Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin viisi vuotta psykoterapiassa, eikä terapeutti hoksannut, että minulla on ADHD

Vierailija
28.07.2025 |

Menin terapiaan OCD-diagnoosilla, mutta terapian jatkuessa aloin itse miettimään, että ihan kuin taustalla olisi jotain muuta. Kysyin jopa terapeutilta, että voisiko minulla olla autismia. Ei uskonut olevan. En tuollloin vielä itse tajunnut ADHD:ta. 

Terapeutti halusi jauhaa viisi vuotta lähinnä siitä OCD:sta. Nyt, kun sain ADHD-diagnoosin ja lääkkeet siihen, on OCD:kin vähentynyt. 

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutit eivät välttämättä saa tehdä diagnooseja ja tämä koskee myös sitä, että ei saa sanoa esimerkiksi sulla on ehkä adhd mene tutkimuksiin.

Vierailija
62/64 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään terveysalan koulutusta, mutta huomaan nepsypiirteet nopeimmillaan noin kymmenessä sekunnissa. Ei niin ilmeisissä tapauksissa jokin yksityiskohta herättää huomion ja alan seuraamaan mitä muita löytyy. Olisi terapeutinkin syytä osata mainita tällaisista asioista ja ehdottaa asian tutkimista. Muuten käy pian niin että asiakas luulee olevansa astianpesukone vaikka onkin pyykinpesukone ja terapeutti korjaa astianpesukonetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva. 5 vuoden kuluttua huomataan et ei sulla mitään oo ja oot vaa aina ollu sekaisin väärästä, vuosia jatkuneesta lääkityksestä ja hoidosta.

Vierailija
64/64 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä. Terapia ei ole 100% varmaa. On paljon sairauksia missä on samoja oireita. Teriapia monesti on virheellistä jopa tietojen perusteella mitä terapeutti saa asiakkaalta. Myös tiede psykologian puolelta on kovin nuori esim verrattuna lääketieteeseen. Toki on tullut paljon etenemistä asiassa. Mutta kaukana se on varmasta tiedosta vielä. Pään sisäiset asiat on eri kun fyysinen vamma. Paljon hankalampi määrittää missä vika.