Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapselle sijoittaminen. Miten uskallatte luottaa?

Vierailija
29.07.2025 |

Nykyään paljon puhutaan, että vanhemmat ja isovanhemmat säästävät ja sijoittavat lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Nuoria myös kannustetaan säästämään ja sijoittamaan omia rahojaan. No tämähän on oikein kiva juttu muuten, mutta...

... Eikö teitä hirvitä se, että lapset sitten opiskelijoina menettävät tukensa noiden sijoitusten ja säästöjen takia? Tai joutuvat syömään säästöt ennen kuin saavat opintotukea tms? Minusta ainakin vaikuttaa siltä, että opiskelijoitakin saatetaan vielä tulevaisuudessa ajaa nykyistäkin ahtaammalle. Tuskin vielä ollaan leikkuria viemässä vintin perukoille.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskallakaan. En edes lapsiini. Vaikka kuinka parhaani mukaan yritän lapseni kasvattaa niin koskaan ei elämästä voi tietää. Säästän kyllä lapsilleni mutta omissa nimissäni. Elatuslahjoja saa kuitenkin antaa verovapaasti rajattomasti. Maksan sitten vuokraa/laskuja tms säästämilläni rahoilla. 

Vierailija
2/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO sehän on fiksu syy olla VAURASTUMATTA että menettää TUKIA.

Itse olen työtön, enkä saa MITÄÄN tukia tällä hetkellä. Onneksi olen ollut fiksu niin pärjään pääomatuloillani ja itse asiassa nyttenkin varallisuus on vain kasvanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työtön, enkä saa MITÄÄN tukia tällä hetkellä. Onneksi olen ollut fiksu niin pärjään pääomatuloillani ja itse asiassa nyttenkin varallisuus on vain kasvanut. 

Näinhän se menee; palstailijat on AINA miljonäärejä 🤣😁

Vierailija
4/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tukia kavennetaan, niin sehän olisi vaan hyvä juttu että olisi omia säästöjä

Vierailija
5/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos tuet pienenee entisestään tai loppuu kokonaan? Eikö silloin ole hyvä että on säästöjä

Vierailija
6/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos tuet pienenee entisestään tai loppuu kokonaan? Eikö silloin ole hyvä että on säästöjä

Ei niiden säästöjen välttämättä tarvitse olla lapsen nimissä.

Vierailija
7/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP menee perse edellä puuhun.

Tottakai omaisuus on hyvästä.

Vierailija
8/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kannattaa itse säästää eikä luottaa siihen, että tukia saa aina vaan. Opiskelijoiden tuet on muuttunut koko ajan vain lainapainotteisemmiksi. Varmasti sama suunta myös jatkuu. Mitä sitten teet, kun mitään ei ole säästetty eikä tukiakaan saa? 

Vierailija
9/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sitä on säästää, tuet ovat nii pieniä että jos pystyy elättämään itse opiskelevan lapsen niin kaikille parempi vaihtoehto.

Vierailija
10/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletuksena on, että jokainen aikuinen huolehtii itsestään. Opintotuki voidaan poistaa vaikka kokonaan ja silloin vahvoilla on se, jolla on säästöjä.

Ei meillä voida ikuisesti elää niin, että tuet on ensisijainen tapa saada rahaa!

Vierailija
11/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla että tulevaisuudessa se koulutus maksaa, eikä sitä tueta, niin toimitaan maailmalla aika pitkälti...

Vierailija
12/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäilisin pikemminkin, että lapsi tekee paskoja sijoituksia, ja menettää niillä rahansa.

Vierailija
13/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siihen voikaan, mutta en ole miettinyt sitä tukien menettämisen kannalta. Lapsi tekee aikanaan omat päätöksensä, mutta itsekseni olen toivonut että kävisi opintojensa ohella myös katsomassa miltä maailmalla näyttää. Sijoitukset mahdollistaa sen.

Vierailija
14/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota.

Vuonna 2023 ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilaina oli 23 803 euroa. Suhteuta tuohon.

Vierailija
15/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempani ovat laittavat siskoni lapselle kuukausittain rahastoihin sen verran mitä saa ilman lahjaveroa. Jos oletetaan, että rahastot tuottavat vain inflaation verran niin opiskelemaan lähtiessä nuorella on reilu 60 000 euroa. On kai se parempi kuin joutua nostamaan tukia, lähettämään selvityksiä ja sitten aikanaan maksamaan perintöveroa kyseisestä summasta.

Vierailija
16/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee; palstailijat on AINA miljonäärejä 🤣😁

Mikä loukkaus, kaikkien kun pitäisi olla tyhjätaskuja. Vai?

Vierailija
17/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Meidän perheellä ei ole ollut tapana loisia yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
18/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että aloitus oli provo. Pelkään että ei ollut. 

Vierailija
19/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä kaksi tapausta missä lapsilisät säästetty ja nuoret  täysi-ikäistyttyään pistäneet haisemaan. Toinen pelannut rahat. Toinen kuluttanut muuten vaan. Ei mennyt opintoihin senttiäkään.

Vierailija
20/51 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys mihin tarkoitukseen vanhemmat ja isovanhemmat säästävät näille lapsille. Olettaisi että siihen että jaksavat opiskella ilman valmistumista hidastavaa työssä käyntiä. Miksi yhteiskunnan tukien saaminen olisi tärkeämpää ?