Opamox uusiminen
Z76.0 Reseptin uusiminen!
Miksi tämmöinen pitää kirjata diaknoosiin reseptin uusimisen yhteydessä kanta. fi sivustolle? Uusimisen yhteydessä terveystiedoissa näkyy aina diaknoosit pan ja ahd häiriö ja lista lääkkeistä. Nyt oli ekaa kertaa tälläinen eikä lääkettä tämän reseptin loputtua uusittu, luki vaan reseptin uusimistilassa, että reseptin uusimispyyntö hylätty. Sitä ennen luki että null. Joku muu kuin omalääkäri oli sen kirjoittanut. No laitoin uudestaan pyynnön ja sit omalääkäri hylkäs, eikä mitään tekstiä miksi. Kyseessä opamox joka on ollut 8v käytössä pienellä annoksella. Joskus on lukenu, et seuraavan uusinnan yhteydessä uusi arvio lääkärin kautta. Nyt ei lukenut syytä miks ei uusittu. Kyseessä kokenut suomalais lääkäri. Enkä ole saanut yhteyttä terveysasemalle. 4pvä ilman ja aika kaaottinen ja pelottava olo. Ei uskalla lähteä kotoota
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ei nykyään anneta pitkäaikaiseen käyttöön siksi. Sä voit pyytää mielialalääkkeet tilalle.
Tarv / harvoin otettavaksi voi saada reseptin , vaikka on tosi vaikeata nykyään. Lääkäri voi hyvin päättää kuinka paljon lääkettä saa mennä, ja missä ajassa. Voi iteroida reseptin.
Usealla Opamoxia tarvitsevilla on mielialalääkitys valmiiksi jo.
Miksi?
Mitä miksi?
Koska lääkärit luulee että kaikki bentsojen käyttäjät vaan viihteilee ja huvikseen niitä kinuaa.
Opamox on tarkoitettu lyhytaikaiseen ja tilapäiseen käyttöön. Se tarkoittaa, että unettomuuden hoidossa sitä käytetään muutaman päivän ajan tai enintään kaksi-neljä viikkoa. Ahdistuneisuuden hoidossa lääkettä käytetään enintään 8-12 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja saa lääkkeensä, kunhan vaivautuu ottamaan yhteyttä hoitavaan tahoon.
Ei välttämättä saa, valitettavasti. Karmea nykytilanne terv huollossa!
Kyllä saa. Bentsojen lopettaminen seinään on hoitovirhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ei nykyään anneta pitkäaikaiseen käyttöön siksi. Sä voit pyytää mielialalääkkeet tilalle.
Mielialalääkkeistä ei ole mitään apua ja sivuvaikutukset vaarallisia.
Niitä on useita vaihtoehtoja. Omalla lapsella mielialalääkkeet eikä mitään haittavaikutuksia ole tullut.
Minkä ikäinen lapsi? Tyttö vai poika. Mikä lääke?
Minulla piti olla hoitosuhde psyk. sairaanhoitajaan.
Itselleni riittäisi pelkkä suhde.
FWB tai pelkkä pano
Minulle apteekkitäti kertoi, etteivät lääkärit uusi enää bentsoreseptejä
jos reseptin laittaa uusintaan heti, kun hakenut lääkkeen.
Pitää odottaa tietty aika, vaikka resepti olisikin säännöstelty.
😆
Vierailija kirjoitti:
Minulle apteekkitäti kertoi, etteivät lääkärit uusi enää bentsoreseptejä
jos reseptin laittaa uusintaan heti, kun hakenut lääkkeen.
Pitää odottaa tietty aika, vaikka resepti olisikin säännöstelty.
😆
Ummetus? Siihen ei sori bentsoja tule.
Parisen vuotta olen opamoxia saanut, kun olen lääkärille sähköpostin laittanut.
Tekstari tullu samana päivänä luuriin, että sinulle on uusittu kantapalveluun opamox.
Ei mitään ongelmaa ollut.
Huumeita siis otatte oireisiinne..OK 😆
Opamox on tarkoitettu LYHYTAIKAISEEN käyttöön, joten ehkä lekuri pisti sut nyt katkolle kun ovat huomanneet kuinka kauan olet niitä popsinut eli olet jo riippuvainen ja nyt vierotetaan. Me myönnetään sitä esim. lentopelkoisille, koska rauhoittaa matkaajaa mutta ei sekota päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielialalääkkeistä ei ole mitään apua ja sivuvaikutukset vaarallisia.
Niitä on useita vaihtoehtoja. Omalla lapsella mielialalääkkeet eikä mitään haittavaikutuksia ole tullut.
Lapsi on keskenkasvuinen ihminen. Tuskin lapsi osaa osaa kaikkia haittavaikutuksia huomata, mutta lapsesta voi kasvaa tulevaisuudessa aseksuaali ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Opamox on tarkoitettu LYHYTAIKAISEEN käyttöön, joten ehkä lekuri pisti sut nyt katkolle kun ovat huomanneet kuinka kauan olet niitä popsinut eli olet jo riippuvainen ja nyt vierotetaan. Me myönnetään sitä esim. lentopelkoisille, koska rauhoittaa matkaajaa mutta ei sekota päätä.
Lentämistä tulisi muutenkin vähentää, mutta ihmisille tungetaan nappeja naamariin, että saadaan ne väkisin lentokoneeseen. Hullu maailma 🙄
Vierailija kirjoitti:
Joo, se on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön mutta jos tarvitsee napin sillon tällöin niin ei se mitään riippuvuutta ole. Sitä hiton aikaa ei pitäis katsoa vaan käyttömääriä!!!
Ai että mua vihastuttaa kun oikeasti kärsivät ihmiset ei saa apua.
Mä oon neljättä viikkoa täällä ollut neljän seinän sisällä enkä ole käynyt kaupassa kun en vaan pysty. Haistatko veen tai kerro millä tää paranee?
Työkyvystä lienee turha mainita. Mutta te veronmaksajathan tänkin lystin kustannatte. Olisko se lääke kuitenkin parempi kun pitää meitä hengissä yhteiskunnan kustannuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja saa lääkkeensä, kunhan vaivautuu ottamaan yhteyttä hoitavaan tahoon.
Ei välttämättä saa, valitettavasti. Karmea nykytilanne terv huollossa!
Kyllä saa. Bentsojen lopettaminen seinään on hoitovirhe.
On hoitovirhe, kyllä. Nimenomaan.
Mutta siitä ei monet lääkärit välitä.
Musta tää nykypolitiikka näiden lääkkeiden määräämisessä on äärettömän surullista.
Mäkin oon ostanut benjoja katukaupasta ja saanut kaverilta saatesanoin "tuossa, ettet tapa itseäs". Käytän katunappeja lähinnä unettomuuteen sillon tällöin. "Laittoman" xanorin tai diapamin vähemmän kuin kerran kuussa tai kahdessa juurikin siihen, etten tapa itseäni tähän ahdistukseen kun se vie elämän vaikka kuinka yritän tapella vastaan.
Aiemmin olin vaan paniikkihäiriöinen, joka käyttää lääkettä reseptillä ohjeen mukaan tarvittaessa. Nyt sit oon tuomittava kriminaali ja "addikti".
Ai että tää elämä on ihanaa. Ihan kun ahdistuneisuus, paniikki ja kohtaukset ei itsessään olis tarpeeks hävettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön mutta jos tarvitsee napin sillon tällöin niin ei se mitään riippuvuutta ole. Sitä hiton aikaa ei pitäis katsoa vaan käyttömääriä!!!
Ai että mua vihastuttaa kun oikeasti kärsivät ihmiset ei saa apua.
Mä oon neljättä viikkoa täällä ollut neljän seinän sisällä enkä ole käynyt kaupassa kun en vaan pysty. Haistatko veen tai kerro millä tää paranee?
Työkyvystä lienee turha mainita. Mutta te veronmaksajathan tänkin lystin kustannatte. Olisko se lääke kuitenkin parempi kun pitää meitä h
Kyllä pitkäaikainenkin käyttö on ok, jos käyttömäärä on esim. 20 tablettia vuodessa, tällöin niiden uusiminen harvoin on ongelma. Jos rauhoittavaa tarvitsee useamman kerran viikossa niin tarvitaan muutakin lääkitystä ja / tai terapiaa.
Mulla on Opamoxit tarvittaessa käytössä, eli 1/2-1 tabletti tukemaan unta jos on kovat ahdistukset päällä. Olen saanut uusimiset vaivatta, kun käyttö on tosi pientä. (Terapia ja mielialalääkkeet käytössä myös, PTSD ja muita taustalla.)
Jännittää vain, että jos mut potkaistaan yhtäkkiä poliklinikalta ulos ja lääkäri vaihtuu terveyskeskuslääkäriin, niin Opamox reseptille voi joutua sanomaan heipat. Olenkin jemmannut pari purkkia säästöön tämän varalta.
Opamoxhan on bentsoista se turvallisin ja miedoin, ei kuulemma edes sovellu päihdekäyttöön. Mutta vie pahimmalta ahdistukselta terän ja auttaa rauhoittumaan ja nukkumaan. Ihan älyttömän tärkeä lääke ja pelastanut mutkin varmasti osastolta pariin otteeseen.
Mutta kun kaikkia bentsoja pidetään pahana, lopputulema on se, että ihmisiltä viedään niiden toimintakyvyn kannalta tärkeät lääkkeet.
Lääkärit noudattavat Käypä Hoito-suositusta. Sen mukaan bentsot ovat lyhytaikaiseen käyttöön määrättäviä. Jatkuva käyttö vaatii poikkeuksellista hoitosuhdetta eikä vaihtuvilta terkkalääkäreitä voi sellaista vastuun ottamista odottaa.
Lääketiede menee tutkimusnäyttö edellä eikä yksittäinen potilas voi siihen juurikaan vaikuttaa. Ketju on myös täynnä tyypillisiä riippuvuusoireiden mukaisia pelkoja (muut lääkkeet/hoitomuodot ovat uhka, annosmuutospelko jne). Bentsot eivät korjaa ahdistuneisuushäiriön syitä vaan peittävät oireita ja altistavat rebound oireille. Siksi lääkärit toimivat näin.
Psyykelääkkeetkin kehittyvät joten kannattaisi olla avoin mielin myös muille hoitomuodoille ja hakeutua terapiaan jos se on mahdollista.
Kaikki tämä on luettavissa Käypä Hoidosta. Myös bentsojen määräämiskäytännöt.