Mun äiti ei ikinä opettanut mulle miten jääkaappi/pakastin sulatetaan
Nyt olisi muutto edessä enkä viitsi siltä kysyä kun se vaan tiuskii. Joten mitä pitää ottaa huomioon?
Kommentit (40)
Minun ei opettanut minulle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidänkään äiti opettanut eikä isä, näin vain kun sulattivat, katsomallakin oppii. Nyt on sellainen pakastin ettei sitä edes pidä sulattaa koskaan
Jos muuttaa kämpästä pois kuten ap niin silloin sulatetaan ja pestään sisältä, ei jätetä sähköjä päälle ja kaapin ove pitää olla auki, muutoin alkaa haisemaan. Tämä on ohjeistettu suurimmassa osassa vuokrayhtiöitä ihan säännöissä.
Eiköhän Youtubesta löydy video tähänkin tehtävään, siinä missä viemärien ja tuuletuskanavien puhdistamiseenkin. Koulussakin tämä opetettiin ainakin "ennen vanhaa" jo kotitaloustunneilla. Ihmetyttää että miten et ennen muuttoa ole jo joutunut opettelemaan pakastimen sulatusta?
Ei mullekaan. Ihan ite on pitäny opetella ja/tai lukee jk/pakastimen ohjekirja.
Pakastimen sulatus:
Hae pyyhkeitä (isoja, pieniä), tyhjennä pakastin, virrat pois, ovi auki. Poistat korit ja muut irti lähtevät. Pyyhe pohjalle alas jos pakastimessa ei o mukana mitään kouruja tms astioita mihin se vesi valuis itekseen. Nopeuttaakses sulamista voi hyllyille laittaa isoja kattiloita, joissa kuumaa vettä. Sitte vaan oottelet mutta vahdit sitä ettei lattialle mee vettä.
Sulamisvaiheessa voi putsata oven tiivisteitä ja ovee sotkuista. Lopuks kuivaat kaikki paikat hyvin pyyhkeellä tai talouspaprulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopein sulatus on, kun laittaa virrat pois ja laittaa höyryävän vesikattilan pakastimen hyllylle. Jää sulaa niin hyvin että sitä voi ottaa isoina paloina pakastimen pinnoilta eikä tarvitse odottaa että kaikki jää muuttuu vedeksi.
Huolehdi että on pyyhkeitä/astia vettä varten siinä kohdassa, josta sulamisvesi valuu. Ja sittenkin saa olla varovainen. Itse pilasimme yhden halvan laminaatin, kun pyyhkeet lattialla oli märät eikä laminaatti kestänyt sitä.
Vieläkö jotkut paviaanit panee laminaattia lattiaan
Tuosta aikaa noin 15 vuotta, mutta luulen että kyllä vielä löytyy ihmisiä jotka laittavat laminaatteja lattiaan. (Meillä tosin parketti nykyisessä.)
Hiustenkuivain parempi kuin kattilat. Saa suurimman osan jäästä nakeltua tiskialtaaseen, ennenkuin sulaa vedeksi.
Tyhjennät kaapit ensin, sitten painat napista. Sulaa nopeammin jos keität päällisen vettä kuumaksi ja pistät jääkaappiin Pyyhittävä kuivaksi aina 10 min välein kun alkaa sulamaan
Vierailija kirjoitti:
Nopein sulatus on, kun laittaa virrat pois ja laittaa höyryävän vesikattilan pakastimen hyllylle. Jää sulaa niin hyvin että sitä voi ottaa isoina paloina pakastimen pinnoilta eikä tarvitse odottaa että kaikki jää muuttuu vedeksi.
Huolehdi että on pyyhkeitä/astia vettä varten siinä kohdassa, josta sulamisvesi valuu. Ja sittenkin saa olla varovainen. Itse pilasimme yhden halvan laminaatin, kun pyyhkeet lattialla oli märät eikä laminaatti kestänyt sitä.
Meillä se pakastimen sulamisvesien poistoaukko on mieltei lattianrajassa. Pullapelti saattaa mahtua suojaksi, mutta voi levittää varoiksi myös muovia. Sen päälle ne pyyhkeet.
Mutta kun on kytiksellä ja poimii irtoilevat jäät pois, ei synny paljonkaan sulamisvettä pakastimen pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Virta pois. Varaa useita isoja pyyhkeitä paikalle. Vuoraa jääkaapin edusta kunnolla, varo ettei pääse vuotamaan kaapin allekaan. Vaihda pyyhkeitä tarpeen mukaan. Älä jätä yksin!
Voit nopeuttaa hommaa laittamalla hyllyille kattiloita, jotka ovat täynnä kuumaa vettä. Jos irrottelet itse sohjoa rakenteista, niin hyvin varovasti, jotta et riko mitään.
Yhdellä pyyhkeellä olen pärjännyt. Kyllä sen voi välillä kääntää kuivaksi. Ei sieltä vettä lennä kuten Niagaran putouksesta. Kännykän voit jättää siksi aikaa pöydälle että vahtii sulatuksen sen verran.
Eipä kyllä minuakaan äiti eikä iskä opettanut mutta on tuntunut aika itsestään selvältä.
Siinä on pari juttua. Ensimmäinen on että jää sulaa lämpimässä, ja toiseksi pitää muistaa että lattioita ei saa yleensäkään isommin kastella, varsinkaan jos on parketti tms.
Ota virrat pois tai tehot nollille, miten se nyt siinä mallissa toimii. Laita pyyhkeitä lattialle tarpeeksi ja siten että vesi ei valu kaapin alle. Jos saat laatikot pois niin laita ne tiskipöydälle odottamaan pesua. Älä irrota väkisin jos jäätä on paljon vaan sitä mukaa kun sulaa. Kun siellä on tarpeeksi tilaa voit laittaa sisälle astian kuumaa vettä, mutta kyllä se muutenkin sulaa. Heittele jääkokkareita tiskialtaaseen kun niitä alkaa irrota. Voit rapsia niitä irti jollain tylpällä metalli- tai puuaseella, vaikka paistinlastalla. Kun mitään ei enää irtoa, kuivaa se huolelisesti vaikka paperilla ja tee sama laatikoille. Anna hetki ilmaantua ennen kuin suljet sen ja laitat laatikot paikalleen. Tai jos muutat pois, jätä virrat nollille ja laita oveen väliin jotain, ettei se sulkeudu kiinni. Kuivaa vielä lattia tarkkaan, myös kaapin alta.
Miksi tolkutatte "pyyhkeet lattialle" sinne pohjalle ne vedet on tippunut ainakin viimeisen 40 vuoden aikana. Sinne astia ja pyyhe. Pyyhe väännetään välillä kuivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Virta pois. Varaa useita isoja pyyhkeitä paikalle. Vuoraa jääkaapin edusta kunnolla, varo ettei pääse vuotamaan kaapin allekaan. Vaihda pyyhkeitä tarpeen mukaan. Älä jätä yksin!
Voit nopeuttaa hommaa laittamalla hyllyille kattiloita, jotka ovat täynnä kuumaa vettä. Jos irrottelet itse sohjoa rakenteista, niin hyvin varovasti, jotta et riko mitään.
Onko jollakin vielä jääkaappi, jossa ei ole automaattisulatusta. Vastaavia pakastimiakin on, mutta ne täytyy joskus sulattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota virrat pois tai tehot nollille, miten se nyt siinä mallissa toimii. Laita pyyhkeitä lattialle tarpeeksi ja siten että vesi ei valu kaapin alle. Jos saat laatikot pois niin laita ne tiskipöydälle odottamaan pesua. Älä irrota väkisin jos jäätä on paljon vaan sitä mukaa kun sulaa. Kun siellä on tarpeeksi tilaa voit laittaa sisälle astian kuumaa vettä, mutta kyllä se muutenkin sulaa. Heittele jääkokkareita tiskialtaaseen kun niitä alkaa irrota. Voit rapsia niitä irti jollain tylpällä metalli- tai puuaseella, vaikka paistinlastalla. Kun mitään ei enää irtoa, kuivaa se huolelisesti vaikka paperilla ja tee sama laatikoille. Anna hetki ilmaantua ennen kuin suljet sen ja laitat laatikot paikalleen. Tai jos muutat pois, jätä virrat nollille ja laita oveen väliin jotain, ettei se sulkeudu kiinni. Kuivaa vielä lattia tarkkaan, myös kaapin alta.
Jos on umpilaatikot, niin niitä kaikkia ei kannata ottaa pois, koska keräävät sulamisvettä. Helpompi kaataa pois laatikosta kuin kuivata lattialta.
Ei minunkaan äiti opettanut. Itse on pitänyt kaikki opetella. Nyt on netti. Sieltä löytyy ohjeet.
Googleta