Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma erillään asumisessa

Vierailija
30.07.2025 |

Päätimme aiemmin muuttaa erilleen, mutta jatkaa avioliittoa. Suhde on muuten ihan hyvä, mutta minulla on niin pahoja uniongelmia, etten pysty nukkumaan kenenkään kanssa. Mies oli asunut minun kotonani ja osti oman asunnon - mutta - hän osti en eri puolelta Suomea. Se johtaa siihen, että hän yhä edelleen käytännössä asuu luonani ja käy omassa kodissaan vain silloin tällöin viikonloppuisin. Tuo muutto ei siis auttanut minua ollenkaan ja alan olla epätoivoinen.

Unettomuuteni on tosi pahaa, mutta helpottaa silloin, kun saan nukkua pidempiä jaksoja yksin. Yleensä käytän joka päivä unilääkettä ja silti uni on repaleista, kesällä kun mies oli viikon poissa, pääsin yllättäen eroon unilääkkeestä.

Mies ei ymmärrä ongelmaani ollenkaan ja lähinnä loukkaantuu ja suuttuu, kun otan sen esiin. En voi kösittää, miksi hän tietoisesti järjesti asiansa niin, että osti oman asunnon, mutta paikasta, jossa ei voi asua, kun hänen työnsäkin on täällä paikkakunnalla. Mikä teidän mielestänne olisi reilu ja oikeudenmukainen ratkaisu tähän ongelmaan?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette molemmat myisi omia asuntojanne ja ostaisi yhteistä isompaa jossa olisi omat makuuhuoneet? 

Tässä minun asunnossani on erilliset makuhuoneet, silti en pysty nukkumaan, kun mies on kotona.

Ap

Siis pelkäätkö sinä sitä miestä vai missä mättää?

En tietenkään, olen vain niin herkkäuninen ja huono nukkumaan.

Ap

Millaisessa talossa asutte? Ei yhdestäkään naapurista ole haittaa nukkumiselle? Tai liikenteen melusta? Linnuista ulkona?

Vierailija
22/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa kaki paritalon puolikasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette molemmat myisi omia asuntojanne ja ostaisi yhteistä isompaa jossa olisi omat makuuhuoneet? 

Tässä minun asunnossani on erilliset makuhuoneet, silti en pysty nukkumaan, kun mies on kotona.

Ap

Siinä tapauksessa olisi paras ratkaisu se, että hoitaisit pääsi kuntoon. Jos vika on korvien välissä, muutto ehkä ratkaisee jonkun muun kuin nukkumisongelman.

Ikävä kyllä unettomuuden erikoislääkäri ei ole vielä onnistunut 20 vuoteen auttamaan unettomuus- 'pääongelmani' korjaamisessa, minkä lisäksi olen sinä aikana saanut lisää kolme uutta perussairautta, jotka kaikki jo yksinään aikaansaavat unettomuutta. Loppuelämäni ei ole niin pitkä, että tämä unettomuus -'pääongelma' ehtisi enää korjaantua. Pitää yrittää pärjätä näillä korteilla.

Ap

Vierailija
24/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mielenterveysongelmia ja mies samanlainen. Tässä on sellainen kilttimies josta ei niin vaan erotakaan. 

Vierailija
25/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa, miehellä varsinkaan.

Ap

Vierailija
26/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä tapauksessa olisi paras ratkaisu se, että hoitaisit pääsi kuntoon. Jos vika on korvien välissä, muutto ehkä ratkaisee jonkun muun kuin nukkumisongelman.

Ikävä kyllä unettomuuden erikoislääkäri ei ole vielä onnistunut 20 vuoteen auttamaan unettomuus- 'pääongelmani' korjaamisessa, minkä lisäksi olen sinä aikana saanut lisää kolme uutta perussairautta, jotka kaikki jo yksinään aikaansaavat unettomuutta. Loppuelämäni ei ole niin pitkä, että tämä unettomuus -'pääongelma' ehtisi enää korjaantua. Pitää yrit

No ethän sä vaikuta olevan ns. parisuhdekelpoinen ollenkaan tällä hetkellä.

Vierailija
27/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa, miehellä varsinkaan.

Ap

Miehelle tulis halvemmaksi joka toinen viikonloppu lapsia tapaamassa motelliyöt. Mutta mutta. Olette varsinainen pari, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
28/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorsaako mies vai miksi et pysty nukkumaan, silloin jos hän nukkuu omassa huoneessaan?

Vierailija
29/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikävä kyllä unettomuuden erikoislääkäri ei ole vielä onnistunut 20 vuoteen auttamaan unettomuus- 'pääongelmani' korjaamisessa, minkä lisäksi olen sinä aikana saanut lisää kolme uutta perussairautta, jotka kaikki jo yksinään aikaansaavat unettomuutta. Loppuelämäni ei ole niin pitkä, että tämä unettomuus -'

Minä olenkin aina ollut sinkku ennen tätä suhdetta, viihdyn parhaiten yksin. Kuitenkin rakastuin ja mieskin jostain syystä haluaa olla kanssani. Suhde olisi oikein hyvä, ellei olisi pakko asua yhdessä. Lähekkäiset omat asunnot olisivat hyvä ratkaisu minun mielestäni, mutta mies haluaa pitää sen kaukana olevan asuntonsa.

Ap

Vierailija
30/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät yöksi pihalle. Menkööt sitten hotelliin kun on niin vajaa ettei lähempää asuntoa löytynyt. Sulla on oikeus nukkua rauhassa.

Vierailija
31/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Millaisessa talossa asutte? Ei yhdestäkään naapurista ole haittaa nukkumiselle? Tai liikenteen melusta? Linnuista ulkona?

Tämä minuakin kiinnostaa. Miksi juuri mies on se joka yhtälössä on liikaa.

Vierailija
32/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikävä kyllä unettomuuden erikoislääkäri ei ole vielä onnistunut 20 vuoteen auttamaan unettomuus- 'pääongelmani' korjaamisessa, minkä lisäksi olen sinä aikana saanut lisää kolme uutta perussairautta, jotka kaikki jo yksinään aikaansaavat unettomuutta. Loppuelä

Eli jotain läheisriippuvuutta miehellä on, kun ei ymmärrä, ettei teidän liittonne voi toimia noin. 

Vierailija
33/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuorsaako mies vai miksi et pysty nukkumaan, silloin jos hän nukkuu omassa huoneessaan?

Tätä on vaikea selittää, kun koko oleskelu vaikuttaa asiaan. Paitsi äänet, joita våkisinkin kuuluu, vaikka on eri huone ja korvatulpat, niin jo se, että illalla, kun olen yksin kotona, pystyn rauhoittumaan ja ns hiljenemään pikkuhiljaa, mikä kaikki edistää nukahtamista. 

Ap

Vierailija
34/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No eihän tuossa voi mitään avioliittoa enää olla. Et voi pakottaa miestä elämään sun oikkujesi mukaan.

En tietenkään halua pakottaa miestä elämään 'oikkujeni' mukaan. Olen ottanut eron puheeksi monesti, mutta mies ei halua erota. Tämä järjestely kai sopii hänelle hyvin.

Ap

Ei miehen tarvitse haluta erota. Sinä voit erota jos sinä haluat. Nykyinen järjestelmänne ei selvästikään sovi sinulle hyvin.

Vierailija
35/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tämä minuakin kiinnostaa. Miksi juuri mies on se joka yhtälössä on liikaa.

Sitä on vaikea selittää, liittyy toisaalta ääniin ja toisaalta sellaiseen rauhoittumiseen, mikä tulee vain yksinään.

Ap

Vierailija
36/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikävä kyllä unettomuuden erikoislääkäri ei ole vielä onnistunut 20 vuoteen auttamaan unettomuus- 'pääongelmani' korjaamisessa, minkä lisäksi olen sinä aikana saanut lisää kolme uutta perussairautta, jotka kaikki jo yksinään aikaansaavat unettomuutta. Loppuelä

Oot ollu aina yksin ja viihdyt yksin,niin mikä alunperin sai muuttamaan yhteen ja etkö ihan ekalla yhdessä asumisen viikolla huomannut,et siitä ei tule mitään,muuta pois. 

Vierailija
37/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tämä minuakin kiinnostaa. Miksi juuri mies on se joka yht

Eli johtuu täysin siitä, että olet tottunut nukkumaan yksin, kun aina olet ollut yksin. Eli kuulostaa kovasti kuitenkin päänsisäiseltä ongelmalta.

Vierailija
38/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen huonouninen enkä saa unta samassa huoneessa vaikka olisi erilliset sängyt.

Onneksi on erilliset makkarit ja nukkuminen onnistuu näin.

Hyvillä unenlahjoilla varustetut eivät voi ymmärtää näitä ongelmia. Olipa ap:n mies ajattelematon tuon asunnon oston suhteen! Vähät välittää vaimon valvomisesta.

Ap ei saa unta edes samassa talossa, eri makkareissa.

Vierailija
39/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan yhdessä asumisviikon ajan nukuimme samassa sängyssä ja se oli niin tuhoisaa minulle, että siirryimme nukkumaan eri huoneisiin. Niin olen pystynyt selviytymään yhdessäasumisesta vaihtelevasti, kun olen käyttänyt joka päivä unilääkkeitä. Nyt vaan mietin, että kun ne muut sairaudet ovat pahentaneet unettomuutta, että voiko näinkään enää jatkaa. Haluaisin, että olisi omat erilliset asunnot. Mies taas ei ole oikein vielä monen vuoden jälkeenkään hyväksynyt lopullisesti ajatusta, että emme voisi alkaa nukkua samassa sängyssä, hän elättelee siitä toivetta jatkuvasti, vaikka olen sen selvästi tyrmännyt.

Ap

Vierailija
40/82 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekan yhdessä asumisviikon ajan nukuimme samassa sängyssä ja se oli niin tuhoisaa minulle, että siirryimme nukkumaan eri huoneisiin. Niin olen pystynyt selviytymään yhdessäasumisesta vaihtelevasti, kun olen käyttänyt joka päivä unilääkkeitä. Nyt vaan mietin, että kun ne muut sairaudet ovat pahentaneet unettomuutta, että voiko näinkään enää jatkaa. Haluaisin, että olisi omat erilliset asunnot. Mies taas ei ole oikein vielä monen vuoden jälkeenkään hyväksynyt lopullisesti ajatusta, että emme voisi alkaa nukkua samassa sängyssä, hän elättelee siitä toivetta jatkuvasti, vaikka olen sen selvästi tyrmännyt.

Ap

Koska erikoislääkäri ei ole löytänyt ongelmaa, niin auttaisiko psykoterapia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme