Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shrinkflaatio on ärsyttävä ilmiö - jäätelöt, ruoka-annokset yms

Vierailija
27.07.2025 |

Kävin Jkl:ssä vanhassa tutussa kesäisessä konttiravintolassa. Hyvät burgerit siinä aina ollut, kuten nytkin. Mutta 19,90€ maksava burgeri olikin kooltaan kutistunut aiempaa selvästi pienemmäksi. 

Savonlinnan torilla ajattelin ottaa lihalörtsyn. Sama ilmiö siinäkin. Jos aiemmin oli lihalörtsy kooltaan sellainen reilun miehen kämmenen kokoinen, oli se kutistunut nyt pienen lompakon kokoiseksi.

Kaupan valmisjäätelöistäkin tullut sellaisia tikkarin kokoisia. 

Mutta erityisesti tuotteiden kutistuminen ärsyttää näissä tuotteissa, joita et näe kun vasta tilaamisen jälkeen. Ja se taas aiheuttaa sen, että eipä tule enää käytyä näissä paikoissa, joissa tuotteet kutistuvat.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näen hyvänä sen, että palataan ehkä pienempiin kokoihin, ainakin makeisten ja jäätelöiden osalta. Itse olen sellainen ahmija, jolla ei mitään rotia kun makean kimppuun pääsee. Jätin sipsitkin ostamatta siksi, kun pussit on valtavan kokoisia. Nyt onneksi jo pienentyneet ja tulleet sadan gramman pussit myös takaisin jo jokusia vuosia sitten. Toki kilo-/litrahinta alkaa olla aikamoinen ja pakastevihannesten yms. shrinkflaatio ärsyttää jo oikeasti.

Ahmiminen on ihan sinun oma ongelmasi. Ei annoskoot muuta sitä mihinkään.

Vierailija
22/35 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Picnic kahvilan patongit myös kaventuneet huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkkärin hampurilaiset on nykyään ihan minikokoisia.

On huomattu

Vierailija
24/35 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkan minidonitseja oli ennen 12 paketissa. Nyt enää 10.

Vierailija
25/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaarasiat https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/aladdin-ja-paradis-konvehtir…

Maraboun suklaita valmistava Mondelēz myös toimii edelleen Venäjällä.

Vierailija
26/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama ilmiö on itsepalvelu. Asiakas palvelee itse itseään, mutta se ei näy hinnassa.

No jep mistä ihmeen palvelusta maksan verkkopankissa joka kuukausi kun minua ei kukaan edes palvele.

Vierailija
27/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan tälle kansalle, että annokset pienenevät.

Vierailija
28/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin jugurtit jatketaan vedellä on maitomaista litkua moneen muuhunkin tuotteeseen pumpataan vettä jotta painoa saadaan ylös mm lihat.

Vierailija
29/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissan ruokapussit kutistuivat yhtäkkiä kolmasosalla. Tosi kiva kun entisellä pakkauskoolla kissalle oli juuri sopiva annos että se pysyy oikeassa painossa ja uusien pussien myötä olisi pitänyt rääppiä joku kolmasosa toisesta pussista siihen kutistuneen annoskoon päälle.

Vaihdoin koko ruokamerkkiä kun v-tutti että pitää kissoiltakin viedä ruoat suusta.

Tuo on tosiaan ärsyttävää kun tuotteen kokoa pienennetään eikä se sitten enää riitä vaan pitää ottaa toisesta. Mulle ainakin sopisi paremmin se, että nostetaan ihan reilusti tuotteen hintaa mutta pidetään pakkauskoko sellaisena että se yksi riittää. Samasta asiastahan siinä loppujen lopuksi on kyse eli hinnan nostosta.

Jätän nykyään hyllyyn sellaiset pakkaukset joiden olen todennut, ettei enää yksi pakkaus riitä. Valinnanvaraa on onneksi vielä tarjolla.

Vierailija
30/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätän ne reilusti kallistuneet, ei välttämättömät kauppaan.

Eilen tsiigailin appelsiinimehujen litrahintoja ja onko nyt niin että on tuplaantunut muutamassa vuodessa? En käytä niitä tosin.

Jugurtti, proteiinirahkat, makuviilit,suklaavanukkaat. Niitä on valtavasti eri makuja ja pitkät hyllyt. Miettiikö kukaan sitä sokerimäärää, mitä niissä on? Muuttakaa sokeripaloiksi, yksi pala noin 2.4g

Vierailija
31/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tässä voi olla? Suomalaiset paisuvat hälyttävästi ja kaikki keinot pitäisi ottaa käyttöön.

Annosten pienentäminen on juuri oikea suunta!

Mikseivät hinnat sitten laske annosten koon pienentyessä? Kyse on nimittäin tästä.

Varmaan siksi eivät laske että vaihtoehto on joko hinnan nostaminen tai annoskoon pienentäminen. Vai mistä sinä kuvittelet sen "-flaatio"-päätteen tuohon shrinkflaatiosanaan tulevan?

Vierailija
32/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä se vaihteeksi noita herkkukokoja pienentää. Johan nuo on kaksinkertaisia monet siihen mitä olivat vaikka omassa lapsuudessa, jos vaikka sipsi- tai karkkipusseja katselee.

Vierailija
33/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kaikki minkä pystyy palmuöljyllä ym halvalla paskalla korvaamaan niin että tuote vielä edes etäisesti muistuttaa alkuperäistä on jo korvattu, joten nyt sitten vaihtoehdoiksi jää joko tuotteiden pienentäminen tai hinnan nostaminen. Marabou esimerkiksi vaikuttaa valinneen näistä vaihtoehdoista kaikki kolme, kun noita nykyisiä suklaarasioita katsoo.

Vierailija
34/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tässä voi olla? Suomalaiset paisuvat hälyttävästi ja kaikki keinot pitäisi ottaa käyttöön.

Annosten pienentäminen on juuri oikea suunta!

Mikseivät hinnat sitten laske annosten koon pienentyessä? Kyse on nimittäin tästä.

Koska inflaatio

Ei, vaan kyseessä on ihan perinteinen ahneus.

Vierailija
35/35 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä se vaihteeksi noita herkkukokoja pienentää. Johan nuo on kaksinkertaisia monet siihen mitä olivat vaikka omassa lapsuudessa, jos vaikka sipsi- tai karkkipusseja katselee.

Etkö v*tun pälli nyt ymmärrä, ettei koon pieneneminen ole tässä se ongelma vaan se, että koon pienentyessä hinta ei pienene?! Maksatko sinä tyytyväisenä vähemmästä enemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi