Jos keuhkoissa on vettä ja aloitetaan puhalluselvytys...
...niin eikö siinä voi käydä hullusti? Eikö sitä vettä pidä yrittää saada ensi pois? Pyydän asiallisia vastauksia, eikä av:n tapaan vaikkapa "mikä sun äo on, kun kysyt tällaisia?". Vastaan jo nyt: ei ole koskaan mitattu ja mielestäni kaikki voivat yrittää elvyttää. Itse pelkäisin aiheuttaa vielä isompaa tuhoa puhaltamalla vettä täynnä oleviin keuhkoihin ilmaa. Kertokaa please, mutta vain asiasta tietävät.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylkiasentoa ei opeteta enää. Siitä ei ole hyötyä. Oma ea-kurssi käytynä keväällä.
Ei sitä koskaan ole opetettu hukkumistapauksissa. Ensin painellaan ja puhalletaan ja vasta, kun kohde alkaa yskiä vettä pois, käännetään HETKEKSI kyljelleen, että vesi ei mene takaisin hengitysteihin. Kun vedet ovat tulleet ulos, jatketaan elvytystä kohteen olleessa selällään. Kylkikäännös toistetaan tarvittaessa.
Nyt en ymmärrä. Jos elvytystä pitää jatkaa... niin onko se veden yskiminen pois sitten myös elottoman eli käytännössä kuolleen ihmisen refleksi, että elvytystä pitää jatkaa sen jälkeen? Maallikkona olettaisin, että yskivän ihmisen sydän lyö ja varmaan hengittääkin.
Eloton on täysin eri asia kuin kuollut. Elottomalla on aivotoimintaa ja sydänkin usein lyö. Kuolleella ei ole enää kumpaakaan. Eloton voi virkoontua, kuollut ei. Elottomalla on refleksejä, kuten yksiminen. Kuolleella ei. Jos potilas yskii vettä pois kehkoista, tiedetään varmuudella, että potilas ei ole (ainakaan vielä) kuollut. Luonnollisesesti elvytystä jatketaan, jos potilas osoittaa elonmerkkejä esim. yskimällä. Elvytyksen tarkoitushan on saada potilas virkoamaan eikä suinkaan kuolemaan hapenpuutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylkiasentoa ei opeteta enää. Siitä ei ole hyötyä. Oma ea-kurssi käytynä keväällä.
Ei sitä koskaan ole opetettu hukkumistapauksissa. Ensin painellaan ja puhalletaan ja vasta, kun kohde alkaa yskiä vettä pois, käännetään HETKEKSI kyljelleen, että vesi ei mene takaisin hengitysteihin. Kun vedet ovat tulleet ulos, jatketaan elvytystä kohteen olleessa selällään. Kylkikäännös toistetaan tarvittaessa.
Nyt en ymmärrä. Jos elvytystä pitää jatkaa... niin onko se veden yskiminen pois sitten myös elottoman eli käytännössä kuolleen ihmisen refleksi, että elvytystä pitää jatkaa sen jälkeen? Maallikkona olettaisin, että yskivän ihmisen sydän lyö ja varmaan hengittääkin.
1. Eloton ei ole käytännössä kuollut. Eloton on henkilö, joka ei hengitä tai jonka sydän on hetkellisesti pysähtynyt, mutta aivotoimintaa on vielä ja on mahdollisuus virkoamiseen.
2. Yksiminen on elottoman reaktio ja merkki siitä, että virkoamista on tapahtumassa eli ilma kulkee keuhkoihin ja sieltä myös posipäin. Vesi vain estää sen, että potilas voisi hengittää itse. Siksi elvytystä jatketaan, kunnes potilas hengittää itse tai hänet todetaan kuolleeksi.
3. Kyllä, yskivän ihmisen sydän lyö, mutta hän ei vielä täysin hengitä. Lue kohdasta kaksi miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eloton on täysin eri asia kuin kuollut. El
Kiitos selvityksestä. Kai tuollaisessa tilanteessa sentään pitäisi tarkistaa onko sydän alkanut lyömään, ettei anneta paineluelvytystä sykkivälle sydämelle?
Kiitos selvityksestä. Kai tuollaisessa tilanteessa sentään pitäisi tarkistaa onko sydän alkanut lyömään, ettei anneta paineluelvytystä sykkivälle sydämelle?
//
Mitä tarkoitat "alkanut lyömään"? Hukkuneella lähtökohtaisesti sydän lyö ihan normaalisti. Hän ei vain pysty hengittämään, koska keuhkoissa on vettä. Siksi ensin puhalletaan 5 kertaa, jotta saatasisiin hengitys aktivoitua eli potilas yskimään vedet pois. Jos pelkät puhellukset eivät auta siirrytään painelu-puhalluselvytykseen. Jos potilas ei silläkään virkoa, elvytys lopetetaan tuloksettomana ja potilas todetaan kuolleeksi.
Ja tarkennetaan vielä: Elvytys lopetetaan heti, kun potilas alkaa hengittää itse. Hengittävää potilasta ei ikinä elvytetä puhalluselvytyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks keuhkoihin ei voi tehdä jotain imua, joilla imetään vesi pois tai eikö nilkoista roikottaminen ja keuhkojen moksut voisi saada vettä pois keuhkoista? Ilmeisesti reikä tekee ilmarinnan tai jotain?
Tuota sinun kannatttaa kysyä äidiltäsi. Hänellä on kokemusta imuttelusta sen verran, että osaa selittää sinulle, miksi sitä ei tehdä elottoman kanssa.
Vauvoille on räkäimureita apteekissa, miksi ei ole keuhkovesi-imureita?
Nykyään ei enää puhalleta vaan painellaan. Jos ihminen ei hengitä niin ei siinä enää huonommin voi käydä teki mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elvyttäessä ei puhalleta
Kyllä puhalletaan.
No ei kyllä puhalleta enää nykysäännöllä
Kyllä puhalletaan, mutta jos elvyttäjä ei hallitse puhallustekniikkaa, niin pelkkä painelu riittää
Riittääkö, että sydän alkaa lyödä, jos henkilöllä ei ole hengitystä?
Ei todellakaan riitä! Mistä ihmeestä on peräisin tämä uskomus, ettei tarvitse puhaltaa?? Miettikää nyt hetki mikä on sydämen tehtävä.. kuljettaa happea. Ei sillä painelulla tee hevon helvettiäkään, jos sydän pumppaa hapetonta verta.
Mulla ainakin peräisin työpaikan ensiapukurssilta jossa sanottiin ettei nykyään enää puhalleta ollenkaan. En voi sille mitään että siellä opetettiin niin. Tokikaan ei puhuttu hukkumisesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei enää puhalleta vaan painellaan. Jos ihminen ei hengitä niin ei siinä enää huonommin voi käydä teki mitä tahansa.
Todellakin puhalletaan, jos kyse on hukkuneesta. Ei se vesi tule pois keuhkoista, jos ei keuhkoihin saada ilmaa. Älä jaa väärää tietoa. Se voi olla hengenvaarallista, jos joku uskoo sinua. Jos ihminen ei hengitä, siitä on vielä pitkä matka huonoimpaan vaihtoehtoon eli kuolemaan. Hengitys voidaan saada toimimaan nimenomaan puhaltamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin puhalletaan, jos kyse on hukkuneesta. Ei se vesi tule pois keuhkoista, jos ei keuhkoihin saada ilmaa. Älä jaa väärää tietoa. Se voi olla hengenvaarallista, jos joku uskoo sinua. Jos ihminen ei hengitä, siitä on vielä pitkä matka huonoimpaan vaihtoehtoon eli kuolemaan. Hengitys voidaan saada toimimaan nimenomaan puhaltamalla.
Mulle ainakin ihan aidosti jäi ensiapukurssilta se käsitys että puhallusta ei suositella ollenkaan vaan painellaan vaan. Kursseilla tulee siis tarkemmin painottaa että hukkuneen elvytys on erilaista kuin kadulla tuupertuneen. Mulle ainakin tämä selvisi vasta nyt, ja hyvä niin, mutta tosiaan olen työpaikan kurssin käynyt eikä siellä tätä eroa selitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on elvytettävä on hän siis oikeastaan jo kuollut. Et voi tehdä tilannetta pahemmaksi. Veden mahdollisesti aiheuttamat komplikaatiot hoidetaan myöhemmin jos henkilö selviää hengissä.
Ei välttämättä. Voi olla vain tajuton.
Mutta riski on olemassa, ja siksi on tehtävä kaikki voitava.
Älä jaa ensiapuohjeita noilla tiedoilla. Tajutonta ihmistä ei elvytetä. Tajuton hengittää itse.
Vaikkei olisi hukkunutkaan, niin puhalletaan kyllä edelleen. Mutta ensin painellaan 30, sitten puhalletaan 2 jne. Mutta jos puhallus ei jostain syystä onnistu, niin sitten pelkästään painellaan. Lapsi ja hukkunut aloitetaan 5 puhalluksella, sitten sama.
Jos vertaa vaikka siihen, mitä joskus 80-90 -luvuilla opetettiin, niin puhallukset on vähentyneet ja painelut lisääntyneet. Silloin myös aloitettiin puhaltamalla. Mutta silloinkin osa saatiin virkoamaan.
Tärkeintä on yrittää, vaikkei muistaisi nyt juuri tarkkaa ohjetta. Ilman yritystä kuolema on ainakin varma. Siinä ei käytännössä häviä mitään. Nopea aloitus on tärkeä.
Puhalluselvytyksessä happea menee niin vähän, ettei siitä kauheasti ole hyötyä. Kun sinä annat puhalluselvytystä, se puhallus on sinun uloshengitysilmaasi eli suurimmaksi osaksi hiilidioksidia. Ei siis happea. Painelu on tärkeämpää, sillä elottoman veressä on jäljellä happea, joka painelemalla saadaan aivoihin. Aivot selviävät max 3 minuuttia ilman happea. Sen jälkeen ne alkavat tuhoutua.
Vierailija kirjoitti:
Puhalluselvytyksessä happea menee niin vähän, ettei siitä kauheasti ole hyötyä. Kun sinä annat puhalluselvytystä, se puhallus on sinun uloshengitysilmaasi eli suurimmaksi osaksi hiilidioksidia. Ei siis happea. Painelu on tärkeämpää, sillä elottoman veressä on jäljellä happea, joka painelemalla saadaan aivoihin. Aivot selviävät max 3 minuuttia ilman happea. Sen jälkeen ne alkavat tuhoutua.
Nuo ohjeet sain ensiapukurssilla elottoman elvytykseen, mutta hukkuneiden kohdalla puhalluksetkin ovat tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Sisäänhengitysilmasta reilu 20% on happea, uloshengitysilmasta noin 16%. Eli lähes yhtä paljon... Siihen elvytys myös perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kääntäisin eka kyljelleen, ennen kuin aloittaisin. Mulla ei oon EA-koulutusta, mutta telkkarista nähnyt. Ja kattoisin, ettei nielussa ole mitään.
Ehkä joku ensiaputaitoinen voisi kertoa?
Ei voi. Täällä ei ikinä voi kuin veetuilla, oli aihe mikä tahansa ja esittämällä typeriä vastakysymyksiä. Itse vastaisin, jos osaisin. En ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota. Hyvä aihe sinänsä.
Veetuileva on yleensä vielä tyhmempi kuin kysymys oli. Sen olen oppinut täällä.
En ole ikinä ollut näin sekaisin elvytysohjeista. Tämä ketju pitäisi todellakin poistaa.
Joku tampio sekoittaa nyt sanat tajuton ja eloton. Eloton on kuollut, sydän ei syki, hengitys ei toimi. Voi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se varmasti haittaa, jos siellä on vettä. Tärkeämpää on varmistaa, ettei puhallukset mene ruokatorveen, jolloin sieltä vatsasta voi nousta lisäkamaa hengityselimiin.
Tätä on alapeukutettu, mutta tosiaan ilman päätyminen puhallettaessa vatsalaukkuun (ruokatorven kautta) aiheuttaa tukehtumisvaaran jos elvytettävän mahalaukku täyttyy ilmasta ja tämä oksentaa ja aspiroi oksennuksen. Toisaalta jos keuhkot ovat jo täynnä vettä, tällä ei juuri ole merkitystä.
Kysyhän tuota itseltäsi. Haluatko elää halvautuneena vai kuolla yhdellä kertaa. Mun vastaus on tuo jälkimmäinen, mutta entä sinun?