Onko tämä ollut kuumuuden takia tukalin kesä jonka olet elänyt?
Suomessa vietetyistä kesistä kyse. Minulla ei aivan, mutta lähelle menee. 2018 oli pahin.
Kommentit (78)
Mitä ihmettä? Nythän on ollut kuuma vasta pari viikkoa, ainakin täällä Etelä-Suomessa. Kesäkuu oli viileähkö ja sateinen.
Kyllä kun tässä iässä 67v kuumuutta ei kestä kuten nuorempana.
Aika tukala on. Olen jo liki 60v ja ei enää jaksa tehdä samalla tavalla asioita, kuin nuorempana. Olen aina pitänyt lämpimästä, mutta ei paljon ulkona voi olla. Ja ei, kerrostaloon ei noin vaan ilpiä asenneta, ei ainakaan meidän taloyhyiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2010 oli pahempi. Ei pystynyt olemaan ollenkaan kotona kuumuuden vuoksi, vietin kesän käytännössä uimahallin kylmävesialtaassa.
Kylmävesi pahentaa kuumuutta, koska veri alkaa kiertää
Nää on taas suomalaisten aivopieruja.
Voisi tehdä sulle hyvääkin että alkaisi vähän veri kiertää. Liikkuisi ehkä päässä edes niitä aivopieruja.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen nauttinut näistä vähäisistä lämpimistä päivistä. Nytkin VAIN pari viikkoa ollut kunnon kesä. Sitä ennen oli järkyttävän kylmää.
Valittajat nauttikoon sen kymmenisen kuukautta märkää, kylmää, räntää, lunta ja pimeyttä.
Kesäkuun keskilämpötila kesäkuussa 2025 oli lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, hieman alle 0-1 astetta alle 30-vuotiskauden 19912020 keskiarvon. www.ilmastokatsaus.fi
Eli eli ollut järkyttävän kylmää vaan täyttä puppua sinun sepityksesi.
No enpä ihan vuosiluvun tarkkuudella muista, mutta on kyllä useimpina kesinä ollut lämpimiäkin päiviä, niin ei tämä nyt niin kovin poikkeukselliselta ole tuntunut. Jonkinlaista tottumistakin on tainnut tapahtua kun huomasin juuri että tuntuu ihan ok vaikka en edes kökötä tuulettimen vieressä, tuuletin ei ole edes päällä, vaikka lämpömittari ei mitenkään suurta eroa näytä sisällä, 28,5 astetta näkyy olevan.
Meillä ei ole vielä mennyt yli 30 astetta. Muistan useammankin vuoden kun oli 35 ja yli :(
Ei ole ollut mitään ongelmaa. Alkukesähän oli todella viileä ja sateinen. Olen elänyt ja liikkunut normaalisti. Eilen kävin patikoimassa 10 km lenkin. Minulla tosin on ilp, joten en ole kuumassa kuin liikkuessani ulkona.
2010 oli pahin. Yöt oli tosi kuumia. Aamulla, kun lähti hakemaan sanomalehteä, niin tropiikki iski naamalle klo 7.
Pakko sanoa että en muista. Mielessäni jokainen kesä on ollut samanlainen... Kärsimysten kesä oli kun asuttiin kerrostalossa ylimmässä kerroksessa, joka oli niin kuuma että elämästä ei tullut mitään. Sen jälkeen asunut talossa jossa ilmalämpöpumppu.
Ei ole. Kesä 2010 oli pahempi, lapsi oli sairastunut loppukeväästä syöpään ja tuo kesä meni aika tarkkaan lasten syöpäosastolla Taysissa. Vielä oli se vanha osasto, kuuma kuin sauna iltapäivän porotuksessa.
2021 kesäkuu. Koko luontokin kärventyi keltaiseksi, eikä tuullut yhtään vaan ilma seisoi. Tuona ajanjaksona iltapäivälehdet lanseerasivat sanan käristyskupoli. Nyt on sentään sadellut ja tuullut, ja luonto pysynyt vihreänä.
Ei nyt ollenkaan paha, eihän ole ollut edes 30C lämmintä eli vaan muutaman asteen helteen puolella.
Töissä ei ole ilmastointia, ja silloin kuin oikeita töitä tekee niin tulee kyllä hiki. Mieluummin olis lomallla tai edes paperitöissä.
Kotona ilppi, mukava kun saa yöksi 21C kuten muulloinkin. Saa nukuttua hyvin. Suosittelen, vitkastelin itsekin turhan monet kesät ennen kuin sain asennettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen nauttinut näistä vähäisistä lämpimistä päivistä. Nytkin VAIN pari viikkoa ollut kunnon kesä. Sitä ennen oli järkyttävän kylmää.
Valittajat nauttikoon sen kymmenisen kuukautta märkää, kylmää, räntää, lunta ja pimeyttä.
Kesäkuun keskilämpötila kesäkuussa 2025 oli lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, hieman alle 0-1 astetta alle 30-vuotiskauden 19912020 keskiarvon. www.ilmastokatsaus.fi
Eli eli ollut järkyttävän kylmää vaan täyttä puppua sinun sepityksesi.
Riippuu millaisesta "pitkästä aikavälistä" puhutaan. Sen aikavälin voi valita niin että tuo lämpötila voi vaikuttaa poikkeuksellisen korkealta tai matalalta. Ihan vain valitsemalla aikavälin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä "ihanat helteet" työskentelee ollenkaan ulkona koska en tunne ketään ulkotöissä olevaa joka ei kiroaisi näitä kelejä alimpaan helvetttiin.
Jep, tervetuloa ilmastoiduista toimistoista telineille huppujen alle, suoraan auringon paahteeseen +43:een asteeseen yrittämään maalata seiniä. Ja siellähän ei ilma vaihdu mihinkään, kivahan se on ulkopuolella tuulenvireessä olla.
En ymmärrä miksi helteestä ei saisi valittaa? Sehän on täysin suhteellista ja olosuhteista riippuvaa mistä kukakin kärsii. 2010 oli itselle tukala vastasyntyneen kanssa. 2018 ei ole jäänyt taas mitenkään negatiivisena mieleen. Tänä vuonna taas heinäkuu tuntuu tuskaiselta useastakin syystä vaikka helteitä ei ole kauan ollutkaan. Nyt on vaihdevuodet, pari hevosta ja niiden tuomat hellehaasteet paarmoineen, aktiivinen koira ja pari kuumasta kärsivää vanhusta. Näissä olosuhteissa todellakin toivoisin mielummin puolipilvistä alle 25 asteen lämpötilaa.
mutta eihän minun toiveeni ole helteestä nauttivilta pois.
Kesäkuu oli KYLMÄ. Nyt heinäkuussa tavanomainen kesäsää. Myös satanut. Ihan perus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut mitään ongelmaa. Alkukesähän oli todella viileä ja sateinen. Olen elänyt ja liikkunut normaalisti. Eilen kävin patikoimassa 10 km lenkin. Minulla tosin on ilp, joten en ole kuumassa kuin liikkuessani ulkona.
Aivan. Toiset joutuu tekemään fyysistä työtä 8h siellä ulkona. Ilman ilppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä "ihanat helteet" työskentelee ollenkaan ulkona koska en tunne ketään ulkotöissä olevaa joka ei kiroaisi näitä kelejä alimpaan helvetttiin.
Jep, tervetuloa ilmastoiduista toimistoista telineille huppujen alle, suoraan auringon paahteeseen +43:een asteeseen yrittämään maalata seiniä. Ja siellähän ei ilma vaihdu mihinkään, kivahan se on ulkopuolella tuulenvireessä olla.
Mitä se valitus auttaa? Jos se estää työnteon niin sopikaa että teette työt nyt poikkeuksellisesti yön aikana tai jotain.
2010 ja 2018 oli pahemmat.