Onko tämä ollut kuumuuden takia tukalin kesä jonka olet elänyt?
Suomessa vietetyistä kesistä kyse. Minulla ei aivan, mutta lähelle menee. 2018 oli pahin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä "ihanat helteet" työskentelee ollenkaan ulkona koska en tunne ketään ulkotöissä olevaa joka ei kiroaisi näitä kelejä alimpaan helvetttiin.
No ympäri maailman ihmiset vaan työskentelee kuumissa olosuhteissa ulkona ja sisällä. Osa ihan tietoisesti kuumassa työskentelyn valinnut. Hyvä fyysinen kunto auttaa kestämään kuumaa. Kuumimpaan aikaan työtä tauotetaan tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika tukala on. Olen jo liki 60v ja ei enää jaksa tehdä samalla tavalla asioita, kuin nuorempana. Olen aina pitänyt lämpimästä, mutta ei paljon ulkona voi olla. Ja ei, kerrostaloon ei noin vaan ilpiä asenneta, ei ainakaan meidän taloyhyiössä.
Minä olen kuusikymppinen, enkä kärsi mitenkään. Kannattaisiko sunkin liikkua enemmän, että olisit paremmassa kunnossa. Tolla tahdilla susta tulee kyllä muiden hoidettava vanhus aika nopeasti. Itse ainakin vain nautin vapaudesta ja ihanasta kesästä. pyöräilen, lenkkeilen ja hoidan puutarhaa
Nukun yöni kuin tukki, koska liikun paljon
70-80 luvuilla näillä helteillä tehtiin taloissa heiniä.
Apulaisina olivat kaupunkilaiset eikä kukaan valittanut kuumasta. Juomisena oli vain kotikaljaa eikä mitään vesipulloja matkassa. Illalla kaikki saunaan. Heinäntekoa kesti monta viikkoa. Olin lapsena laittamassa heinäseipäisiin tikkuja.
Jotain tapahtui suomalaisten kunnolle 20 vuodessa. Lääkkeet, alkoholi, kylmäsuihku tms pahentaa kuumuuden tunnetta.
Itsellä tuo 80-luvulla hankittu hyväkunto ja osaa nauttia lämpimästä.
14 kesäisinä saatettiin näillä keleillä pyöräillä kaupunkiin.
Tätä on kestänyt nyt vain kaksi viikkoa. Siis täällä missä asun.
Loppu häämöttää jo ja helteisiin asti tämä kesä oli ollut todella hyvä.
Pahimpia kesiä on ollut 2010, 2018, 2021
Ei tietenkään. 1972 heinäkuussa olin uudessa työpaikassa ja jouduin heti "tumma puku-hommiin". Silloin saavutettiin aikaisempi yli 30-astetta ennätys päivien lukumäärässä. Tänä ennätysvuonna olen eläkkeellä ja nautin kesästä nakuna varjossa ja järvessä itsekseni rantahuvilallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä "ihanat helteet" työskentelee ollenkaan ulkona koska en tunne ketään ulkotöissä olevaa joka ei kiroaisi näitä kelejä alimpaan helvetttiin.
No ympäri maailman ihmiset vaan työskentelee kuumissa olosuhteissa ulkona ja sisällä. Osa ihan tietoisesti kuumassa työskentelyn valinnut. Hyvä fyysinen kunto auttaa kestämään kuumaa. Kuumimpaan aikaan työtä tauotetaan tarpeen mukaan.
Ei auta. Kuumuuden sietokyky ei liity mitenkään painoon tai fyysiseen kuntoon. Itse teen fyysistä työtä ulkona, urheilen paljon ja olen hyvässä kunnossa enkä ikinä ole kestänyt kuumaa. Minulle tulee herkästi huono olo, huimaa ja oksettaa. Siitä on tehokkuus kaukana, kun taukoja on pakko pitää vartin välein, ettei tipu telineiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tervetuloa ilmastoiduista toimistoista telineille huppujen alle, suoraan auringon paahteeseen +43:een asteeseen yrittämään maalata seiniä. Ja siellähän ei ilma vaihdu mihinkään, kivahan se on ulkopuolella tuulenvireessä olla.
Mitä se valitus auttaa? Jos se estää työnteon niin sopikaa että teette työt nyt poikkeuksellisesti yön aikana tai jotain.
No sehän se olisi, kun timpurin sirkkeli huutaisi arkiöisin keskellä kaupunkia.
🤦🤦🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta. Kuumuuden sietokyky ei liity mitenkään painoon tai fyysiseen kuntoon. Itse teen fyysistä työtä ulkona, urheilen paljon ja olen hyvässä kunnossa enkä ikinä ole kestänyt kuumaa. Minulle tulee herkästi huono olo, huimaa ja oksettaa. Siitä on tehokkuus kaukana, kun taukoja on pakko pitää vartin välein, ettei tipu telineiltä.
Et syö tarpeeksi
Ei ole pahin, olen asunut asunnossa jonka kaikki ikkunat ja parveke olivat etelään päin ja sellaisessa jossa ei ollut parveketta eikä muuta avattavaa ikkunaa kuin pieni tuuletusluukku, josta ei paljon ilmaa tullut. Myös työpaikat olivat enemmän tai vähemmän tulikuumia. Nykyinen asunto on itään päin joten se on edes iltapäivän varjossa, ja parveke on tarpeeksi iso että siellä mahtuu nukkumaan. Aamuyöllä on muutama tunti viileämpää.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ollenkaan paha, eihän ole ollut edes 30C lämmintä eli vaan muutaman asteen helteen puolella.
Töissä ei ole ilmastointia, ja silloin kuin oikeita töitä tekee niin tulee kyllä hiki. Mieluummin olis lomallla tai edes paperitöissä.
Kotona ilppi, mukava kun saa yöksi 21C kuten muulloinkin. Saa nukuttua hyvin. Suosittelen, vitkastelin itsekin turhan monet kesät ennen kuin sain asennettua.
Mitä, kyllä täällä on ollut +30 lukemia. Juurihan meni lämpöennätyskin rikki, pisin putki +30 lukemia sitten vuoden 1971.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä pystyt sitten urheilemaan jos kuumasta tulee huono olo ja oksettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤦🤦🤦
Ei todellakaan.
Rankin fyysisesti oli 3v sitten 5 viikon jakso 38 astetta varjossa/55 auringossa päivittäin kun remppasimme taloa ja pihaa etelässä. Majapaikassa 40 sisällä, ei viilennystä ja kun ikkunan avasi tuli hyttysiä.
Hyvin selvittiin - 10 min töitä - 5 min juomatauko - tuota 8-10h päivässä.
Joka vuosi tuntuu pahemmalta koska ilmeisesti otsonikerros ohenee koko ajan ja tekee auringosta kuumemman. Odotan syksykelejä siinä mielessä että jaksaa tehdä enemmän.
2021 oli seitsemän viikon kuuma jakso. Ei hellepäiviä mutta koko ajan lähellä. se oli aika raskasta.
2018 oli pahempi ja joutui vielä käymään toimistolla fyysisesti. Bussissakin varmaan 50-60 astetta helpostikin (tämä Helsingissä). Nykyään sentään etätyöt alasti tuulettimen edessä.