Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?
Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi.
Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kummallekin pitää jäädä yhtä paljon vapaa-aikaa.
Entä jos toinen tekee pidempää työaikaa, kuten miehillä oli ennen tapana.
Tällöin toinen tuo myös yleensä kotiin enemmän rahaa, joten eikö se tulisi kompensoida toiselle jotenkin, sukupuolista riippumatta?
Kyllä, jos kummankin tienaamat rahat ovat perheen yhteisessä käytössä. Ei, jos kulut laitetaan puoliksi. Silloin pitempää työpäivääm tekevä loisii toisen ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällöin toinen tuo myös yleensä kotiin enemmän rahaa, joten eikö se tulisi kompensoida toiselle jotenkin, sukupuolista riippumatta?
Olen tuonut kotiin aina enemmän rahaa kuin mieskumppanini. Millään lailla kotitöissä tätä ei ole minulle kompensoitu vaan päinvastoin.
Sama täällä, minä tienaan n 8- kertaisesti mieheen verrattuna, mutta teen kotitöistä melkein kaiken. Olenkin nyt muuttamassa asumuseeoon, eihän tässä ole mitään järkeä. Juuri pakkaillut koko päivän. 😃
Asumuseotako tarkoitat? Saako museoissa nykyään asuakin...
Vierailija kirjoitti:
"Se on kyllä todella harvinaista, että parisuhteessa nainen on kovatuloisempi. Tosin tällä palstalla on ehkä jonkinlainen korkeakoulutettujen ja naisjohtajien keskittymä."
Se ei todellakaan ole mitenkään harvinaista, että nainen on kovatuloisempi nykyaikana. Jo minun nuoruudessani noin 20 vuotta sitten minulla ja monella muulla kaverillani oli parempi palkka kuin miehellään. Emmekä ole mitään johtajia. Sittemmin mieheni on kyllä mennyt ohitseni palkkakehityksessä, koska viisikymppiset naiset eivät ole enää mitään haluttua työvoimaa nykyisessä massatyöttömyyden Suomessa, mutta kannan edelleen pienen korteni kekoon toiminimellä, joka ei paljon tuota, mutta lapsetkin ovat jo lentäneet pesästä.
N56
Höpö höpö.
Olet ollut se kovatuloisempi silloin, kun istuit kaupan kassalla tai siivosit toisten nurkkia ja samaan aikaan miehesi istui koulun penkillä valmistuakseen insinööriksi.
Ei vaadi vaimoni. Olisihan se hullua, kun teen puolet pidempää työviikkoa kuin hän, eli en ole myöskään kotona sotkemassa ja siivoamassa yhtä paljon. Maksan toki vastaavasti enemmän perheemme kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?
Ei, syy avioeroihin on nimenomaan se jos hommat eivät mene suunnilleen tasan. Naiset eivät halua enää passata mieslapsia vaan vaativat suhteessa tasa-arvoa.
Siivoaminen, ruuanlaitto, pyykinpesu ? Jos ei mene tasan niin ero:) Vaikea uskoa. Olisko niin että nainen vaan haluaa nujertaa miehen ja jos ei onnistu niin ero? Sekään ei tyydyttäisi naista jos mies nujertuu. Semmoista nössöä kun ei sitten viitsi katsella vaan tahtoo oikean miehen.
Harva tykkää kotitöistä niin paljon, että haluaa tehdä ne ehdottomasti itse. Suurin osa haluaa tehdä vain puolet, joten jos toinen jättää oman osansa tekemättä, niin siitä seuraa ero. Jos ei erota, parisuhde on silti pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?
Ei, syy avioeroihin on nimenomaan se jos hommat eivät mene suunnilleen tasan. Naiset eivät halua enää passata mieslapsia vaan vaativat suhteessa tasa-arvoa.
Siivoaminen, ruuanlaitto, pyykinpesu ? Jos ei mene tasan niin ero:) Vaikea uskoa. Olisko niin että nainen vaan haluaa nujertaa miehen ja jos ei onnistu niin ero? Sekään ei tyydyttäisi naista jos mies nujertuu. Semmoista nössöä kun ei sitten viitsi katsella vaan tahtoo oikean miehen.
Mikä noissa töissä on miehen nujertamista jos ollaan parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
En vaadi.
Mies tekee 80pros työaikaa, minä 100.
Kumpikin tekee kotona sen verran kotitöitä, että energiaa jää muullekin. Jos toinen on väsyneempi, toinen tekee enemmän. Tuetaan toistemme jaksamista ja jos molemmat ihan poikki niin lasketaan rimaa hetkellisesti alemmaksi.
Tämän juuri luulisi olevan normi suhteessa, jossa kaksi ihmistä välittää toisistaan. Ihmettelen näitä tiukkoja jakoja tai listoja kuka tekee mitäkin, meillä esimerkiksi pyykit pesee tasan se joka sattuu olemaan iltoja kotona niin että pystyy konetta vahtimaan. Pihahommista mies yleensä leikkaa nurmikon ja minä kitken rikkaruohot, mutta jos miehellä sattuu olemaan rankka työviikko niin osaan minäkin sen leikkurin käynnistää. Sitä on parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn. Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran.
Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin.
Viimeksi autokorjaamolla nainen teki rempan autoomme, ja putki remontin työnjohtajana oli nainen. Siinä sulle nyt molempiin, että ainakin kerran kun nainen tehnyt rempan autoon ja taloon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuonut kotiin aina enemmän rahaa kuin mieskumppanini. Millään lailla kotitöissä tätä ei ole minulle kompensoitu vaan päinvastoin.
Sama täällä, minä tienaan n 8- kertaisesti mieheen verrattuna, mutta teen kotitöistä melkein kaiken. Olenkin nyt muuttamassa asumuseeoon, eihän tässä ole mitään järkeä. Juuri pakkaillut koko päivän. 😃
Asumuseotako tarkoitat? Saako
Se olisikin palstamammalle oiva paikka rauhoittua, museoesineiden ja asujen parissa, perimmäisten kysymysten äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn. Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran.
Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin.Neulo sinä koko perheelle villasukat ja lapaset, niin minä vien auton huoltoon.
Auto on pakko huoltaa, neulominen ei ole välttämätöntä. Useimmille neulominen on vain rentouttavaa ajanvietettä, joten tyhmä vertaus siksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin? Sä teet jonkin homman hitaammin kuin mies (hyvin yleistä), joten miksi sinua tehokkaamman miehen tulisi käyttää yhtä paljon aikaa työntekoon kuin sinun?
Kyllä se on muuten monesti mies, joka on hitaampi näissä ns. perinteisissä naisten töissä. Mies jahkailee ja pohtii tai sitten sählää ja joutuu korjaamaan tekemisiään tai aloittamaan alusta. Nainen tekee eikä ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
En minä "vaadi" vaan yhdessä olemme tasajaon sopineet.
Vaatiminen kuulostaa joltain äiti-lapsi -suhteelta.
Pitikö tasajako tosiaan erikseen sopia? Olettiko mies, että olisi muita vaihtoehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin.Neulo sinä koko perheelle villasukat ja lapaset, niin minä vien auton huoltoon.
Auto on pakko huoltaa, neulominen ei ole välttämätöntä. Useimmille neulominen on vain rentouttavaa ajanvietettä, joten tyhmä vertaus siksikin.
Moni mies rassaa autoja huvikseen. Meilläkin on naapuri, jolla on ainakin neljä autoa, joista kaksi on itse korjattuja klassikkoautoja.
Auton huoltoon vieminen ei vaadi kuin ajan varaamisen ja auton toimittamisen sen ajallaan.
Ei vaadi vaimoni. Olisihan se hullua, kun teen puolet pidempää työviikkoa kuin hän, eli en ole myöskään kotona sotkemassa ja siivoamassa yhtä paljon. Maksan toki vastaavasti enemmän perheemme kuluista.
Miksi sinun pitää saada sluibailla kotitöistä vain siksi että saat tehdä uraa ja kerryttää eläkettä?
Kyllä.
Saman verran tehdään töitä; saman verran tehdään kotitöitä. Kotitöiden ja lasten hoidon jakauma menee suunnilleen 50/50.
Toki kumpikin tekee enemmän niitä hommia joita osa paremmin. Esim minä ruoanlaiton ja pienet korjaustyöt, mies taas hoitaa aina tietyt siivoushommat ja lasten koulun ja kurssien kommunikaation.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä todella harvinaista, että parisuhteessa nainen on kovatuloisempi. Tosin tällä palstalla on ehkä jonkinlainen korkeakoulutettujen ja naisjohtajien keskittymä.
No ei ole. Ei tarvitse ottaa kuin perinteinen ammatti opettaja ja siinä voi naisella olla enemmän tunteja ja kokemuslisiä ja parempi palkka.
"Ei minulla ole naisvihaa mutta ajatukseni ovat vain tällaisia"
Haloo! Korkeakouluissa on enemmän naisia kuin miehiä. Tunnen pariskuntia joissa vaimo tienaa enemmän kuten lääkäri ja insinööri (amk) 11pariskunta.
Tytöiltä vaaditaan enemmän lapsesta asti ja siksi menestyvät enemmän kouluissa.
Pojilla ei meinaa riittää mielenkiinto ja kurista lipsutaan liikaa.
Molemmat maksaa 40% tuloistaan yhteiseen pottiin ja ollaan sovittu kotitöistä vastuualueet.
Miksi ihmeessä asuisin parisuhteessa, jonka toinen osapuoli on kuin hoidettava pikkulapsi? Silloinhan olisi helpompaa olla yksin kaikin puolin, ei tuollaisessa olisi mitään järkeä. Eri asia, jos toinen vaikka vammautuu ja jää siten poissa pelistä. Mutta tietysti jos elää provider-miehenä ja elättää kotirouvan täysin, silloin on ymmärrettävää ettei tarvitse osallistua kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se on kyllä todella harvinaista, että parisuhteessa nainen on kovatuloisempi. Tosin tällä palstalla on ehkä jonkinlainen korkeakoulutettujen ja naisjohtajien keskittymä."
Se ei todellakaan ole mitenkään harvinaista, että nainen on kovatuloisempi nykyaikana. Jo minun nuoruudessani noin 20 vuotta sitten minulla ja monella muulla kaverillani oli parempi palkka kuin miehellään. Emmekä ole mitään johtajia. Sittemmin mieheni on kyllä mennyt ohitseni palkkakehityksessä, koska viisikymppiset naiset eivät ole enää mitään haluttua työvoimaa nykyisessä massatyöttömyyden Suomessa, mutta kannan edelleen pienen korteni kekoon toiminimellä, joka ei paljon tuota, mutta lapsetkin ovat jo lentäneet pesästä.
N56
Höpö höpö.
Olet ollut se kovatuloisempi silloin, kun istuit kaupan kassalla tai siivosit toisten nurkkia ja samaan aikaan miehesi istui koulun penkillä
Mikä ihmeen tarve sinulla on lytätä minua? Ensinnäkin tapasimme työpaikallamme. Mieheni vaihtoi alaa, minä en, joten palkkani nousi. Onko tämä ihan ennenkuulumatonta mielestäsi?
Olimme tuossa vaiheessa jo kolmekymppisiä, joten kumpikaan ei koulun penkillä enää istunut.
Ja ei, emme ole kumpikaan mitään korkeakoulutettuja.
Meillä on jaettu osaamisen ja mielenkiinnon mukaan tai kummalle on pienempi vaiva. Minä, vaimo hoidan ruokahuollon ja vaatehuollon, mies hoitaa siivouksen ja auton (=mökin) sekä kaikki ajot, mm kauppareissut ja mun hakemisen iltavuorosta. Koneet minä täytän ja hän tyhjentää. Molemmat ollaan tyytyväisiä.