Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma erillään asumisessa

Vierailija
30.07.2025 |

Päätimme aiemmin muuttaa erilleen, mutta jatkaa avioliittoa. Suhde on muuten ihan hyvä, mutta minulla on niin pahoja uniongelmia, etten pysty nukkumaan kenenkään kanssa. Mies oli asunut minun kotonani ja osti oman asunnon - mutta - hän osti en eri puolelta Suomea. Se johtaa siihen, että hän yhä edelleen käytännössä asuu luonani ja käy omassa kodissaan vain silloin tällöin viikonloppuisin. Tuo muutto ei siis auttanut minua ollenkaan ja alan olla epätoivoinen.

Unettomuuteni on tosi pahaa, mutta helpottaa silloin, kun saan nukkua pidempiä jaksoja yksin. Yleensä käytän joka päivä unilääkettä ja silti uni on repaleista, kesällä kun mies oli viikon poissa, pääsin yllättäen eroon unilääkkeestä.

Mies ei ymmärrä ongelmaani ollenkaan ja lähinnä loukkaantuu ja suuttuu, kun otan sen esiin. En voi kösittää, miksi hän tietoisesti järjesti asiansa niin, että osti oman asunnon, mutta paikasta, jossa ei voi asua, kun hänen työnsäkin on täällä paikkakunnalla. Mikä teidän mielestänne olisi reilu ja oikeudenmukainen ratkaisu tähän ongelmaan?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää ap:n kitistä täällä ,kun ei kerro koko totuutta, miks mies osti asunnon kaukaa. Mitä hän sillä tekee.

Vierailija
62/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette molemmat myisi omia asuntojanne ja ostaisi yhteistä isompaa jossa olisi omat makuuhuoneet? 

Tässä minun asunnossani on erilliset makuhuoneet, silti en pysty nukkumaan, kun mies on kotona.

Ap

Myytte miehen ja sun asunnon ja ostatte sun ja miehen asunnoista saaduilla rahoilla sellaisen, jossa voitte olla eri kerroksissa samassa kodissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette molemmat myisi omia asuntojanne ja ostaisi yhteistä isompaa jossa olisi omat makuuhuoneet? 

Tässä minun asunnossani on erilliset makuhuoneet, silti en pysty nukkumaan, kun mies on kotona.

Ap

Myytte miehen ja sun asunnon ja ostatte sun ja miehen asunnoista saaduilla rahoilla sellaisen, jossa voitte olla eri kerroksissa samassa kodissa. 

Ei, ei näiden pipipäiden kuulu olla parisuhteessa. 

Vierailija
64/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti miehellesi on kätevää, kun asuu luonasi työssäoloviikot. Muuten hänellä olisi ylläpidettävänä ja maksettavana 2 asunnon kulut . Hyvin ymmärettävää , että mies haluaa lapsiaan tavata kodissa eikä hotellissa joka toinen viikonloppu.

Mutta ap, mitä sinä suhteesta hyödyt ? Yhteisiä lapsia ei ilmeisesti ole suunnitteilla. 

Minusta suhteessa on hyvätkin puolet, ja mielelläni olisin jatkossakin sellaisessa seurustelusuhteen kaltaisessa, jossa nähdään, mutta nukutaan omissa asunnoissa. Sellainen aikuinen romanttinen tapailusuhde olisi paras 

Ei meillä tietenkään ole lapsia suunnitteleilla, molemmilla on omat aikuiset lapset, tässähän eläkeikä lähestyy jo, mies voisi jo kai jo halutessaan jäädä varhaiseläkkeelle, minä en ihan vielä.

Mies ei maksa kahden asunnon kuluja, hän maksaa vain siitä omasta asunnostaan ja asuu minun asunnossani ilmaiseksi.

Ap

Vierailija
65/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan typerää ap:n kitistä täällä ,kun ei kerro koko totuutta, miks mies osti asunnon kaukaa. Mitä hän sillä tekee.

Olen jo kertonut sen ketjussa. Miehen lapset edellisestä liitosta asuvat siellä. Nyt he ovat tosin jo aikuisia, silloin olivat vielä koululaisia.

Ap

Vierailija
66/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei maksa kahden asunnon kuluja, hän maksaa vain siitä omasta asunnostaan ja asuu minun asunnossani ilmaiseksi.

Ap

Miksi ihmeessä mies on koskaan sinun luokse saanut muuttaa, kun kerta jo alussa olet huomannut sen, miten huonosti nukut miehen kanssa?!

Vierailija
67/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo kertonut sen ketjussa. Miehen lapset edellisestä liitosta asuvat siellä. Nyt he ovat tosin jo aikuisia, silloin olivat vielä koululaisia.

Ap

Miksi mies kokee tarvitsevansa asunnon toisella puolella maata aikuisten lasten tapaamista varten? 

Koko homma on niin outoa settiä että en ole oudompaa hetkeen kuullut. 

Vierailija
68/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä mies on koskaan sinun luokse saanut muuttaa, kun kerta jo alussa olet huomannut sen, miten huonosti nukut miehen kanssa?!

Olen eri, mutta mä arvaan. Mies on muuttanut suoraan sen exän luota ap:n luokse. 

Vierailija
69/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi mies kokee tarvitsevansa asunnon toisella puolella maata aikuisten lasten tapaamista varten? 

Koko homma on niin outoa settiä että en ole oudompaa hetkeen kuullut. 

Pakkohan siellä asunnossa on asua joku muukin (lapsi tai joku). Ei kukaan normaali aikuinen maksa asunnosta niin, että käy vain siellä joka toinen viikonloppu. 

Vierailija
70/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot miehelle että sori vaan mutta et voi enää asua minun asunnossani!

Järjestäköön asumisensa muulla tavoin.

Vierailija
71/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies oli asunut minun kotonani ja osti oman asunnon - mutta - hän osti en eri puolelta Suomea. Se johtaa siihen, että hän yhä edelleen käytännössä asuu luonani ja käy omassa kodissa"

Siis mitä :D

Vierailija
72/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mies oli asunut minun kotonani ja osti oman asunnon - mutta - hän osti en eri puolelta Suomea. Se johtaa siihen, että hän yhä edelleen käytännössä asuu luonani ja käy omassa kodissa"

Siis mitä :D

Anteeksi, nousi mielikuva miten olette luonasi aamukaffella Helsingissä, kun mies kertoo "Ai niin, ostin asunnon ja asun siellä nyt viikot. Se asunto on Rovaniemellä. Keitänkö lisää kahvia?" :D

Vierailija
73/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan yhdessä asumisviikon ajan nukuimme samassa sängyssä ja se oli niin tuhoisaa minulle, että siirryimme nukkumaan eri huoneisiin. Niin olen pystynyt selviytymään yhdessäasumisesta vaihtelevasti, kun olen käyttänyt joka päivä unilääkkeitä. Nyt vaan mietin, että kun ne muut sairaudet ovat pahentaneet unettomuutta, että voiko näinkään enää jatkaa. Haluaisin, että olisi omat erilliset asunnot. Mies taas ei ole oikein vielä monen vuoden jälkeenkään hyväksynyt lopullisesti ajatusta, että emme voisi alkaa nukkua samassa sängyssä, hän elättelee siitä toivetta jatkuvasti, vaikka olen sen selvästi tyrmännyt.

Ap

Koska erikoislääkäri ei ole löytänyt ongelmaa, niin auttaisiko psykoterapia? 

Ei auta, enkä missään sanonut, ettei erikoislääkäri olisi todennut ongelmaa. Minulla on monta perussairautta, jotka aikaansaavat unettomuutta, terapia ei siis niitä auta.

Aivan varmasti terapia auttaisi, ihan jo siten, että opettelet muitakin tapoja "rauhoittua ennen nukkumaanmenoa" kuin se, mikä nyt on, eli olet yksin. 

Sinä itse siitä eniten hyötyisit

Elämässä nyt vain on tilanteita, joissa voi joutua nukkumaan vaikkapa sairaalassa. Tai jotain muuta, ja on hyvä osata nukahtaa.

Koko aloitus on niin älytön, että tämähän on Provo vain, ei kukaan ole noin ääliö, kuin AP.

Vierailija
74/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa typerä aloitus. Etkö parempaa keksinyt? 

Olet mennyt naimisiin miehen kanssa, mutta et voi nukkua kun hän on  samassa asunnossa. Missä välissä te naimisiin ehditte? 

Hänen lapsensa ovat asuneet kokoajan toisella paikkakunnalla, (ollessaan koululaisia) mutta nyt kun lapset ovat aikuisia, mies osti sieltä oman asunnon, jotta voi nähdä aikuisia lapsiaan joka toinen viikonloppu

0/5. 

Yritä edes  

Vierailija
75/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet mennyt naimisiin miehen kanssa, mutta et voi nukkua kun hän on  samassa asunnossa. Missä välissä te naimisiin ehditte? 

Hänen lapsensa ovat asuneet kokoajan toisella paikkakunnalla, (ollessaan koululaisia) mutta nyt kun lapset ovat aikuisia, mies osti sieltä oman asunnon, jotta voi nähdä aikuisia lapsiaan joka toinen viikonloppu

0/5. 

Yritä edes  

Luetunymmärtäminen...

Kerroin että mies osti sen asunnon lastensa ollessa nuorempia.

Ap

Vierailija
76/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. 

Yritä edes  

Luetunymmärtäminen...

Ap

Siis olet vaatinut miestä ostamaan oman asunnon vuosia sitten, ja hän osti asunnon toiselta paikkakunnalta, ja havahduit vasta nyt, että hei, te olette nukkuneet samassa asunnossa jo vuosia, etkö pysty nukkumaan?

Menit sen miehen kanssa myös naimisiin, vaikka sinulla on ollut  nämä ongelmat kokoajan. Mikään fyysinen sairaus ei muuten aiheuta sitä, että voit nukkua ihan yksin, mutta et jos toinen on samassa talossa. 

Jos olet tosissasi, sinulla on pahoja mielenterveysongelmia. 

Vierailija
77/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. 

Yritä edes  

Luetunymmärtäminen...

Ap

Kyllä jokainen lukutaitoinen ymmärtää sun aloituksen niin, että tämä kaukaisen asunnon osto on tapahtunut ihan lähiaikoina. 

Miksi nostat asian esiin nyt vuosien päästä ihan kuin kyseessä olisi uusi tapahtuma? Tähän asti myötätuntoni oli sun puolella, mutta jos tilanne on jatkunut niin pitkään että pienet lapsetkin kasvoi aikuisiksi, niin mitä hittoa tuota nyt vasta aloit märehtimään?? 

Vierailija
78/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. 

Yritä edes  

Luetunymmärtäminen...

Ap

Kyllä jokainen lukutaitoinen ymmärtää sun aloituksen niin, että tämä kaukaisen asunnon osto on tapahtunut ihan lähiaikoina. 

Miksi nostat asian esiin nyt vuosien päästä ihan kuin kyseessä o

Sinullako ei ole koskaan parisuhteessa ongelmat kasvaneet ajan myötä? Aluksi umpirakastuneena uskoo, että kyllä se siitä, kun tottuu ja yrittää. Sitten vuosien mittaan alkaa tajuta, että ei, en minä sittenkään kykene muuttumaan näissä tietyissä kysymyksissä. Että nyt pitää päättää, miten ongelma ratkaistaan. Siinä tilanteessa minä nyt olen ja kysyin aloituksessa mielestänne reiluja ja oikeudenmukaisia tapoja tilanteen ratkaisemiseen.

Tilanne siis on, että minä en opi nukkumaan yhdessä asuen, kumpikaan lähtökohtaisesti ei haluaisi erota, minulla on asunto paikkakunmalla, jossa miehen työ sijaitsee, hän kuitenkin jää eläkkeelle lähivuosina, hänellä itsellään taas on se ostamansa asunto eri puolella Suomea. Voitte vapaasti haukkua minua vaikka miten, jos siitä tulette onnellisiksi, mutta se ei kuitenkaan hyödytä mitään tämän tilanteen ratkaisemisessa.

Ap

Vierailija
79/82 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä uskon, että nukkumisongelman juurisyy ei ole miehen läsnäolo, vaan joku muu hänestä johtuva harmitus. Sanot, että kumpikaan ei halua erota. Miehet haluavat harvemmin kuin naiset, he tyytyvät ja sopeutuvat huonoihin oloihin useammin. Toisaalta, hänellä on kaikki kätevää, kun käy töissä luotasi ja sinä maksat hänen asumisensa viulut. Miksi sinä et halua erota, on mysteeri. Vaikuttaa siltä,  että et jotenkin osaa pitää puoliasi etkä saa toiveitasi ja tarpeitasi kuuluviin tässä suhteessa. Eli olet miehen vallan alla. Miksi? Nyt tätä valtapeliä tasapainoottaaksesi haluat miehen pois nurkistasi pitemmiksi ajoiksi nukkumisen tekosyyllä. Tai siis epäilemättä et nuku hyvin, mutta jos hänen pitää olla pois koko rakennuksesta, ei nukkuminen ole se perimmäinen ongelma. Pelkäätkö häntä? Oletko pettynyt, mutta et halua myöntää sitä itsellesi? Pelkäätkö elämää ilman miestä, vai tuntematonta? Oletko jotenkin laiska tekemään muutoksia? Vai uskonto kieltää eron? Jos joka tapauksessa haluat kevyen tapailusuhteen nykyisen sijaan ja miehen pois kotoasi pysyvästi niin ehkä selvimpää olisi erota ja sitten katsoa, kenen kanssa tästä suhteesta tulisi toimiva.

Vierailija
80/82 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko mies nyt myydä toisella puolella maata olevan asuntonsa, tai laittaa vaikka vuokralle? Lasten tapaaminen joka toinen viikonloppu siinä asunnossa lienee ohi nyt, kun lapset ovat jo aikuisia - asuvat kai omissa kodeissaan, joissa mies voisi käydä kylässä? Käyttääkö sitä miehen asuntoa kukaan koskaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme