Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä yksineläjän ruuanlaittoon

Vierailija
26.07.2025 |

Jäin keväällä leskeksi ja olen kokenut hankalaksi sopeuttaa ruuanlaittamisen (ja ruokaostokset) vain yhdelle niin, että ei tarvitse syödä kovin monta päivää samaa ruokaa. 

Toki osaan pakastaa ruokaa, mutta ei pakastinkaan jatkuvasti kaikkea vedä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt vain voileipiä...

Vierailija
2/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaverini kertoi lopettaneensa kotona ruuanlaittamisen eron jälkeen. Syö lämpimän ruuan vain töissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään laittaa ruokaa, mutta jotenkin tosi pienten annosten laittaminen tuntuu vaikealta. -ap

Vierailija
4/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä uudet perunat. Kastikkeeksi kaada lautaselle oliiviöljyä ja soijaa. Lisukkeeksi silliä ja tomaattlohkoja.

Vierailija
5/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitat vaan kaiken mitä pannulle laitat.

Vierailija
6/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoksia jääkaappiin ja pakastimeen. Totuttele syömään samaa ruokas pari päivää putkeen.

Minulle ruokailu on lähinnä energiatankkaus, joten valmiin ruoan lämmitys on ihanaa.

Vierailija
7/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee samasta raaka-aineesta eri ruokia peräkkäisinä päivinä. Esim. lihapullat yhtenä päivänä perunoiden ja kermaviilin kanssa, seuraavana päivänä pastan ja tomaattikastikkeen kanssa. Tai lohesta yhtenä päivänä poke bowl ja loput paistat pannulla seuraavana päivänä. En minäkään halua syödä samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin, mutta joskus niin, että ruokaa A on maanataina ja keskiviikkona ja ruokaa B tiistaina ja torstaina, siinä on jo hiukan enemmän vaihtelua.

Vierailija
8/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voin syödä pari päivää samaa ruokaa. Ongelmani tuntuu olevan se, että laitan silti liian isoja annoksia. Kaupassakin pitää koko ajan muistuttaa itseään, ettei ostaisi liian isoja pakkauksia ja liikaa. Eilenkin kaupassa oli kukkakaali tarjouksessa, ja huomasin ostaneeni kaksi isoa kukkakaalia. Nyt mietin, mihin upottaisin ne.

Vierailija
9/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäpakastimenkin saa tarvittaessa alle kahdella sadalla. Itselllä ei ole mikään ongelma syödä samaa ruokaa useana päivänä.

Vierailija
10/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta voin syödä pari päivää samaa ruokaa. Ongelmani tuntuu olevan se, että laitan silti liian isoja annoksia. Kaupassakin pitää koko ajan muistuttaa itseään, ettei ostaisi liian isoja pakkauksia ja liikaa. Eilenkin kaupassa oli kukkakaali tarjouksessa, ja huomasin ostaneeni kaksi isoa kukkakaalia. Nyt mietin, mihin upottaisin ne.

Ainakin palvelutiskiltä saa kätevästi myös pienempiä määriä lihaa tai kalaa (jos jostain vielä löytää kunnon palvelutiskin). Kukkakaalista voi paistaa vaikka pihvin pannulla (ruskistettua voita ja gremolataa päälle) tai tehdä kukkakaaliriisiä jota laittaa salaatteihin tai syö lisukkeena. Älä käytä niitä kaikkein isoimpia kattiloita ja uunivuokia, on helpompi tehdä pienempi määrä.

Vierailija
11/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös yksineläjä ja koen ruuanlaiton epämotivoivaksi nykyään. Toista se oli ennen, kun oli 5 hengen perhe. Toisaalta nykyään nautin, kun ei mene aikaa hellan ääressä. Kai sun pitää opetella hyödyntämään pakastinta, ja tottua syömään muutamana päivänä samaa ruokaa. Vaikka kun tekee spagetin kylkeen raikkaan salaatin, niin menee useamman päivän sama ruoka. Kokeile sellainen kuin tre veckor sallad.

Vierailija
12/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata nirsoilla jos haluaa välttää jokapäiväistä kokkaamista tai säästää rahaa ruoanlaitossa. Teet isoja annoksia kerralla ja syöt sitä niin kauan kuin riittää. Näin minä olen tehnyt vuosikausia. Yhden pannun ruokia lähinnä eli korkeareunaisessa paistinpannussa sipulia ja lihaa ensin paistan ja maustan. Lisään wok vihanneksia ja muita vihanneksia paljon, lisäksi perunaa, riisiä tai pastaa sekaan. Paljon mausteita ja 2dl kermaa. Tuosta syön 2 isoa annosta päivässä ja riittää kolmeksi päiväksi. Ei tarvitse mitään leipää rinnalle, ei aamupalaakaan kun lounaalla syö kunnon annoksen.  Minä en tykkää ruoanlaitosta joten tähän olen päätynyt.

Vierailija
13/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä uudet perunat. Kastikkeeksi kaada lautaselle oliiviöljyä ja soijaa. Lisukkeeksi silliä ja tomaattlohkoja.

Eri. Juu, minäkin olen leski ja keittelen uusia perunoita itselleni mutten sentään öljyä ja soijaa niiden kanssa syö vaan VOITA, silliä ja kurkkusalaattia tai tomaattisalaattia sipulia joukossa.

Vierailija
14/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli aikoinaan kuusi henkeä. Sitten lapset aikuistuivat ja muuttivat pois. Siinä sitä opetteli kahdelle hengelle kokkaamaan jonkun aikaa. Vaihdoin kattilakoot pienempiin, se oli hyvä teko. Leskeksi jäätyäni vaihdoin taas kattilat pienempiin ja niin se kokkaus sujuu, kyllä siihen aikaa meni vuosi ehkä parikin. Yleensä pakastelen annosrasioihin joitakin keittoja tai bolognese soosia esimerkiksi. Ostan kilon jauhelihaa mutta pakastan sen neljässä osassa raakana. Kukkakaaliakin voi raakana hyvin pakastaa. 

Vierailija
15/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdesta kukkakaalista saa hyvin sosekeiton annoksina pakastimeen ja lounaaksi mukaan töihin

Vierailija
16/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yksin kokkaile mitään bologneseja vaan paistan 1 kpl vaikkapa lohimedaljongin ja sille kaveriksi salaatti esim. kaupan tiskistä tai sitten air fryerillä tyyliin 1 kpl porkkana ja pari perunaa pestynä ja pilkottuna + öljy ja mausteet ja paisto

Vierailija
17/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään laittaa ruokaa, mutta jotenkin tosi pienten annosten laittaminen tuntuu vaikealta. -ap

No kuule, otetaanpas vaikka tämä. https://kalaneuvos.fi/reseptit/kalakeitto/ Ostat pakaste-peruna-purjo tms pussin, noi kalat, jaat kahtia ja toinen puoli oakkaseen. Jaat nesteen määrän kahdella ja vot, sulla on kahdelle kalakeittoa, eli lounaaksi ja päivälliseksi.

Saman teet kaikille muille, jaat ohjeen kahteen.

Ruokaa ei kannata pakastaa, se on yleensä pahaa  sulatettuna!

Vierailija
18/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä kahden hengen annos ja pakasta puolet. Ei tuohon mitään isoa pakastinta tarvitse, kun otat sellaisen rytmin, että kokkaat joka toisen aterian ja joka toisella lämmität jotain pakastimesta. Jos pakastimessa on kahden viikon ruoat, tulee jo vaihtelua tarpeeksi, mutta alle hyllyllinen tilaa kuitenkin riittää.

Vierailija
19/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee munakkaita, uuniruokaa moneksi päiväksi: Makaronilootaa, jauheliha-perunasoselaatikkoa ja muitakin laatikoita, keitotkin on hyviä ja niitä syö monta päivää. Mikä sen parempaa kuin makkara- tai jauhelihakeitto.

Vierailija
20/21 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaissut ongelman niin, että laitan itselleni hyvinkin työläitä ja hienoja ruokia. En tietenkään päivittäin, mutta usein. Ruuan tekeminen on ajankulua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi