Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väistätkö muita ahtailla käytävillä tai vastaavissa paikoissa?

Vierailija
28.07.2025 |

Minulle on käynyt usein niin, että kohteliaasti hieman väistän tai kierrän hartioitani/vartaloani viedäkseni vähemmän tilaa vaikkapa ahtaalla käytävällä, ja vastaantulija kävelee täysin suoraan yrittämättä väistää edes ollenkaan.

Mielestäni olisi kohteliasta edes kiertää kehoaan hieman ikään kuin kohteliaisuusuuttaan huomioidakseen toista, mutta usein nämä ihmiset vain kävelevät suoraan. Pahimmillaan ostoskassit yms käsissä.

Mielestäni monilta puuttuu tällainen arjen tavallinen pieni huomaavaisuus.

Oletteko huomanneet saman?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän tietenkin jos on tilaa, paitsi en lapsia, sillä niiden kuuluu väistää aikuisia ja erityisesti vanhempia ihmisiä. Olen joskus ollut hassussa tilanteessa jossa alakouluikäinen tyttö tuijotti kännykkää ja käveli vaan käytävää yhtään eteensä katsomatta, hänellä ilm äiti mukana. Mulla oli matkalaukku, kantokassi ja koira. Tyttö ei väistä, seisoimme muutaman sekunnin varpaat vastakkain ihmetellen miten pitäs toimia, lapsen äiti ei sano mitään katsoo ihmeissään kunnes sanon että väistätkö, tyttö katsoo haavi auki ja väistää vaivaantuneen näköisenä ja sitten sähisee äidilleen selän takanani jotain. Äiti vaan totesi lakoonisesti että pistä nyt se känny vähäksi aikaa pois.

Vierailija
22/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän aina. Moni ei väistä. 🤨

Sama täällä.

Huomaa kyllä, että Suomessa ollaan ja suohirviöt käyttäytyvät. Myötähäpeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paitsi lutkamiehen heitän ojan pohjalle.

Vierailija
24/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei täysin vastaa ap kysymystä mutta sivuaa sitä, eli perus käytöstapoja. 

Me suomalaiset hehkutetaan maailman parasta koulujärjestelmää ja laadukkaita pitkälle koulutettuja opettajia ja edistyksellistä opetussuunnitelmaa.

MUTTA - viimeiset 15-20v jo ne ihan supisuomalaiset lapset päiväkodeissa, sitten peruskouluissa käyttäytyvät yhä huonommin, ei osata edes peruskäytöstapoja tai niit opä ei välitetä noudattaa. Meillä ei panosteta enää perusasioiden ja elämisen perustaitojen opettamiseen vaan ihan johonkin huuhaahan. Opettajat ovat itse ns vapaan kasvatuksen saaneita joten ei edes itse ymmärretä enää perinteisten käytöstapojen ja toisten kunnioituksen tärkeyttä. Kurin puute näkyy kaikessa toiminnassa nykyään. 

Jos matkustelette niin seuratkaapa maailmalla miten lapse noin keskivertosti missäkin käyttäytyy. Itse paljon maailmaa nähneenä voin kertoa ettäsuurimmassa osassa muualla maailmassa lapset osaa käyttäytyä hillitysti ja olla huutamatta /kiljumatta ja tappelematta yleisillä paikoilla. Yksi esimerkki itä-Viron kylpylästä jossa aikoinaan oli 75% venäläisiä. Hiljaista, rauhallista, lapset syö aamupalalla siististi puettuina hiljaa eivätkä pari, huuda, tappele juoksentelee ympäriinsä. Sama allasosastolla, toki lapset leikkii ja tulee ääntä, kuuluu asiaan, mutta juuri se parkuminen, kiukkuttelu vanhemmille, itkupotkuraivarit ym puuttui. Ison hotellin aulassa on rauhallista ja hiljaista vaikka paikalla useita lapsiperheitä, joku lapsi tympääntynyt odotteluun ja alkoi levottomasti pyöriskellä tuolissa, kiukutella äidille ja nahistella sisaruksen kanssa, Isä sanoi 3 tai 4 sanaa napakalla hiljaisella äänellä tälle lapselle ja thats it, tilanne rauhoittui. 

Ehkä tämäkin väistämättömyys kumpuaa alunperin jostain kurin, toisten arvostuksen ja käytöstapojen puutteesta joka lähtee peruskasvatuksesta. 

Vierailija
25/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä koskaan. Hän väistää, kumpi pelkää enemmän. Joskus ei kumpikaan väistä ja tällöin vahvempi voittaa. Itsekin olen muutaman kerran kaatunut ja jopa loukannut itseäni törmäyksessä.

Vierailija
26/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En väistä koskaan. Hän väistää, kumpi pelkää enemmän. Joskus ei kumpikaan väistä ja tällöin vahvempi voittaa. Itsekin olen muutaman kerran kaatunut ja jopa loukannut itseäni törmäyksessä.

On tainnut pää kolhiintua vähän liian monta kertaa...

Vierailija
27/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kauppareissulla oli senteistä kiinni ettei joku juoksenteleva lapsi törmännyt minuun. Olin kävelemässä kaupassa pitkää pitkittäissuuntaista käytävää kun huomasin silmäkulmassa liiketta, joku lapsi juoksi vasemmalta poikittaissuunnassa aivan edestäni käytävän toiselle puolelle. Jos ei mulla olisi ollut tarpeeksi nopea reaktioaika pysähtyä siihen päikkaan, olisi osunut varmasti.

Vierailija
28/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä väistän. Osaan mennä todella kapeaksi 😅 

M38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi