi tapahtunut, jos olisin soitanut vain tk:n ajanvaraukseen. 

Vierailija
16/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. sinulle on sanottu, että voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajachain kautta labrakokeista

3. sinuun on yritetty ottaa yhteyttä, muta on tapahtunut asiat x ja y, jsta syystä se ei ole onnistunut ja sitten olet tipahtanunt pois yhteydenottolistalta syyn z takia

Tämä on jotenkin tosi kohtuutonta. Potilaalle tulee tulokset, joiden mukaan asiat ovat huonosti, mutta tietoa pitää itse kaivella. Vähänkin fiksumpi potilas pystyy itse näkemään, onko heitto normaaliarvoihin pieni vai merkittävä. Terveysasemille on tosi vaikea päästä puhelimella edes läpi.

Vierailija
17/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä niitä nykyisin kiinnostaa kun hv alueet saavat rahaa diagnooseista. 

turhaan alapeukutat :"Hyvinvointialueet saavat valtion rahoitusta, jonka taso perustuu pääosin väestön palvelutarpeeseen, johon vaikuttavat mm. diagnoosit."

Vierailija
18/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nykyisin potilaankin pitää osata pysyä kehityksen kelkassa.  älä soittele, se on nykyisin huono väylä, vaan

Teidän HVA:lla on tosi hyvä palvelu tai sitten sinulla on ollut hyvä tuuri.

Vierailija
19/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotenkin tosi kohtuutonta. Potilaalle tulee tulokset, joiden mukaan asiat ovat huonosti, mutta tietoa pitää itse kaivella. Vähänkin fiksumpi potilas pystyy itse näkemään, onko heitto normaaliarvoihin pieni vai merkittävä. Terveysasemille on tosi vaikea päästä puhelimella edes läpi.

Nykyisi hoitokontaktit otetaan ensisijassa netin kautta. Sieltä se lähtee paremmin liikkeelle kuin soittelemalla tk:n ajanvaraukseen. Chattivaastaanotot on vieläpä auki pidempään ja myös viikonloppuisin ja heillä on siellä yhteydet lääkäreihinkin. Kannattaa siirtyä sitä käyttämään eikä elää enää 1980-luvun metodein. 

Vierailija
20/101 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi ei auta ketään jos pahoinvointialue ei halua hoitaa ketään. Jota pahoinvointialue ei halua tehdä koska kaikki hoitaminen on pois Johdon tulospalkkioista. Eikä tämä ikävä kyllä ole vitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme