Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkoista pitäisi puhua nettona eikä bruttona

Vierailija
23.02.2023 |

Vääristää ihmisten kuvitelmia siitä, mitä työssäkäyvät ansaitsee. Kun sillä bruttosummalla ei tee mitään eikä se tilille kilahda.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh??

Vierailija
2/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Haaste; listataan tähän nettopalkkoja ja ammatteja. Oma 3083 eur/kk, teollisuus, hallinto, keskijohto. Amk tutkinto parikymmentä vuotta työuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5700€ johdon assistentti.

Vierailija
4/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pidä. Siinä brutossa on myös eläkemaksut eli käytännössä ihmisen itsellensä maksama raha.

Vierailija
5/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun nettopalkka ei ole ihan oikein, siellä pidän veroprosenttiani tahallisesti liian suurena, sillä haluan kivat palautukset. Joo joo, ilmainen laina valtiolle ja muuta skeidaa. On mun oma päätös, vaikka olisi jonkun toisen mielestä miten tyhmä.

Vierailija
6/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2490e/kk ylempi toimihenkilö (en viitsi määritellä tarkemmin). Uraa takana 20 vuotta.

Vierailija
7/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on väärässä. Netosta puhuminen vääristää, koska esim. veroprosentti on yksilöllinen. Näin ollen, jos minä tienaan esim. 2500€ nettona, se ei kerro mitään siitä paljonko minun työtehtävässäni on palkkataso. 

Vierailija
8/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras nettopalkka, jonka oon saanut on 60 000 000 euroa, toivoo Eurojackpot-voittaja. Siitä ei menny yhtään veroa! Löytyykö kateellisia alapeukuttajia?

Vierailija
9/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 1500-1700e käteen vähän riippuen siitä montako arkipäivää kuukaudessa ollut.

Aulavartija eli "respa", tuntipalkkalainen, teen 40h/vko

Vierailija
10/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain maissa neuvotellaan kokonaispalkka josta työnantaja vähentää pakolliset maksut. Saattaisivat suomlaistenkin silmät aueta kun maksat työnantajalle kymppitonnin mutta itsellesi ei jää kuin muutama hassu tonni.

Vierailija
11/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan pidä. Siinä brutossa on myös eläkemaksut eli käytännössä ihmisen itsellensä maksama raha.

Tämä eläkejuttu on kyllä jotain ihmeellistä sosialistista propagandaa. Pienituloinen ihminen ei ikinä tienaa kansaneläkettä parempaa eläkettä itselleen käymällä töissä koko ikänsä. Itse 44-v, opiskeluja ja yhtä äitiyslomaa lukuunottamatta aina ollut työelämässä ja eläkekertymä tällä hetkellä 400 jotain euroa. Hyvätuloisilla toki asia eri.

Vierailija
12/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne erot toteutuvissa työeläkkeissä on niin olemattomia, että niitä laskee ihan suotta. Me maksetaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeitä. Minä tuun saamaan melkein 5000 euron tuloistani alle 2000 eur eläkettä.

Vierailija
13/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosenteista puhutaan myös usein niin että vaikkapa 3000e tuloilla veroprosentti on 20. Todellisuudessa se on lisäkuluineen melkein 30.

Vierailija
14/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosenttia voi itse säätää, joten nettopalkat eivät ole vertailukelpoisia. Tuhlaajat laittavat sen tarkoituksella isoksi, kun eivät osaa säästää muuten ja sitten valittavat pientä palkkaa.

Vierailija
15/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kumpikaan ei ole oikein. Summan pitäisi olla se, mitä työnantaja kaikkiaan joutuu työntekijästä maksamaan.

Vierailija
16/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kommentoimassa lapsi, joka ei ymmärrä, neton ja bruton eroa. 

Vierailija
17/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mun nettopalkka ei ole ihan oikein, siellä pidän veroprosenttiani tahallisesti liian suurena, sillä haluan kivat palautukset. Joo joo, ilmainen laina valtiolle ja muuta skeidaa. On mun oma päätös, vaikka olisi jonkun toisen mielestä miten tyhmä.

Ainakin nyt menneinä matalan koron aikoina tämä on ollut järkevää, kun pankkitilillä olevasta rahasta ei ole saanut mitään niin verottaja on kuitenkin maksanut hallussaan pitämälle ylimääräiselle rahalle puoli prosenttia korkoa.

Vierailija
18/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kumpikaan ei ole oikein. Summan pitäisi olla se, mitä työnantaja kaikkiaan joutuu työntekijästä maksamaan.

Sehän ei kerro palkkatasoa, vaan työnantajakulujen määrän. Kaksi eri asia. Henkilöstökulut kyllä kirjataan jokaisen yrityksen tilinpäätökseen, joten sieltä ne voi katsella, jos työnantajakulut kiinnostavat. 

Vierailija
19/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 4100 e. Iso pörssiyritys, esihenkilöni on konsernin johtoryhmässä ja itse olen funktiomme johtoryhmässä.

Työuraa 17 vuotta.

Vierailija
20/83 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on väärässä. Netosta puhuminen vääristää, koska esim. veroprosentti on yksilöllinen. Näin ollen, jos minä tienaan esim. 2500€ nettona, se ei kerro mitään siitä paljonko minun työtehtävässäni on palkkataso. 

Ei se itseasiassa ole. Jos olet määritellyt itse veroprosenttisi yläkanttiin, saat palautukset ja siis sua verotetaan oikean prosenttisi mukaan. Kirkollisverot ja vähennykset on nykyisin ihan kohinaa, palkansaajilla, ellei ole max työmatkakilometrit