Sukunimen vaihto. Itsellä on ex-miehen sukunimi mutta en halua tyttönimeäni enkä mitään suvun nimeä
Eli nähtävästi olen sitten tuomittu pitämään eksän sukunimi! Lapsi just aikuinen ja haluaisin oman nimen.
Kommentit (74)
Voithan sinä ottaa ihan uuden nimen. Se maksaa, mutta se onkin jo eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ota oma nimi. Ole uuden suuren suvun kantaäiti!
Ei nähtävästi onnistu ilman kunnon perusteluja?
Saat ottaa nimen, joka ei ole käytössä.
Keksit jonkun nimen, joka hyväksyttävä, eli ei mitään liian outoa, mutta ei ole tällä hetkellä kenenkään sukunimi. Ei pitäisi olla mitään estettä.
Eikö tosiaan suvusta löydy yhtään kivaa nimeä?
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy. Aika järkky on mun tyttönimikin. Jostain sadan vuoden takaa löytyy jotain.
Vierailija kirjoitti:
Keksit jonkun nimen, joka hyväksyttävä, eli ei mitään liian outoa, mutta ei ole tällä hetkellä kenenkään sukunimi. Ei pitäisi olla mitään estettä.
Jep joku Helmenkalastaja, Veneenkantaja, Sateenkaariponi tai Usvaruoho. Nää on niin söpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy. Aika järkky on mun tyttönimikin. Jostain sadan vuoden takaa löytyy jotain.
Aika järkyn lapsellinen sä olet. Ja muka sulla jo aikuinen lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on viisi sukupolvea taaksepäin kun voit vaan ilmoittamalla ottaa sukunimen. Eli äidin puolelta ja isän puolelta, aikamoinen valikoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep joku Helmenkalastaja, Veneenkantaja, Sateenkaariponi tai Usvaruoho. Nää on niin söpöjä.
Helmenkalastaja taitaa olla varattu.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile meniskö Lumihiutale läpi.
Tai Kermaperse
Vierailija kirjoitti:
Kokeile meniskö Lumihiutale läpi.
Kannattaa samalla vaihtaa koko nimi: Uniikki Lumihiutale.
Tässä sinulle ihan virallinen lista uusista suomenkielisistä sukunimiehdotuksista
https://kotus.fi/wp-content/uploads/2025/07/Ehdotuksia-uusiksi-suomenki…
Listaa päivitetään koko ajan ja sitä ylläpitää Kotimaisten kielten keskus
Vellia La Perce
olis aika kiva kans
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on viisi sukupolvea taaksepäin kun voit vaan ilmoittamalla ottaa sukunimen. Eli äidin puolelta ja isän puolelta, aikamoinen valikoima.
Sukunimiä on Suomessa ollut melko lyhyen ajan. Vasta v.1920 piti kaikilla olla sukunimi. Sitä ennen oltiin jonkun tyttäriä tai poikia.
Ota oma nimi. Ole uuden suuren suvun kantaäiti!