Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väistätkö muita ahtailla käytävillä tai vastaavissa paikoissa?

Vierailija
28.07.2025 |

Minulle on käynyt usein niin, että kohteliaasti hieman väistän tai kierrän hartioitani/vartaloani viedäkseni vähemmän tilaa vaikkapa ahtaalla käytävällä, ja vastaantulija kävelee täysin suoraan yrittämättä väistää edes ollenkaan.

Mielestäni olisi kohteliasta edes kiertää kehoaan hieman ikään kuin kohteliaisuusuuttaan huomioidakseen toista, mutta usein nämä ihmiset vain kävelevät suoraan. Pahimmillaan ostoskassit yms käsissä.

Mielestäni monilta puuttuu tällainen arjen tavallinen pieni huomaavaisuus.

Oletteko huomanneet saman?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla ei riitä reaktionopeus ja reaktiotaju. Tämä näkyy myös siinä idioottimaisuutena, että väistetään peilikuvana samalle puolelle ja sitten törmäillään. Ei osata lukea toisen kehon liikkeitä ja tulkitaan ne väärin.

Kysymys ei välttämättä ole siis ollenkaan huomaavaisuuden ja kohteliaisuuden puutteesta, vaan älyn puutteesta. Niitäkin on nähty, jotka kävelee päin valotolppaa. Se tolppa ei ikinä väistä. Tälle ei oikein voi mitään. Kannattaa vaan itse jatkossakin liikutella sitä kroppaa sujuvasti, niin ei jää kömpelön ja tyhmän sotanorsun jyräämäksi.

Vierailija
2/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän aina. Moni ei väistä. 🤨

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman liiankin usein. Tämä uusi sukupolvi on itsekeskeinen, perustapoja ei ole kotona opetettu ollenkaan. Toki moni vanhempikn käyttäytyy samalla tavalla mutta pääsääntöisesti nuoret ja nuoret aikuiset eivät koskaan huomioi muita. 

Vierailija
4/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla ei riitä reaktionopeus ja reaktiotaju. Tämä näkyy myös siinä idioottimaisuutena, että väistetään peilikuvana samalle puolelle ja sitten törmäillään. Ei osata lukea toisen kehon liikkeitä ja tulkitaan ne väärin.

Kysymys ei välttämättä ole siis ollenkaan huomaavaisuuden ja kohteliaisuuden puutteesta, vaan älyn puutteesta. Niitäkin on nähty, jotka kävelee päin valotolppaa. Se tolppa ei ikinä väistä. Tälle ei oikein voi mitään. Kannattaa vaan itse jatkossakin liikutella sitä kroppaa sujuvasti, niin ei jää kömpelön ja tyhmän sotanorsun jyräämäksi.

Välinpitämättömiä törppöjä suurin osa heistä.

Vierailija
5/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olin Helsingin keskustassa aina se, joka väisti vastaantulevia, jotka eivät tehneet elettäkään väistääkseen. Nykyään en enää väistä. Jos kävelevät päin niin kävelevät. Olen kuitenkin yli 190 pitkä ja painan päälle 100 kiloa. Siinäpähän törmäävät. Minun aikani olla kohtelias ja huomaavainen loppui.

Vierailija
6/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välinpitämättömiä törppöjä suurin osa heistä.

Voi ollakin, mutta ei niitä oikein muuksikaan voi muuttaa. Törppöilkööt keskenään, ja niinhän ne törppöileekin. Itse siihen ei ole mitään tarvetta osallistua, eli; jos joku haluaa skuutata itsensä teholle - fine, jos joku päättää mennä katolle hillumaan ja tippua alas -fine, jos joku päättää mennå syviin vesiin sekoilemaan -fine...ei näille mitään voi. Vain omiin tekemisiinsä voi vaikuttaa ikiomalla järjellä. Näin rajattua tämä elämä on. Jos ihminen on törppö, on ulkopuolisen keinot hyvin minimaaliset.

Vierailija
7/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettamut väistämisen. Alkoi ottaa päähän kun ihmiset saattavat tulla rinnakkain väylän leveydeltä, niin kävellen kuin pyörällä, ja odottavat että toiset väistävät vaikka ojaan. Olen ottanut tavakseni jatkaa omalla linjalla, tulkoot sitten vaikka päälle. Ihme kumma, kukaan ei ole tullut.

Vierailija
8/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahimpia on lastenvaunujen kanssa liikkeellä olevat. Pahimmillaan kaksi vierekkäin niin, että varmasti tukitaan koko tie. 

Vierailija
9/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 130kg koitapa siinä väistellä. Ja minua kuuluu väistää ei toisinpäin.

Vierailija
10/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaa tulevat, yleensä pyöräilijät tai potkulautailijat ovat vaarallisia. Heitä ei näe eikä kuule, ennen kuin ohittavat hipoen. Joskus on kauppakassi osunut ohittavan potkulautailijaan mutta ei pienintäkään elettä vauhdin hiljentämisestä. Viime viikolla takaa tuleva pyöräilijä ohitti minut oikealta puolelta, nurmikon kautta, koska oli kääntymässä oikealle, eikä jaksanut odottaa paria sekuntia, että olisin kävellyt risteyksen yli.

Vierailija
11/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai väistän. Ei ole mitään mieltä ryhtyä mittailemaan egoja tuntemattomien kanssa missään tilanteessa. Mulla on päämäärä, jota kohti olen menossa (koti, kauppa, duuni yms.) ja haluan päästä perille sujuvasti. Sitäpaitsi hävettäisi törmäily, kyllä näkevä ihminen osaa arvioida tilantarpeen niin, ettei jyrää muita alleen.

Vierailija
12/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen olin Helsingin keskustassa aina se, joka väisti vastaantulevia, jotka eivät tehneet elettäkään väistääkseen. Nykyään en enää väistä. Jos kävelevät päin niin kävelevät. Olen kuitenkin yli 190 pitkä ja painan päälle 100 kiloa. Siinäpähän törmäävät. Minun aikani olla kohtelias ja huomaavainen loppui.

Voimafantasiat sieltä tähän aamupäivään 

Vierailija
13/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai, mulle opetettu lapsena hyvät käytöstavat.

Vierailija
14/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan käden selän taakse, kun joku ihminen kävelee vastaan. Todella harva tekee noin ja he viuhtovat vaan kädet heiluen menemään.

Vierailija
15/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän

Vierailija
16/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistele. Mullon rahaa ja äänestän kokoomusta.

Vierailija
17/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalille ihmiselle itsestäänselvyys. Aamen. 

Vierailija
18/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla hienotunteinen ja väistän aina. Ajattelen sen olevan peruskohteliaisuutta. Mutta aina on niitä katutraktoreita jotka vaan jyrää päälle.

Vierailija
19/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua törmäilläkään. 

Vierailija
20/28 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti että uusi sukupolvi ei väistä. Juu, se on totta, jopa lapset, alle kouluikäiset ei välttämättä väistä vanhempia ihmisiä. Tämä on järkyttävää.

Mutta sitten on myös osa iäkkäämpää (tarkoitan siis tyyliin 60+ ) jotka ei mitenkään noteeraa vastaantulevaa esim kaupan käytävillä. Kärry on keskellä tietä, pariskunta kävelee rinnakkain ja kaikki muut väistää heitä. Sama missä tahansa, saattaa olla jopa niin että ryntäävät toisen kylkeen jollain ostoskassilla tai olkalaukulla, vaikka itsellä olisi tilaa väistää se 20 senttiä toiseen suuntaan.

Tosin olen jotenkin tulkinnut niin että vanhemmiten (ainakin oikeasti vanhuksilla) saattaa esim näkökenttä kaventua niin että he eivät näe hyvin sivuilleen ja muutenkin ehkä aivotoiminta keskittyy vain siihen että selviää siitä kauppareissusta, saa ostettua tarpeelliset ja muuta sen ulkopuolista ei enää havainnoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme