Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

65000e osakesalkku ja pois työelämästä 12 vuoden päästä sijoitusten avulla.

Vierailija
28.07.2025 |

Minulla on 65 000e osakesalkku, asuntovelkaa 45 000e ja nettopalkka 2900e kuukaudessa. Sijoitan vajaan 1000e kuussa lisää osakemarkkinoille. Olen laskenut että pystyn jäämään poissa työelämästä 12 vuoden päästä, 14 vuotta ennen eläkeikääni. Olen kartoittanut silloin eläkettä tarpeeksi, jota alan saamaan vasta sitten kun olen eläkeiän saavuttanut. Tämän 14 vuotta pystyn elämään hyvin osakesalkun nousulla + myymälä pienen osan salkusta vuosittain.  Osakesalkun arvo tippuu tämän 14v aikana n. 100 000e, vähän enemmän. En ole huomioinut että voin nostaa kuukausi sijoitusten määrää kun asuntolaina on maksettu kokonaan ja muutenkin menot tulevat tippumaan reilun 5 vuoden päästä.  Elintason pystyn pitämään samana kuin nyt eli matkustelemaan ja elämään normaalielämää. Jopa paremmin koska pystyn hyödyntämään paremmin mm. äkkilähtöjä matkustelussa. On myös mahdollisuus muuttaa asumaan vaikka ulkomaille talveksi aurinkoon maahan jossa on edullisempaa elää. 

Oletko miettinyt samanlaisia ratkaisuja?

Kommentit (230)

Vierailija
141/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppis

Vierailija
142/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkejärjestelmä voi kusta, mutta oletus on, että siihen pitää voida luottaa. Jos jatkuvasti voi seurata eläkekertymäänsä kymmeniä vuosia ja sitten yhtäkkiä sanotaan, että sori, me muuten kusetettiin, että et saakaan mitään. Tai saat vain puolet. Niin ei tuollaisen oletuksen mukaan voi elää. Sitten voi yhtä hyvin olla luottamatta yhtään mihinkään ja alkaa vaikka rikolliseksi.

Mieluummin tiputetaan sellaiset pummit pois tukien piiristä, jotka eivät ole koskaan osallistuneet tämän yhteiskunnan

Toivottavasti sinulle käy huonosti jonkun pudotetun pummin toimesta. 

Miksi kenekään pitäisi pummeja elättää? Sairaat ja jossain vaiheessa työuraansa työttömiksi joutuneet ovat eri asia. Mutta todellakin Suomessa on myös tyyppejä, joilla ei ole aikomustakaan koskaan tehdä töitä. Niitä on mmuuttajissa, mutta ihan kantaväestössäkin. Osa heistä käyttää tukirahansa päihteisiin. Eli rahoittavat meidän verorahoilla kansainvälistä järjestäytynyttä rikollisuutta ja ylläpitävät harmaata taloutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut huomioon että kaikissa suhdanteissa osakkeet eivät jatkuvasti tuota tasaisesti ja ruhtinaallisesti, kuten viimeisen 10v aikana on käynyt?

Minä muistan vielä sen ajan kun sijoittaminen oli tunnetusti riskibisnestä, saattoi hyvin menettää rahansa.

N43

En tiedä oletko sattunut huomaamaan, mutta tässä oli juuri kolmen vuoden ajanjakso jolloin sijoitukset tuottivat vain tappiota. Ja joo, jotkut onnistuivat tekemään voittoakin, mutta suurin osa ei.

Vierailija
144/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on talousosaavaa porukkaa. Pörssiromahdus Amerikassa on oikeasti tulossa, jo Trumpin aikana, keskellä nousukiitoa. Taloushistoria saa uuden luvun, 1930-luvun rinnalle. Valitettavasti.

Kyllä varmaan onkin, koska nousut ja laskut kuuluvat pelin henkeen. Laskupaikoissa ostetaan lisää. Onhan niitä tässä aina silloin tällöin tullut, nyt viimeksi keväällä kun Trump esitteli tullitariffitaulunsa, sitä ennen koronapandemian alussa. Aina niistä montuista on tultu ylös. Romahdus ei tarkoita, että kaikki menee, ja muutenkin pitää hajauttaa. 

Vierailija
145/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä haaveena elää työvuosien jälkeen pohjoisessa eräällä pienemmällä paikkakunnalla, josta saa edullisesti hankittua pieniä hirsitaloja ja jossa kaunista luontoa on ympärillä loputtomiin. Siellä saan harrastaa luonnon äärellä kaikkea itselleni mieluista ja rakasta, liikkumista luonnossa, marjastusta, kalastusta, lukemista jne. Myös kausityöt ovat siellä mahdollisia mikäli haluaa jonkin verran tehdä kodin ulkopuolella töitä.

Vierailija
146/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut huomioon että kaikissa suhdanteissa osakkeet eivät jatkuvasti tuota tasaisesti ja ruhtinaallisesti, kuten viimeisen 10v aikana on käynyt?

Minä muistan vielä sen ajan kun sijoittaminen oli tunnetusti riskibisnestä, saattoi hyvin menettää rahansa.

N43

En tiedä oletko sattunut huomaamaan, mutta tässä oli juuri kolmen vuoden ajanjakso jolloin sijoitukset tuottivat vain tappiota. Ja joo, jotkut onnistuivat tekemään voittoakin, mutta suurin osa ei.

Olen viimeisen 8 vuoden aikana onnistunut enemmän kuin tuplaamaan sijoitukseni, 80 000 eurosta nykyiseen 180 000 euroon. Aloittelevana sijoittajana en puhuisi erityisistä taidoista, aika paljon on joutunut oppimaan yrityksen ja erehdyksen ja kantapään kautta, mutta muutamia hyviä kauppoja olen tehnyt. Lisäksi olen saanut maksetuksi noin 300 000 euron ok-talon, jonka myyn pois. Vielä hetki olisi tarkoitus jatkaa, kunnes 500 000 euroa on kasassa. Sen kokoisella salkulla pystyn elämään ihan mukavasti jossain palmun juurella. Ei leveästi mutta vapaasti, ilman kyykytyksiä. Ehkä noin 2 vuotta vielä menee. 

Vierailija
147/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pääomatuloja, sehän ei vaikuta työttömyyspäivärahan määrään? Muihin sosiaali- ja asumisetuihin kyllä. Mutta ansiosidonnaiseen tai peruspäivärahaan ei vaikuta. 

On sellainenkin asia kuin työmarkkinatuki. Siihen vaikuttaa osinkotulot. Jokaisesta tienaamastasi eurosta (esim. osa-aikatyön palkasta tai osinkotulosta) lähtee tuesta puolet pois. 

Riippuu ihmisen iästä, olisko ollut 55 niin voit tienata osinkoja rajattomasti ja työmarkkinatuki pyörii, ei tarvii edes ilmoittaa enää osinkoja kelalle.

148/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ei mitään järkeä. Maksaisit sen velan pois ja sanoisit et sinulla on 50.000 salkku. Joka ei kyllä riitä mihinkään.

On minulla pankkitileilläkin noin 100 000 (osa toiminimiyrityksen tilillä), joten kevyesti pystyisin jäljellä olevan lainan maksamaan pois, vaikka tänä päivänä, mutta näkemykseni mukaan ei kannata. Tällöin jäisi pois sijoitusten arvonnousu ja osingot isolta osin. Lainan korkoon ei kauheasti mene, sillä lyhennystahti sen verran reipas. 

Minulla on oma sijoitus- ja taloussuunnitelmani, jota sinun ei tarvitse ymmärtää ja sinä voisit toimia toisin. Minä toimin näin.

En jaksanut lukea kaikkea, mutta haluatko avata tätä taloussuunnitelmaa?

Vierailija
149/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43

Olen viimeisen 8 vuoden aikana onnistunut enemmän kuin tuplaamaan sijoitukseni, 80 000 eurosta nykyiseen 180 000 euroon. Aloittelevana sijoittajana en puhuisi erityisistä taidoista, aika paljon on joutunut oppimaan yrityksen ja erehdyksen ja kantapään kautta, mutta muutamia hyviä kauppoja olen tehnyt. Lisäksi olen saanut maksetuksi noin 300

Hyvä sinä. Olet erinomainen. Enemmistö tuulipuvuista teki kuitenkin persnettoa viimeiset kolme vuotta ja moni varmasti panikoi ja realisoi tappionsa, vaikka osakemarkkinoilla on tapana korjaantua yli aiempien huippujen jokaisen isonkin romahduksen jälkeen.

Vierailija
150/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on talousosaavaa porukkaa. Pörssiromahdus Amerikassa on oikeasti tulossa, jo Trumpin aikana, keskellä nousukiitoa. Taloushistoria saa uuden luvun, 1930-luvun rinnalle. Valitettavasti.

Kyllä varmaan onkin, koska nousut ja laskut kuuluvat pelin henkeen. Laskupaikoissa ostetaan lisää. Onhan niitä tässä aina silloin tällöin tullut, nyt viimeksi keväällä kun Trump esitteli tullitariffitaulunsa, sitä ennen koronapandemian alussa. Aina niistä montuista on tultu ylös. Romahdus ei tarkoita, että kaikki menee, ja muutenkin pitää hajauttaa. 

Tuossa pitää olla pää kylmänä. Esim. viime keväänä ne, joille valtamedian (ja vauvapalstan) Trump-narratiivi on ainoa oikea, lienevät tehneet hätiköityjä liikkeitä ja suuria tappioita.

Vierailija
151/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättäytyä työelämästä jo nyt. Minäkin olen jättäytynyt. 

Vierailija
152/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä. Olet erinomainen. Enemmistö tuulipuvuista teki kuitenkin persnettoa viimeiset kolme vuotta ja moni varmasti panikoi ja realisoi tappionsa, vaikka osakemarkkinoilla on tapana korjaantua yli aiempien huippujen jokaisen isonkin romahduksen jälkeen.

Se on kumma juttu kun vaikka salkkuni näyttäisi päivätokulla parempaa tuottoprosenttia hesan indeksiin verrattuna, niin se indeksin prosentti karkaa kuitenkin vaan kauemmas. Joku haiskahtaa nyt aika kovasti tässä touhussa. 

Vierailija
153/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on talousosaavaa porukkaa. Pörssiromahdus Amerikassa on oikeasti tulossa, jo Trumpin aikana, keskellä nousukiitoa. Taloushistoria saa uuden luvun, 1930-luvun rinnalle.

Valitettavasti.

Mites on käynyt näiden rommausennusteiden kanssa viimeisen 10 vuoden aikana. Huvittavaa kun tubessakin jotkut videoillaan vuosi toisensa jälkeen huutaa miten nyt tulee olemaan se romahduksen vuosi. Entiset epäonnistuneet ennustukset sitten hipihiljaa häivytetään näkyvistä

En tiedä niistä. Kyseinen ennuste liittyy erääseen profetiaan, jonka alkuosa on toteutunut kiusallisen yksityiskohtaisesti.

Olisi helppoa tuudittautua siihen, että ei aiemminkaan ole ennusteet yleensä toteutuneet tai että minähän en mihinkään profetioihin usko.

Tämä näyttää kuitenkin menevän malliin 1+1=2.

Vierailija
154/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä haaveena elää työvuosien jälkeen pohjoisessa eräällä pienemmällä paikkakunnalla, josta saa edullisesti hankittua pieniä hirsitaloja ja jossa kaunista luontoa on ympärillä loputtomiin. Siellä saan harrastaa luonnon äärellä kaikkea itselleni mieluista ja rakasta, liikkumista luonnossa, marjastusta, kalastusta, lukemista jne. Myös kausityöt ovat siellä mahdollisia mikäli haluaa jonkin verran tehdä kodin ulkopuolella töitä.

Tuttavani puoliso tykkää ajaa moottorikelkalla ja kalastaa. Osti pienen kaksion Lapista. Töitä on syksystä kevääseen ja keväästä syksyyn nauttii luonnosta. Pienet kulut, pärjää

Vierailija
155/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pääomatuloja, sehän ei vaikuta työttömyyspäivärahan määrään? Muihin sosiaali- ja asumisetuihin kyllä. Mutta ansiosidonnaiseen tai peruspäivärahaan ei vaikuta. 

On sellainenkin asia kuin työmarkkinatuki. Siihen vaikuttaa osinkotulot. Jokaisesta tienaamastasi eurosta (esim. osa-aikatyön palkasta tai osinkotulosta) lähtee tuesta puolet pois. 

Riippuu ihmisen iästä, olisko ollut 55 niin voit tienata osinkoja rajattomasti ja työmarkkinatuki pyörii, ei tarvii edes ilmoittaa enää osinkoja kelalle.

Tänä vuonna vielä näin on, mutta ensi vuodeksi on jo esitetty muutosta. Yleistukeen ei ole tulossa aiankaan esityksen mukaan mitään 55 vuoden ikärajaa, vaan osinkotulo vaikuttaa kaikille. Pääomatulojen rajaksi on esitetty 311 euroa, jonka ylittyessä yleistukea ei saa lainkaan. Palkkatulot vaikuttaisivat esityksen mukaan niin että 80 % tulosta leikkautuu ja 20 % saa pitää. 

Vierailija
156/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>Olen. Mulla on jo 150 000 salkku.

Ei riitä yhtään mhinkään

Minulla on 120 000 salkku, ja olen vasta parikymppinen

Vierailija
157/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän minimalistina ja sijoitan joka kuukausi 500-1000 euroa. Asun pienessä yksiössä ja en tuhlaa rahojani mihinkään ylimääräiseen Tavoittelen myös sitä että pääsisin työelämästä pois ennen eläkeikää, ihanne olisi etten enää 50 vuotiaana joutuisi olemaan työelämässä orjana. 

Työelämä on yhtä pelleilyä, orjapalkalla raadat menemään ja ihmiset on tolloja. 

Vierailija
158/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään kootulla omaisuudella ole siinä kohtaa merkitystä kun maailmantalous sakkaa, sodat pyörivät jaloissa ja ruoka loppuu. Kaikki pakotetaan upeaan ja uuteen järjestelmään jossa mukana olemalla voit varmistua siitä että voit ostaa ja myydä. Tai että saat ylipäänsä leipää lärviisi. Jeesuksen paluu on lähempänä kuin luulemmekaan. Tulevissa kaaoksissa ei auta kulta eikä omaisuus. Antikristuksen valtakunta lupaa rauhaa, rakkautta ja ihmeitäkin, joita tapahtuu ja ihmisiä jopa parantuu sairauksista. Kaikki tapahtuu vain jotta ihmiset palvoisivat valehtelijaa.

Meillä on turva Jeesuksessa. Ei mammonassa.

Toisaalta, ei se myös mitenkään haittaa, jos tässä tilanteessa on osakesalkku. Oli tai ei, sillä ei ole sitten merkitystä. Joten tämä on täysin turha kommentti sijoitusketjuun.

Vierailija
159/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet, jotka ovat päässeet siihen pisteeseen, että voisivat lopettaa työt, eivät kuitenkaan lopeta. Se ajatus töiden lopettamisesta saattaa tuntua etukäteen paljon houkuttelevammalta kuin mitä se loppupeleissä on. Siinä kohtaa kun on taloudellisesti vapaa, saattaa myös olla todella mielenkiintoisissa työtehtävissä mukavien ja fiksujen työkavereiden kanssa.

Se, että tietää pystyvänsä lopettamaan työnteon, jos työnteko alkaa ketuttaa ihan huolella, riittää monelle. On ihan eri juttu olla töissä 'koska huvittaa' kuin 'koska on pakko'. Jotkut alkavat tehdä lyhyempää työaikaa, sekin toimii monelle.

Vierailija
160/230 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV-sarjat ja elokuvathan on kuulemma ihmisten alitajuista ohjelmoimista ja valmistamista tuleviin muutoksiin oikeassa elämässä. Siksi kaikki tuntuu menevän aivan samaa rataa kuin viihteessä. Katsoin eilen Orvillea ja siinä hehkutettiin sitä samaa trekkien tulevaisuuden elämää missä rahaa ei ole ja kaikki vaan oman ja ihmiskunnan kehityksen iloksi tekee töitä. Joutenolo nähtiin huonona ja epäarvostettavana juttuna. Kuulostaako tutulta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi