Jos lapsen koulumatka on 100 metriä alle ilmaisen kuljetuksen rajan
Onko kuinka todennäköistä/epätodennäköistä saada kuljetus silti? Matka ei ehkä ole erityisen vaarallinen että siihen voisi vedota, mutta pyörätietä ei ole viimeisen kilometrin matkalla.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten ihan käveltävissä oleva matka. Tai pyöräillen.
Joo, on se, kun tulee loskaa vaakasuorassa tai on 30 astetta pakkasta.
Joo, koska tämän on tosi yleistä nykyajan Suomessa.
/sarkasmia
Jos sinulla on pätevä syy miksi kuljetus pitäisi saada niin valita päätöksestä. Omassa lapsuudessani koulumatka oli 4km, mutta puolet matkasta oli vilkas tie ilman jalkakäytävää. Kyytilupa napsahti aina valituksen jälkeen.
Tarkista mistä mihin tuo on mitattu. Meillä yritettiin ensin mitata lähipysäkiltä koululle, mutta emme hyväksyneet 1,5 km lyhennystä koulumatkasta (eli kotoa pysäkille). Sen jälkeen mitta olikin tontin rajalta koululle, mutta taas piti muistuttaa, että laki edellyttää kulkukelpoista tietä, ei peltoa. Seuraavaksi mittaus tehtiin kotiportilta koululle ja tulos oli 6 km, mutta kaupunki ilmoitti, että koska bussimatka on alle 5 km, niin vanhempien pitää se itse maksaa. Valituksen jälkeen saatiin koululaiselle se, mitä pitikin eli 1,5 km päässä olevalta pysäkltä maksutta koululle.
Vierailija kirjoitti:
Alakoulussa raja on 3 km, yläkoulussa 5 km. Itse voi tietty ostaa lapselle bussikortin, jos busseja sattuu kulkemaan sopivin väliajoin.
Nyt hei rajaa sentään. Ei vanhempia voi olettaa kantavan vastuuta lapsistaan.
Koulussa oli poika joka asui 300m alle koulukyytirajan. Ei saanut ilmaista kyytiä. Kulki kuitenkin koulukyydillä kun vanhemmat maksoi. Ei siitä varmaan konkurssia tule jos oman lapsen koulukyydin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa oli poika joka asui 300m alle koulukyytirajan. Ei saanut ilmaista kyytiä. Kulki kuitenkin koulukyydillä kun vanhemmat maksoi. Ei siitä varmaan konkurssia tule jos oman lapsen koulukyydin maksaa.
Lapset on kyllä vähän eriarvoisessa asemassa kun toiset pääsee ilmaiseksi kouluun ja toiset maksaa samasta kyydistä.
Ei tullut armoa meille. Kolmannelta luokalta asti lasten olisi pitänyt tarpoa kapeaa ja valaisematonta, talvisin usein auraamatonta tietä suurin osa matkasta ja loppupätkä valaistua kävelytietä. 5 km oli raja kuljetukselle.
Saatiin sovittua koulutaksin mukana kyyti maksusta, koska kulki portilta ohi joka tapauksessa. Tuo pikkutien osuus oli kyllä sellanen, että harva aikuinenkaan lumihangessa pilkkopimeessä olis lähteny kulkemaan. Mutta, kun ei ole luokilteltu vaaralliseksi niin kyytiä ei herunut.
Joo osan ei tarvitse nyt hermostua tästä sentään :D lapsi ei vielä muutamaan vuoteen mene kouluun, mutta pohdin tätä kun ollaan ostamassa taloa. Matka kouluun (ala- ja yläkoulu vierekkäin) olisi siis 4,9 km. Kolmanteen luokkaan asti kuljetus on selvä, mutta sitten raja muuttuu. Jos ei silloin saa ilmaista kyytiä enää niin me sitten maksamme. Talvella en missään nimessä laita yksin kulkemaan, mutta eihän tuo keväällä ja alkusyksyllä ole mikään ongelma varsinkaan yläkoulussa. Mä nyt oon tällainen että pohdin kaikkea etukäteen. Ap
Tuossa tilanteessa kannattaa aikanaan mitata matka huolella koska karttaohjelmiston antama tulos voi tuollaisella matkalla heittää helposti sen 100 metriä.
Jos matka on oikeasti alle 5km, niin silloin todennäköisesti ilmaista koulukuljetusta ei anneta.
Se on surullista kuinka moni keskittysmisongelmista ym kärsivät lapset tulee jäämään autojen alle vain sen takia että 100-tai-2 metriä jäi vaille tarvitun rajan kulkea autolla muutama minuuttia toiseen suuntaan.
Muistakaa sitten kirota ja syyttää täällä jokaista autoilijaa paholaisena vaikka eivät millään olisi voineet nähdä jotain vaahtosammuttimen kokoista yllättäen juoksemassa katveesta parin metrin sisällä.
Ei saatu koska 2900m oikotietä pitkin. Autotietä pitkin 3200m. Ja tästä valitin ja jouduin maksamaan 200e.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatu koska 2900m oikotietä pitkin. Autotietä pitkin 3200m. Ja tästä valitin ja jouduin maksamaan 200e.
Joen sillan ylitys, usein aamulla vielä auraamatonta tietä 1,5km jossa meni yötä päivää murskerekkoja ylinopeutta kymmenenkin tunnissa edes takaisin. Pari vetänyt suoraa tietä metsään kyljelleen ja kiviä näistä lennellyt autoihin. Ei ollut vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Joo osan ei tarvitse nyt hermostua tästä sentään :D lapsi ei vielä muutamaan vuoteen mene kouluun, mutta pohdin tätä kun ollaan ostamassa taloa. Matka kouluun (ala- ja yläkoulu vierekkäin) olisi siis 4,9 km. Kolmanteen luokkaan asti kuljetus on selvä, mutta sitten raja muuttuu. Jos ei silloin saa ilmaista kyytiä enää niin me sitten maksamme. Talvella en missään nimessä laita yksin kulkemaan, mutta eihän tuo keväällä ja alkusyksyllä ole mikään ongelma varsinkaan yläkoulussa. Mä nyt oon tällainen että pohdin kaikkea etukäteen. Ap
Kannattaa ihan oikeasti harkita noita juttuja ennen talon hankintaa. Ja se kyyti saattaa lähteä tuntia ennen koulun alkua kun kiertää hakemassa kaikki, 1-2 lk päivä päättyy usein klo 13, joten joko lapsesi on yksin kotona tai haet itse iltapäiväkerhosta.
Minulle oli ainakin ykköskriteeri kodissa lyhyt ja turvallinen koulumatka. Tällä alueella on tosi vähän myynnissä ja jos tästä muutamme 10 vuoden sisällä, tulee uuden olla vähintään yhtä hyvällä sijainnilla. 500 metriä koululle, yksi tien ylitys.
Vierailija kirjoitti:
Koulu"kaveri" oli niin kateellinen siitä että sain linja-autolipun yläkoulun ajaksi että vaati ammattikoulussa opettajalta sen siellä lusitun kolme vuotta minua maksamaan koulumatkani takaisin kaupungille. Oli puhelinluettelon kartasta mitannut, että jos olisin oikaissut kävellen paikallisen maanviljelijän pihan sekä pellon poikki matka olisi jäänyt alle vaaditun.
m52
Eihän kenenkään viljelysten päällä saa edes kävellä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin miettiä, koska meillä saatiin maksusta tuo koulukyyti, koska ajoi muutenkin ohi. Se kun loppui, olisi pitänyt itse tilata taksipalvelu omakustaisesti. Ja jos kyse vähänkään pienemmästä paikasta, niin noita kouluja lopetetaan hurjaa vauhtia. Pienempiä varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten ihan käveltävissä oleva matka. Tai pyöräillen.
Ai niilläkö ei ole käveltävissä, jotka asuvat sen 100 metriä kauempana kuin ap:n lapsi?
Nämä asiat pitää miettiä ihan itse ennen asuinpaikan valintaa. Tyhmästä päästä kärsii jälkikasvun ruumis.
"Kannattaa ihan oikeasti harkita noita juttuja ennen talon hankintaa. Ja se kyyti saattaa lähteä tuntia ennen koulun alkua kun kiertää hakemassa kaikki, 1-2 lk päivä päättyy usein klo 13, joten joko lapsesi on yksin kotona tai haet itse iltapäiväkerhosta.
Minulle oli ainakin ykköskriteeri kodissa lyhyt ja turvallinen koulumatka. Tällä alueella on tosi vähän myynnissä ja jos tästä muutamme 10 vuoden sisällä, tulee uuden olla vähintään yhtä hyvällä sijainnilla. 500 metriä koululle, yksi tien ylitys."
Eikö koulun vieressä asuvat lapset sitten ole yksin kotona tai iltapäiväkerhossa? Miten se matka tähän vaikuttaa?
Meillä raja meni rivitalossa meidän ja naapuriasunnon välillä. Meidän lapsi oli oikeutettu kyytiin, mutta naapurin lapsi ei. Lasten sänkyjen välillä oli vain yksi seinä.
Sama tilanne meillä, jäi reilu 500m vaaditun alarajan koulutaksin käyttöön mutta koska koululainen joutuu ylittämään junaradan - joka suojattu vain laskeutuvin puomein - kolme kertaa ja koska 90% matkasta täytyisi kulkea autotien reunaa niin valitus meni läpi. Ja kyllä, asutaan maaseudulla, joten muuhunkaan julkiseen liikenteeseen ei voi turvautua.