Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko yleensä annatte hääparille lahjarahaa?

Vierailija
30.07.2025 |

Jos menette pariskuntana häihin.

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisille 200. Vähemmän läheisille 100-150.

Vierailija
22/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En anna rahaa lahjaksi. En, vaikka sitä toivottaisiinkin. Jos kyse on sukulaisen häistä saatan sopia sisaruksieni kanssa yhteisrahalahjasta ja johon laitan 20 euroa. Minulla ei ole varaa, eikä halua pelleillä eurojen kanssa. Hyvä, jos kiittää osaavat olipa summa mikä tahansa. 

Melko junttia.

Samaa mieltä. Todella junttia olla köyhä.

No ei ole, mutta 20 euron häälahjan antaminen on. Hääkutsut lähetetään yleensä kuukausia ennen juhlia, ehdit kyllä vähän säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monille voi olla loukkaus jos annetaan lahjaksi rahaa, luullaan köyhäksi. Itse tehty lahja on aina paras.

Ei todellakaan ole loukkaus yhtään kenenkään mielestä. :D

Vierailija
24/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin antaa tietenkin varallisuutensa ja suhteensa mukaisen summan. Mielestäni kuitenkin 50 euroa per henki on sopiva minimisumma kattamaan edes hääkustannukset.

Vierailija
25/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu hääparista. Jos on mulle tärkeitä ihmisiä, niin saavat enemmän.

Yhdelle hääparille laitoin lahjarahatilille 20€, koska tiesin heidän liittonsa olevan tuhoon tuomittu. Olisi ollut rahan haaskausta laittaa enemmän. Pari vuotta meni ja riitaisa ero. Eli oikeassa olin.

Toki kutsuun voi vastata kieltävästi, jos tuntuu, että rahaa kuluu liikaa. Ei ole halpaa huvia, jos täytyy ostaa juhlavaatteet, matkakustannukset, mahdollinen majoitus ja vielä lahja päälle. Siinä menee äkkiä yhteen päivään monta sataa euroa. Eikä ne juhlat edes välttämättä ole lopulta sen arvoiset.... 

Vierailija
26/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta max satanen muille kuin omille lapsille. Ja vieraat kutsutaan juhliin, ajatuskin, että vieraat olisi jotenkin vastuussa häiden hinnasta on hullu. Jos minä maksan ruuasta, haluan myös valita missä ja mitä syön. 

Vierailija
27/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin antaa tietenkin varallisuutensa ja suhteensa mukaisen summan. Mielestäni kuitenkin 50 euroa per henki on sopiva minimisumma kattamaan edes hääkustannukset.

Miksi ihmeessä vieraiden tulisi kustantaa häät? Ihan absurdi ajatus. 

Vierailija
28/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, paljonko ne häät maksaa? Ja eikö sen hääparin (tai vanhempien, jos ollaan perinteisiä) tehtävä ole maksaa häät. Ei vieraiden. 

Vierailija
29/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku ja kummipoikani häälahjaksi annoin 250€. Olihan se suuri summa mutta silloin pystyin ja halusin tuon määrän antaa. Oli kyllä hulppeat juhlatkin pitoineen kaikkineen joten kaikin puolin jäi hyvä mieli.

Vierailija
30/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta max satanen muille kuin omille lapsille. Ja vieraat kutsutaan juhliin, ajatuskin, että vieraat olisi jotenkin vastuussa häiden hinnasta on hullu. Jos minä maksan ruuasta, haluan myös valita missä ja mitä syön. 

Jep! Oikeastaan voisi laittaa hääparille laskun perään. Majoitus, vaatteet, kampaus, matkat. Kyllä siinä satasia paukkuu ja sitten pitäisi kustantaa vielä omat kulut. 

Vierailija
31/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna rahaa lahjaksi. En, vaikka sitä toivottaisiinkin. Jos kyse on sukulaisen häistä saatan sopia sisaruksieni kanssa yhteisrahalahjasta ja johon laitan 20 euroa. Minulla ei ole varaa, eikä halua pelleillä eurojen kanssa. Hyvä, jos kiittää osaavat olipa summa mikä tahansa. 

Miksi edes osallistua kun mieli on noin myrkyllinen?

Vierailija
32/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, paljonko ne häät maksaa? Ja eikö sen hääparin (tai vanhempien, jos ollaan perinteisiä) tehtävä ole maksaa häät. Ei vieraiden. 

Morsiamen vanhemmat maksaa.

Vierailija
33/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-80 euroa. Mielestäni vieraiden tehtävä ei ole kustantaa juhlia. Ei ole minun valinta pitää häitä, joten en ajattele niin, että minun tulisi kustantaa menoni. 

Mä olen samaa mieltä. Ei ole vieraiden tehtävä maksaa hääkuluja. Se on hääparin ihan oma valinta järjestää ne juhlat. Ei voi vaatia eikä odottaa vieraiden maksavan osallistumisestaan.

Jos summista puhutaan, niin yksineläjänä annan maksimissaan 50€, koska mielestäni tuo saa riittää.

Vierailija
34/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan Ässä arvan ja onnittelukortin kuoressa. Onko muuten väärin ottaa lähtiessä matkaevästä mukaan, kaikilla kun jää kuitenkin häistä aina yli.

Arpoja ei voi enää antaa lahjaksi. Ja kyllä, sä et rääpi kotiinviemisiä mistään juhlista jos niitä ei erikseen sinulle tyrkytetä. 

Vierailija
35/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha mennä kenenkään häihin. Itselle tulee vaan valtavasti kuluja. Tulevaisuudessa pari eroaa kumminkin. 😁

Vierailija
36/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hääparista. Sanotaanko, että ei normaali työssäkäyvä pariskunta kehtaa alle 100 Euron mennä. Jos on mukana kaksi lasta, niin 150 Euroa. Sitten siitä ylöspäin. 

Suhteutan siihen ihan, että jos herranen aika vien 50 Euroa yksin ylioppilasjuhliinkin, niin 100 Euroa on itseasiassa aika pieni pariskunnalta häihin. Rippilahjaksi lapselle sedät ja tädit ilman lapsia tuo pariskuntina kotona pidettäviin kahvikekkereihin 100 Euroa. 

Vierailija
37/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko junttia.

Samaa mieltä. Todella junttia olla köyhä.

No ei ole, mutta 20 euron häälahjan antaminen on. Hääkutsut lähetetään yleensä kuukausia ennen juhlia, ehdit kyllä vähän säästää.

Sitten jätän ennemmin tulematta kokonaan. Saatte onnittelut whats app-viestillä.

Vierailija
38/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50€

Ai 50€ kahdelta?

No maksimissaan satanen. "Yhtenähän" kuitenkin pariskuntana mennään.

Kyllä te siellä kuitenkin viette kaksi paikkaa ja syötte omilta lautasiltanne.

Ja nää on just niitä, jotka kiirehtii ensimmäisenä tarjoilujen ääreen, santsaa ainakin kolme kertaa ja pyytävät vielä eväitä kotiin.

Vierailija
39/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette noloja noine pihistelyinenne. Eikö teille ole kotona opetettu, että tapana on joskus olla myös antelias? Mutta kun ollaan niin itseensä päin ja kenellekään ei mitään haluttaisi antaa...

Ja ei, en ole pitänyt häitä. En ylipäätään pidä juhlia, joihin ihmisten pitäisi tulla lahjusten kanssa. Käyn kyllä toisten juhlissa ja vien aina hyvän mutta asiallisuuden rajoissa olevan lahjan.

Vierailija
40/164 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen siskon ekoissa häissä annettiin n. 200 euron lahja + 100 euroa häämatkakassaan. Kälyni toisissa häissä annettiin alle 100 euron lahja, olisikohan ollut 75 euroa. Kun hän sitten erosi ja kolmannet häät oli alle 3 vuotta edellisistä, niin ei viety enää kuin onnittelukortti. 

Ystäville ja tuttaville ollaan annettu 50-100 euroa ensimmäisellä kierroksella, mutta aika nopeasti todettiin, ettei toista kertaa avioon asteleville riittää pelkkä onnittelukortti ja jotakin pientä nimellistä, esim. kuoharipullo, konvehtirasia.