Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?

Vierailija
29.07.2025 |

Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi. 

Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?

Kommentit (393)

Vierailija
41/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mies siivoaa jos on hänen mielestään likaista tai siivottavaa.

Tämä on hänen mukaansa noin kerran vuodessa ja minusta taas on likaista jos ei ole imuroitu 10 päivään.

Olen kuullut, että muilla on vähän samanlaista juttua ja juuri sen takia ne sotkut jäävät sen siivottavaksi, ketä ne sotkut haittaavat!

Vierailija
42/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alun alkaen sovittu kuka tekee mitäkin. Molemmat ovat sitoutuneet, että hommat tehdään niinkuin on sovittu. Mitään Exceleitä meillä ei ylläpidetä töiden jakaantumisesta. Jos toinen sairastuu, toinen tietty hoitaa toisenkin kotihommia, jotteivat ne kasaannu.

Tulot ja menot ovat yhteiset, kumpikin tietää minkä verran rahaa tulee ja menee ja mihin se menee. 

Molemmat ollaan erittäin tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Ei ole tarvinnut rahasta tai kotitöistä riidellä kohta 40 vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en vaadi, koska en rupea kotona töitä tai tunteja laskemaan. Suunnilleen ehkä puoliksi tehdään, vähän riippuu mitä milloinkin tehdään. Jos vaikka kesäaika, niin teen enmmän sisällä ja mies sitten puutarhassa. Kaupassa käydään yhdessä ja safkaa tehdään yhdessä. Joskus toista laiskottaa enemmän kuin toista, mutta sitten taas toisin päin. Ja yleensä jos toinen aloittaa tekemään jotain, niin toinenkin sitten tulee auttamaan.

Meneekä puoliksi? No varmaan suurinpiirtein. Palkka mulla on isompi, joten maksan enemmän yhteisiä kuluja. En rupea vaatimaan kahta elintasoa yhdessä pritissa. Ainoa mistä kannan ehkä suuremman vastuun on meidän lemmikkien eläinlääkärikäynnit, mutta puolestaan mies sitten hoitaa ppitkälti päivittäisrutiinit.

Vierailija
44/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?

Vierailija
45/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

Meidän talorempassa mies ei ole maalannut, tapetoinut, laatoittanut, vahannut eikä suunnitellut yhtään mitään, ne on mun hommia. On purkanut, rakentanut ja korjaillut ja katsonut/kommentoinut vierestä esim terassin 3d-mallia että millainen tehdään. Kumpikaan ei ole rakentamisen ammattilainen.

Mä vaihdan itse renkaani ja huollan perheen fillarit. Ex-poikakaverin opetin vaihtamaan renkaat.

Vierailija
46/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?

Aivan varmasti on. Elämä on yhtä riitaa ja katkeruutta kun vahdataan ja excelöidään töiden tekeminen. 

Vierailija
47/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

Meidän talorempassa mies ei ole maalannut, tapetoinut, laatoittanut, vahannut eikä suunnitellut yhtään mitään, ne on mun hommia. On purkanut, rakentanut ja korjaillut ja katsonut/kommentoinut vierestä esim terassin 3d-mallia että millainen tehdään. Kumpikaan ei ole rakentamisen ammattilainen.

Mä vaihdan itse renkaani ja huollan perheen fillarit. Ex-poikakaverin opetin vaihtamaan renkaat.

Joo, joo. Tietenkin. Tilastokeskuksen tutkimuksissa naiset eivät käytä juuri ollenkaan aikaa huoltotöihin, mutta vauvapalstalla jokainen akka on puoliksi talkkari. 

Vierailija
48/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan kotitöitä, niissä mieli lepää ja sielu kirkastuu. Siivousta rakastan, mutta olen luvannut että vain kerran viikkoon teen isomman siivouksen. Ruuanlaitto on ainut, joka ei aina ole kivaa, mutta koska itse syön myös, laitan sitä ruokaa, josta pidän. Lapset hoidimme tietysti yhdessä, nehän on meidän yhteisiä. Mies taas tykkää puutarhatöistä, rempasta, auton huollosta ja pesusta ja metsätöistä, takan lämmityksestä, kaupassa käymisestä.  Ollaan molemmat ahkeria ja tykätään puuhastella. Ikinä ei ole ollut riitaa töistä, yhdessä jo 49 vuotta. 

Vierailija
49/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on alun alkaen sovittu kuka tekee mitäkin. Molemmat ovat sitoutuneet, että hommat tehdään niinkuin on sovittu. Mitään Exceleitä meillä ei ylläpidetä töiden jakaantumisesta. Jos toinen sairastuu, toinen tietty hoitaa toisenkin kotihommia, jotteivat ne kasaannu.

Tulot ja menot ovat yhteiset, kumpikin tietää minkä verran rahaa tulee ja menee ja mihin se menee. 

Molemmat ollaan erittäin tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Ei ole tarvinnut rahasta tai kotitöistä riidellä kohta 40 vuoteen.

Tämä. Meilläkin on aina ollut yhteiset tulot ja menot, ikään kuin Perhe Oy. Ei siinä ole laskettu, mistä se raha tulee, kunhan sitä jostain tulee. Lapset on kuskattu päiväkotiin niin, että heille on jäänyt mahdollisimman lyhyt hoitopäivä. Kalliit ostokset on mietitty yhdessä, muuten on kumpikin hankkinut sitä, mitä tarpeelliseksi katsoo. Kotityöt on hoidettu omien kykyjen mukaan tyyliin, joka huomaa, tekee.

Ei kiistoja kotitöistä, rempoista (ollaan muuten rempattu yhdessä 7 taloa/asuntoa) tai rahasta 30 vuoteen. Ehkä te nuoremmat olette unohtaneet sen perheyksikön käsitteen omine rahoinenne ja excel-taulukoinenne.

Vierailija
50/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, syy avioeroihin on nimenomaan se jos hommat eivät mene suunnilleen tasan. Naiset eivät halua enää passata mieslapsia vaan vaativat suhteessa tasa-arvoa.

Vierailija
51/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen ei tarvitsisi tehdä puolia? Hän tienaa vähemmän kuin minä, joten siihen ei voi vedota.

Se on kyllä todella harvinaista, että parisuhteessa nainen on kovatuloisempi. Tosin tällä palstalla on ehkä jonkinlainen korkeakoulutettujen ja naisjohtajien keskittymä.

Minä en anna kuitenkaan mieheni puuttua tiettyihin asioihin. Esimerkiksi pyykit, tiskaaminen ja ikkunoiden pesu on häneltä kielletty.

Ruoanlaitossa se on haka ja tekee sitä mielellään. Pihan hän hoitaa ja talvella lumityöt, mutta kukat kuuluvat minulle.

Ei meillä ole koskaan ollut edes puhetta kyseisestä työnjaosta, vaikka mieheni, joka on palomies ja sivutoiminen avaruuspankkiiri, hankkii viisikertaa enemmän kuin minä.

Lisäksi hän on aivan fantastinen rakastaja. Sillä on ihan julmettu kulli.

Vierailija
52/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä suhteessa vaihtelevasti hommat hoituu elämäntilanteen mukaan. Mies on varakkaampi niin hän maksaa kaikki arkikulut. Minä siivoan enemmän koska haluan että meillä on aina siistiä ja kaunis koti. Kokataan ruokaa molemmat. Muutenkin se tekee joka parhaiten osaa jonkun homman ja toinen auttaa. Esim rempat mies tekee itse ja minä olen mukana hommassa apulaisena ja kiva puuhailla yhdessä. Lapset ovat jo aikuisia. 

Vierailija
53/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi.

Mies tekee 80pros työaikaa, minä 100.

Kumpikin tekee kotona sen verran kotitöitä, että energiaa jää muullekin. Jos toinen on väsyneempi, toinen tekee enemmän. Tuetaan toistemme jaksamista ja jos molemmat ihan poikki niin lasketaan rimaa hetkellisesti alemmaksi.

Vierailija
54/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulo sinä koko perheelle villasukat ja lapaset, niin minä vien auton huoltoon.

Vierailija
55/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole miestä. Teen naisena "miestentyöt": autonhuoltoa,remppaa, pihatyöt. "Naistentyöt" on ne tylsimmät ja toistuvimmat. Miksiköhän, niinpä. 

Vierailija
56/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tekee jos on tehdäkseen. Jos ei tee, teen itse. Ainut asia, josta pidän kiinni on se, että en kuuntele minkäänlaista mutinaa vapaamatkustajalta tekemättömistä asioista.

Vierailija
57/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti on. Elämä on yhtä riitaa ja katkeruutta kun vahdataan ja excelöidään töiden tekeminen. 

No niinpä. Elämähän on vallan ihanaa, kun nainen tekee yksin kotityöt - ja maksaa menoista puolet.

Vierailija
58/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on kyllä todella harvinaista, että parisuhteessa nainen on kovatuloisempi. Tosin tällä palstalla on ehkä jonkinlainen korkeakoulutettujen ja naisjohtajien keskittymä."

Se ei todellakaan ole mitenkään harvinaista, että nainen on kovatuloisempi nykyaikana. Jo minun nuoruudessani noin 20 vuotta sitten minulla ja monella muulla kaverillani oli parempi palkka kuin miehellään. Emmekä ole mitään johtajia. Sittemmin mieheni on kyllä mennyt ohitseni palkkakehityksessä, koska viisikymppiset naiset eivät ole enää mitään haluttua työvoimaa nykyisessä massatyöttömyyden Suomessa, mutta kannan edelleen pienen korteni kekoon toiminimellä, joka ei paljon tuota, mutta lapsetkin ovat jo lentäneet pesästä.

N56

Vierailija
59/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä todella harvinaista, että parisuhteessa nainen on kovatuloisempi. Tosin tällä palstalla on ehkä jonkinlainen korkeakoulutettujen ja naisjohtajien keskittymä.

No ei ole. Ei tarvitse ottaa kuin perinteinen ammatti opettaja ja siinä voi naisella olla enemmän tunteja ja kokemuslisiä ja parempi palkka.

Vierailija
60/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hemmetti on kyllä lottovoitto syntyä mieheksi!

Voisi vain vaatia naista uhraamaan kaikki vapaa-aika ja tarvittaessa tehdä maailman isoimman ongelman siitä ettei naista saa.