Pirkanmaalaiset huhtikuussa
Viime kuu löytyy täältä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=9738337&p=1&tmode=…
[b][size=3]Tässä pinossa juttelevat Pirkanmaalla asustavat ja toisiaan treffaavat plussanneet. Tule mukaan![/size][/b]
[color=maroon]Nimim.: aurinko76
lapsoset: tyttö 1/07
plussasin: takana pian 3v yritystä; 2xinssi, 1xICSI josta tuulimunaraskaus todettiin kesäkuussa 2005, tämä oli 2. PAS
asun: Tampereella miehen kanssa
muuta: vm. -76[/color]
[color=olive]nimim: Eliza77
lapsoset: poika 07/06
hoidot: 3xICSI, 1xPAS
plussa: 3 ICSI toden sanoi
asumme: Tampereella [/color]
[color=maroon]Nimim: H-R
Lapsoset: 12/03 tyttö toisella inssillä, 5/06 poika kolmannella inssillä
Hoidot: Terolut, Clomifen, Pregnyl, inseminaatiot, PCOS todettu 1997
Asun: Perheeni kera Viialassa[/color]
[color=olive]Nimim: Ibiza79
Lapsoset: Tyttö ja poika 1/07
Hoidot: lasta toivottu 1999 alusta, -03 clomit, -04 3xIUI, 1xIVF/ICSI, 1xPAS
Plussasin: 2. ICSI 05/06
Muuta: asun Vammalassa miehen ja 2 kissan kanssa[/color]
[color=maroon]Nimim.: Katariina77
Lapsoset: poika 1/07
Hoidot: 5xinseminaatio (clomit ja gonal-f)
Plussasin: 1. ivf
Asun: noin 100 km Tampereelta mieheni ja koiran kanssa[/color]
[color=olive]Nimim.: Keinuhepo
Lapsoset: poika 12/06
Hoidot: melkein jo " päästiin" ekaan IVF:ään, plussa tuli luomuna ennen sumuttelujen aloittamista.
Plussasin: Luomuplussa
Asun: Tampereen lähellä[/color]
[color=maroon]Nimim.: Kuutar78
lapsoset: LA 06/07
aiemmat hoidot: clomit, 3*IUI (2*clomit+pregnyl, 1*menopur+pregnyl)
plussasin: 1. ivf
asun: Miehen kanssa Tampereella[/color]
[color=olive]Nimim.: Lempi-Kukka
lapsoset: poika 06/06
plussasin: PAS
asun: 20 km Treelta
muuta: 30 v.[/color]
[color=maroon]Nimim.: MiaMik
Lapsoset: tyttö 9/06
Hoidot: Clomeja, 4xIUI, 1xIVF
Plussasin: Luomusti tammikuussa, 2. IVF:n piti juuri alkaa
Asumme: Tampereen naapurissa
Muuta: vm. -84[/color]
[color=olive]nimim: mi-ki
lapsoset: poika 1/07
hoidot: 4xIUI, 2xIVF, 1xdonor-PAS
plussa: luomuna hoitotauolla oik. munasarjan ja -torven poiston jälkeen
asumme: reilut 20km Treelta
muuta: vm 1975[/color]
[color=maroon]nimim. nurminata
lapsoset: poika 9/06
hoidot: 3xIUI, 1xIVF, 1XPAS
plussasin: luomusti hoitotauolla alkuvuodesta.
asun: Tampereella miehen ja marsun kanssa
muuta: työssäkäyvä opiskelija vuosimallia-77[/color]
[color=olive]nimim.: osborne
lapsoset: tyttö 11/06
aiemmat hoidot: clomit * 5, 2 IUI -> ku 5/05, luomu km 11/05
plussasin: 1. ivf
asumme: Tampereella
muuta: vm. -77[/color]
[color=maroon]Nimim: pewina
Lapsoset: Tyttö ja poika 10/06
Hoidot: yritystä loppuvuodesta -02, -04 terot ja clomit, -05 3xIUI, 1xICSI (josta keskenmeno), 1xPAS
Plussasin: 2. IVF/ICSI 02/06 (toinen lapsista IVF toinen ICSI, hauskaa aina arvuutella kumpi on kumpi)
Asutaan n. 40 km Tampereelta
Muuta: vm -79[/color]
[color=olive]Nimim : samako
Lapsoset : LA 26.6
Aiemmat hoidot: clomit,muutama inssi,3*IVF
Plussasin : viimesimmän IVF:n PAS kahdesta alkiosta toinen jatkaa kasvuaan edelleen :>
Asumme : 50 km päässä Tampereelta[/color]
[color=maroon]nimim.: Tazu
lapsoset: Tyttö 01/06
plussasin: 1. icsi
asun: Tampereella miehen ja tytön kanssa
muuta: vm. -80[/color]
[color=olive]Nimim.: vegax
Lapsoset: poika 6/06
Hoidot: yritystä 3/2001 alkaen, clomeja monen monta kiertoa, joista raskaus 7/2003 (meni kesken), 3x inssi
Plussasin: 1. ivf 9/05
Asun: Nokialla[/color]
[color=maroon]nimim.: violet82
lapsoset: tyttö 12/05, LA 30.3.2007
hoidot: yritys aloitettu 8/02, terolut, 4xclomit, menogon+pregnyl, 1xIUI, km 12/04
plussasin: luomuplussa (käytössä metformin)
asun: Tampereella mieheni ja tyttöni kanssa[/color]
[color=olive]nimimerkki: vumpe
lapsoset: Aamos 08/04, Luukas 9/06
hoidot: luomuyritystä vuodesta -98, clomeja viisi kuuria (lopuksi sellaisilla annoksilla, että tuli näköhäiriöitä ja huimausta), 3xIUI, 1xIVF, 1xICSI (tuloksena Aamos), 2xPAS (pakastin tyhjäksi ja jälkimmäisestä km 11/05)...
plussasin: LUOMUNA! Kaikkien näiden vuosien jälkeen!!!!!!!!
asumme: Tampereella[/color]
Olisi kiva kuulla kaikista! Katariina, samako, pewina, Tazu!!
Iita, sulta ei ollut esittelyä, ei oo pakko laittaa mut jos haluat. :)
Kommentit (74)
En vielä ehtinyt maileja lukea, mutta me voitaisiin tulla leffaan jos saan miehen menemään pyörällä aamu6 töihin :D Toivossa on siis hyvä elää :)
Auringon typyn yöt kuulostaa ihan meidän öiltä. Ida on herännyt 2,5kk lähtien 1-2 kertaa yössä. Nyt uskon, että soseiden myötä se on vakiintunut tuohon yhteen klo 7 aikaan. Illalla meillä mennään nukkumaan klo 21 ja aamulla herätään klo 9-10 :) Päivärytmi vaihtuu melkeinpä parin viikon välein.
Täytyy vielä katsoa lähempänä päästäiskö mekin mi-ki:lle treffeille!
Ja taas mennään...
MiaMik ja Ida 6,5kk
Meillä on takana taas kohtuullinen yö, vaikka enhän mä tietenkään pystynyt pitämään kiinni kaikista hienoista periaatteista... siis tarkoitus oli tassuttaa uneen muuten, mut antaa kahdesti maitoa ja ajankohdiksi olin aatellut entisiä klo 2 ja 5. Tyttöhän on siis ennen nukkunut hienosti muut ajat, mutta ryömimisen myötä on muuttunut ihan hulinoinniksi noi yöt - siis meidän mittapuulla hulinoiksi... (Sori, tästä tulee mun unipäiväkirja, mut helpottaa mua)
Typy nukahti melko kiltisti ILMAN tuttia kun silittelin ja rauhoittelin, annoin tutin ja otin pois. Jäi lopulta nukkumaan ennen yhdeksää. Mies meni työhuoneeseen patjalle nukkumaan ja mä sain koko ison sängyn itselleni. Eka herätys oli 0.30, jolloin tyttö itki eikä rauhoittunut kuin tissi suussa. Ei ollut nälkä, joten irrotin tissin ja tassutin taas uneen. Muutaman havahtumisen jälkeen jäi lopulta nukkumaan. 2 aikaan heräsi ja söi kunnolla ja nukahti ilman kitinöitä. Seuraava kitinäherätys oli 3.30 jolloin tassuttelu tai tutti ei helpottanut, vaan piti päästä tissille. Hämmästyksekseni söi taas kunnolla ja nukahti mun viereen. Päätin rauhoittaa loppuyön ja siinä nukuttiinkin kiltisti vierekkäin 6.30 asti, jolloin alkoi tytön aamutissittely, eli jokeltelee, ottaa tissiä, torkahtaa jne n. tunnin ajan.
En nyt sit tiedä, mistä on kyse... pitäisköhän mun ottaa typy viereen nukkumaan kun kuitenkin on vielä niin pieni? tuntuu vaan oudolle, kun on tähän asti nukkunut mielellään omassa sängyssään. No, katellaan pari yötä, jos oikeesti nukkuu paremmin äitin vieressä eikä vaadi tissiä sen useemmin (aiempina öinä on siis heräillyt vielä 3-7 välillä n. miljoona kertaa), niin siirrytään ehdottomasti perhepetiin. Täytyy vaan mennä ostaan isompi sänky... :)
MM, mä otin nyt aamuohjelmaan sen puuronkin, eihän sitä paljoa mennyt, mutta ehkä se tästä pikkuhiljaa. Vähän mä oon kade teidän tytön unilahjoista, mutta en niitä kyllä Iitulta poiskaan ottais!
Ja oikeesti mä en oo enää ollenkaan niin väsynyt ku alkuviikosta. Mennään kohta joogaan (tyttö meni jo unille, saa nähdä palataanko tänään vielä kolmiin päikkäreihin). Vähän jännittää millasta se on ja taivunko mihinkään... :)
Joo, mi-kille piti vielä kommentoimani, että teidän poika kuule menee ihan siinä ku muutkin siellä leffassa. Sä koet itse sen kitinän paljon suuremmaks ku me muut, musta poju ei sen kummemmin kiukutellut maanantaina. Mut mä tiedän, et oman vauvan kitinät kuulostaa megasuurilta omaan korvaan!
Nyt valmistautumaan!
-Osse ja typy 5kk+ ja kadonneet yöunet...
Eilen oli vauvalla eka neuvola, ikää oli siis 17pv. Juuri maanantaina taisi iitan kanssa olla puhetta meidän esikoisen hurjasta kasvuvauhdista. Tämä toinen seuraa ilmeisesti siskonsa jalanjälkiä :) Painoa oli jo hurjat 4500g ja pituutta 54cm (syntymämitat 3930g ja 52cm)!!!! :O Pikkuinen kasvaa tissimaidolla niin hyvin, että terkan mielestä voimme huoletta tulla seuraavalle käynnille vasta kuukauden päästä (lääkärineuvolaan). Jotain hyvää voi siis tulla mun suihkutisseistäkin ;D
H-R ja vegax: Apua, teidän pikkuiset miehet on kohta jo vuoden!!!! :O Meillä isomman neidin mustasukkaisuus on helpottanut, onneksi! Aluksi tuntui myös ettei neiti ollut kovin kiinnostunut vauvasta, mutta nyt on alkanut osoittaa kiinnostusta pikkusiskoa kohtaan. Tulee koskemaan kättä ja silittämään päätä :)
mi-ki: Mua ei ainakaan maanantaina yhtään haitannut, vaikka teidän poju olikin kiukkuinen. Mustakin voitte ihan hyvin tulla leffaan jos haluat! Kyllä maailmaan ääntä mahtuu :)
MiaMikin tytön yöt kuulostaa suunnilleen samalta kun meidän esikoisella tossa vaiheessa. Tämä nykyinen vauva vaikuttaa taas ihan päinvastaiselta tapaukselta. Isosisko oli helppo ja perustyytyväinen vauva, tämä kun on levoton, kitisevä ja rauhoittuu vain syliin... Niin ja maanantain treffeillä olijat eivät tietenkään tuota usko, mutta neiti oli vain vieraskorea ;)
Tsemppiä osselle tassutteluun, toivottavasti saavutatte pian tuloksia ja säkin saisit levätä ennen reissua!
Leffaan ollaan pikkuneidin kanssa tulossa ellei mitään ihmeitä ilmaannu. Tavataankos etukäteen jossain vai miten tehdään?
Nyt menen syömään kun molemmat tytöt ovat ulkona unilla. Jospa kerrankin saisin syödä ruuan lämpimänä ;D Aurinkoista päivää!
violet ja tyttöset 18pv & 1v4kk
violet82:
Leffaan ollaan pikkuneidin kanssa tulossa ellei mitään ihmeitä ilmaannu. Tavataankos etukäteen jossain vai miten tehdään?
Moi!
Tavataan vaan ennen leffaa.. pistetään vaikka sähköpostilla aika- ja paikkaehdotukset. Aurinko oli lähdössä; MiaMik, jos saa miehen pyöräilemään, Iitakin tais olla kiinnostunut, jos oikein muistan.. Nappaa Mi-ki vaan se pieni mies mukaan, voipi olla että tykkääkin elokuvista ja vaunut mukaan niin voi nukkua niissä tarvittaessa :)
Nyt tuo meidän tarzan heräs, joten heips!
-Eliza-
Oltiin nimittäin tänään A:n kanssa putkituksessa!=) Saatiin peruutus paikka ja mikä onni, olimme kuumeettomia! Vaan kyllä oli pitkä päivä, huh...A sai ruokaa eilen illalla klo 20 ja sen jälkeen ei edes vettä, kunnes heräämöstä pääsimme osastolle klo 14.30!! Aikaa vietimme sairaalassa 6h! Siis voi sitä poikaa, kun näki hedelmäsose purkin=) Meni heittämällä ja sen loputtua huuto oli armoton, päälle 2dl maitoa ja puolikas perunapiirakka=) Sen turvin jaksoi kotiin jossa kaksi pikku purkkia ruokaa+ liha kuutio, vettä ja leipää ja jo alko hymyilee=) Mutta kaikki siis meni loistavasti, vaikka äitinä tietysti jälleen nukutusta hermoilin. Varsinkin, kun A:n kohdalla se oli eka kerta. Mutta nyt sitten toivotaan kädet kyynerpäitä myöden ristissä, jotta meillä alettais nukkumaan öitä ja sairastelut saisivat sellaisen normaalin käsitteen=) Kun vaan ei vauvakuume iskis, jos niin rauhoittuu elämä...heh, heh....Pitikös Osse sun muistuttaa tässä vaiheessa mua jostakin?!=;) Joo, ei maar vitsi, vitsi....
Mutta näin siis meillä. Tosiaan Violet tuossa mainitsikin että vuosi tulee pian jo täyteen A:llakin ja huh miten aika on menny!! Ei sitä käsitäkkään! Vaan niin on jo syntymäpäiviä mietitty ja tietysti hulluna leipojana sitä kakkua=;) N, kun ehdotti että barbikakku tietysti, kun hänelläkin sellainen viimeksi oli, mutta tuskin pikkuveli on riemuissaan myöhemmässä vaiheessa kuvia katsellessaan moisesta kakusta=)
Jaksamisia jälleen kaikille joita pienet pitelee yötä myöden valveilla, mutta eiköhän se oikea rytmi sieltä löydy! Tsemppiä!
H-R ja putkitetut lapsukaiset viikkoa vaille 11kk sekä reilu 3V
Plääh. Yhdellä sanalla kuvattuna tämän hetken olotila:) Jotenkin aivan sippi olo, hiivatin yskä vaivaa öisin enkä oo taas nukkunut tuntiakaan moneen päivään...noh. Sain Ässän tossa kylvyn jälkeen nukkumaan tunti sitten (oli nukahtanut poikittain jalat pinnojen välissä nalle silmillä ja pupu kainalossa) ja tulin koneelle relaamaan:) Miehelle annoin vapaaillan (oonko vähän jalo).
Aamupäivällä oli muskari ja iltapäivällä poitsun eka parturireissu. Hyvin meni, ihmeen hyvin maltto sylissä istua ja antoi leikata (on leikattu itse 2 kertaa kotona, poitsulla on ollu syntymästä asti kauheesti tukkaa...)Nyt näyttää ihan pieneltä pojalta eikä miltään vauvalta enää! Äiskää kyllä jänskätti parturireissu enemmän kuin itte asiakasta.
Me oltaisiin tulossa leffaan ens torstaina, lisätietoa varmaan sit s.postitse? En kyllä osaa vaunuilla ees tulla sinne CineAtlakseen (millä hissillä sinne pääsee?) mutta ehkä se selviää:) Meillä ei todennäkösesti nukkuminen onnistu (vieras paikka yms) eli menoa tulee sit piisaamaan.
Näin muuten äsken västäräkin meidän pihalla. Että kyllä se siitä:)
Öitä! Lempis ja Ässä 10 kk 9 pv
Ensiksi onnea H-R:lle että pääsitte näin pian putkitukseen. Toivottavasti auttaa poitsulle jos auttoi siskollekin. Kurjaa tuollainen jatkuva sairastaminen, niin itse pikku-potilaallekin kuin äidillensä.
Meillä oli siis tänään pikku-äijän 4 kk neuvola. Aivan kärpässarjaa tuo meidän herra. Painoa oli vaan 5945 ja pituutta 62cm. Eihän noissa mitoissa muuten ole mitään hävettävää (kurkkasin omaa neuvolakorttiani enkä itse ole ollut edes noissa mitoissa tuon ikäisensä) mutta kun kasvu on hiipunut jo pikku-äijän omalla käyrällä. Kateellisena luin Violetin neuvolakuulumisia. Mä oon ihan masentunut. Ei mulla ole mitään kiinteiden aloittamista vastaan, mutta kuvittelin että tällä meidän syömistahdilla olisi saatu jo kuutonen rikki:( Onneksi tuo hidas kasvu ei ole muuten vaikuttanut kehitykseen. Pikku-äijä hymyili neuvolassakin koko ajan ja on fyysisesti kehittynyt kuten pitääkin.
Tuo fyysisen kehityksen yhtäkkinen nopeutuminen saattaa olla vaikuttanut pikku-äijän energiantarpeen lisääntymiseen. Hän on viikon sisällä ruvennut kovasti kääntymään kyljelleen ja siitä yrittää ähertää vatsalleen. On enää pienestä kiinni koska onnistuu siinä. Parina yönä herra on löytynyt pinnasängystään jalat tyynyllä, siis unipussista huolimatta. Yksi merkki on myös se, että meillä ollaan valitettavasti siirrytty kahden varikkokäynnin yörytmiin. Molemmilla kerroilla syödään oikein ahmien. Argh, nyt meillä ollaan siis sekä yö- että päiväuniongelmaisia. Lisäksi tuo jumppaaminen väsyttää pikku-äijää, kitisi koko illan. Mutta ei suostu nukkumaan päivällä ei sitten millään.
Osse: hyvä jos olet saanut henkistä tukea Pantleystä. Ja kiitos Elizalle referaatista meilissä sekä muista vinkeistä.
Mä aloitin myös meillä päiväunikoulun ja yllättäen sain herran eilen nukkumaan tunnin päikkärit omassa sängyssää. Tuulettaa!!! Tänään menikin sitten rytmi sekaisin tuon neuvolareissun takia. Ja huomenna lähdetään Helsinkiin loppuviikoksi eli palataan opetteluihin sitten viikonloppuna. Mutta osse, mulla oli ihan sama kuin sullakin. Tuntui ettei tuossa kirjassa ollut mitään sellaista mitä ei olisi tiennyt jo aikaisemminkin. Mutta ehkäpä sitä on sen verran " akateeminen" että uskoo vasta kun näkee asian painettuna tekstinä. Mullakin tuli enemmän uskoa siihen, että tassuttelemalla voi saada unen jatkumaan.
Samoin mä totesin, että itse olin ollut suurin este nukkumiselle. Säännöllisen rytmin pitäminen etenkin päikkäreiden osalta on välillä vaikeaa kun itse haluaa mennä jonnekin neljän seinän sisältä ja, vaikka tuo poika onkin niin ihana, elää myös itsekkäästi sosiaalista elämää. Olin myös huomannut, että pitkäjänteinen tassuttaminen sängyn vieressä on vaikeaa jos itsellä on väsy tai nälkä tms. Etenkin kun en ole kovin pitkäjänteistä tyyppiä. Mutta tuo yksikin onnistuminen antoi toivoa ja motivaatiota pitää yllä yritystä.
Ota vaan typy perhepetiin jos itse saat levättyä. Ja kunhan nämä uniongelmat eivät vaikuta avioliittoosi;-) vai miten se Pantley kirjassaan totesi.
Mi-ki, lähtekää vaan sinne leffaan. Mekin tullaan kokeilemaan miten hyvin siellä ääni kaikuu;-)
Hyvää loppuviikkoa kaikille. Toivottavasti ei tule paha takatalvi.
iita
H-R: toivottavasti teillä nyt alkaa helpottaa sairasteluiden kanssa <3
violet ja iita: on se jännä kuinka eri tahtia lapset kasvaa ja kehittyy. Tuntuu että aina kuitenkin on jotain mitä ihmetellään. Sitä kai tää sit on.
Kaikille muillekin terkut!
Meilläkin käännyttiin tänään ekaa kertaa itse kyljelleen, muutamaan kertaan jopa. Saa nähdä mikä meteli siitä nousee kun poika tajuaa mennä mahalleen, muttei osaa pitää sitä päätään ylhäällä...
Totta on, että oman vauvan kitinä tuntuu isolta, etenkin kun koko ajan ajattelee että se häiritsee muita. Mutta sitten muiden lasten kitinät ei kuitenkaan tunnu missään. Mä edelleen arastelen sinne leffaan lähtöä. Ja mä itsekin oon niin levoton että miettisin vaan koko ajan mitä kaikkea sinäkin aikana ehtis/pitäis tehdä :P
Jos aurinko sattuu linjoille niin muskarit on tiistaisin klo 12, voin tarvittaessa antaa puhelinnumeron. Me ei sit varmaankaan siihen osallistuta kun silloin on meidän pikkuherran päikkäriaika. Ja Akuliinassa kuitenkin jotain leikkejä tehdään. Nyt kun rytmit on saatu kohdalleen niin ei viitsis niitä lähteä sekoittamaankaan. Me muuten aloitetaan huomenna vauvauinti :)
Nyt on toiset kuukautiset synnytyksen jälkeen ja olo on aikas kurja... Eilen jo iloitsin ettei ole kipuja tai muitakaan vaivoja niin tänään kyllä on senkin edestä :(
-miki ja herra hymyhuuli 3kk
mi-ki:
Meilläkin käännyttiin tänään ekaa kertaa itse kyljelleen, muutamaan kertaan jopa. Saa nähdä mikä meteli siitä nousee kun poika tajuaa mennä mahalleen, muttei osaa pitää sitä päätään ylhäällä...
Hienoa! Pian se herra on mahallaan ja sitten nostaa jo päätään.. :) Äkkiä se aika menee ja nopeasti oppii sen pään ylöspitämisen; niskalihakset vahvistuu..
mi-ki:
Totta on, että oman vauvan kitinä tuntuu isolta, etenkin kun koko ajan ajattelee että se häiritsee muita. Mutta sitten muiden lasten kitinät ei kuitenkaan tunnu missään. Mä edelleen arastelen sinne leffaan lähtöä. Ja mä itsekin oon niin levoton että miettisin vaan koko ajan mitä kaikkea sinäkin aikana ehtis/pitäis tehdä :P
Me muuten aloitetaan huomenna vauvauinti :)
Meidän jannu sitten itkee myötätunnosta, jos teidän kitisee.. ja mun mielestä teidän herran kitinä ei kuulosta lainkaan pahalta ja mistäs sen tietää vaikka herra yllättäis ja nauttis olostansa ja yllättäis sutkin.. ekan kerran muakin jännitti leffassa olo, mutta kun siellä kävi niin huomas, että aina siellä joku ääntä pitää eikä yhtäkään kertaa oo ollu ihan hiljasta vaan ääntä kuuluu aina, mutta siltikin siellä pystyy nukkumaan ja sylissä pystyy heijaamaan uneen, joten lähde vaan mukaan. ja jos oikein pahasti rupee ahdistamaan sieltä pääsee aina poiskin kesken leffan (ovi on aina raollaan, kun vessassa käy porukkaa elokuvan aikana).
Nauttikaahan vauvauinnista & hyvää viikonloppua!
-Eliza-
Mi-ki; ihanaa vauvauintia teille! Toivottavasti on hyvä kokemus! Luulen, että ei keretä mihinkään harrastuksiin enää keväällä, kun ensi pe on lähtö, ja tullaan sitten vasta kotiin toukokuun lopussa. Täytyy sitten mennä syksymmällä kerhoihin. Kiva, että teilläkin akuliina alkanut.
Omaa napaa.. olen jotenkin ihan rikki tänään, kaikki on ¿hankalasti¿.. :) Kävin kampaajalla, ja tukka on kamala. Toivon, että saan sen talttumaan itse paremmin, on jotenkin ihan töpö. Silmälasien sangat painaa korvan takaa niin, että on kolmatta päivää päänsärkyä. Kävin tänään korjauttamassa niitä, mutta ei onnistunut oikein hyvin.. Sitten toissapäivänä mulla tuli joku kumma kuumekohtaus, ja nyt on nivuset kipeät. Lisäksi olen ihan masentunut näistä alatiesynnytyksen yms. jälkivaivoista. Tahtoo normaalit paikat (tosin myös lisää vauvoja) ;) !
Vauveli sai tänään ekat rokotukset. Kaikki meni hyvin, paitsi tänään meni rytmit niin pieleen, ettei nukkunut aamupäivällä käytännöllisesti katsoen lainkaan. Yllättävän hyvin jaksoi siitä huolimatta. Oli myös ekaa kertaa hoidossa hetken verran, kun siis olin tuolla (painokelvotonta tekstiä) kampaajalla.
Pahoittelut ruikkaamisesta, toivottavasti muilla ollut parempi perjantai!
t väsähtänyt aurinko ja nukkuva pikkuinen 11 vkoa
... juu ei ollut mikään mieltä ylentävä kokemus. Poika ihmetteli hetken minne joutui ja sitten alkoi huuto. 5 minsaa jaksettiin huutoa ja sit päätettiin mennä altaasta ylös. Poika ei rauhoittunut mitenkään vaan oli ihan hysteerinen. Ohjaajakin tuli sanomaan että ehkä parempi kokeilla ensi viikolla uudelleen... Oltiin vähän sekaisin itsekin ja unohdettiin hakea toimistolta lasku mukaan *nolio* No eiköhän sen ensi viikollakin ehdi. Kauhean hyvä mieli tuosta ei jäänyt ja mietin että voisiko 3kk ikäinen olla vielä liian nuori kuitenkin? Mitenkäs tuota hengityksen pidättämistä voisi ylläpitää kotona, Elizalla tais olla siihen jotain vinkkejä? Mietitään nyt tämä viikko mennäänkö sitten kuitenkaan sinne vauvauintiin enää... Vai onko tuollainen ensireaktio normaalia?
-miki
että ruikkaa kuule rauhassa, niin minäkin teen aina :D Toivottavasti tänään on parempi päivä <3
aurinko: Kurjalta kuulosti! toivottavasti nyt oot jo paremmalla mielellä :) Tiedän itsekin ton tunteen joka välillä tulee kampaajakäynnin jälkeen...
mi-ki: Me ei olla käyty vauvauinnissa, joten en osaa sanoa onko tuollainen reaktio tavallista. Kannattaa kuitenkin käydä vielä koittamassa uudelleen. Jos pikkuinen vain säikähti kun oli kuitenkin ensimmäinen uintikerta, ja seuraavalla kerralla jo viihtyisikin!
Meillä huudetaan masua... Eilen illalla vauva huusi 5 tuntia... Tänään aamulla aloitti heti herättyä ja jatkoi pari tuntia. Nyt onneksi nukkuu, vaikka vähintään vartin välein alkaakin ynisemään ja kiemurtelemaan ja täytyy käydä laittamaan tuttia suuhun. Alkaa olla voimat aika vähissä. Vielä mies on ens viikon kotona, mutta sitten alkaa mun arki tyttöjen kanssa. En tiedä miten ihmeessä selviän huutavan vauvan ja huomiota tarvitsevan esikoisen kanssa. Harmittaa ihan vietävästi isomman neidin puolesta kun jää nykyään vähälle huomiolle, kun vauva on niin vaativa :(
Niin ja suuri koettelemus mulla on edessä kun mies lähtee maanantaina Ruotsiin työmatkalle (vaikka onkin isyyslomalla *mur*) ja tulee vasta tiistai-iltana takaisin... Onneksi äiti lupas tulla maanantaina mua auttelemaan!
*huokaus* No, 3-4 kuukauden iässä PITÄS helpottaa. Tosin se ei tässä kohtaa kyllä paljon lohduta.
Parempaa viikonloppua muille!!
violet ja tyttöset 3vk ja 1v4kk
ps. Kyllä muakin on alkanut vähän se leffaan lähtö arveluttaan kun tuo yksi huutaa välillä ihan hysteerisenä... Mutta kai se tosiaan siellä menee, muiden joukossa :)
täällähän sitä kuuluukin ruikata, missäs muualla?
mi-ki, kuulostipa kurjalta teidän uinti. Mutta ehkä koetatte varovasti uudelleen, jospa se jossain vaiheessa alkaa tuntua pojasta paremmalta.
violet, toivottavasti masupipit helpottaa. muista, että se ei (toivottavasti) ikuisesti kestä, jos se yhtään helpottaa. Mä ainakin pärjäsin sillä ajatuksella meidän masukipuvaiheesta, vaikka se nyt ei hirveän pitkä ollutkaan (oisko kuusviikkoisena ollut jo ohi). Nyt koetan tuota samaa ajatusta soveltaa tähän väsymykseeni.
olin eilen syömässä (ja vähän juomassakin) työkavereiden kanssa. Mies pärjäs loistavasti tytön kans, menin vielä yöksi kaverin kämpille. en oikein osannut nukkua kuitenkaan ja olin taas jo kahdeksalta kotona, torkuskelin sitten aamupäivän vielä kotona. Tää väsymys on nyt pahimmillaan, mutta eiköhän se tästä.
Huomenna startataan sinne Hollantiin. Palaan palstoille sit viikon päästä. Toivotaan, et kämppä tällä välin menee kaupaksi, kun kerran sekin pitää vielä siivota huomiseksi. Pakkausta en oo vielä ees aloittanut.... ja ruokakin odottaa laittajaansa. No, ehkä tästä taas selvitään. :)
Hauskaa viikkoa ja leffaa kaikille!
-Osse ja typykkä
mi-ki:
... juu ei ollut mikään mieltä ylentävä kokemus. Poika ihmetteli hetken minne joutui ja sitten alkoi huuto. 5 minsaa jaksettiin huutoa ja sit päätettiin mennä altaasta ylös. Poika ei rauhoittunut mitenkään vaan oli ihan hysteerinen. Ohjaajakin tuli sanomaan että ehkä parempi kokeilla ensi viikolla uudelleen... -miki
Kuulostaa ihan tutulta; tuo on ihan tyypillistä, kun paikka on ihan outo ja vettä piisaa vaikka millä mitalla. Ihan samalla lailla meillä kuten monella muullakin meidän ryhmässä aloitettiin uinnin opettelu. Eka kerran oltiin altaassa koko porukalla totuttelemassa veteen ja ympäristöön n.15 min ja siinäkin ajassa saatiin itku jos toinen, mutta vähitellen se helpotti, kun tutustu ympäristöön. Kaikki riippuu siitä (ainakin meillä) kuinka edellinen yö on sujunut, onko valvottu ja moneltako aamulla on herätty, kuinka syöty; osuuko uintiaikataulu omaan rytmiin. Mutta ei kannata luovuttaa vaan mennä seuraavalla viikolla uudestaan, kyllä se siitä.. mä voin antaa sulle vaikka vinkkejä lisääkin, mutta tuo pikkumies taitaa vaatia tassutusta ;)
Mitä mä luin; minne te Aurinko ootte matkaamassa, jos tuutte vasta ens kuun lopussa??
Mutta nyt tassuttelemaan...
-Eliza-
Voi mi-kin pikkuista uimaria.. Eliza taisi sanoa, että sitä sukellusrefleksiä voi harjoituttaa tai pitää yllä kylvyssä kaatamalla vettä päälle ja sanomalla että nyt sukelletaan!
Violet; viiden tunnin huutelu kuulostaa raskaalta. Menkää ihmeessä kokeilemaan sitä vyöhistä, jos siitä olisi apuja. Koskikeskuksessa on ainakin yksi, josta sain tietoa synnärillä (Merja Pennanen).
Täällä on voitu jo paremmin :), harmistuksen aiheet helpottaneet. Käytiin eilen ostamassa matkarattaat reissuun. Ollaan siis lähtemässä Ameriikan mantereelle tapaamaan Mikki Hiirtä ensi viikon lopussa, ja matkalla ollaan kolmisen viikkoa. Vähän hirvittää tuo matkan pituus ja kaikki koneiden vaihdot yms. Lisäksi muutakin matkajännitystä ilmassa liittyen pikkuisen mukaan tulemiseen.. Hankittiin Gracon spree vaunut, ovat aika hyvän tuntuiset. Toivon mukaan eivät hajoa lentojen yhteydessä..
Osselle hyvää matkaa!
aurinko ja pikkuinen
aurinko76:
sitä sukellusrefleksiä voi harjoituttaa tai pitää yllä kylvyssä kaatamalla vettä päälle ja sanomalla että nyt sukelletaan!
Siihen liittyy vielä laskeminen kolmeenkin, mutta suosittelen, että käy opiskelemassa muutaman kerran uimahallissa uinnissa sitä, että kuinka se pitää oikeaoppisesti tehdä, sillä ekan sukelluksen tekee uimaopettaja ja vasta sen jälkeen vanhemmat. Ekoilla kerroilla uinnissa ei heti sukelleta, koska vauvojen on opittava paljon asioita ja totuteltava veteenkin vaikka se tuttu elementti heille onkin. Kannuttamalla opetellaan tutustumaan veteen ja vaaditaan lukuisia kannutuksia ennen sukeltamista ja kotona on helppo ammeessa/suihkussa harjoitella noita kannuttamisia (opitaan kuinka vesi valuu pitkin ihoa;päätä, selkää, niskaa, käsiä jne..) ja sitten kun vauva on tottunut noihin on aika siirtyä opiskelemaan sukeltamista. Mutta en suosittele heti kotona hihkaisemaan, että nyt sukelletaan; pahimmassa tapauksessa laps saattaa saada kunnon kammon veteen.
Muuten, kai Mi-ki teille kerrottiin, että ennen uintiin tulemista on hyvä totutella altaan veden viileyteen laskemalla vähitellen oman kylpyveden lämpötilaa lähelle altaan veden lämpötilaa. Se lämpötilaerokin saattaa aiheuttaa itkuisuuden.
Auringolle ja Osselle hyvää matkaa..
Nyt viihdyttämään meidän kärttyistä herraa, jonka ylähampaat on varmaan puhkeamassa kun ei maistu ruoka eikä oikein unikaan.
-Eliza-
Ekaksi jaksamista Violetille masuvaivojen kanssa. Pikkuinen on niin reppana kun sillä on huono fiilis:( Mutta kuten itse totesit, joskus se tulee loppumaan.
Voi mi-kin pientä uimaria. Toivottavasti ens kerta menee paremmin. Kannattaa varmaan kotona tosiaan koittaa pari kylvetystä viikolla pari astetta viileämmässä vedessä.
Meillä opittiin tänään kääntymään selältä vatsalle! Takaisinkin tultiin vahingossa kerran...
Vähän on pikku-äijä ollut ihmeissään tästä uudesta taidosta. Hieman taitaa aina pelästyä sitä kääntymistä kun pieni itku tulee aina perään. Positiivisessa mielessä siis levoton päivä meillä takana. Herra nukahtikin yöunille tosi nopeasti päivän harjoituksista väsähtäneenä. Toivottavasti nukkuu hyvin koko yö, tai ottaisi edes vain yhden tankkauksen. Viime yöt ovat menneet parilla tankkaukselle plus kello kuuden aamuheräämisellä. Onneksi torkkuu tissillä mun kainalossa vielä tunnin-pari. Mä olen yrittänyt neuvotella ettei tarttisi ennen seiskaa nousta ylös;-)
Loppuviikon reissujen jälkeen aloiteltiin taas " päikkärikoulua" tänään. Ensimmäinen yritys toi perinteiset 7 minuutin unet omassa sängyssä. Tokalla päästiin jo 20 minuuttiin. Nyt pitäisi vaan tämän mamman jaksaa yrittää. Kovasti on kuulunut onnistumisia unikouluista ja tassuttamisista. Eikö näillä metodeilla luulisi jonkilaiseen päikkärirytmiinkin pääsevän?
Meillä oli tosiaan reissuviikonloppu. Oltiin Helsingissä sekä mökkeilemässä kaverin mökillä. Perjantaina oltiin lounastreffeillä kaverin ja hänen 1-vuotiaan kanssa. Meidän herra huusi naama punaisena koko vaunumatkan lounaalle ja takaisin. Itse ravintolassa käyttäytyi kyllä hyvin. Tosin sain taas harrastaa yksikätistä syömistä. Purin taas hammasta kun työnsin vaunuja takaisin kämpille ja vannoin ettei me lähdetä ihmisten ilmoille enää koskaan tuon huutajan kanssa. En kuitenkaan kehdannut peruuttaa illaksi sovittua mökkikeikkaa. Siellä herra olikin sitten yhtä hymyä koko illan ja seuraavan päivän. Oli hiljaa jopa koko ajomatkan takaisin. Pakko oli jopa pysähtyä kurkkaamaan onko vielä kuoppaisen mökkitien jälkeen hengissä. Siellä killitteli nappisilmät suurena tyytyväisenä. Ja tänään taas vaunuissa taisteli nukahtamista vastaan kitisemällä välillä pienemmällä äänellä välillä suuremmalla. Mikä ihme tuossa oikein voi olla? Nukkuu kyllä hyvin vaunuissa kunhan antaa unelle periksi. Tänäänkin nukkui yli 1,5 tuntia. Vähän mietin pitäisikö siirtyä kopasta jo puoli-istuvaan asentoon rattaissa. Viihtyisikö herra paremmin kun saisi katsella maisemia. Vai malttaako sitten nukahtaa ollenkaan? Millaisia kokemuksia teillä kokeneemmilla on asiasta?
Osse ja typy siellä varmaankin jo nauttivat keski-Euroopan keväästä.
Eikö meillekin ole taas ens viikolla luvassa vähän parempaa keliä?
iita ja pikku-äijä 4kk
meillä kohotettiin vaunuissa pääpuolta muistaakseni just ton ikäsenä, kun nukahtaminen kesti aina jonkun aikaa ja tahto herralla aika käydä pitkäks. Siis ei tietenkään ihan istumaan vielä mut silleen koholleen, et näkee ympärille. Meillä ainakin autto eli aikansa katteltuaan nukahti ja laskin sitten pääpuolta varovasti takasin makuuasentoon.
Nyt ruokapadan ääreen, ukkokulta kokkaili tossa jotakin herkullisen tuoksuista, kun mä yritin saada hammaslääkäriin aikaa. Poskihampaasta lohkesi isohko pala (purkkaa syödessä!ja oli vielä ksylitolipurkka:) ja hammasta vihloo...auts! Koskidentiin oli ekat ajat johki toukokuun 8.pvälle, jihuu. Pitää heti aamulla alkaa soittaa muita paikkoja läpi. Hitsi, kun harmittaa, taas tulee kauhee rahanmeno tollaseen turhaan...Vali-vali:), no toivottavasti muilla on paremmat fiilikset tänä iltana!
t. lempsu ja ässä-mies
Laitoinkin tuonne spostiin äsken myös tästä vauvakinosta, periaatteessa kyllä kiinnostaa ja leffakin vaikuttaa sopivan hömpältä!
..Lisäksi vielä tuosta meidän rytmistä.. :) Olemme täysin jo hukanneet tuon, taisi olla pääsiäisen reissurytmi. Eli taas heräillään yöllä, tosin vain kerran, eli siis edelleen oikein hyvä. Kuvioon tullut mukaan itkuisuus (siis kamala parku yliväsymyksestä tai ruuan tarjoomisesta väärään aikaan) ja unta vastaan taisteleminen.
Tänään muuten alkoi tuossa lattialla venkoilla eli meni ihan mutkalle koko tyttö! Oiskohan saanut vaikutteita jo kääntyilevistä lapsosista ;) ! Mutkalle meno on myös kätevä tapa estää nenä-friidan käyttö sekä suolatippojen antaminen.. Nämä myös tänään testattu.
Nukkumaan minäkin
Aurinko