Opamox uusiminen
Z76.0 Reseptin uusiminen!
Miksi tämmöinen pitää kirjata diaknoosiin reseptin uusimisen yhteydessä kanta. fi sivustolle? Uusimisen yhteydessä terveystiedoissa näkyy aina diaknoosit pan ja ahd häiriö ja lista lääkkeistä. Nyt oli ekaa kertaa tälläinen eikä lääkettä tämän reseptin loputtua uusittu, luki vaan reseptin uusimistilassa, että reseptin uusimispyyntö hylätty. Sitä ennen luki että null. Joku muu kuin omalääkäri oli sen kirjoittanut. No laitoin uudestaan pyynnön ja sit omalääkäri hylkäs, eikä mitään tekstiä miksi. Kyseessä opamox joka on ollut 8v käytössä pienellä annoksella. Joskus on lukenu, et seuraavan uusinnan yhteydessä uusi arvio lääkärin kautta. Nyt ei lukenut syytä miks ei uusittu. Kyseessä kokenut suomalais lääkäri. Enkä ole saanut yhteyttä terveysasemalle. 4pvä ilman ja aika kaaottinen ja pelottava olo. Ei uskalla lähteä kotoota
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi vain kirjoittelijat, opamax on diapamin kaltainen voimakas rauhoittava jota EI OLE TARKOITUS syödä pitkäaikaisesti. Vierotusoireiden takia sitä voidaan vähentää hitaasti mutta sitä ei kuulu syödä vuodesta toiseen.
Älkää siis nyt verratko tätä mihinkään kipulääkkeeseen, kyse on henkilöstö joka on koukussa rauhottaviim
No sä puhut viekkareista ja lienee olet sokeasti sitä mieltä, että pitkäaikaiskäyttö on vaan riippuvuutta?
Vaikka käyttö olisikin vaikka kerran kuussa vaan.
Ja miksi ei verrata kipulääkkeisiin, jotkut niitäkin tarvitsee? Toiset pärjää buranalla ja joku saattaa tarvita niitä kauheita koukuttavia opioideja joskus kovimpaan kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaista lääkehoitoa ei saa missään tapauksessa lopettaa mielivaltaisesti ja äkillisesti. Oikeus on sinun puolella. Henkesi ja terveytesi on vaarassa. Mene yksityiselle, siellä ymmärretään, haasta ja ilmianna tällainen puoskari joka vaarantaa henkesi. Tee iso juttu tästä! Valita tällaisesta "lääkäristä".
Ei yksityiselläkään enää "ymmärretä". Hankalaa on.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit noudattavat Käypä Hoito-suositusta. Sen mukaan bentsot ovat lyhytaikaiseen käyttöön määrättäviä. Jatkuva käyttö vaatii poikkeuksellista hoitosuhdetta eikä vaihtuvilta terkkalääkäreitä voi sellaista vastuun ottamista odottaa.
Lääketiede menee tutkimusnäyttö edellä eikä yksittäinen potilas voi siihen juurikaan vaikuttaa. Ketju on myös täynnä tyypillisiä riippuvuusoireiden mukaisia pelkoja (muut lääkkeet/hoitomuodot ovat uhka, annosmuutospelko jne). Bentsot eivät korjaa ahdistuneisuushäiriön syitä vaan peittävät oireita ja altistavat rebound oireille. Siksi lääkärit toimivat näin.
Psyykelääkkeetkin kehittyvät joten kannattaisi olla avoin mielin myös muille hoitomuodoille ja hakeutua terapiaan jos se on mahdollista.
Kaikki tämä on luettavissa Käypä Hoidosta. Myös bentsojen määräämiskäytännöt.
Lääkärin vastuulla on myös suunnitella hoito yksilöllisesti ja etupäässä miettiä potilaan elämänlaatua, vaikkakin hoito/lääke olisi suositusten vastaista. Sanotaan ja myönnetään myös, että joskus pitkäaikainenkin lääkitys on tarpeen eikä siitä tulisi potilasta syyllistää, jos annos ei kasva ja hyödyt on haittoja suuremmat.
Luuletko että niitä kukaan haluaa tarvita ja itse potilas ei tee mitään tai suostu kokeilemaan mitään muuta? Entäs kun tila on kroonistunut ja mikään muu ei oikeasti auta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten jännä, että ihmiset jotka tarvitsevat lähes päivittäin rauhoittavia eivät suostu edes kokeilemaan SSRI-lääkkeitä.
Itse olen kokeillut vaikka mitä. Opamox on ollut se, joka tuo avun nopeasti ja tarvittaessa. Psyykenlääkkeistä tuli vahvoja sivuoireita. Lääkärin kanssa on tultu siihen tulokseen, että Opamoxilla mennään.
Mulla myös Opamox auttoi. Koin sellaisia vastoinkäymisiä etten olisi välttämättä selvinnyt Opamoxia.
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi vain kirjoittelijat, opamax on diapamin kaltainen voimakas rauhoittava jota EI OLE TARKOITUS syödä pitkäaikaisesti. Vierotusoireiden takia sitä voidaan vähentää hitaasti mutta sitä ei kuulu syödä vuodesta toiseen.
Älkää siis nyt verratko tätä mihinkään kipulääkkeeseen, kyse on henkilöstö joka on koukussa rauhottaviim
Aika jännä kun kerran viikossa lääkettä käyttävä on riippuvainen mutta kukaan ei sano, että kerran viikossa perseet vetävä on riippuvainen 🤔
Kumpi niistä on terveellisempää ja tarpeellisempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opamox, ja yksi miedoimmista bentsoista, ellei miedoin.
Menikö sulta koko pointti ohi? Se on koukuttava eikä sitä ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön vuosiksi.
Eri
Ei mennyt. Riippuu indikaatiosta jolla määrätty sekä oireista ja oireiden kestosta. Tarvittavaksi yleensä määrätään. Mieluiten lyhyeksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota Opamoxia. Mulle määrättiin sellaista, kun lähiomainen tappoi itsensä, ja kerran sitä kokeilin vain huomatakseni, etten huomannut mitään eroa olossa. Miten sen pitäisi vaikuttaa?
Millaisella annoksella otit?
15 mg, ja siis ei ollut mitenkään kestämätön olo juuri tuolloin vaan halusin testata, miten vaikuttaa ja uskallanko ottaa hautajaisiin, että pysyn kasassa, mutta toimintakykyisenä. Enkä tosiaan huomannut yhtään mitään eroa olossa.
mulle tota kirjotettiin kesän alussa ihan pyytämättä kun oli todella voimakasta ahdistusta rankasta elämäntilanteesta johtuen. Sain ssri-lääkkeet mutta nehän alkuun pahentaa oireita, niin lääkäri tuuppasi ton. Otin yhden puolikkaan tabletin ja totesin että ei ikinä enää, olin ihan sekava ja sumuinen ja nukahdin melkein saman tien. En tajua miten tuon kanssa pystyy esim. Töitä tekemään. Kokonainen purkki tuolla lääkettä ois, mutta pitää viedä apteekkiin, mä en siihen enää koske.
Vierailija kirjoitti:
Opamox on tarkoitettu LYHYTAIKAISEEN käyttöön, joten ehkä lekuri pisti sut nyt katkolle kun ovat huomanneet kuinka kauan olet niitä popsinut eli olet jo riippuvainen ja nyt vierotetaan. Me myönnetään sitä esim. lentopelkoisille, koska rauhoittaa matkaajaa mutta ei sekota päätä.
Mikä oikeaoppinen, lainmukainen vieroitus on lopettaa lääkkeen uusiminen kuin seinään? Osaatko selitää. Ketkä me myöntää?
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaista lääkehoitoa ei saa missään tapauksessa lopettaa mielivaltaisesti ja äkillisesti. Oikeus on sinun puolella. Henkesi ja terveytesi on vaarassa. Mene yksityiselle, siellä ymmärretään, haasta ja ilmianna tällainen puoskari joka vaarantaa henkesi. Tee iso juttu tästä! Valita tällaisesta "lääkäristä".
Veikkaanpa että ei kannata.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksityiselläkään enää "ymmärretä". Hankalaa on.
Älä selitä p*skaa. Vika on sitten selvästi sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä söin Opamoxia aika isolla annoksella reseptillä määrättynä viisi vuotta. Olen ollut nyt 4,5 vuotta ilman.
Ei kaikki jää koukkuun. Toki vieroitusoireet kestävät noin kaksi viikkoa mutta ei Opamox ole mikään pahin riippuvaksitekevä lääke.
Lääkärin määräämä annos oli 30 mg kolme kertaa päivässä. Söin lääkettä viisi vuotta. Opamox oli tavallaan kanalosauva aivan kamalassa tilanteessa.
Olen tavallaan ylpeä siitä miten helposti pystyin lopettamaan lääkkeen ja joskus mulla on tilanteita jolloin mietin että olisipa nyt Opamox. Lääke toimi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota Opamoxia. Mulle määrättiin sellaista, kun lähiomainen tappoi itsensä, ja kerran sitä kokeilin vain huomatakseni, etten huomannut mitään eroa olossa. Miten sen pitäisi vaikuttaa?
Millaisella annoksella otit?
15 mg, ja siis ei ollut mitenkään kestämätön olo juuri tuolloin vaan halusin testata, miten vaikuttaa ja uskallanko ottaa hautajaisiin, että pysyn kasassa, mutta toimintakykyisenä. Enkä tosiaan huomannut yhtään mitään eroa olossa.
mulle tota kirjotettiin kesän alussa ihan pyytämättä kun oli todella voimakasta ahdistusta rankasta elämäntilanteesta johtuen. Sain ssri-lääkkeet mutta nehän alkuun pahentaa oireita, niin lääkäri tuuppasi ton. Otin yhden puolikkaan tabletin ja totesin että ei ikinä enää,
Oi voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten jännä, että ihmiset jotka tarvitsevat lähes päivittäin rauhoittavia eivät suostu edes kokeilemaan SSRI-lääkkeitä.
Itse olen kokeillut vaikka mitä. Opamox on ollut se, joka tuo avun nopeasti ja tarvittaessa. Psyykenlääkkeistä tuli vahvoja sivuoireita. Lääkärin kanssa on tultu siihen tulokseen, että Opamoxilla mennään.
Mulla myös Opamox auttoi. Koin sellaisia vastoinkäymisiä etten olisi välttämättä selvinnyt Opamoxia.
Olisin saattanut tehdä itselleni jotain pahaa. Pysyin yllättävän viilipyttynä katastrofissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ko. lääkkeen kanssa pitää aina nöyristellä, kyyristellä ja selitellä, joka helvetin kerta, vaikka lääkäri on itsekin todennut ja diagnooseihin kirjattu vakava ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö.
Joka kerta tuntuu siltä kuin olisi sellainen kiirastuli, missä joudut selittämään miksi krooniset elämää lamaannuttavat vaivasi ei vieläkään (!) ole poistuneet, ja tarvitset jatkoa reseptille, mitä olet käyttänyt sallituissa rajoissa.
Ei tartte ihmetellä, miksi Suomessa on niin paha päihdeongelma. Jos ahdistunut ihminen ei saa apua terveydenhuollosta, sitä haetaan muualta. Terveydenhuollossa sentään voidaan kontrolloida asiaa, kun katukauppa on täysi villi länsi. Masennuslääkkeet eivät oikeasti riitä poistamaan paniikkihäiriöiseltä kaikkia paniikkikohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri haluaa että vaihdat johonkin allegialääkkeeseen, jossa on rauhoittava vaikutus.
Ja mikähän olisi tällainen, tietenkin ilman haittavaikutuksia kuten väsymystä ja turtunutta oloa?
Esim. Neljännes () Atarax-tabletista riittää humauttamaan mut unten maille.
No onnea vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin saattanut tehdä itselleni jotain pahaa. Pysyin yllättävän viilipyttynä katastrofissa.
Ja sitten kun lopetin lääkkeen ja kohtasin myöhemmin jotain kamalaa niin olinkin aivan täysin ilman mitään lääkettä. Vaikutin varmasti hysteeriseltä. Ei ollut Opamoxia rauhoittamassa. Toisaalta olen nyt aika vahva. Olen kokenut niin paljon että selviän jotenkin.
Mulle Opamox oli jonkinlainen pelastus. Se oli tietyssä tilanteessa paras lääke itselleni.
Mulla on adhd ja syön siihen adhd lääkettä.
Opamoxia söin post traumaattisen stressireaktioon/ yleistyneeseen ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opamox on tarkoitettu LYHYTAIKAISEEN käyttöön, joten ehkä lekuri pisti sut nyt katkolle kun ovat huomanneet kuinka kauan olet niitä popsinut eli olet jo riippuvainen ja nyt vierotetaan. Me myönnetään sitä esim. lentopelkoisille, koska rauhoittaa matkaajaa mutta ei sekota päätä.
Mikä oikeaoppinen, lainmukainen vieroitus on lopettaa lääkkeen uusiminen kuin seinään? Osaatko selitää. Ketkä me myöntää?
Tapering Off. Annosta tiputetaan hitaasti pieni määrä kerrallaan. Ei missään nimessä saisi lopettaa seinään, kuten Suomessa valitettavan usein tehdään. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ko. lääkkeen kanssa pitää aina nöyristellä, kyyristellä ja selitellä, joka helvetin kerta, vaikka lääkäri on itsekin todennut ja diagnooseihin kirjattu vakava ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö.
Joka kerta tuntuu siltä kuin olisi sellainen kiirastuli, missä joudut selittämään miksi krooniset elämää lamaannuttavat vaivasi ei vieläkään (!) ole poistuneet, ja tarvitset jatkoa reseptille, mitä olet käyttänyt sallituissa rajoissa.
Ei tartte ihmetellä, miksi Suomessa on niin paha päihdeongelma. Jos ahdistunut ihminen ei saa apua terveydenhuollosta, sitä haetaan muualta. Terveydenhuollossa sentään voidaan kontrolloida asiaa, kun katukauppa on täysi villi länsi. Masennuslääkkeet eivät oikeasti riitä poistamaan paniikkihäiriöiseltä kaikkia paniikkikohtauksia.
Tämä. Psyk.sh.
Minä en pyytele anteeksi, kun kerron, että lääkettä otetaan hyvästä syystä tiettyyn diagnoosiin. Aivan kuten verenpainetautinen ottaa verenpainelääkkeet, diabeetikko insuliinit ja allergikko antihistamiinit. Lääkkeellä poistetaan tai vähennetään oireilua, kun vaivan syytä ei voi parantaa.
Kysynpä sinulta: miksi kroonisesta oireistosta kärsivä ei saisi ottaa lääkettään? Miksei oteta verenpaine- ja diabeteslääkkeitä pois myös?
Terveisin autistinen nainen, joka mielihyvin on "riippuvainen" opamoxeistaan mieluummin kuin jumittaa unettomana ja ahdistuneena kämpässään. Opan avulla saan nukuttua ja päivisin elän lähes normaalia elämää. Annoskoko on pysynyt vuosia samana, ei toleranssia.