Äiti haluaa minut hoitamaan autistista veljeäni
Äitini on isän kanssa hoitanut autistista veljeäni koko tämän ikänsä. Laitospaikkaa ei ole suostuttu edes harkitsemaan koska hänen paikkansa on kuulemma kotona, mutta tämä tarkoittaa aivan kaiken pyörimistä veljeni ympärillä. Koko lapsuus meni pilalle siinä, että minunkin piti käytännössä auttaa häntä ja omat tarpeeni olivat toissijaisia. Vuosi sitten isän kunto heikkeni ja nyt äitini jaksaminen alkaa loppua. Äidin ratkaisu on, että minä otan hoitovastuun. Minulla vain ei ole minkäänlaista intoa tuhlata loppuelämääni veljeni ja kahden rapistuvan vanhuksen hoitamiseen. Laitospaikka ei kuulemma vieläkään tule kysymykseenkään, vaan kaikkien pitäisi saada asua kotona.
Mitähän tässä kannattaisi tehdä? Se on päivänselvää, että minä en tuonne tule palvelijaksi muuttamaan. Samalla pelkään että äitini vointi heikkenee kun hän ei saa levätä ja kohta kukaan ei kykene mihinkään.
Kommentit (69)
Aika itsekästä olla auttamatta vanhempiaan.
Sanot suoraan miten asia on. Kenenkään ei pidä joutua uhraamaan omaa elämäänsä autistin hoitamiseen, vaan sitä varten heille on olemassa erilaisia hoitopaikkoja.
Nyt on todella tärkeää, että kieltäydyt 100% kaikesta hoitovastuusta. Sanoisin, että ei kannata mennä edes käymään ja äiti puheluihin ei tarvitse vastata.
Jos äiti laittaa viestiä että miksi et vastaa Pirjo-Paavo on nyt yksin kotona eikä kukaan hoida niin soita sosiaalipäivystykseen. ÄLÄ mene itse hoitamaan tai edes katsomaan tilannetta.
Minusta on outoa, että äiti haluaa "parasta" veljellesi mutta ei sinulle. Luulisi että jos toinen lapsista on ns. toivoton tapaus ja toinen normaali, niin silloin sitä normaalia tukisi kaikin keinoin jotta edes hän voisi menestyä elämässä.
Mutta ei, äitisi yrittää painaa sinutkin alas ja huolehtia ettei sinulla ole mahdollisuuksia elämässä.
Ei ole sinun vastuulla. Älä taivu syyllistämisen alla. Laitos on oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Toi luetun ymmärtäminen ei taida olla sun vahvimpia puolia?
Opettele sanomaan ei ja asettamaan rajat. Vain sinä itse pystyt päättämään mitä apua olet valmis antamaan ja mihin et suostu.
Noh, itse tiedän autisminkirjolla olevan ja pahoista mielenterveysongelmista kärsivän mm. ahdistus, paniikki ja masennus, joka on joutunut käytännössä vanhempansa kotiorjaksi.
Siirtäisin hoitovastuun ammattilaisille. Liian usein omaishoitajat sinnittelee yksin ja luulee tekevänsä oikein. Hoidettavalle se ammattilaisen antama apu olisi parempi kuin oma rättiväsynyt 24/7/365 äiti tai muu läheinen. Ei se ole hylkäämistä jos ei jaksa tai halua itse hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Siirtäisin hoitovastuun ammattilaisille. Liian usein omaishoitajat sinnittelee yksin ja luulee tekevänsä oikein. Hoidettavalle se ammattilaisen antama apu olisi parempi kuin oma rättiväsynyt 24/7/365 äiti tai muu läheinen. Ei se ole hylkäämistä jos ei jaksa tai halua itse hoitaa.
Vastuuta on hyvin vaikea siirtää kenellekään. Hoidon siirtäminen onnistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Noh, itse tiedän autisminkirjolla olevan ja pahoista mielenterveysongelmista kärsivän mm. ahdistus, paniikki ja masennus, joka on joutunut käytännössä vanhempansa kotiorjaksi.
Ei ole pakko olla mikään kotiorja, sen kun muuttaa pois. Jos ei ole rahaa, niin aikuissosiaalityöhön yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voisit mennä hoitamaan koko konkkaronkkaa. EIkö? Fariseus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Tiedätkö, millainen hoidettava syvästi autistinen on, miksi pitäisi mennä työhön jota ei pysty, jota äiti tekee sydämellään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan topakasti ei. Kun äitisi ei enää jaksa hoitaa, veli laitetaan hoitolaitokseen.
Miten autistille on mahdollista sellainen siirtymä?
Se ei ole ap:n vastuulla murehtia sitä
Hanki itsellesi autismidiagnoosi. (Jos tätä palstaa on uskominen, sen voi kuka tahansa saada pelkällä omalla ilmoituksella.) Sitten vetoat diagnoosiisi, että et pysty etkä kykene.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että äiti haluaa "parasta" veljellesi mutta ei sinulle. Luulisi että jos toinen lapsista on ns. toivoton tapaus ja toinen normaali, niin silloin sitä normaalia tukisi kaikin keinoin jotta edes hän voisi menestyä elämässä.
Mutta ei, äitisi yrittää painaa sinutkin alas ja huolehtia ettei sinulla ole mahdollisuuksia elämässä.
Noin se menee usein perheissä, joissa yksi lapsi on vahvasti erityistä tukea tarvitseva. Se "normaali" lapsi joutuu joustamaan jatkuvasti. Esim. sovittu elokuvissa käynti peruuntuukin yhtäkkiä koska autistinen sisarus saa jonkun kohtauksen syystä x,y tai z. Perjantaisin syödään vain määrättyä ruokaa, koska muuten se autistinen sisarus alkaa raivoamaan jne.
Kaikki pyörii erityislapsen tarpeiden ympärillä 24/7
Huoli ilmoitus kaikista. Samalla ilmoitat että et omien terveys haasteidesi vuoksi pysty heitä hoitamaan.
Joku tuettu asuminen on veljellesi oikea paikka, jos kotona saa kaiken ja muiden elämä pyörii yhden ympärillä, on kotona epäonnistuttu. Myös autistinen ja kehitysvammaisten on tarkoitus itsenäistyä edes vähän. Poikani on lievästi kehitysvammainen ja asuu tuettuna, on jo aikuinen. Usein vanhemmat ei huomaa kuinka tekee hallaa lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Tiedätkö, millainen hoidettava syvästi autistinen on, miksi pitäisi mennä työhön jota ei pysty, jota äiti tekee sydämellään!
Noiden elämä kuulosti juuri niin raskaalle, mitä autistin kanssa voi olla.
Toki on olemassa lieviäkin autimiskirjolla olevia, jotka pystyvät elämään itsenäisesti, opiskelemaan ja käymään vaativassakin työssä.
Vierailija kirjoitti:
Kun elämä pyörii sen vammaisen lapsen ympärillä, se terve, helpompi lapsi on monesti täysin toissijainen. Ei häneen ole enää voimia panostaa. Monesti tämä tervekin lapsi valjastetaan vammaisen sisaruksen palvelukseen ja/tai kotiapulaiseksi.
Noihin laitos paikkoihin voi järjestää ihan tutustumis käynnin.
itse järjesisin sellaisen vaikka vanhempasi vastustavat.
The only fears we have to fear is these fears itself.