Kaikki omien eväiden mässyttäjät pitäisi potkia ulos junista ja antaa porttikielto
Voiko olla mitään ärsyttävämpää kun kuunnella jotain eväsleipien maiskuttamista, omenan haukkailua, jugurttipurkin kalinaa tai jotain fakin pähkinä- tai sipsipussin rapistelua kun yrität matkustaa rauhassa ja rentoutua hetken? En ymmärrä minkä takia joidenkin ihmisten pitää alkaa heti työnnellä eväitä suuhunsa kun matkustavat johonkin? Onko se jotain lapsuudessa opittua kun äiti pakkasi eväät mukaan joka ikiselle juna- tai bussimatkalle kun pelkäsi että lapsi kuolee nälkään tunnin tai parin matkan aikana? Ei järjen hiventäkään moisessa.
Mässyttäjä tietenkin imeskelee kuuluvasti omat sormensa lopuksi. Nämä ihmiset ansaitsevat todella kuuman oman osastonsa helvetissä.
Kommentit (128)
Tuo sormien nuoleskelu on kuvottavaa.
Mun junissa ei kukaan syö mitään 😎
"Misofonia (tunnetaan myös lyhenteellä SSSS, selective sound sensitivity syndrome eli 4S) on sairaus, jossa ihminen on neurofysiologisesti herkistynyt jokapäiväisille äänille, jotka ovat valtaosalle muista ihmisistä yhdentekeviä. Tavallisesti ne liittyvät muun muassa syömiseen ja hengittämiseen ja aiheuttavat kuulijassaan hallitsematonta raivoa.
Kyseessä ei ole hyperakusia, jossa henkilö kokee sietämättömänä kaikki ympäristön äänet, vaan inhoa valikoiduille voimakkuudeltaan matalille äänille, jotka ovat luonteeltaan toistuvia. Tila on tunnistettu sairaudeksi mm. englanninkielisissä maissa, mutta sitä ei löydy toistaiseksi ICD-10-järjestelmästä, minkä takia suomalaiset lääkärit eivät laajalti tunne tilaa."
Joo ja tinnitus saattaa liittyä tähän.
Mutta kyllä mä kuitenkin selviän jos ei ihan vieressä mässytä.
Se purkan lätskytys on eniten inhittava ääni, ja rouskutus, se tuntuu aivoissa asti!
Okaa onnellisia että ette käsrsi misofoniasta/hyperkausiasta!
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta odotat köyhiltä, joilla ei ole varaa lentäen matkustaa?
no kuule, Leppävaarasta pitäjänmäelle tai Helsingistä Kannelmäkeen, lentäen?
Mikä typerys olet!
Ne syö eväitä näinkin lyhyellä matkalla!
Nykyajan ihminen ei pärjää muutamaa tuntia ilman mässyttämistä.
Itse en kyllä matkoilla pistä mitään suuhuni, pärjään kyllä ilman.
Huvipuistohullu kirjoitti:
mutta mutta ei kai vielä ole yksityistetty rataverkkoa?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olis kyl kätevää lentää esim. Turusta Saloon.
Siinä jos jossain sais näytetty, että kukkaro on kunnossa
Tunnen tuskan😬 yks paha on appelsiini. Se haju mikä siitä leviää koko vaunuun ja ajatus, että tyyppi klähmii appelsiinikäsillään sen jälkeen istuimensa kaikki paikat ihan tahmeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
mutta mutta ei kai vielä ole yksityistetty rataverkkoa?
https://www.powerpark.fi/huvilaitteet/junker/
https://www.powerpark.fi/huvilaitteet/pitts-special/
https://www.powerpark.fi/huvilaitteet/cobra/
https://www.powerpark.fi/huvilaitteet/neos-twister/
Yksityisen omistuksessa on mun rataverkot, mä tosin en omista, ajelen vain 😎
Itse otan aina pitkille matkille oman hytin, mutta aina ei ole vapaana kun ei aina tiedä tarkkaan matkustuspäivää niin etukäteen että ehtisi saada.
Mutta jos lähden lännestä itään tai päinvastoin, niin siinä on useampi vaihto ja osassa junia ei ole ravintolavaunua, ei edes kaikissa ic-junissa. On vain kärry eikä se aina ehdi kohdalle. Niissä ei viitsi maksaa joka välissä hytistä.
Esimerkiksi viimeksi sain kyydin Jyväskylään, mistä hyppäsin taajamajunaan Seinäjoelle ja seinäjoelta eteenpäin bussi. Olin sitä ennen syönyt vain aamupalan. Kävin Jyväskylän asemalta ostamassa eväät, mutta ei jäänyt aikaa syödä siellä.
Yhdessä vaiheessa kuljin poikkisuuntaista työmatkaa. Monesti ravintolavaunussa oli ruoka loppu, joskus ei pääte toiminut tai kerran taisi olla jopa suljettu kun ei ollut henkilökuntaa. Ensimmäisessä ja viimeisessä junassa ei ollut ravintolaa ja töistä lähdin suoraan junaan niin että olin syönyt klo 11 ja seuraava syönti olisi ollut kotona 23. Enkä voi syödä päivällä raskasta lounasta, sillä se väsyttää töissä liikaa. Joskus sähköt poikki jne. Ostin sittemmin oman auton, mutta ensin piti tienata rahaa ja saada säästymään tarpeeksi että oli rahaa ostaa se auto. Nämä poikki Suomen yhteydet kun on sellaisia että on monta junan vaihtoa ja vain lyhyt väli/juna. Pieksämäen asemalla en löytänyt mitään paikkaa missä käydä syömässä, vaihtoaika olisi kyllä riittänyt hakea sämpylä jostain läheltä ja syödä odottaessa seuraavaa yhteyttä. En viitsinyt lähteä seikkailemaan kauemmaksi, mitä vaihtoehtoja siellä olisi seuraavaa kertaa ajatellen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se junamatka voi olla monelle päivän ainoa tauko, jonka aikana ehtii syödä. Eiköhän VR määrää säännöt, mitä saa tai ei saa tehdä. Jos syöminen on sallittu, niin se on.
Miten sinua voikin noin paljon ärsyttää jokin sipsipussin rapistelu? Oletko kokeillut vastamelukuulokkeita?
Ai meinaat että eväiden syöjät eivät elämässään ehdi syödä muualla kuin JUNASSA? Oikeasti? Vuorokauden 24 tunnista vain sen junamatkan aikana on aikaa laittaa mitään suuhunsa?
Edes Trump ei lauo noin aivottomia kommentteja.
Kyllä mä välillä junamatkani ajoitan siten, että ehdin syömään siellä junassa. Esim. noin lounasaikaan lähtevässä junassa on hyvä syödä se lounas, kun eipä siellä junassa paljon muuta tekemistä ole. Jää sitten ennen matkaa ja perillä aikaa muuhun kuin syömiseen.
AP voisi valittaa myös VR:lle, joka ihan avoimesti mainostaa kanavissaan ja siellä junassa näytöillä + kuulutuksin, että ruokaa voi tilata myös omalle paikalle. Sehän tarkoittaa sitä, että VR:n mukaan omalla paikalla syöminen on ihan sallittua. Pitäneekin ensi kerralla tilata joku oikein tuoksuva ateria omalle paikalle sen sijaan, että kävisin syömässä ravintolavaunussa ja toivoa, että AP istuu samassa vaunussa.
Ja mä kuljen junalla pääsääntöisesti sellaista n. 4 tunnin matkaa.
Mulla ei ole misofoniaa, mutta kerran ravintolassa liian lähellä istuva vierustoveri mässytti kaiken ruokansa suu auki, se aiheutti kyllä suurta puistatusta ja ylitti oman ärsytyskynnyksen. Junassa kuuluu sen verran muuta kolinaa ettei ole siellä haitannut.
Käytiin aikoinaan ravintolassa vauvamme nukkuessa rattaissa, ja viereisen pöydän mamma alkoi jotenkin putsaamaan lautasiaan niin, että kolisteli haarukalla läpi kaikki 7 lautasta aivan hirveällä kolinalla. Omatkin korvat oikein kipunoivat ja vauva tietysti heräsi peläten meteliä. Vieläkin mietin mitä ihmettä se mamma oikein ajatteli ja miksi kolisteli niitä lautasia. Kaikkia hulluja maailmaan mahtuukin.
Et ole sitten ap koskaan kuullut sairaudesta nimeltä diabetes? Sitä sairastavan on saatava välipalaa, jos verensokeri sattuu laskemaan, on sitten kyseessä juna, lentokone tai muu vehje. Vai oletko ensimmäisten joukossa sivelemässä hunajaa shokkitilassa olevan diabeetikon poskiin, että virkoaisi?
Mun työkaveri syö ja juo aamupalansa bussissa koska ei halua kolistella kotonaan että mies ja lapset saavat nukkua. Ihailen, en ärsyynny.
Pikajunien ravintolavaunuissa voisi olla sellainen sääntö, että siellä voi olla 30 minuuttia. Kyllä tuon ajan puitteissa pystyy ihan tarpeeksi syömään ja juomaan, että muutkin matkustajat pääsisivät halutessaan sinne syömään ja juomaan.
Aika iso ongelma allergisille ihmisille ovat nämä aamuiset "hajuvesijunat", joissa pääkaupunkiseudulla asuvat ihmiset matkustavat työpaikalleen. Kun vaunussa on kolmisenkymmentä ihmistä, jotka ovat aamulla kotonaan meikanneet ja hajustaneet itsensä, niin löyhkä on melkoinen useiden eri hajuvesien tuoksun sekoittuminen pienessä tilassa.
Junassa on niin kallista ostaa mitään, niin siksi kannattaa ottaa omat eväät mukaan. Kyllä on hermot pinnassa tämän aloituksen tekijällä.
Jos junissa ei vielä ole, niin voisi olla vaunuja joissa ei syödä, puhuta puhelimissa, tai muutenkaan häiritä ihmisiä. Hiljaisia vaunuja.
Ne jotka syö ja haluaa sosialisoida voisivat olla omissa vaunuissaan.
Tuopa, perjantaina ruuhkajunissa on niin toivotonta saada paikkaa ja lisäksi siellä on känniääliöitä useinkin varsinkin kesällä. Ruoka kestää tulla niin kauan, että saa jännittää ehtiikö se ennen seuraavaa vaihtopysäkkiä. 8-16 työssäkäyvä ei oikein voi valita jos haluaa mennä läheisiään katsomaan. Talvella en tykkää ajaa lapsuudenkotiin, loppupäässä on pimeät ja huonosti hoidetut tiet. Junalla pääsee sentään puolen tunnin ajomatkan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa? Junalla mennään usein lentokentälle monen tunnin matkan päästä paikasta, josta ei ole ollenkaan tai sopivaa lentoyhteyttä.
Ymmärrän. Mutta sitten valitset sellaisen matkustustavan, jossa et oksenna.
Julkisiin vastamelukuulokkeet ja maskin. Silmälaput tarvittaessa.