Lapsen huono uimataito
Lapsi, koululainen, osaa uida noin 5-10m. Korona-aikaan tuli 2 vuoden tauko uimakouluun juuri kriittisellä hetkellä kun yleensä oppivat uimaan. Paikkakunnallamme on kahdenlaisia uimakouluja, alle kouluikäisille alkeisuimaopetusta ja koululaisien kursseille on 25m uimataitovaatimus. Miten saavuttaisimme riittävän uimataidon, että lapsi pääsisi koululaisten uimakouluun? Miten lapset oppivat uimaan?
Itse en osaa uida kuin auttavasti, niin minusta ei ole opettamaan. En vaan ymmärrä miten uiminen toimii. Olen kuitenkin käyttänyt rannalla lähes joka päivä ja kävelen vierellä kun hän harjoittelee... ja uimahallin lasten altaalla, joka on noin 3*5m sellaiselta alalta jossa voi uida, muuten on vauvoille tarkoitettu. Mutta uimataito ei etene siitä 5 metristä. Isoon altaaseen ei saa mennä ennen kuin osaa uida päästä päähän. Kerran kokeilimme mutta uimavalvoja kävi hätistämässä lasten altaaseen heti, ja nyt lapsi ei enää uskalla lähteä uudestaan kokeilemaan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta 12-vuotias kiinalaisuimari Yu Zidi haastoi muita tosissaan MM-mitalista 200 metrin sekauinnissa.
Sulla joku hahmotushäiriö, etkä oikein ymmärrä mistä puhutaan?
Sorry, copy paste tuli väärään ketjuun
Koulusta eivät käyneet ensin uimassa koronan takia ja nyt ovat käyneet kerta pari vuoteen toisella paikkakunnalla linja-autolla, missä 10m opetusallas. Lastani ei laskettu siihen altaaseen koska ei osannut uida vaadittua 10metriä, joten vietti nuo kerrat istuen portaalla jalat lasten altaassa.
Jos uimataito on 5 metriä niin ei käytännössä ole uimataitoa. Tuolla taidolla pääsisi ehkä metrin verran räpiköimään, jos tulee äkkitilanne. Uimakouluun vain, helpompi on lapsena opetella kuin aikuisena. Älä sinä uimataidottomana yritä lasta opettaa, menee vain enemmän sekaisin jos kerran et itsekään uinnin logiikkaa ymmärrä.
Ei uimaan opi kuin harjoittelemalla. Lapsi osaa jo alkeet, eli sitkeästi vaan uimaan. Pelastusliivit tai muut kellukkeet päälle niin tajuaa jutun juonen.
Muutenkin nuo vanhempien lasten uimakoulut on sitten syvemmin uimatekniikoiden harjoittelua ja sukeltamista, ei enää niinkään pinnalla pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten on MAHDOLLISTA, ettei AIKUINEN ihminen osaa mukamas uida ? Siis kunnolla ? Sehän on tooosiii noloa !!!! Eikö hävetä yhtään ????
Minä olen 62v enkä osaa uida kunnolla. En käy uimassa, en liiku veneellä enkä laivalla. Miksi minun pitäisi osata uida?
Omat lapset olen vienyt uimakouluun.
Muistelen omaa lapsuutta.. Ensin uitiin niin että käsillä piti kiinni kellukelaudasta. Jaloilla potkittiin sitten vauhdikkaasti eteenpäin. Seuraavaksi otettiin selkään kelluke että saatiin kädet käyttöön: jaloilla potkittiin ja kädet kauhoivat vettä. Kun nämä meni hyvin niin kellukkeet otettiin pois. Huom, koko ajan täytyy pystyä saamaan jalat pohjaan harjoitellessa.
Vasta kun uiminen ilman kellukkeita sujui hyvin niin siirryttiin aikuisten altaaseen. Mutta aikuisten altaassakin piti pysyä reunan vierellä jotta aina pystyi pitämään taukoa ja ottaa kiinni laidasta.
Melkein joka päivä on oltu rannalla juhannuksesta, ja ei ole edistynyt uimataito harjoittelemalla.
1. Osta lapselle kunnolliset, säädettävät ja hyvin istuvat uimalasit.
2. Lainaa uimahallista uimalauta, jonka reunoista käsillä kiinni pitäen lapsi oppii oikean uima-asennon ja potkut ojennetuin nilkoin. Kokeilkaa vaikka yhdessä!
3. Opetelkaa hengitystekniikka vedessä kyykyssä istuen. Sisään hengitetään suun kautta suu juuri ja juuri veden pinnan yläpuolella. Uloshengitys tapahtuu nenän kautta kasvot kevyesti veteen painaen ja nenästä kuplia ulos puhaltaen.
4. Yhdistäkää uimalaudan avulla harjoitteluun hengitys ja potkut.
5. Kun lapsi osaa uida laudan kanssa, kokeilkaa sukeltamista. Uimahallista voi lainata sukellusleluja, jotka lapsi voi noutaa matalasta vedestä. Ylöspäin noustessa uloshengitys nenästä kuplia puhaltaen (= ei mene vesi nenään).
6. Veden kannatteleva voima ja vedessä eteneminen on usein helpompi hahmottaa sukeltaessa. Kun lapsi osaa uida veden pinnan alapuolella, hän on jo tosi lähellä kunnollista alkeisuimataitoa.
Tsemppiä harjoitteluun!
Täällä maaseudulla ennen lukiotytöt kesätöinä piti uimakouluja uimarannalla lapsille. Eikö tuollaisia enää ole?
Vierailija kirjoitti:
Olen harjoitellut 35 vuotta enkä ole oppinut. En vaan tajua ideaa, vajoan, pysyn pinnalla noin 10metriä. Lapsi on käynyt ainakin 5 vuotta uimakoulua (ennen koronaa ja sen jälkeen) eikä ole oppinut. Ehkä joku sukuvika. Ei ole huono kunto, harrastaa yleisurheilua, mm juoksee paljon, hyppää pituutta ym.
Laita pelastusliivit päälle ja harjoittele niiden kanssa matalassa vedessä. Koska olet ollut noin motivoitunut etkä pelkää vettä niin varmasti opit.
Kyllä varmaan. Tai sama homma kun kansalaisopiston "lavatanssit tanssin alkeet". Siellä vetää muutama ammattilainen pari sitten täysillä.