Paljonko yleensä annatte hääparille lahjarahaa?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menimme pariskuntana tyttäremme häihin, emmekä antaneet euroakaan lahjarahaa tai mitään muutakaan lahjaa. Häät maksoivat lähes 30.000 euroa ja minä kuittasin laskut. Siinä oli mielestäni lahjaa ihan kerrakseen. Tyttären appivanhemmat olivat kuulemma ihmetelleet lahjattomuutta, mutta siinäpähän ihmettelevät, kun eivät eurollakaan tarjoutuneet osallistumaan kustannuksiin.
Luulisi sulhasta ja hänen vanhempiaan hävettävän, kun morsiamen isä kuittasi kulut. Ja kehtasivat vielä ihmetellä, kun ei lahjaa tullut! Mikä tuo 30 000€ sitten oli?! Vaikuttaa aika pölvästiltä porukalta näin suoraan sanottuna.
Toivottavasti muuten tyttärelläsi ja hänen miehellään on avioehto. Kun sinulla on selkeästi varallisuutta, joka ei toivottavasti valu sulhasen taskuihin jossain vaiheessa...
Ei tarvita avioehtoa, testamentin voi tehdä puolisot poissulkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta max satanen muille kuin omille lapsille. Ja vieraat kutsutaan juhliin, ajatuskin, että vieraat olisi jotenkin vastuussa häiden hinnasta on hullu. Jos minä maksan ruuasta, haluan myös valita missä ja mitä syön.
Jep! Oikeastaan voisi laittaa hääparille laskun perään. Majoitus, vaatteet, kampaus, matkat. Kyllä siinä satasia paukkuu ja sitten pitäisi kustantaa vielä omat kulut.
Juhlista voi myös kieltäytyä, dorka.
Ja sitten saa loppuelämän kiukun niskaan. Näin kävisi. <
Ja lisään vielä, että en ymmärrä, että miksi pitäisi jäädä pois. Pointtina oli se, että juhlista on vieraille myös muita kuluja kuin pelkkä lahja. Jos ette halua kuin paljon antavia vieraita niin sitten teidän täytyy laittaa kutsuun, että häihin saa osallistua vain, jos maksaa summan x.
Kai se on nyt on omasta varalisuudestakin kiinni. On eri asia jonkun miljonääri antaa vaikka 100 euroa kuin jonku joka saa just laskut maksettua kuussa.
Olen itse antanut 50-100 euroa riippuen elämäntilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi antaa rahaa sopimuksen tekemisestä?
Miksi pitäisi ikinä antaa kellekään mitään lahjaa?
Jos joku kutsuu sinut juhliin, viet lahjan. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menimme pariskuntana tyttäremme häihin, emmekä antaneet euroakaan lahjarahaa tai mitään muutakaan lahjaa. Häät maksoivat lähes 30.000 euroa ja minä kuittasin laskut. Siinä oli mielestäni lahjaa ihan kerrakseen. Tyttären appivanhemmat olivat kuulemma ihmetelleet lahjattomuutta, mutta siinäpähän ihmettelevät, kun eivät eurollakaan tarjoutuneet osallistumaan kustannuksiin.
Ja vieläkin nakertaa ja jäi paha mieli hampaankoloon?
Hyvä mieli jäi ja vain yksi asia jäi nakertamaan hampaankoloon ja se oli tuo sulhasen vanhempien lahjattomuuden ihmettely.
No mikset vastannut siihen mitään?
Eivät minulle ihmetelleet vaan pojalleen ja meidän tyttärelle. Olisin kyllä osannut vastata, jos minulle olisivat asiaa ihmetelleet.
50€ on aivan hyvä summa pariskunnalta esim. ystävälle, serkulle tai sisarukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi sulhasta ja hänen vanhempiaan hävettävän, kun morsiamen isä kuittasi kulut. Ja kehtasivat vielä ihmetellä, kun ei lahjaa tullut! Mikä tuo 30 000€ sitten oli?! Vaikuttaa aika pölvästiltä porukalta näin suoraan sanottuna.
Toivottavasti muuten tyttärelläsi ja hänen miehellään on avioehto. Kun sinulla on selkeästi varallisuutta, joka ei toivottavasti valu sulhasen taskuihin jossain vaiheessa...
Oli tai ei, en tiedä, mutta itse olemme sulkeneet testamentilla lastemme puolisot ulos perinnöstä.
Mä ajattelen, että jokainen saa antaa juuri sen verran kuin itsestä tuntuu sopivalta. Me olemme pariskuntana vieneet 200 - 250 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€
Ai 50€ kahdelta?
No maksimissaan satanen. "Yhtenähän" kuitenkin pariskuntana mennään.
Syöttekö & juotteko myös vain yhden edestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€
Ai 50€ kahdelta?
Mitä väliä tuolla on? Ei vieraiden kuulu kustantaa juhlia. Se on hääparin tehtävä.
50 euroa on hyvä pienituloisilta (max) ja satanen muilta. Lähipiiri voi sitten antaa vaikka kymppitonneja, se on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€
Ai 50€ kahdelta?
Meinaatko, etä pitää olla etukäteen tiedossa häiden ruokalista jotta osaa valita sopivan lahjasumman? Jos luvassa on kolmen ruokalajin pöytään tarjoiltu ateria niin lahja on suurempi kuin jos tarjolla on perinteinen noutopöytä?
Jos pariskuntana menisimme häihin, antaisimme lahjaksi yhteensä 100e.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkohäät on ilmaiset vain ns.virastoajalla muuten veloitus on 250€. Kuka sitten haluaa mennä keskiviikon ruokatauolla naimisiin kirkossa, on ihan se ja sama minulle. Itse en menisi.
Missä seurakunnassa kirkkohäät maksaa ylipäätään? Meillä oli kyllä lauantainakin ihan ilmaiset. Maistraatti taitaa toimia vain virka-aikana, mutta papeilla ei sellaista ole, eikä kirkollisista toimituksista oteta maksua.
Maistraatista tulee vihkijä myös virka-ajan ulkopuolella, mutta silloin menee maksu. Maistraatissa virka-aikaan vihkiminen on maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vieläkin nakertaa ja jäi paha mieli hampaankoloon?
Hyvä mieli jäi ja vain yksi asia jäi nakertamaan hampaankoloon ja se oli tuo sulhasen vanhempien lahjattomuuden ihmettely.
No mikset vastannut siihen mitään?
Eivät minulle ihmetelleet vaan pojalleen ja meidän tyttärelle. Olisin kyllä
Nuoripariko ei osannut?
100€ annettiin viimeksi mutta siitä on aikaa 7v. Ehkä 150€, tai läheisemmälle parille 200€.
Vierailija kirjoitti:
50 euroa on hyvä pienituloisilta (max) ja satanen muilta. Lähipiiri voi sitten antaa vaikka kymppitonneja, se on eri juttu.
100€ on nyt aivan maksimi, mikä pariskunnan kannattaa yhdessä antaa. Ei häiden kai ole tarkoitus olla rahankeruujuhla? Etenkin jos pari on jo tovin asunut yhdessä ja ovat molemmat työssä käyviä. Vieraille maksavat myös taksit (pakollinen jos juhlapaikka on syrjässä), juhlavaatteet, kampaaja ja mahdollisesti hotelli. Kustannukset nousevat vieraille todella suuriksi, jos kesässä on useampi hääjuhla.
Kun en ole ollut häissä 20 vuoteen niin en tiedä.
Kukaan ei enää mene naimisiin tai ainakaan järjestä häitä.