Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri haukkuu työni, vaikka asiakkaat kehuvat - onko tämä tavallistakin?

Vierailija
30.07.2025 |

Takana +10 vuotta alalla, joten osaan työni hyvin, vaikka itse sanonkin. Huomioin työssäni asiakkaiden toiveet, olen huolellinen ja teen lopputuloksesta henkilökohtaisen. Ammattia mainitsematta kyse on ammatista, jossa työn jälki on näkyvää (luokkaa kampaajan leikkaamat hiukset, leipurin tekemä kakku tai kukkakauppiaan sitomat kimput tms). Saan asiakkailta paljon positiivista palautetta kasvokkain ja somessa. Viimeisimmässä tapauksessa eräs asiakas kehui työtäni vuolaasti julkisesti organisaatiomme somessa. Tästä kuullessaan eräs työkaverini tuli ihan erikseen useamman kerran sanomaan, että ei tippaakaan ymmärrä, miksi ihmiset ovat työhöni tyytyväisiä, mitä he työni jäljessä näkevät ja hänestä se ei ole kummoista. Ihmetteli, miksi työni jäljestä tykätään somessa.

Onko tällä tavalla puhuminen tavallistakin? Kateudestako tässä on kyse vai mistä? Itselläni ei kävisi mielessäkään mennä kommentoimaan toisille noin.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tästä kuullessaan eräs työkaverini tuli ihan erikseen useamman kerran sanomaan, että ei tippaakaan ymmärrä, miksi ihmiset ovat työhöni tyytyväisiä, mitä he työni jäljessä näkevät ja hänestä se ei ole kummoista. Ihmetteli, miksi työni jäljestä tykätään somessa."

Yksikään fiksu ja normaali ihminen ei ala uikuttamaan kenellekään tuollaista. Vaikka ei toisen suosiota ymmärtäisi, niin viisaat ymmärtävät olla asiasta hiljaa. Jos iso asiakaskunta on johonkin kampaajaan, leipuriin tai vastaavaan tyytyväinen, niin se kertoo ihmisen osaamisesta riittävästi. 

Vierailija
22/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ottaa tuollainen kateus päähän, itselläkin on kokemusta vastaavan kohteena olemisesta.

Eräs mies työpaikallani vähätteli rankasti osaamistani. Joku kerta onnistuneen työtehtävän jälkeen tuli kommentoimaan "asiakkaat tykkäävät susta vain ulkonäkösi takia ja ideaalitilanteessa sua voisi katsella niin, että puheesi saa mutelle." Olen siis puhetyössä. Kummasti olin kuitenkin meistä kahdesta se, jolle esihenkilöt antoivat erään todella toivotun työtehtävän, jonka tuo mieskin olisi siis halunnut.

Vähättelijöitä löytyy aina. Olennaista on, että ei anna heidän puhua sinua ympäri pienentämään itseäsi. Sitähän nämä tapaukset haluavat: että et olisi niin näkyvä ja osaava, vaan tekisit vähemmän ja huonommin. Yrittävät murentaa itsetuntoasi noilla kommenteilla.

Teet varmasti työsi todella hyvin, Ap! Jatka samaan malliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mitenkään tavaton kokemus, itselläkin on tullut vastaan. Tässä yksi esimerkki:

Meidän alalla työhön kuuluu myös sosiaalisen median julkaisuja työpaikkamme toiminnasta. Tyyliin, että kerromme päiväkotimme/koulumme toiminnasta lasten kasvoja näyttämättä tai nimiä mainitsematta. Vaikka itse sanonkin, niin teen hyvää jälkeä somessa. Sisältö herättää myönteistä keskustelua, kivoja palautteita ja saa eniten näkyvyyttä/tykkäyksiä muuhun sisältöömme verrattuna.

Eiköhän tämä ole närästänyt muutamalla työkaverilla oikein kunnolla. Ovat sanoneet, että minun pitäisi tehdä huomattavasti vähemmän/lopettaa tällaisten julkaisujen tekeminen, jotta en söisi muiden tekemien julkaisujen näkyvyyttä. Samalla nämä kaksi naista kommentoivat, miten eivät käsitä tekemieni julkaisujen saamaa huomiota. Ottaa päähän. Jos olisimme jollain toisella alalla esim. bisnesmaailmassa, niin oltaisiin vain tyytyväisiä somenäkyvyyteen ja sen myötä lisääntyneeseen asiakaskuntaan.

Vierailija
24/27 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi on ammattilainen, asiakkaasi ei. Todennäköisesti hän on oikeassa.

Vierailija
25/27 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tuollaista. Teen töitä alalla, jossa työtä tehdään omalla persoonalla. Asiakkaista suurin osa sattuu tykkäämään persoonastani. Minua kuvaillaan lämpimäksi, lempeäksi, valoisaksi- ja mielikuvitukselliseksi. Tunnistan itsenikin noista palautteista, jotka toistuvat. Tällainen nyt vaan olen ollut lapsesta asti perusluonteeltani.

Sitten taas kollegoissa on tullut vastaan tapauksia, jotka nurisevat tästä, kun saan positiivista palautetta persoonastani. Ärsyttää tuo nurina, sillä olen sellainen kuin olen. Ihan samalla tavalla, kun joku on persoonaltaan vaikka iloinen, toinen on vakava, kolmas avoin, neljäs hitaasti lämpenevä. Jokaisella on omat hyvät ja huonot puolensa. Niitä omia hyviä puolia voi korostaa.

Tämä! 

Persoonalla tehtävässä työssä on niin ärsyttävää, kun jotkut kollegat tulevat valittamaan siitä, että ihmiset pitävät persoonastasi. Olen tällaisessa ammatissa, luokkaa opettaja ja monet oppilaat tykkäävät persoonastani sekä opetustyylistäni. Saan sitten vastineeksi kuulla joiltakin kollegoilta pään aukomista siitä, että mun pitäisi pienentää persoonaani, "olla yrittämättä niin paljon oppituntien eteen" ja olla vähemmän pidetty oppilaiden keskuudessa. Satun nyt olemaan luonteeltani ahkera ja tykkään satsata tunteihin. Ja järjestän välillä jotakin pientä erityistä, esimerkiksi palkitsen kaikki oppilaat tikkarilla (maksan toki omasta pussistani), kun he oppivat asian x.

Mielestäni mun persoona ei ole muilta pois, mutta silti näyttää ärsyttävän. Ärsyttää tämä persoonani kritisointi. Ymmärtäisin, jos olisin hankala ja veemäinen, mutta kun ystävällisestä ja ahkerastakin luonteesta valitetaan.

Vierailija
26/27 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverisi on ammattilainen, asiakkaasi ei. Todennäköisesti hän on oikeassa.

Minä taas uskon, että asiakaskunta on oikeassa. Jos 1 työkaveri on työhön tyytymätön ja 99 asiakasta on tyytyväisiä, niin ei se ammattilaisuus työkaverin mielipidettä muita paremmaksi tee.

Vierailija
27/27 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen työtä asiakkaideni kanssa hyvin läheisissä merkeissä. Tämän saman asiakasryhmän kanssa tekee työtä muutkin ihmiset. Minä satun asiakkaiden silmissä olemaan se ihana tyyppi, johtuen varmasti siitä, että olen luonteeltani sellainen helposti lähestyttävä, empaattinen, kuunteleva ja ymmärtävä persoona, jolle on helppo puhua ja jonka kanssa on kiva viettää aikaa. Tästä ollaan saatu työpaikalla kova kateus aikaan, ja minuun on kohdistunut tosi ikävää käytöstä, ihan niin, että siihen on esihenkilön pitänyt puuttua. Työtäni esimerkiksi arvosteltiin selkäni takana, rooliani on kyseenalaistettu jne. 

Tästä syystä etsin nyt uutta työpaikkaa. En jaksa yhtään mitään turhaa draamaa työpaikalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä