Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalajoen tapaus

Vierailija
27.07.2025 |

Se ei nyt jostain syystä jätä minua rauhaan vaan asia pyörii mielessä tai ainakin tulee mieleen säännöllisesti. Kaikkihan nuo viimeaikojen hukkumistapaukset on kamalia ja surullisia, mutta jotenkin noiden 3 nuoren miehen, tai pojan, menehtyminen osui nyt tosi kovasti, ehkä sitten siksi, että omat lapseni nuoria miehiä, ehkä myös siksi, että kaikki 3 meni...lähtivät kotoa kesäisenä päivänä ja pufff sitten heitä ei enää olekaan ja vanhempien tunnistettava rakkaimpiensa "ruumiit".

Ylipäätään ihan kestämätön ajatus tuo lapsensa menettäminen, miten se rakas siinä on ja antaisi oman elämänsä hänen vuokseen ja sitten ei olekaan, en selviäisi. 

Jotenkin pitäisi tästä ajatuskehästä nyt päästä eroon, ehkä en avaa nyt muutamaan päivään ainakaan mitään uutis-sivustoja, en tiedä.

Syvimmät osanottoni noiden poikien vanhemmille ja läheisille, jo pelkkä tuskanne ja surunne ajatteleminenkin tuntuu viiltävänä kipuna itsellänikin 💔😭💔

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ei tarvitse käydä tunnistamassa ruumiita. Se on amerikkalaisen viihdeteollisuuden luoma illuusio.

Ruumiin henkilöllisyys Suomessa varmistetaan sormenjäljistä, hammaskartasta tai DNA:sta.

Siitä en ole varma, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että vanhempi yleensä haluaa nähdä sen lapsensa tuollaisessa tilanteessa. Itse ainakin, koska se ns konkretisoisi asian ja haluaisin jättää silläkin tavoin jäähyväiset. Helvetti, kun tulee itku nyt tästäkin naputtelusta.

Ap

Mustat vanhemmat eivät juuri lastensa menetyksestä välitä. Ne ajattelevat, että se mikä tapahtuu on määrätty. 

No nehän on niinkö vitivalkoiset lessut.

Vierailija
42/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olivatko tummaihoisia? Heillä on ollut paljon näitä tilanteita tänä kesänä, miksi eivät osaa uida?

Afrikkalaiset osaavat harvoin uida. Heidän ruumiinrakenteensa on hyvin lihaksikas eivätkä pysy hyvin pinnalla. Ei MM-uinneissakaan juuri ole mustia.

MM-uinneissa ei juuri ole mustia, koska Afrikassa ei ole uimahalleja ja joet kuhisee krokotiileja. Uiminen on rikkaiden länsimaalaisten harrastus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä öyhöttäjät tiedätte poikien alkuperämaat ja ihonvärin?

Vierailija
44/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näistä ole kerrottu mitään, noilla kolmella aika monta hälläväliä ennenkuin kävi, jotta mitä se jatkossa olisi ollut.

Vierailija
45/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten terve nuori ihminen voi hukkua lähellä rantaa paikassa jossa on paljon ihmisiä. Vaikka kuinka tulisi äkkisyvää tai voimakas merivirta. Ei kelluminen mitään erityisosaamista tarvitse. Menee vain selälleen niin tadaa-kelluu. Sitten vaan rauhallisesti kelluu ja antaa virran viedä jos ei jaksa uida sitä vastaan. Ja huutaa apua.

Tervemenoa kokeilemaan, kun noin helpolta tuntuu. 

Vierailija
46/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetetaanko suomalaiset lapset uimaan? Vai eikö nämä olleet suomalaisia.

Tää on kuitenkin tuhansien järvien maa ja kasarilla kaikki yli 4 vuotiaat vietti puoli kesää järvessä eikä kukaan hukkunut.

Eivät olleet suomalaisia vaan olivat päinvastoin kaukaa kotoisin. Noissa maissa lapsi nähdään investointina joiden avulla saa lisää tukia.

Miten tiedät mistä olivat kotoisin?

Vierailija
47/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näistä hukkumisista olisi vältetty sääntöjen noudattamiselta, oli kyseessä vanhempi tai lapsi. Pojat eivät tainneet tajuta, mitä ne poijut merkitsivät, kun menivät niiden ohi. Maahantulijoina tottumattomia järvikuvioihin.

Ulkomailla on monesti kelluvalla puomilla rajattu uintialue.

Vierailija
48/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet soittanut kriisipuhelimeen?

Vierailija
49/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koin Santorinilla ihan pari viikkoa sitten sen, miten voimakas aallokko ja virtaukset on petollisia. Ihan rannassa kelluttelin tuulisena päivänä, nautin kun isot aallot keinutteli, kun yhtäkkiä huomasin olevani aika kaukana rannasta ja jalat ei ylettyneetkään pohjaan. Ihan tosissaan sai käyttää voimiaan, että pääsi takaisin sinne mistä oli alunperin aallokko ja virtaukset lähteneet viemään. Kirjaimellisesti huohotin ja olin ihan maitohapoilla kun viimein pääsin rantaan. Olen osannut uida ihan pienestä lapsesta lähtien, ja olen hyvässä kunnossa. Jos täysin uimataidottomana joutuu tuollaiseen tilanteeseen, niin ei siinä kyllä mitään ole tehtävissä.

Noissa tilanteissa pitää uida rannan suuntaisesti. Se merelle vievä virta-alue on aika kapea.

Vierailija
50/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki osaavat muka kellua. Minä olen ihan hyvä uimari, mutta kellua en osaa. Äiti yritti opettaa joskus 80-luvulla sanomalla suunnilleen niin kuin sitä, että selälleen vaan ja sitten kellut. Ei ole vielä onnistunut.

Vierailija
51/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielletään rannat!

t. vihervasdu

Tuleeko tuollainen idiotismi syntymässä, vai vaatiko se vahvasti päähänpotkintaa?

Vierailija
52/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kuolee päivittäin noin 10 000 pelkästään ravinnon puutteeseen ja sinun mieltäsi painaa kolmen lapsen hukkuminen. Äly hoi, järki älä jätä!

Vierailija
53/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki osaavat muka kellua. Minä olen ihan hyvä uimari, mutta kellua en osaa. Äiti yritti opettaa joskus 80-luvulla sanomalla suunnilleen niin kuin sitä, että selälleen vaan ja sitten kellut. Ei ole vielä onnistunut.

Kelluminen vaatii sellaisia pieniä mikroliikkeitä. Ei vaadi voimia, mutta kuitenkin pitää tehdä melkein kokoajan jotain. Helppous on varmaan kiinni myös kehon mittasuhteista.

Vierailija
54/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten terve nuori ihminen voi hukkua lähellä rantaa paikassa jossa on paljon ihmisiä. Vaikka kuinka tulisi äkkisyvää tai voimakas merivirta. Ei kelluminen mitään erityisosaamista tarvitse. Menee vain selälleen niin tadaa-kelluu. Sitten vaan rauhallisesti kelluu ja antaa virran viedä jos ei jaksa uida sitä vastaan. Ja huutaa apua.

Mulle käynyt noin ja räpiköin rantaa päin.Asento on huono kun olet pystysuorassa ja tosissaan siinä säikähtää. Olet kyllä tyhmistä tyhmin. Mene kuule kokeilemaan.

Vierailija
55/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannan turvallinen alue merkattu poijuilla. Harmi ettei taaskaan piitattu turvaohjeista. Pojat olivat menneet poijuja kauemmas rannasta. 

Vierailija
56/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kuitenkin tuhansien järvien maa ja kasarilla kaikki yli 4 vuotiaat vietti puoli kesää järvessä eikä kukaan hukkunut.

Varmaan jokunen hukkuikin, mutta joo, pentuina vietettiin porukassa rannalla pitkiäkin aikoja vedessä leikkien, eikä ollut vanhempia perään katsomassa.

Vierailija
57/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle käynyt noin ja räpiköin rantaa päin.Asento on huono kun olet pystysuorassa ja tosissaan siinä säikähtää. Olet kyllä tyhmistä tyhmin. Mene kuule kokeilemaan.

Jännä tarina. Ei kuitenkaan liity alkuperäiseen, kun olet sitä kertomassa.

Vierailija
58/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti olivat huutaneet apua ruotsiksi/norjaksi. Oulussa ja Kalajoella käy paljon matkailijoita Pohjois-Ruotsista ja Norjasta.

Pojat asuivat Suomessa, mutta olivat ulkomaalaistaustaisia.

Miksi

Vierailija
59/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualta tulleet eivät välttämättä sopeudu yhdessä sukupolvessa Pohjoismaihin. 

Eikä kahdessa, eikä kolmessa. Eikä ehkä koskaan.

Romanit ovat olleet about 500v täällä. Ovatko sopeutuneet?

Vierailija
60/136 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun täytyy vetää keuhkot täyteen ilmaa. Jos ei ole ilmaa keuhkoissa niin vajoat kuin kivi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi