Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?

Vierailija
29.07.2025 |

Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi. 

Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?

Kommentit (393)

Vierailija
21/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt enemmän remontteja kuin mies😂😂😂

Vierailija
22/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi. Olisi todella ahdistavaa laskeskella meneekö kaikki työt nyt varmasti puoliksi. Varmasti tekisi todella paljon hallaa parisuhteelle. Teemme vapaaehtoisesti sen minkä teemme ja jos on jotain mitä kumpikaan ei jaksaisi, sovimme siitä erikseen. Yleensä toinen ehdottaa itseään tekijäksi, koska tykkäämme tehdä asioita toisen eteen, vaikka itse asia ei kiinnostaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Meillä ei ole mitään miesten töitä. Rempat tekee remppafirma.

Vierailija
24/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Kummallekin pitää jäädä yhtä paljon vapaa-aikaa. 

Hyvä että otit kerrankin tuon vapaa-ajan puheeksi. Naisille tosiaan jää ENEMMÄN vapaa-aikaa kuin miehille, ainakin Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen perusteella. 

Vierailija
25/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Molempien vapaa-aika on yhtä arvokasta.

Ja kumpikin osallistuu yhteisen elämän eteen yhtä paljon.

Autoja ei ole enää vuosiin pystynyt itse korjaamaan, kun niihin pitää liittää korjaamolla tietokoneet, jotka määrittävät, missä vika on. Renkaat vaihtaa rengasliike. Remontit tehdään yhdessä.

Mikä tässä(kin) on niin ihmeteltävää?

Vierailija
26/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt enemmän remontteja kuin mies😂😂😂

Luettelepa vähän niitä tekemiäsi remontteja, niin esitän sinulle tarkentavia kysymyksiä niistä, joihin osaat kyllä vastata, jos olet itse remontoinut. 

- Remontti-Reiska

Vierailija
27/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos toinen tekee pidempää työaikaa, kuten miehillä oli ennen tapana.

Tällöin toinen tuo myös yleensä kotiin enemmän rahaa, joten eikö se tulisi kompensoida toiselle jotenkin, sukupuolista riippumatta?

Vierailija
28/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin.

Mitään autojuttuja ei voi edes laskea kotitöiksi, kun kummallakin on oma auto ja huollattaa sen itse. Kerrostalossa ei ole pihatöitä. On siis ainoastaan 'perinteisiä naistentöitä' ja kun kumpikin käy töissä ja tienaa, niin ne kotityöt pitää tietysti myös jakaa vähintään tasan. Tai saa mies tehdä ne vaikka kaikki yksin, jos haluaa, mutta tasajako on reilua.

Vierailija
29/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

Alkaa olla katoavaa kansanperinnettä remppataitoiset tai -halyiset miehet. Ei niillä reppanoilla tahdo pysyä ees suti kädessä saati että mitään oikeesti taitoa vaativaa kykenisivät tekemään. Tekosyitä ja viivyttelyä kyllä harrastavat yhtä lailla.

Nykyautoja ei itse rempata, harvalla on edes tarvittavia välineitä tai tiloja. Mun auton huollon ja rempata hoitaa ammattilainen jolle maksan siitä. Myös vien ja tuon autoni huoltoon, katsastukseen ja renkaanvaihtoon itse. Mies ei näihin osallistu millään tavalla. 

Huvittavaa miten miehet kuvittelee olevansa jotain rasvamonttusankareita kun suurin osa ei osaa edes polttimoita autoonsa vaihtaa. Ja ne rempata, kyllä puhetta riittää tekojyvaan on vähänlaisesti. Koskee sekä autoja että asuntoja.

Vierailija
30/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Molempien vapaa-aika on yhtä arvokasta.

Ja kumpikin osallistuu yhteisen elämän eteen yhtä paljon.

Autoja ei ole enää vuosiin pystynyt itse korjaamaan, kun niihin pitää liittää korjaamolla tietokoneet, jotka määrittävät, missä vika on. Renkaat vaihtaa rengasliike. Remontit tehdään yhdessä.

Mikä tässä(kin) on niin ihmeteltävää?

Sulla menee johonkin työhön kolme tuntia, miehellä yksi tunti. Miksi miehen pitäisi tehdä kaksi tuntia lisätyötä sen päälle, jotta olisitte sinun mielestäsi ns. tasoissa? 

Vierailija
31/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin toinen tuo myös yleensä kotiin enemmän rahaa, joten eikö se tulisi kompensoida toiselle jotenkin, sukupuolista riippumatta?

Olen tuonut kotiin aina enemmän rahaa kuin mieskumppanini. Millään lailla kotitöissä tätä ei ole minulle kompensoitu vaan päinvastoin.

Vierailija
32/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkin typerykset, älkää edes muuttako yhteen jos elämä on yhtä kissanhännän vetoa ja töiden kalkylointia & katkeruudessa kieriskelyä.  Käsittämätöntä mihin ihmiset ryhtyy. Pitää omat asuntonne ja kotityönne. 

Vierailija
33/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tehdä noin, jos kumpikin käy töissä. Sen sijaan jos vain toinen käy töissä ja toinen hoitaa kotona yhteistä lasta, niin silloin sen työssäkäyvän kuuluu elättää ja kotonaolevan tehdä enemmän kotitöitä. Se kotona oleva voi muuten olla nykyään myös mies 

Vierailija
34/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt onneksi niin, että molemmilla menee vähän ristiin ne, mitä kotihommaa vihaa eniten.

Vaimo vihaa imurointia, niin minä teen sen kun minusta se on ihan ok homma, hän vihaa sitä jopa niin paljon, että toivoo minun tekevän sen silloin, kun hän ei ole kotona, muutoin hän tarvitsee jonkun tripla kuulonsuojauksen.

ps on meillä nykyään tuo robottikin mutta silti pitää välillä vähän hyllyjen alusia ja sohvan välejä ja muita imuroida

Vierailija
35/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo tehdä enemmän kuin minä, on luonteeltaan toimelias eikä osaa istua aloillaan. Talvisin usein pyydän että jättää lumitöitä mullekin eikä ahnehdi kaikkia.

Lapsenhoidot, kuskaamiset, ruuanlaitot hoitaa se joka ehtii. Tai kuskasminen on mun juttu, mutta mies hoitaa jos mulla muuta. Mä siivoan, pyykkään, huollan fillarit ja huolehdin ostoksista ja laskunmaksusta. Mies huoltaa autot ja talon, remppaa, hoitaa useimmin tiskit, fiksaa ja muistaa korjailla pikku jutut, Kerää marjat, omenat ja huolehtii polttopuut, mulla on työaamuina kahvi keitetty ja auto lämmin.

Vierailija
36/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vuodessa kolme kuukautta lomaa, miehellä ehkä kolme päivää jos malttaa pitää. En mä koe että mun pitäisi jotenkin kompensoida sitä miehelle, eikä mun mies todellakaan "vaadi" mitään sellaista, mutta kyllä mulle on täysin luontevaa ottaa silloin enemmän vastuuta kodin töistä. Haluanhan helpottaa mieheni elämää jos siihen jotenkin omalla toiminnallani pystyn, hän on mulle rakas ja haluan että hänen on hyvä olla. 

Vierailija
37/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuonut kotiin aina enemmän rahaa kuin mieskumppanini. Millään lailla kotitöissä tätä ei ole minulle kompensoitu vaan päinvastoin.

Sama täällä, minä tienaan n 8- kertaisesti mieheen verrattuna, mutta teen kotitöistä melkein kaiken. Olenkin nyt muuttamassa asumuseeoon, eihän tässä ole mitään järkeä. Juuri pakkaillut koko päivän. 😃

Vierailija
38/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat tekevät töitä. Jos toinen on pidempään työpaikalla, silloin toinen tekee kotitöitä. Kun molemmat ovat kotona, ei kummallakaan ole oikeuttaa löhöillä kun toinen tekee hommia. Rahat ovat yhteisiä riippumatta siitä kumpi ne on tienannut. Perheessä ei "kompensoida", perheessä työskennellään ja tienataan perheen eteen.

Vierailija
39/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkin typerykset, älkää edes muuttako yhteen jos elämä on yhtä kissanhännän vetoa ja töiden kalkylointia & katkeruudessa kieriskelyä.  Käsittämätöntä mihin ihmiset ryhtyy. Pitää omat asuntonne ja kotityönne. 

Kaikkien naisten pitäisi muistaa tämä. Yhteenmuutosta hyötyy vain mies.

Vierailija
40/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään kumpikin sen mukaan, kumpaa joku juttu vtutttaa vähemmän. Esim minä hoidan tiskit, ruoanlaiton ja lattioiden pesemisen, mies pyykit, imuroinnin ja kaupassa käynnin. Autoa huolletaan yhdessä se mitä huolletaan itse, rempat tehdään yhdessä (vähäisiä nämäkin), lemmikin huolehdin yleensä minä, sekä kaiken viemäriin liittyvän myös. Välillä toinen tekee enemmän kuin toinen. Esim imurointia riittää aina (lemmikki), lattiat pestään harvemmin. Ruokaa oon laittanut nyt tosi vähän helteillä, mutta kaupassa on saanut mies ravata jopa enemmän kuin ennen. Jne. Olen tyytyväinen, mies kaiketi myös.