Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opamox uusiminen

Vierailija
30.07.2025 |

Z76.0 Reseptin uusiminen!

Miksi tämmöinen pitää kirjata diaknoosiin reseptin uusimisen yhteydessä kanta. fi sivustolle? Uusimisen yhteydessä terveystiedoissa näkyy aina diaknoosit pan ja ahd häiriö ja lista lääkkeistä. Nyt oli ekaa kertaa tälläinen eikä lääkettä tämän reseptin loputtua uusittu, luki vaan reseptin uusimistilassa, että reseptin uusimispyyntö hylätty. Sitä ennen luki että null. Joku muu kuin omalääkäri oli sen kirjoittanut. No laitoin uudestaan pyynnön ja sit omalääkäri hylkäs, eikä mitään tekstiä miksi. Kyseessä opamox joka on ollut 8v käytössä pienellä annoksella. Joskus on lukenu, et seuraavan uusinnan yhteydessä uusi arvio lääkärin kautta. Nyt ei lukenut syytä miks ei uusittu. Kyseessä kokenut suomalais lääkäri. Enkä ole saanut yhteyttä terveysasemalle. 4pvä ilman ja aika kaaottinen ja pelottava olo. Ei uskalla lähteä kotoota

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita siinä!! Mene ja TEE ASIALLE jotakin!!!

Vierailija
62/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samansuuntaista täälläkin. Aika paha, kun pitäisi tärkeitä asioita saada hoidettua, mutta ei pääse enää ovesta ulos. Kaksi työhaastattelua olisi tulossa, mutta en taida pystyä menemään. Työtä haluaisin ja pystyisin tekemään, jos olisi pidetty reseptit ennallaan. Tässä olen nyt täysin sosiaalisesti halvaantuneessa tilassa. Kaikki voimat menee vain kasassa pysymiseen.

Jaa, tämä henkilö on luultavasti juuri paikkakuntaa vaihtanut. Kyllä minulle ainakin iteroidaan heti resepti pelkällä puhelinsoitolla, mutta se johtuneen siitä että henkilökohtaisesti kävin lääkärin juttusilla (ja nimenomaan opamox tai oikeastaan oxamin mutta sitä ei ole ollut ainakaan kahteen vuoteen saatavilla) ja näytin itseni. Nimittäin vaihdoin vuoden alussa Pohteelta tänne onko se nyt Hyväks hyvinvointipiiriin. Olen muuten syönyt tota lääkettä jo 19 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota Opamoxia. Mulle määrättiin sellaista, kun lähiomainen tappoi itsensä, ja kerran sitä kokeilin vain huomatakseni, etten huomannut mitään eroa olossa. Miten sen pitäisi vaikuttaa?

Vierailija
64/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis anteeksi vain kirjoittelijat, opamax on diapamin kaltainen voimakas rauhoittava jota EI OLE TARKOITUS syödä pitkäaikaisesti. Vierotusoireiden takia sitä voidaan vähentää hitaasti mutta sitä ei kuulu syödä vuodesta toiseen.

Älkää siis nyt verratko tätä mihinkään kipulääkkeeseen, kyse on henkilöstö joka on koukussa rauhottaviim

Vierailija
65/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis anteeksi vain kirjoittelijat, opamax on diapamin kaltainen voimakas rauhoittava jota EI OLE TARKOITUS syödä pitkäaikaisesti. Vierotusoireiden takia sitä voidaan vähentää hitaasti mutta sitä ei kuulu syödä vuodesta toiseen.

Älkää siis nyt verratko tätä mihinkään kipulääkkeeseen, kyse on henkilöstö joka on koukussa rauhottaviim

Opamox, ja yksi miedoimmista bentsoista, ellei miedoin.

Vierailija
66/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ko. lääkkeen kanssa pitää aina nöyristellä, kyyristellä ja selitellä, joka helvetin kerta, vaikka lääkäri on itsekin todennut ja diagnooseihin kirjattu vakava ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö.

Joka kerta tuntuu siltä kuin olisi sellainen kiirastuli, missä joudut selittämään miksi krooniset elämää lamaannuttavat vaivasi ei vieläkään (!) ole poistuneet, ja tarvitset jatkoa reseptille, mitä olet käyttänyt sallituissa rajoissa.

Ei tätä lääkettä ole tarkoitus käyttää säännöllisesti pitkiä aikoja. Ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriöön on muitakin lääkkeitä, joita voi syödä säännöllisesti vuosia. Sitten erikseen nämä opamoxin kaltaiset vain tarvittaessa otettavaksi.

Vierailija
67/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota Opamoxia. Mulle määrättiin sellaista, kun lähiomainen tappoi itsensä, ja kerran sitä kokeilin vain huomatakseni, etten huomannut mitään eroa olossa. Miten sen pitäisi vaikuttaa?

Millaisella annoksella otit?

Vierailija
68/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa joutuu sietämään viekkareita, mutta älä sure, niihin ei kuole ja ne menee ohi. Kun olet sitten vieroittunut lääkkeestä, ihmettelet itsekin, miksi olitkaan lääkkeen orja.

Kyllähän se pitkään kestää, kun on parikymmentä vuotta käyttänyt. Ohjeen mukaisesti yhden vuoden käyttö vaatii yhden kuukauden vieroituksen. Eli noin 18 kk eli 1,5 vuotta aivan helvetillistä oloa. Ja kuolemanvaara on olemassa, kun kerralla katkaistaan.

Mutta ei se olo normaaliksi tule lääkkeen pois jättämällä. Minulla oli erittäin paha sosiaalinen ahdistuneisuus ja siihen aloin lääkettä käyttämään. Lääke on mahdollistanut korkeakoulutuksen ja työelämään osallistumisen. Kun lääkitys loppuu, niin tipahdan takaisin vanhaan monttuun.

Kaikki narkit joutaisi monttuun.

Vierailija
69/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opamox, ja yksi miedoimmista bentsoista, ellei miedoin.

Menikö sulta koko pointti ohi? Se on koukuttava eikä sitä ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön vuosiksi. 

Eri

Vierailija
70/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten jännä, että ihmiset jotka tarvitsevat lähes päivittäin rauhoittavia eivät suostu edes kokeilemaan SSRI-lääkkeitä.

Vierailija
71/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten jännä, että ihmiset jotka tarvitsevat lähes päivittäin rauhoittavia eivät suostu edes kokeilemaan SSRI-lääkkeitä.

Rauhoittavat tuo ihan eri tavalla paremman fiiliksen ja rauhallisemman zen-tyyppisen olon.  Siksihän jää herkästi koukkuun eikä halua olla ilman tai edes kokeilla mitään muuta, kun tuo on niin kiva.

Vierailija
72/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisella annoksella otit?

15 mg, ja siis ei ollut mitenkään kestämätön olo juuri tuolloin vaan halusin testata, miten vaikuttaa ja uskallanko ottaa hautajaisiin, että pysyn kasassa, mutta toimintakykyisenä. Enkä tosiaan huomannut yhtään mitään eroa olossa.

Vierailija
73/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kouluampujat, ja se poliisinampuja, ovat käyttäneet SSRI-lääkkeitä.

Vierailija
74/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavat tuo ihan eri tavalla paremman fiiliksen ja rauhallisemman zen-tyyppisen olon.  Siksihän jää herkästi koukkuun eikä halua olla ilman tai edes kokeilla mitään muuta, kun tuo on niin kiva.

Todella väsyttävä ainakin Opamox, muista en tiedä. Sopii juuri unilääkkeeksi. 

Vierailija
75/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa joutuu sietämään viekkareita, mutta älä sure, niihin ei kuole ja ne menee ohi. Kun olet sitten vieroittunut lääkkeestä, ihmettelet itsekin, miksi olitkaan lääkkeen orja.

Kyllähän se pitkään kestää, kun on parikymmentä vuotta käyttänyt. Ohjeen mukaisesti yhden vuoden käyttö vaatii yhden kuukauden vieroituksen. Eli noin 18 kk eli 1,5 vuotta aivan helvetillistä oloa. Ja kuolemanvaara on olemassa, kun kerralla katkaistaan.

Mutta ei se olo normaaliksi tule lääkkeen pois jättämällä. Minulla oli erittäin paha sosiaalinen ahdistuneisuus ja siihen aloin lääkettä käyttämään. Lääke on mahdollistanut korkeakoulutuksen ja työelämään osallistumisen. Kun lääkitys loppuu, niin tipahdan takaisin vanhaan monttuun.

Kaikki narkit joutaisi monttuun.

Sinäkin tarvitsisit jonkun lääkityksen.

Vierailija
76/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri haluaa että vaihdat johonkin allegialääkkeeseen, jossa on rauhoittava vaikutus.

Ja mikähän olisi tällainen, tietenkin ilman haittavaikutuksia kuten väsymystä ja turtunutta oloa?

Esim. Neljännes () Atarax-tabletista riittää humauttamaan mut unten maille.

Vierailija
77/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kokeillut vaikka mitä. Opamox on ollut se, joka tuo avun nopeasti ja tarvittaessa. Psyykenlääkkeistä tuli vahvoja sivuoireita. Lääkärin kanssa on tultu siihen tulokseen, että Opamoxilla mennään.

Vierailija
78/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin Opamoxia aika isolla annoksella reseptillä määrättynä viisi vuotta. Olen ollut nyt 4,5 vuotta ilman.

Ei kaikki jää koukkuun. Toki vieroitusoireet kestävät noin kaksi viikkoa mutta ei Opamox ole mikään pahin riippuvaksitekevä lääke. 

Vierailija
79/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samansuuntaista täälläkin. Aika paha, kun pitäisi tärkeitä asioita saada hoidettua, mutta ei pääse enää ovesta ulos. Kaksi työhaastattelua olisi tulossa, mutta en taida pystyä menemään. Työtä haluaisin ja pystyisin tekemään, jos olisi pidetty reseptit ennallaan. Tässä olen nyt täysin sosiaalisesti halvaantuneessa tilassa. Kaikki voimat menee vain kasassa pysymiseen.

Jaa, tämä henkilö on luultavasti juuri paikkakuntaa vaihtanut. Kyllä minulle ainakin iteroidaan heti resepti pelkällä puhelinsoitolla, mutta se johtuneen siitä että henkilökohtaisesti kävin lääkärin juttusilla (ja nimenomaan opamox tai oikeastaan oxamin mutta sitä ei ole ollut ainakaan kahteen vuoteen saatavilla) ja näytin itseni. Nimittäin vaihdoin vuoden alussa Pohteelta tänne onko se nyt Hyväks hyvinvointipiiriin. Olen muuten syönyt tota lääkettä jo 19 vuotta.

Mihin diagnoosiin? Ikäsi (noin)?

Vierailija
80/114 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaista lääkehoitoa ei saa missään tapauksessa lopettaa mielivaltaisesti ja äkillisesti. Oikeus on sinun puolella. Henkesi ja terveytesi on vaarassa. Mene yksityiselle, siellä ymmärretään, haasta ja ilmianna tällainen puoskari joka vaarantaa henkesi. Tee iso juttu tästä! Valita tällaisesta "lääkäristä".