Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä diagnoosilla olet/et ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
25.07.2025 |

Kun tuntuu, ettei enää millään pääse, onko näin? Mulla on dissosiatiivinen identiteettihäiriö, skitsoaffektiivinen häiriö, ahdistuneisuushäiriö, ja lisäksi olen kirjolla. Jo 25 vuotta poissa työelämästä, kuntouttavassa työtoiminnassa olen. En itse näe enää mahdollisena kuntoutua työelämään, mutta en pääse eläkkeellekään. 

Miten muilla? Miten olet päässyt eläkkeelle? Ja jos et, millä perustein on hylätty? 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänsairaus.

Vierailija
42/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBD liitännäisineen, suoli on kohtuullisen rauhallinen, mutta liitännäiset eivät. Maksa meni vaihtoon sappitiehyeen tukkeutumisen takia (psc), syöpähoitoja, nivelkipuja, aftoja, raudanpuutosanemiaa... Olen osa-aikaisella kuntoutustuella ja teen vajaata työaikaa omasta pyynnöstä, jotta mielenterveys säilyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus diagnooseina, joilla tuli pysyvä eläke 34 vuotiaana. Sitä ennen olin reilu 10 vuotta kuntoutustuella.

Vierailija
44/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaikea sos.tilanteiden pelko, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja masennus. Oon 34v ja oon ollu pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä nyt noin 5-6 vuotta.

En muista kauan olin kuntoutustuella ennen kuin pysyvä eläke annettiin, mutta joitakin vuosia siinä kyllä meni.

Koskaan koko tämän aikana kela ei oo hylänny mun kuntoutustuki päätöksiä. Ja pysyvä eläkekin tuli ekalla hakemuksella.

Se tavallaan surettaa että tosiaanko oon niin sairas että jopa kela hyväksyy mukisematta kaikki hakemukset, kun paljon saa lukea juttuja kuinka kela hylkää hakemuksia vaikka kuinka ois päät ja raajat paketissa.

Toisaalta taasen helpottunu olo kun ei oo tarvinnu niistä päätöksistä tapella.

Eniten surettaa se kuinka paljon oon elämässäni (myös tällä palstalla että ihan oikeessa elämässä), saanu haukkuja siitä kuinka elän yhteiskunnan tuilla ja kuinka helppoa mun elämä on kun ei tarvi käydä töissä.

ihan kamalaa! Kokeilitko terapiaa missään vaiheessa? Tiedän ihmisiä joilla on ollut hyvin vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko ja se on yhtäkkiä helpottanut. Yksi parani muuttamalla homeasunnosta pois, toinen terapiassa, kolmas ilman mitään näkyvää syytä. Toivoa ei kannata kokonaan menettää.

Vierailija
45/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuulonalenema..kuulolaitteet mol .korvissa ja silti en saa keskustelussa selvää...

Vierailija
46/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin ensin selällä, mutta ei toiminut, sen jälkeen yritin nupin avulla ja se toimi. Nyt olen ollut ansaitulla eläkkeellä 8 vuotta.

m 53 v.

Vierailija
47/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuva masennus psykoottisin oirein (Kelakortissa 112, johon vaaditaan sairaus, jossa "selvä todellisuudentajun häiriintyminen")

En itse halunnut eläkkeelle, kuntoutustuen jatkoa haettaessa eläkeyhtiöstä ehdotettiin jatkuvaa työkyvyttömyyseläkettä. Ei ois kannattanut suostua, koska ihan kaikki mahdollisuudet hoitoon ja kuntoutukseen loppui siihen.

Moni viisikymppinen ja vanhempi vaihtaisi osia kanssasi välittömästi jotta pääsisi työelämästä tai työttömyydestä lopullisesti eroon.

Vierailija
48/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus diagnooseina, joilla tuli pysyvä eläke 34 vuotiaana. Sitä ennen olin reilu 10 vuotta kuntoutustuella.

Sama kirjoittaja ku yllä. Sain myös uusinta kutsunnoissa samasta syystä armeijasta vapautuksen rauhan ajaksi. Tosin siihen aikaan olin lisäksi itsetuhoinen, toisinaan harhainen, ryyppäsin aivan liikaa ja elämä oli yleisesti ottaen yhtä kaaosta.

Vierailija
49/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuva masennus psykoottisin oirein (Kelakortissa 112, johon vaaditaan sairaus, jossa "selvä todellisuudentajun häiriintyminen")

En itse halunnut eläkkeelle, kuntoutustuen jatkoa haettaessa eläkeyhtiöstä ehdotettiin jatkuvaa työkyvyttömyyseläkettä. Ei ois kannattanut suostua, koska ihan kaikki mahdollisuudet hoitoon ja kuntoutukseen loppui siihen.

Minulla oli diagnoosi toistuva vaikea masennus monta vuotta, olin välillä töissä, välillä yritin vain nukkua ja itkin kotona.. Jostain syystä mielialani parani, kun tapasin mieheni. Jatkoin työelämässä ja pyysin lääkäriä poistamaan diagnoosin. 

Vierailija
50/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krooninen selkävaiva, jota ei suostuta leikkaamaan, toinen jalka tunnoton, en ole päässyt eläkkeelle. Töihin en pääse, kun en pysty istumaan enkä seisomaan, enkä nostamaan mitään.

Mikä järki tässäkin nyt sitten on? Voi hyvää päivää miten Kela hoitaa asioita...

Vierailija
51/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krooninen selkävaiva, jota ei suostuta leikkaamaan, toinen jalka tunnoton, en ole päässyt eläkkeelle. Töihin en pääse, kun en pysty istumaan enkä seisomaan, enkä nostamaan mitään.

Mikä järki tässäkin nyt sitten on? Voi hyvää päivää miten Kela hoitaa asioita...

Nyt on kyllä jo hyvää iltaa.

Vierailija
52/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni viisikymppinen ja vanhempi vaihtaisi osia kanssasi välittömästi jotta pääsisi työelämästä tai työttömyydestä lopullisesti eroon.

Ymmärrän hyvin. 

Olin alle 30-v kun jouduin eläkkeelle, joten se oli itelleni vaikeaa. Mulla oli tutkinto, ammatti ja työpaikka. Tuntuu, että kaikki ne meni hukkaan.

Vierailija
53/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikkoja, kulumia, ahatutumia ja sen sellaista! Fibrimyalgiaa, senkin myötä kipuiluja.

Niin ja mikä oli vastaus

En ole tuo kirjoittaja, mutta samoilla sain jatkuvan eläkepäätöksen ensimmäisellä hakemuksella. Tuota ennen leikattiin kaularankaa ym.  Enempi sairauslomilla kun töissä.

Päätös oli nimenomaan "jatkuva työkyvyttömyyseläke". En tiedä miten eroaa "toistaiseksi" myönnetystä.

Vierailija
54/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt omalla vaikeahoitoisella epilepsialla, kohtauksia viikottain, mutta ei kouristuksia. Samoin työelämässä ollut pitkään.

Eläkkeelle en kuitenkaan halunnutkaan, max sairauspäivän jälkeen tuli lappu, että ilmoittaudu työttömäksi tai hae eläkettä, tein molemmat.

Nyt kuitenkin taas työelämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän