Lapselle sijoittaminen. Miten uskallatte luottaa?
Nykyään paljon puhutaan, että vanhemmat ja isovanhemmat säästävät ja sijoittavat lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Nuoria myös kannustetaan säästämään ja sijoittamaan omia rahojaan. No tämähän on oikein kiva juttu muuten, mutta...
... Eikö teitä hirvitä se, että lapset sitten opiskelijoina menettävät tukensa noiden sijoitusten ja säästöjen takia? Tai joutuvat syömään säästöt ennen kuin saavat opintotukea tms? Minusta ainakin vaikuttaa siltä, että opiskelijoitakin saatetaan vielä tulevaisuudessa ajaa nykyistäkin ahtaammalle. Tuskin vielä ollaan leikkuria viemässä vintin perukoille.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä kaksi tapausta missä lapsilisät säästetty ja nuoret täysi-ikäistyttyään pistäneet haisemaan. Toinen pelannut rahat. Toinen kuluttanut muuten vaan. Ei mennyt opintoihin senttiäkään.
Olen yrittänyt opettaa, että kun malttaa olla kuluttamatta kaikkea heti, niin ajan myötä säästetty rahamäärä kasvaa itsestään. Vähän kuin se kultamunia muniva hanhi. Järkeä tuntuu olevan vielä päässä, toivottavasti on sitten täysi-ikäisenäkin eikä laittaisi koko hanhea lihoiksi yhdessä yössä.
Onhan se toki parempi, että lapsi saa sen minimaalisen tuen ja ottaa lisäksi kymppitonnien velat kuin että maksaa elämisensä niillä säästöillä.
Menettää tukensa? Mitkä tuet? Opintotukeen ja sen asumislisään ei vaikuta hakijan omaisuus. Ainoastaan tulot.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys mihin tarkoitukseen vanhemmat ja isovanhemmat säästävät näille lapsille. Olettaisi että siihen että jaksavat opiskella ilman valmistumista hidastavaa työssä käyntiä. Miksi yhteiskunnan tukien saaminen olisi tärkeämpää ?
Kuppaaminen on verissä.
Tämä ketju osoittaa sen mikä Suomessa on pielessä. Sen miksi suomalaiset eivät tule tästä lamasta pääsemään ylös pitkiin aikoihin. Lapselle säästetään ja sijoitetaan, jotta hän pääsee parempaan alkuun jo nuorena eikä tarvitse odottaa vanhemman kuolemaa. Säästetyllä rahalla voi ostaa vaikka ensiasunnon tms. Sen sijaan porukka, mikä pitää lapselle säästämistä ongelmana, koska se voi estää valtion tukiaisia, tulee ikuisesti ja aina pysymään persaukisena ja ihan syystä. Idiootit eivät voi vaurastua.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys mihin tarkoitukseen vanhemmat ja isovanhemmat säästävät näille lapsille. Olettaisi että siihen että jaksavat opiskella ilman valmistumista hidastavaa työssä käyntiä. Miksi yhteiskunnan tukien saaminen olisi tärkeämpää ?
Säästän itse siksi, että lapsellani olisi mahdollisuus vaurastua nuorena ja hankkia perhettä ilman huolta raha-asioista. Moni jää lapsettomaksi tai yksilapsiseksi, koska nuorena on huolta raha-asioista.
Bengt Holmström, Kauppalehti 30.3.2023
Olemme liian riippuvaisia yhteiskunnasta, joka on tunkeutunut liian syvälle ihmisten elämään. Tällainen ei tuo ihmisten elämään merkitystä, vaan kasvavaa tarvetta ulkoistettuun huolenpitoon, hän sanoo.
Suomalaisten riippuvuus valtion tuutista arveluttaa minua eniten, koska ihmisiltä on varastettu osa vastuuntunnosta. Olemme riippuvaisempia valtiosta kuin kanssaihmisistä, vaikkei valtion pitäisi aina orkestroida ja häärätä pomona joka paikassa.
Parempi olisi jos pentusi oppisi itse tekemään rahaa eli töitä. Tuolla tavalla ei saa respectiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju osoittaa sen mikä Suomessa on pielessä. Sen miksi suomalaiset eivät tule tästä lamasta pääsemään ylös pitkiin aikoihin. Lapselle säästetään ja sijoitetaan, jotta hän pääsee parempaan alkuun jo nuorena eikä tarvitse odottaa vanhemman kuolemaa. Säästetyllä rahalla voi ostaa vaikka ensiasunnon tms. Sen sijaan porukka, mikä pitää lapselle säästämistä ongelmana, koska se voi estää valtion tukiaisia, tulee ikuisesti ja aina pysymään persaukisena ja ihan syystä. Idiootit eivät voi vaurastua.
Ihan sama ajatus tuli mieleen. Tässä on kyseessä nobelisti Bengt Holmströmin mainitsema tauti nimeltä valtioriippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä kaksi tapausta missä lapsilisät säästetty ja nuoret täysi-ikäistyttyään pistäneet haisemaan. Toinen pelannut rahat. Toinen kuluttanut muuten vaan. Ei mennyt opintoihin senttiäkään.
Olen yrittänyt opettaa, että kun malttaa olla kuluttamatta kaikkea heti, niin ajan myötä säästetty rahamäärä kasvaa itsestään. Vähän kuin se kultamunia muniva hanhi. Järkeä tuntuu olevan vielä päässä, toivottavasti on sitten täysi-ikäisenäkin eikä laittaisi koko hanhea lihoiksi yhdessä yössä.
mikä laulaen tulee se viheltäen menee
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi jos pentusi oppisi itse tekemään rahaa eli töitä. Tuolla tavalla ei saa respectiä.
Todella harva pystyy säästämään niin paljon, että pennun ei tarvitse opetella työntekoa. Mielestäni pitkäjänteisen säästämisen opettaminen on ihan yhtä tärkeää kuin työnteon opettaminenkin.
Vierailija kirjoitti:
ja tuolla APn tavalla maksimaalisesti tukia pummaamallako saa?
Isäni uskalsi. Rellestin rahat parissa vuodessa. Itse teki saman jotain 100-1000x summalle vanhempana lopulta. Ehkäpä meissä oli jotain samaa. Kädestä suuhun sopii itselleni. Jotain pieniä varmuusvaroja lasten vuoksi, rellestys kyllä loppui tosi nuorena.
Minä sijoitan lastani varten, mutta omissa nimissäni. Hän on ainoa lapseni, joten perii minut kokonaan.
Indeksit tai osakkeissa pieniriskiset, pienituottoiset se on kuitenkin 20v sijoitus.
Itse ajattelen siten että olen todennäköisesti pitkäaikaistyötön kun lapsi on täysi-ikäinen ja joudun syömään säästöni ennen tukia. Kun säästän lapsen nimiin nyt, niitä ei viedä pois. Voihan se olla että lapsi tuhlaa ne. Ken tietää.
Vierailija kirjoitti:
Minä sijoitan lastani varten, mutta omissa nimissäni. Hän on ainoa lapseni, joten perii minut kokonaan.
o sehän on ihan.. muttaodotusarvoon sillä, että per ijotain? Minun vanhempani eivät ole perineet, itse en ole perinyt (vanhemmastani en tiedä jäkö jotain), olen ihan itse työtä tekemällä ja säästämällä hankkinut omaisuuteni. En matkusta, en rellestä, ei tarvi uusinta uutta, laitan säästöön ja ostin oman asunnon ja säästöön menee rahastoihin.
ihan kummallinen käsitys, etteikö Suomessa voisi rikastoa omalla toiminnallaan.. itse aloitin opiskeluni opintolainalla ja toimeentulotuella, että ihan nollasta on aloitettu ja nyt on asunto Helsingistä hyvältä alueella. Eikä kysymys ole mistään 60-luvun hankinnoista vaan opiskelin 2010 luvulla ja sen jälkeen hankittu omaisuus ihan omilla valinnoilla.
Ei opintotukia voi menettää omaisuuden takia, suurempi riski on että jälkikasvu polttaa vaivalla säästetyt rahat esim. ihan kirjaimellisesti ruohoon.
Tosin tuokin lienee ennakoitavissa ja silloin voi mahdollisesti kotiuttaa lapsen nimissä olevan tilin tyhjäksi ennen hallintaoikeuden siirtymistä.
Vähän sama kuin taannoin neuvottiin, että hyvä vaan jos on pieni eläke, ei joudu itse maksamaan vanhainkotipaikasta niin paljoa. No eipä ole vanhainkoteja enää.
Mitä sitten? Ne, joille ei ole säästetty ollenkaan, eivät pääse nauttimaan tuonkaan vertaa.