Nyt kesämökki myyntiin, kiitos persut
Vaimo on ollut sairaseläkkeellä 4 vuotta, etenevä sairtaus, ei ehtine 65 vuoden eläkeikään. Minä jouduin työttömäksi viime vuoden elokuussa. Talvi meni säästöjä kulutellen, onneksi lainaa ei ole kuin autosta. Olen 58 vuotias. Nyt näyttää siltä, että rahat loppuvat marraskuussa.
Pitkään mietimme eilen kesämökillä että miten rahoitamme toimeentulon, kun vaimon lääkkeet kuitenkin maksavat melkoisen paljon. Päädyimme siihen, että pistämme tämän kesämökin myyntiin. Siitä saatavalla rahalla maksetaan autolaina pois ja säännöstellään niin, että sen turvin pärjäämme seuraavat 5 vuotta.
Lapsille emme ole vielä mitään puhuneet, siitähän nousee kaamea mökä. No ensi viikolla ovat molemmat perheineen täällä, joten silloin pitää nostaa kissa pöydälle. Asumisen tukeminen, lääkkeiden omavastuut, työttömyyspäivärahan leikkaukset, vaimon kuljetuspalvelut, sairaalamaksut, ne lääkekulut jne. Kiitos persut, olette romuuttaneet suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan.
Kommentit (248)
Siellä on siis autolaina jonka maksukyvyttömyys aiheuttaa sen että mökki myydään. Selvä.
Missä asutte, vuokralla ja nautiskellen tonnin asumislisää johon nyt tuli leikkaus? Muuttakaa sinne mökille.
Vuokralla saa asumistukea ja toimeentulotukea, kun ei omista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla saa asumistukea ja toimeentulotukea, kun ei omista mitään.
Loiseläjän ihanuutta
Lienet joku demari ? Kannattaa tämmöisen dilemman ollessa kyseessä kirjoittaa tony blair säätiön sivuille
Vierailija kirjoitti:
Jos on pienistä tuloista säästänyt itselleen jotakin, niin miten täällä jotkut heti ajattelee, että valtio sen maksaa, jos kyse on vaan sen pitämisestä.
Esim.: Ostin 10 vuotta sitten hienon piirongin. Nyt, jos joutuisin sen myymään jotta saan lääkkeet, niin täällä herjataan, että ei valtion kuulu kustantaa kenellekään piironkeja!
Huomaako kukaan muu tässä ajattelussa jotakin outoa?
Sun piirongista ei ole kuluja kuten mökistä. Eli ihan eri juttu. Mökin omistus kun ei ole ilmaista ja siihen kuluvat rahat voi käyttää tarpeellisempaan.
Niin että ilman tuloja pitäus jotain mökkiäkin vielä pystyä pitämään? Älä ny viiti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pienistä tuloista säästänyt itselleen jotakin, niin miten täällä jotkut heti ajattelee, että valtio sen maksaa, jos kyse on vaan sen pitämisestä.
Esim.: Ostin 10 vuotta sitten hienon piirongin. Nyt, jos joutuisin sen myymään jotta saan lääkkeet, niin täällä herjataan, että ei valtion kuulu kustantaa kenellekään piironkeja!
Jos ostit 10 vuotta sitten sadan tonnin piirongin ja nyt olet hattu kourassa jonottamassa siivua samoista rahoista kuin porukka jolla ei ole muuta omaa kuin tuulen huuhtoma perse niin onhan se vähän kummallista.
Ihan oikein. Ei ole yhteiskunnan asia rahoittaa teidän mökkeilyä. Hommat sitten uuden mökin, kun olet leski.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus.
Alle 50 hengen työpaikoilla ei tarvitse järjestää yt-neuvotteluita eikä järjestää toista työtä.
Ei tarvitse enää antaa varoitusta vaan saa irtisanoa heti.
Onneksi kaupungin ei enää tarvitse järjestää siivoojalle toimistotyöpaikkaa, jos selkä on kipeä.
Saa siivota eläkeikään asti tai sitten työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen pitääkin mennä. Kerätyllä omaisuudella maksetaan hoitokuluja.
Ei pidä mennä noin. Nyt keskiluokka kustantaa muille sosiaaliturvan, mutta ei pääse itse sen piiriin, jos tulee tarvis. Reiluako?
Ei mökin omistaminen ole mikään ihmisoikeus. Järkevää on nimenomaan myydä omaisuutta kun rahalle on tarvetta. Aloittaja on hyvin onnellisessa asemassa kun hänellä on omaisuutta, jota myydä.
Miten voi olla mahdollista, että tuossa iässä on vielä jostain autosta velkaa? Vaikka olisi 100k auto en ymmärrä. Voin suoraan sanoa, että meillä 30v pariskunnalla on enemmän omaisuuttaan kuin teillä puolet vanhemmilla. Kaikki tehty itse. Voitte syyttää vain itseänne.
En nyt lukenut kuin pari ekaa ja pari viimeistä sivua, mutta jotenkin minua rassaa kirjoituksessa tämä autoasia. Jos auto on välttämätön teille, ettekö voi vaihtaa sitä edulliseen, josta ei tarvitse maksaa lainaa? Jotenkin tuntuu, että autonne on arvokkaampaa mallia, koska lainan maksamiseen pitää myydä mökki.
Voin verrata omaan tilanteeseen. Eläkkeeni on 1100 e/kk ja miehelläni vähän vähemmän. Sairastuin nuorena, olen kyllä tehnyt töitä, mutta kaikki ei kerryttänyt eläkettä. Meillä on hallinnassa perikunnan mökki, jonka kaikki kulut maksamme.
Meillä on runsaasti sairauskuluja, samoja mitä ap luetteli. Emme kuitenkaan ole hakeneet edes toimeentulotukea, koska rahamme ovat riittäneet. Miehen lääkekatto tuli täyteen jo ennen kesää. Minulla rahaa on mennyt enemmän sairaalakäynteihin ja -matkoihin. Olemme silti pärjänneet kohtuullisesti. Saamme asumislisää kumpikin noin 100 e/kk, koska asumme halvassa vuokra-asunnossa.
Jotenkin en osaa omasta puolestani asennoitua tähän ap:n tilanteeseen. Kysyisin, että mikä teillä on se akuutimpi hätä? Kerrot, että marraskuussa loppuu rahat. Miten ne loppuu? Eikö vaimo saa eläkettä tai sairauspäivärahaa enää marraskuussa, etkö sinä saa työttömyyskorvausta?
Sattuipas sopivaan saumaan. Itse rikastuin tuossa kevään osinkodipissä, ja olen nykyään näitä ns. uusrikkaita. Olisin nyt kiinnostunut mökin, ja ns muun omaisuuden hankkimisesta, jos hinnasta vain sopuun päästään.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista, että tuossa iässä on vielä jostain autosta velkaa? Vaikka olisi 100k auto en ymmärrä. Voin suoraan sanoa, että meillä 30v pariskunnalla on enemmän omaisuuttaan kuin teillä puolet vanhemmilla. Kaikki tehty itse. Voitte syyttää vain itseänne.
Teillä on noin 30v vielä aikaa, jona aikana pitää omaisuuttanne suojella, tulevaisuudesta ei kukaan voi sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun piirongista ei ole kuluja kuten mökistä. Eli ihan eri juttu. Mökin omistus kun ei ole ilmaista ja siihen kuluvat rahat voi käyttää tarpeellisempaan.
Ainoa ns. pakollinen meno mökin pitämisessä lienee kiinteistövero. Muut voi yleensä omalla työmäärällä ja panostuksella hoitamaan. Entä jos muuttaa sinne mökkiin asumaan, kun ei enää muuhun ole varaa? Rangaistaanko siitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostit 10 vuotta sitten sadan tonnin piirongin ja nyt olet hattu kourassa jonottamassa siivua samoista rahoista kuin porukka jolla ei ole muuta omaa kuin tuulen huuhtoma perse niin onhan se vähän kummallista.
Jos olet 10 vuoden aikana juonut kaikki rahasi, ja nyt olet hattu kourassa jonottamassa siivua samoista rahoista kuin porukka jolla ei ole muuta omaa kuin tuulen huuhtoma perse niin onhan se vähän kummallista.
Että näin.
Köyhä saa saman kuin ennenkin. Keskiluokka menettää omaisuutensa.